Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 13 aug 2019, 23:31

Är med du.
Det ÄR vapen,och till för att användas. När det skall pensioneras skall det därför i min mening vara antingen unikt i skick eller riktigt djävla dåligt.

39.jpg

Nu är iofs ALLA dagar på banan bra dagar. Men se idag vart vi ngr stycken ur "den inre dårskapen" med påföljd att det sköts allt ifrån TRE monkey tails till Suhl schutzen till Turner till Milbank osv osv osv.

Life...is good :mrgreen:

Milbank var det ja. Min tanke är ju att få denna gamla Schweizare att sträcka ut. 300 meter är en bit det med,och alla grepp är tillåtna. :lol:

40.jpg

E ju en vanvettigt vacker bössa,och på det i ett helt sjukt skick. Läskstången på dessa sitter i stål i nosbandet/kappan å se det visar sig att det hålet är rätt prick 10,5mm i dia.
Så..en liten bit axel senare med en rörbit som stopp,som eldades fast i fästet på bipoden så.. :lol: :lol:
Funkar faktiskt alldeles utmärkt och innan nu vissa människor får hjärtsnörp så är alltså såväl tvåbenet som glugg och fäste därför bara att ta av. Jäz,i numer helt vanlig ordning fullständigt demonterbart och lämnar inte ett märke efter sig en gång.

Nu har den där "slidern" för kikarsiktet gått ett gäng skott och en första summering är att det resolut bara fungerar. Nu är just DETTA fästet milt sagt lite rått,och djävligt billigt som kanske noterat,men framgången med LÖSNINGEN är utan tvekan mersmak.
Så..
Nu blir det solidworks å rita lite. Tillverka sen får grannarna på Sönnergrens göra. Blir ngt vanligt konstruktionsstål och det av två orsaker. Dels för att det då kan göras i nättare dimensioner än om man tex använder aluminium lr liknande och dels för att stålet,som då INTE e "special",medger att man med enkla grepp kan addera fästen mm som det passar beroende på modell.

Fick fö skjutit fullängd Apa idag. Dvs med 33" pipa som gevär. Gav ju helt klart mersmak... :twisted: Hm...
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Hombre » 14 aug 2019, 12:21

Jag är mittemellan.... :D
Man behöver inte ta en tidig 1911:a och använda den i IPC skytte tex och göra alla modifieringar som behövs....
Man behöver inte ta en tidig första generations Colt SAA och skjuta skiten ur den bara för att man kan...
Med det sagt så, ja, jag skjuter med mina gamla Winchesters och Colt SAA revolvrar men skulle jag börja med CAS skytte så skulle jag inte använda någon av mina gamla Winchester 73:or utan istället inhandla en modern Uberti, men det är jag det....
Starr skrev:Jag anser att det är synd och skam att samla på vapen man ej skjuter.

I ett tidigare inlägg så bad du om råd hur du skulle göra med original nipplarna på din revolver.... Om det var klokt att skjuta med original nipplar eller om det var bättre och slita på repro nipplar.... Det rimmar inte riktigt tycker jag eller också är det väl något som jag inte fattar.... :D

/Stefan
Hombre

Inläggav Starr » 14 aug 2019, 12:24

Klart du tycker det rimmar illa när du utelämnat halva frågeställningen. Gör om gör rätt ditt troll.
Starr

Inläggav Hombre » 14 aug 2019, 12:58

Starr skrev:Gör om gör rätt ditt troll.

Den där kommentaren säger mer om dig än om mig...

/Stefan
Hombre

Inläggav Hombre » 14 aug 2019, 12:59

.
Hombre

Inläggav Starr » 14 aug 2019, 13:03

Hombre skrev:
Starr skrev:Gör om gör rätt ditt troll.

Den där kommentaren säger mer om dig än om mig...

/Stefan

Knappast! Du säger det jag säger rimmar illa och hänvisar till ett litet stycke av det jag skrivit. Förbannat oseriöst och det kallas vardagligen att trolla. Jag vill ha tändhattar som jag slipper klämma åt för att de kanske ska sitta kvar. Det hindrar inte mig att fråga hur andra gör. Fattar du inte hur dum du är när du citerar ett urdrag tagen ur sitt sammanhang och gnäller på att det rimmar illa. Sorry Hombre men det är definitionen av ett troll.
Starr

Inläggav Hombre » 14 aug 2019, 13:07

Då missförstod jag och ber om ursäkt!
Ha en bra dag!

