Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav lasse-a » 10 maj 2019, 09:51

Racing skrev:Samtidigt så grunnar jag mkt på ifall det vore idé att låta de där hylsorna formsprutas till de dimensioner patronläget eg har.? Verktygen misstänker jag skäligt att vi kan göra själva,men jag har faktiskt inte ens en idé om kostnader i sammanhanget.?
Antar att verktygen är den dyra biten,det brukar ju vara så.

Men innan det blir aktuellt känns det som en vettig idé att utvärdera det med kula och kulform först. Iom att "munnen" på en hylsa blir så beroende av hur kulans utformning blir.

3D-utskrift? Det är ju en kass metod för massproduktion, iaf om inte serierna är små (med betoning på små) och man har komplexa geometrier (vilket vi ju inte har här). Å andra sidan så är startkostnaderna mycket modesta. (PM så kan jag skriva ut några testexemplar). Men risken är att det blir klägg, jag vet inte hur exv. PLA skulle brinna i den här tillämpningen.

Det var många år sedan jag var i tillverkningsindustrin, och jag jobbade aldrig direkt med de som sprutade plast, men min "killgissning" är ändå att för en sådan här enkel pryl så blir startkostnaden för stor för de begränsade serierna det handlar om. Även om man står med verktygskostnaden själv. (Med egna verktyg så vill tillverkaren ha ännu bättre avans på arbetet). Det är nog partier om 10000 minst som gäller...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Racing » 12 maj 2019, 23:04

76.jpg

Var vi landat nu då. Sista skriket. Dessa är vad vidare är INTE kalibrerade och mäter kring 0,460" som effekt. Give or take,och det visar sig att det faktiskt fungerar ännu bättre.

89.jpg

Jaa alltså? Vafan säger man? Det där är,om det nu är svårt att se,en "treklöver". Tror inte det är så mkt mer att orda om.
Var till banan idag och hade med mig Chassen och Apan. Chassen..skjuter ju rent löjligt bra,men med dagen insåg jag efter ca 25 plugg att optiken behöver flyttas framåt för i ett obevakat ögonblick där var tuben fan framme och bet mig i pannan... :mrgreen: .
Så kan det gå! Så jag tog vägen om verkstan redan på vägen hem och flyttade fram fästet ca 25mm. Bra där,hoppas jag.

Men att det en Chasse behöver för att ge precision i retur är en bore rider lösning tror jag vi kan kvittera nu va.? :lol: Det ovan då förvisso på sketna 50 meter,men samma skit annan dag..för skillnaden i precision är ju rent löjlig.

85.jpg

80.jpg

82.jpg

Under gårdagen fick sig pipan sin första riktigt tunga duvning. Bla kom jag mig då för,iom att lådan nu var bortskruvad,att försöka ta ngr bilder av det där förbannade patronläget och ngr saker skall stå helt klart....
För det första bottnar inte lägets forcing cone på ngr 11 millimeter enl originalskissen. Finns inte en chans till det då kulan trots allt behöver vara kring ,460" för att täta i räfflorna.
Som synes vad vidare är finns där en ganska påtaglig kant..och den ser ju vad vidare är ut att ha sett bättre dagar. Men men..lite märkligt är det.? För som sagt,räfflingen i den blir ju bara bättre och bättre,finare och finare,ju mer jag skjuter med eländet.
Så den där milt sagt anfrätta kanten måtte ju ha varit effekt av en mkt undermålig rengöring innan vapnet vid ngt tillfälle ställts undan. Enda förklaringen jag kan se,men eg skit sak samma då den nu skjuter som den gör för DÄR finns inte ett skit att anmärka på!

Det bidde ju en form av PSG-66C2 av det hela... :shock: :lol:

87.jpg

Mm. Utvändigt som invändigt. Så långt,jag hann inte med igår,så har jag inte fått tillbaka original riktmedel. De öppna i stål alltså. Men..borta är nu bajonettfäste och annat krafs som känns totalt ointressant vad avser denna pangens fortsatta liv.

Känner väl att jag kan kosta på mig lite av en summering här faktiskt.
För som det står har vi oss ett grovkalibrigt kulgevär med goda prestanda som är precist nog för att vara intressant att använda. Ett licensfritt sådant,vilket är MILT sagt anmärkningsvärt kan jag tycka.
Men så e re iaf.
Rent relativt har resan till att hitta precision i de här bössorna varit problemfri tycker jag. Krävt lite eftertanke kanske,men det är också allt.