/Stefan
Hombre

Inläggav Starr » 14 aug 2019, 13:08

Hombre skrev:Då missförstod jag och ber om ursäkt!
Ha en bra dag!

/Stefan

Ja det är inte konstigt då du inte kan ha läst hela tråden.
Oavsett vapen vill jag inte att de sprängs i näven. Har inget att göra med om de e gammalt eller nytt.
Ha de

Mvh
Micke.
Starr

Inläggav Racing » 15 aug 2019, 23:52

Så så gossar! :D

Här har hänt lite,med risk för att det händer en djävla massa!
Huh?
Mm. Duplex patroner till Schweizaren. Ligger klara och skall provas inom kort har jag tänkt. Blir fastspänt i bänken med spännband och lång lina.... Därefter studera resultat noooga...
Racing

Inläggav Racing » 26 aug 2019, 00:41

Duplex var det ja.
Omtvistat och debatterat tills öronen blöder, av och för en del...

45.jpg

(Lugn,bara lugn. Den 4-årige hannen Diesel sattes allt i säkerhet innan ngt laddades överhuvudtaget. :mrgreen: Men se nyfiken,det är han.)

46.jpg

43.jpg

Nu vill jag börja med att göra några saker RIKTIGT djävla klart här! Duplexladdningar är INGET för de oinsatta! OM det skall ens övervägas är det i vapen som löser uppgiften!
Iom att jag använder kammarinsatser i SIS2541 i många av mina gevär så har jag HELT andra förutsättning än du som ens tänker tanken på att prova i ett gammalt m/1815.
Om du inte vet vad du sysslar med kan detta vara direkt LIVSFARLIGT! You have been warned! :evil:

Så. Med det ur vägen då. Duplex är alltså ngr jag dykt i lite mer intimt en stund. Ambitionen är solklar,och det är att få ett vapen som sotar mindre. Vilket givetvis gör för mindre kladd när man är och skjuter.
Kvitteras kan att det fungerar.
Jag hade laddat upp 10st 45-90 patroner med först 10grains Wasag 3F (eftersom svart tänder lättare än röksvagt),därefter 7 grains Norma 200 följt av ytterligare 60grains Wasag 3F.
Mao in alles 70 grains svart och 7 grains röksvagt. Omräkningsfaktorn som är allmänt erkänd är 2,8. Mao. Jag plockade bort 20 grains svart från vad patronen är gjord för och ersatte det med 1/2,8dels röksvagt. Dvs ca 7 grains.
På det en papperspatchad kula kalibrerad till 0,430". Loppet mäter 10,81mm...u do the math :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=dWdj3HALMEQ&feature=youtu.be

Mm. Men trots SIS2541 är jag inte en stockidiot...å se där har ni en av avfyrningarna. I bänk,avfyras i snälltrycksläge med oss i skydd av bil. Överdrivet? Kanske det,men "rather safe than sorry". Observera hur hela bänken tar emot rekylen. Nope. 90grains,klart det händer grejer...

Hur som helst. Som alla vet som använt Wasag är det ett avsevärt "skitigare" krut än tex Swiss.

44.jpg

Det där e patchen som kom igenom efter 10 avfyrade duplex och en med rent svartkrut. Mao in alles 11 patroner. För er som nu enbart eller i huvudsak skjuter revolver,räkna in att pipan är BRA mycket längre på ett gevär och därmed att det finns BRA mkt mer skrymslen och vrår för smuts att sätta sig. Hade den patchen varit med enbart svartkrut i pipan efter 11 plugg hade jag till att börja med endast kunna få igenom jag+patch med direkta svårigheter. Patchen i sin tur säkerligen ngr riven och i VART fall 20-30ggr så skitig.

https://www.youtube.com/watch?v=7Le9v4Mk1L0&feature=youtu.be

Där har ni samma vapen installerat fortsatt i samma plattform med enbart 70grains Wasag 3F,alla andra förhållanden likvärdiga.

Så.
Vad finns nu att säga då? Ja,till att börja med kan bara kvitteras att duplex fungerar i vapen så kapabla. Är att ställa bortom debatt,och jag är mkt mkt nöjd med dagens övning utifrån det perspektivet. Detta kommer underlätta AVSEVÄRT för vidare forskningar och öden tex med framtida Chassepot gevär och liknande.
Jag vill med all kraft jag är förmögen till betona att duplexladdningar för MIN del inte handlar om ökade prestanda,alls. Tvärtemot. Nu när jag vet vad jag har att tas med så är det dags för kronografen. Är den som ger mig de slutgiltiga beskeden ur DETTA hänseendet.
Mao? Duplex i MITT fall handlar enbart och uteslutande om att få vapnet att "gå renare". En metod som är allmänt erkänd,iaf utanför våra gränser,i vapen som är beskaffade att hantera uppgiften.

Som ni känner till vid detta laget har jag en vision och ambition i att vi skall bli ngr stollar som börjar använda de här "sista" vapnen från eran som det anstår de. Dvs,ööööööka avstånden för fan! :mrgreen: :lol: :lol: Å se i en del av de tävlingsformerna är just duplex tillåtet,och då - i det jag läst - med som max 20%. Observera att jag idag använt 10%.

Men. Jag är samtidigt kluven kring att rapportera kring det här. Som det heter på engelska "there´s always a fuckin´ comedian in the crowd". Dvs,sista stollen är inte född än och jag inser det direkt livsfarliga i ngn som här läser om mina försök och inte begriper sammanhangen,konsekvenslära.
Icke desto mindre. Jag varken vill eller kan ta ansvar för alla och jag misstänker vidare att det finns många som kan uppfattat detta med duplex som lite intressant.
Om inte annat i form av att läsa om det.
Rent praktiskt innebär ju detta att med ens minsta möjliga lilla närvaro av fett så har vi en sits för handen där dessa gamla enskottsvapen i princip kan jmfrs med avsevärt modernare enskottsvapen. "Nackdelarna" äro hanterade,i stort.

Det här öppnar ju en dammlucka lite i mitt fall för som bekant har jag mer än en sådan här pang. Ja,jag är medveten om begrepp som stress över tid och bla därför..som sagt. Konsekvenslära.

47.jpg

Bla just därför. 1a hylsan kom ut precis lika smidigt som den sista. Efter det gick geväret ca 20 smäll till,och..precis samma resa. Bara med undantaget att i det att vi började använda rena svartkrutsladdningar igen så vart vi där och fick viska gång om annan.
Men. Som sagt. Inga som helst svullna hylsor,inget som helt motstånd för extraktorn osv osv... Allt är,ur praktiska perspektiv,all systems go. Detta fungerar.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Racing 26 aug 2019, 11:56, redigerad totalt 1 gång.
Racing

Inläggav Magnus M » 26 aug 2019, 07:12

Jag hade aldrig hört talas om duplex innan, intressant! Används det i pistolladdningar också?

Tack än en gång för en roande och utbildande tråd :)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 26 aug 2019, 12:20

Duplex är inget jag skulle rekommendera för original varken pistol eller revolver,av mer än en anledning.
Mången gång är det tex så med revolvrarna att det första som händer är inte att trumman springer i bitar utan att man får sprickor i entrekonan för pipan. Mången gammal revolver saknar entrekona,vilket eg bara förvärrar sitsen.
Röksvagt närvarande i majoriteten av alla svartkrutsvapen är ren idioti,de facto. Som jag skriver Magnus detta är förbehållet de vapen som producerades i den absolut sista andan av svartkrutseran OCH som då är så beskaffade att de hanterar det.

Jaha? Hur vet man vilka vapen som gör det då? Det gör man inte... :wink: Eller..jo,ja.
Jag har läst massor kring detta efter att idén föddes,och idén föddes iom de problem jag hade med Chassepot i det att jag slutligen hittade en kulform som gav den precision vapnet är kapabelt till.
Som du säkert känner till/läst om var medaljens baksida att det kunde bara gå iväg typ 3 skott innan den där förbannade entrékonan var så full av slagg att man var tvungen att göra rent för att kunna skjuta vidare.
Men sedan tidigare hade jag ju provat att göra "sugrörspatroner" med sk 9mm PAK patron som tändhatt och de innehåller ju små mängder röksvagt. De försöken slog ju ur det perspektivet väl ut. Inga konstigheter alls.

Sen vet du i likhet med andra läsare här har jag kamrat om ett antal vapen. Inte för ökade prestanda utan för enklare hantering. Svartkrut är ffa "drivmotorn" i det hela,utan snack och ngt annat är inte heller tänkt.

Så duplex är mao ett svar på ett givet problem kan man säga,där det så är möjligt. Men även där så är möjligt kräver det naturligtvis en mycket försiktig progression/väg framåt. Detta är trots allt inget man leker med och alla vi som skjuter svart gör det ju primärt vill jag påstå för att det är roligt och det räcker att ngn skadar sig med så mycket som en stukad fot ute vid banan så är det fan inte roligt mer...
Mao,både hängslen och livrem gäller.