Har ju lagt bössan till salu på MeWe så långt och det till tonen av 14 lappar...tyvärr har det så långt primärt varit fel folk som hört av sig. :( Kraften i det här gör att jag reserverar mig för att släppa den till den JAG finner lämplig. Icke föremål för debatt.
Sen har det däremot hört av sig lite känt folk som kan tänka sig att byta till sig den,och fan vet om jag faktiskt inte ser det som ett vettigare alternativ. På så vis..känt folk i sammanhanget känns BRA mycket bättre.

Å andra sidan,är inte riktigt färdig med den än. Har ffa lite småsaker jag känner att jag vill komma till botten med och utvärdera. Sammantaget dock är jag mycket mycket nöjd.

Apan var ju med mig också och den kan bara konstateras fungera som rena godsloket. Tyvärr har jag nog rivit väck ALLT vad rimlighet heter i det nya fästet för kikarsiktet,så där är en del att göra.
Men..båda vapnen fyller med RÅGE vad man kan önska av de. Jag är helt enkelt skitnöjd.

Nästa större steg med Chassen framför allt (eftersom Apan inte under ngr omständigheter e till salu) är att skapa resultat på 300 meter. Bara det en process i sig med ett såpass här gammalt gevär,så det ser jag fram emot som fan. :twisted:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 18 maj 2019, 13:34

91.jpg

93.jpg

94.jpg

95.jpg

Inte mycket att anföra där. Är allt som jag säger,dvs inte "som ny" men iaf mycket bra. Vilket till del också bevisas av skjutresultatet antar jag.
Blir att sätta upp pipan en ggn till dock och polera av småskadorna kring mynningen. Mest eg för att få ett helt oantastligt resultat. (Har ju inte skuret mynningen vad avser längd än utan bara polerat)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 20 maj 2019, 02:15

96.jpg

Som det heter,pushing on.. Småsaker varje ggn,men varje liten bit liksom. Denna ggn fokus på att få ett slutstycke som löper som smör,å är nog på mkt god väg vill jag påstå.
Till en början kände jag att i samband med att jag vek manöverbulten på slutstycket 90grader och slipade om det för frigång vs fästet för optik,att "handtaget" då vart väl kort.
Mest eg för att jag hade kraften som åtgått att arbeta med slutstycket i färskt minne,men med lite insats så.. Så nu ser jag det snarare som en fördel att det är så kort,i praktisk effekt,som det är.
(Fö ett litet tips till er som arbetar med era vapen. Ett fruktansvärt billigt mothåll,som inte repar vapnet osv,är hockeypuckar. Kostar skit och inget tex på Biltema. Borra div hål i de i olika storlekar och ni har alldeles utmärkt mothåll för att knacka ur div sprintar mm)

Men.

97.jpg

"Improved Chassepot cartridge for accuracy 2.0".
Mm. Det förhåller sig som så att musköthatten som används behöver en solid "kropp" att arbeta emot,för att tändhatten inte skall kunna "ge efter" när nålen kommer farande (krutmassan).
En design infallsvinkel som väl ärligt talat är sådär,som bäst,eftersom den kräver att patronen ifråga alltid är smockfull. Komprimerat krut rent av,och nu menar jag KOMPRIMERAT - som i stenhårt.
Men vi använder ju inte papper i detta fallet och har iom sugröret faktiskt med oss en kropp som ledigt löser att ta emot den smällen nålen ger,och mer än så.
Enda det kräver är att vi vinkar ut "vingarna" på tändhatten något så den blir såpass stor i diameter att den nu självstående kan vila på sugrörets kant.

Det här för med sig ett antal fördelar. Inte bara det att vi nu kan variera krutinnehåll och faktiskt innehåll som sådant. Mao,en i sammanhanget "vek" wad tex..funkar ju lika bra för det på detta sättet.
På det,en del har ju haft problem med att Chasse patroner klickar,oftast då som effekt av att patronen inte ger motstånd/stöd nog för tändhatten att ta smällen.
Nu då vilande på sugrörets kant så innebär det även att vi viker isär "kroppen" på tändhatten,vilket ökar arean/fönstret mellan tändhatten och krutladdningen. Dvs,flamman kommer få lättare att slå över till huvudladdningen.
En del gör ju så att de drar i ngr grains svart i själva tändhatten (inte bara Chassepot) och säkrar det på plats med hårspray. Verkar ju funka vad jag förstått?

I mitt fall har jag ju tanken att använda lite antingen Norma 200 eller Vihta N110 nu för att på så vis bli av med svartkrutsslagget,som utan tvekan är Chassarnas förbannelse.
Men se Norma eller Vihta tänder då inte lika lätt som svart..så det är då kanske ingen dum idé att just addera ngt grain till tändhatten,för att sedan ha de där 7 grains med röksvagt och sedermera 70grains svart i ambition att få ett bra mkt renare vapen invändigt att använda.
De som har koll på läget menar ju att kammartrycken blir väl inom gräns och att man i fallet skall ersätta 1grain Norma et al med 2,8 grains av det svarta guldet.
Eftersom ett Chassepot i praktisk effekt eg är ett 45-90 vapen så innebär det att det landar på ca 70grains svart om man använder 7 grains Norma/Vihta.
Det i SIN tur medför att vi nu har plats och utrymme i hylsan igen..för att tex använda en wad,som om inte annat ju skyddar kulans bas osv.
Skulle så vara skulle jag nog gärna tom se en fettad wad,i det läget primärt för att assistera kulans tätning mot räfflingen,vilket bör ge vettigare värden vad avser SD och ES över en krono.

Men,som sagt,så långt..bara jag som tänker fritt här nu.
Chassen orkar med kammartrycken,det kan sägas direkt. Samtidigt,eftersom väldigt lite i livet innehåller garantier så kommer de första 10 patronerna avfyras med vapnet fastspänt och vi avfyrar med lina.
Efter det,isär och rengör för att därefter med allt jag har kika efter stress,sprickor och liknande.. SIM test och hela serven. Som sagt,vapentypen pallar det helt garanterat med det finns INGA garantier för vad ett 150 år gammalt gevär varit igenom under sitt liv.
Better safe than sorry.

Så det med att "modifiera" tändhattarna att platsa för sig själva i sugröret tror jag kan vara en förbannat bra början faktiskt. Får väl fortsatt använda en puttebit papper som limmas dit för att göra patronen såpass tät att krutet inte fladdrar ur bara man kikar på den...
Som tanke och koncept dock tror jag på idén att föra över ansvaret för att tändhatten ligger still ifrån krutmassan till sugröret. På pappret iaf en avsevärt bättre idé rent av.
Racing

Inläggav Racing » 24 maj 2019, 10:14

Köpte ett gammalt ras på Blocket,väntade mig inte mkt inte.

Stämde av med "Kurage" vad detta kunde vara,och tog det hela med ro efter det. Inte många kronor det kostade så..tänkte mig först att det var slätborrat och jag kunde ha det som enpipig skrotbössa iom det. Runt 18mm kaliber sätter liksom tonen va.. :mrgreen:

Men se så var det inte! :shock: Döm om min förvåning!

5.jpg

Visar sig att det som landade var ett mycket meckat med modell 1845-54. Pipan var mycket märkligt pluggad. Man hade rappat i en plugg som passade hyggligt mot räfflingen som hade ett typ 6-7mm hål i sig i längsled och säkrat den med svets.
Så svetsen bort i svarven och därefter ner med en tung bit axel och klappa ur eländet,å se det som mötte mig var en riktigt fin räffling! :shock: Jomen! Hur välbevarad räffling som helst faktiskt,så så gick det med planerna på den skrotbössan. :lol:

7.jpg

Mm. Kortad är den med,till 75cm,men som ni ser fick sig pipan en rejäl duvning i svarven när den ändå satt där. Svansskruven skall ju ha som en "kittel" i botten. Den har man svetsat igen den med..fan vet vad de hållit på med faktiskt.
Nåja. Tar vi givetvis upp igen. Inte mer med det.

8.jpg

Jo. Ny krona var det med. Skall nog gå att få denna att skjuta prick tids nog.

11.jpg

Mm. Sk "furniture" har i stort sett fått vara ifred. Låset har man tyvärr meckat ihjäl i det närmaste,till den grad att dess sk bridle saknas tex. Hammaren? Ja,ni fattar ju själva,och detsamma för bristen på varhake.
Så jag skall se mig om på militariamässan nu till helgen tänkte jag. Får se var det landar.

12.jpg

Allt i vägen av riktmedel är ju väck det med och mässa eller inte misstänker jag att det blir som att leta efter en nål i en höstack. Iom att pipan är kortad och att det därmed inte finns plats för nosbandet,som skall hålla ett korn,så får det bli någon annan form av lösning vad avser riktmedel. Löser sig,har lite liggandes om inte annat...
Men finessen är iaf att det behövs eftersom ambitionen givetvis är att skjuta med geväret.

14.jpg

Jo. Sådär ser det ut iaf efter en stadig rotrengöring. "Kurage" har sedan tidigare instruerat mig i hur blanda sk kimrök i lin/terp blandning och jag har nog fegat lite..men iaf,det där är första vändan.
Sen....sen kan man givetvis ifrågasätta värdet av att använda "original" blandning på ett vapen så modifierat som detta men..jaja.

Förstocken har ju varit mekad med den med. Vad som hänt? Inte en djävla aning vänner,men det förefaller som den passbit man dragit dit mkt grovt istället tids nog är gjord av gran.?
Skall se om jag över tid inte kan få fatt i en bit 40mm stav av björk,som ju är vad stocken är gjord av ifrån början. Isf kunde det kanske varit idé med iaf ETT pipband enl original i ambition att dölja skarven som blir rent estetiskt. En sk "duffel joint".
Racing

Inläggav Boothroyd » 26 maj 2019, 21:13

Har någon koll på hur pass Pietta delar passar i en orginal Remington?

Mer specifikt bladfjädern för avtryckaren och trumstoppet? Att det inte passar 100% köper jag men är det ett helt dött lopp eller går det att fungera med lite pill och filande? :oops:
Boothroyd

Inläggav Racing » 26 maj 2019, 22:23

Boothroyd skrev:Har någon koll på hur pass Pietta delar passar i en orginal Remington?

Mer specifikt bladfjädern för avtryckaren och trumstoppet? Att det inte passar 100% köper jag men är det ett helt dött lopp eller går det att fungera med lite pill och filande? :oops:

Rent generellt är svaret nej. Men när det handlar om fjädrar brukar det gå att få till.

Resten av det dock,nope.
Racing

Inläggav Racing » 31 maj 2019, 10:27

Lås till 1854´an var det ja.
Hade ju tänkt mig till militariamässan här i Gbg i helgen som gick,men det sket ju sig med en bredsladd. Tappade mobilen min medans jag var och röstade,så fokus gick dit istället..vilket lönade sig till sist men då vart mässan redan över.

Kontaktade då en snubbe jag vet sitter på mkt gamla delar å se..bingo. Kom därifrån med bla 3st lås som det alldeles säkert går att spika ihop ngt av. Mao är den där gamla 1854´an på väg att gå "full circle" som det heter. :D
Kul!
Så mao får jag ha fram nån form av blydagg som jag kan klappa genom loppet för att få en idé om dimensioner här.

På det är det en massa annat smått på gång,och ev nått riktigt stort. Återstår att se var det landar..

Men till en början nu e re iaf full fart framåt med 1854´an,samt ett par gevär för ngr av klubbens medlemmar. Inte osannolikt att det kommer lite bilder av det med. Ena är den hagel 12a som jag löste...
Racing

Inläggav Racing » 02 jun 2019, 15:33

18.jpg

Blir en del pyssel med inpassning osv,men det får det ju vara värt. Som synes ett lås som fungerar avsevärt bättre än det som satt där och mkt riktigt är låset stämplat Huskvarna 1845.

17.jpg

Jomen. Nippel av 2241. Lär stå sig bra mot det den utsätts för. Ingående hål är 2,5mm och sista biten som fänghål är borrat 0,8mm. Tror jag kommer funka vettigt.
Racing

Inläggav Racing » 11 jun 2019, 13:37

18.jpg

Bastarden. Fick ju fatt i ett 1845 lås,som skall vara detsamma som användes till m/1854 tydligen,bara ett Huskvarna sådant istället för ett E-tuna. Men men..med lite filande vart det iaf i rätt riktning.

19.jpg

20.jpg

Hammaren som inre delar var lite ledset,vad annat att förvänta efter all den tiden,så lösningen blev att jag skarvade ihop 1845 låsets centrum på hammaren med själva hammardelen från ett lås daterad 1864.
Krökte å bände lite...så vart vi framme! :mrgreen:

Nah. Blir bra detta. Nu till att tillverka en vettig laddstock,frågan är bara av vad.? Kulor har jag ngr men de behöver tas ner lite i diameter för att funka,så svarven får bekänna färg igen.
Men men..skam den som ger sig. :D
Racing

Inläggav Frank69 » 12 jun 2019, 15:08

Du kanske skulle be en moderator ändra på rubriken i din tråd, då den innehåller mest annat än vapnet som finns i rubriken.
(lättare att hitta information då)
För övrigt är det förstås kul att följa dina projekt!
Även om jag inte skruvar så mycket själv, så blir man ju sugen på att införskaffa fler vapen. :)
Är rätt klent med licensfria varianter hos mig.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Grinolle » 12 jun 2019, 19:58

Frank69 skrev:Du kanske skulle be en moderator ändra på rubriken i din tråd, då den innehåller mest annat än vapnet som finns i rubriken.
(lättare att hitta information då)
För övrigt är det förstås kul att följa dina projekt!
Även om jag inte skruvar så mycket själv, så blir man ju sugen på att införskaffa fler vapen. :)
Är rätt klent med licensfria varianter hos mig.

Ja, jag håller med Frank. Det är synd om någon som inte är intresserad av Remingtonrevolvrar missar allt annat i denna tråd!

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav Racing » 16 jun 2019, 21:41

Uppfattat klart och tydligt,så jag slänger iväg ett PM.

Sista har det varit en del jobb med klubbkamraternas vapen. Wredes,Remington mm har det påtats i och med det sagt att vi nu har ännu fler funktionella gamla svartisar. :mrgreen:
E ju alltid bra!

För egen del?
Mja. 1854´an har väl tagit form tycker jag och där står provskjutning på agendan. Skall bli mycket mycket intressant.

Mer?
Jag sålde ju mina "skrotbössor" för en tid sedan (dvs mina hagel) och har sedan dess haft ena ögat öppet efter ngt kvalitativt jag verkligen vill ha och får nog säga att det landade väl igår eftermiddags.

1.jpg

Mm. I case no less...å se...

3.jpg

4.jpg

Japp. Denna gången landade vi lite hårdare. Ett genuint Westley Richards i kal 12. Skall bli intressant att ta del av när det väl dyker upp.

5.jpg

Jo. Lite att jobba med. Så är det,men det återspeglades i vad jag gav för det med. Å andra sidan,väl reparerat på ett vettigt sätt så ÄR det trots allt ett WR.
Ni vet..Westley Richards,där man till denna dag kan gå in genom dörren och måttbeställa sitt hagelgevär a´ hundratusentals kronor. Jomen,som vi vet var de aktiva redan på slaglåsens tid.
Å ett Monkey tail har vi ju redan ett...så detta kändes naturligt.

Bortsett från det håller jag på och försöker förhandla loss en mkt mkt välbyggd Schweizare av milt sagt udda modell. Men där återstår att se var det landar.
Racing

Inläggav Racing » 23 jun 2019, 13:19

22.jpg

Bastarden ja. Dags för provskjutning kan man väl lugnt säga. Vart och,bokstavligt,köpte en konsumkasse med kikarsikten och tyckte den där gamla japanska 19millimetaren passade bra. Ursprungligen på 2,5x men jag fick muttrat ihop det med ett trasigt ett så nu e det på 4x.

Kulor har jag fått måttanpassat de få jag har. Räcker för att prova med,5st,men fler måste till. Därefter..skall denna säljas denna med. Som en kul grej att ha på landet å panga med kan jag tycka.?

18mm kaliber,räfflat,650grains piller och 90 grains krut lär bli...intressant. :mrgreen:
Racing

Inläggav wensby » 23 jun 2019, 14:01

Den kan bli skojig .... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Magnus M » 23 jun 2019, 14:54

Jag tycker mina 250gr kulor är stora saker liksom Kul med en såpass bärbar kanon ändå ;)

Hur går det med PSG'n?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 25 jun 2019, 13:56

PSG´n,där håller jag på och kikar på kammarinsats.
I den tänker jag inte ens FÖRSÖKA bry mig om det med den där vansinniga original forcing cone lösningen Chassarna har. Så det blir patron och i vanlig ordning givetvis inte gastät.
Har tom funderat lite på om man skulle göra om så det inte är enhets heller.

1854´an ja. Dags att den får tala vill jag mena. Har änna legat till sig en stund,i tanke av att så mkt annat skett det sista.

Apropå det.
Jag har ju en vision,en önskan,att vi skall börja skjuta prick med våra gamla gevär på lite längre håll. Spenderat en hel del tid med att läsa div reglementen för detta internationellt och... kan man väl se att man kan behöva tighta till det hela om man får till en fungerande verksamhet.
Men.
Till en början hade jag tänkt att det hela skall vara EXTREMT fritt. Dvs,"run what ya brung" som jänkarna säger. Så länge det är svartkrut,anything goes. Å som mål..silhuetter. Dvs ung som i BPCR. Hardox mål i form av bagge osv...
Vad tror ni andra om det? Vår klubb bottnar vid 300 meter,men det är ju en början iaf! :D

Hur många är vi som har långvapen som orkar sträcka ut lite?
Vännen och klubbkamraten Roger har handlat på sig en gjutform från Hensel med mer "whitworth betoning" på kulan för att passa m/1860,dvs Fabian Wredes bössa,och det torde det väl finnas så det räcker å blir över ute i stugorna kan jag tycka.?
Återstår ffa att utvärdera det,men förhoppningarna är stora iaf.
Racing

Inläggav Siri » 25 jun 2019, 23:03

Hej!

Jodå vi är på gång med lite längre avstånd med svartkruts gevär,men i klubben
så har vi en salig blandning från