Duplex finns att läsa om online i ganska omfattande mängder på lite olika platser bara man vet var att leta. ASSRA´s forum tex är en sådan plats. Castboolits en annan,om än kanske primärt just ASSRA och andra enskottsforum där fokus ligger på precision.

Men där KAN finnas en fördel till med duplex och det är att i allt inblandningen ökar så minskar SD och ES över kronografen för många. Att svartkrut inte brinner speciellt effektivt är ju ingen nyhet och jag antar att det där med minskat ES och SD bottnar i det. Återstår att se,för nu vet vi att bössorna här orkar med duplex.
Mao? Finns all anledning att tex göra stege med 90g svart och sedan jmfr med en stege som använder 70+7.
Racing

Inläggav Racing » 08 sep 2019, 14:49

1.jpg

Sprang på den här. Har sedan en liten tid tillbaka haft ett vakande öga öppet efter ett blås till,som har det direkta syftet att bli present till en man som uträttar mkt för oss andra.
Så sprang jag på denna till rätt kurs nere i Holland,och då som ni ser i ett skick som gör att detta låter sig pillas till så det blir riktigt vettigt med lite TLC nerkört i halsen på den.
Vet faktiskt inte vilken kaliber dock,men misstänker mellan 16 och 18mm iaf. Dvs 16ga eller 12ga.
Iom den rätt typiska krumeluren på varbygeln är det skäligt att anta att den antingen är ifrån Liege eller St Etienne.

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Nah. Tror jag kan bli en trevlig pang med lite arbete instökat i mixen bara. Ser ju bla ut som att svansskruvarna ligger lite väl långt ifrån tail/stötbotten,men det fixar vi....

Så...ett stycke dikesrensare..comin´ up... :mrgreen:
Racing

Inläggav Frank69 » 10 sep 2019, 10:16

Det var ju en fin present att ge bort!
Trevlig bössa. Är den mynningsladdad?
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Racing » 10 sep 2019, 12:59

Jupp.
Givetvis mynningsladdad. Gissar som sagt lite kvalificerat antingen Liege eller St Etienne. Brukar bara vara de som har den där typiska "krullen" på varbygeln.
Racing

Inläggav Boothroyd » 10 sep 2019, 18:58

En rådfråga:

Satt och pillade lite med min 1858 Navy ikväll och upptäcker att en bit av ramen vid cylinderaxeln är avblåst (av oklar annledning)
Då jag bara pangat med den två gånger har jag svårt å se att det är p.g.a mig och är väll egentligen inget jag stör mig på så i.o.m revolvern är något sliten (läs: härlig patina, i mina ögon)

Min oro ligger snarare i om det kan vara en risk att skjuta med den om ramen har förlorat material och inte längre är stabil p.g.a detta?

Bild
Bild

Åsikter?
Boothroyd

Inläggav Racing » 10 sep 2019, 22:59

Säger att det är ingen fara att panga med,men att du utan tvivel skall få det reparerat.

Nu är grejen den att till skillnad från tex Colt mfl så är Remington revolvrarna tillverkade i svenskt (faktiskt!! :shock: ) gjutstål.
Vad det innebär rent praktiskt är att vi kan dra paralleller mellan det materialet och det vi idag kallar SIS 1312,vilket då är det enklaste skitstål du eg hittar.
Fördelen med det är att du mao kan reparera precis vilken skada som helst på en Remington med en svets.
Vidare är det en del av paketet att stålet är så lågvärdigt att du i princip kan hantera det hur som helst utan att det ger materialförändringar.

I fallet med vapen så gäller det då att ha kontroll på adderat material via svetsning varför iaf i min mening den "rätta" lösningen är att använda en sk TIG svets iom den jättestora skillnaden i kontroll på smältan vs de flesta andra svetsformer.
Som tillsatsmaterial duger helt vanlig sk OK:48 alldeles utmärkt. Att sedan bearbeta materialet,oavsett om det är den adderade svetsen eller ursprungsmaterialet är mkt mkt enkelt och man gör det med vanliga handverktyg om så är.
Dvs filar mm.

Det enda jag eg anser att man skall avvika med vad avser tillsatsmaterial är skadade hammare. Ytorna hammaren och avtryckaren arbetar med är relativt sett små varför de behöver vara i tuffare material.
Personligen har jag kommit att använda Inconel som tillsatsmaterial för applikationen. Kan fås att bli hårt som skam och är kompatibelt med i princip vad som helst i vägen av stål.
Racing

Inläggav Boothroyd » 10 sep 2019, 23:26

Racing skrev:Säger att det är ingen fara att panga med,men att du utan tvivel skall få det reparerat.

Nu är grejen den att till skillnad från tex Colt mfl så är Remington revolvrarna tillverkade i svenskt (faktiskt!! :shock: ) gjutstål.
Vad det innebär rent praktiskt är att vi kan dra paralleller mellan det materialet och det vi idag kallar SIS 1312,vilket då är det enklaste skitstål du eg hittar.
Fördelen med det är att du mao kan reparera precis vilken skada som helst på en Remington med en svets.
Vidare är det en del av paketet att stålet är så lågvärdigt att du i princip kan hantera det hur som helst utan att det ger materialförändringar.

I fallet med vapen så gäller det då att ha kontroll på adderat material via svetsning varför iaf i min mening den "rätta" lösningen är att använda en sk TIG svets iom den jättestora skillnaden i kontroll på smältan vs de flesta andra svetsformer.
Som tillsatsmaterial duger helt vanlig sk OK:48 alldeles utmärkt. Att sedan bearbeta materialet,oavsett om det är den adderade svetsen eller ursprungsmaterialet är mkt mkt enkelt och man gör det med vanliga handverktyg om så är.
Dvs filar mm.

Det enda jag eg anser att man skall avvika med vad avser tillsatsmaterial är skadade hammare. Ytorna hammaren och avtryckaren arbetar med är relativt sett små varför de behöver vara i tuffare material.
Personligen har jag kommit att använda Inconel som tillsatsmaterial för applikationen. Kan fås att bli hårt som skam och är kompatibelt med i princip vad som helst i vägen av stål.

Då är ju följdfrågan hur pass "akut" är reparationen?
Är ju visserligen helt uteslutande att jag själv ska göra det så blir ju att vända sig till en bra vapensmed*
Men kostnadsmässigt är det inte riktigt aktuellt just nu :?
Boothroyd

Inläggav Racing » 12 sep 2019, 14:18

I högre upplösning nu då,nej..det där är inte akut.
Du behöver få det gjort tids nog,men det är inte akut.

Tänk. När du avfyrar så är lejonparten av kraften revolvern utsätts för i det området det som tas upp av rekylskölden/stötbotten. Är det minidiametern på trumman utgör som area.
Om du då sätter den arean i proportion till den rent relativt lilla materialförlust som syns i bild,ta det med ro.

Var som sagt bara på det klara med att du behöver få det gjort tids nog.

Då de flesta trumaxlar kommer att glappa med tiden så är det i min mening en god idé att få sett över det i samma veva. Radialspelet skall "egentligen" vara så litet bara möjligt,och de flesta äldre pangar av denna konstruktion felar friskt på det området.
Racing

Inläggav Racing » 14 sep 2019, 12:07

Hm.
Hagelbössan finns i Postnords försorg. HJÄLP! :lol: :mrgreen:
Nåja. Får väl se hur illa åtgånget paketet är.

Sen. Handlat lite mer nere i Italien precis. Så det lär väl ta en liten stund innan den e här,men iaf.. Skall vi kalla den för den mynningsladdade varianten av den redan befintliga Schweizaren?
Ja. Givetvis samma 0,430" kaliber.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Ser ju prydlig nog ut iaf. Mao ett sk Schuetzen gevär till. I ljuset av vad som komma skall skadar det inte att Sverige fylls på... Nu e alltså saken den,för de så inte insatta,att Schuetzen gevären eg inte laddas speciellt hårt.
Om ni googlar lite på den historiska sidan av skytteformen...hade aldrig gått att genomföra i Sverige idag... :lol: Gå och dricka starköl ihop med andra medtävlande vid bänkarna...för att skjuta ett skott då och då när allt känns rätt.
Mnja.

Men vapnen däremot är det ju inget fel på. Alls. De milt sagt ganska karaktäristiska bakkapporna ser alltså ut som de gör för att man håller vapnet lodrätt,mer eller mindre,och "trär" sedan ner det över överarmens översta del. Så att man verkligen kan stå i princip i 90grad mot målet. Man axlar det alltså INTE som ett konventionellt gevär,såpass liten är rekylen.
Det gör givetvis att när man laddar ett Schuetzen lite hårdare...å axlar som man gör andra vapen = blåmärken. Så bakkappan moddas lite för tuffare övningar,vilket vapnen i sig givetvis löser alldeles utmärkt.
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut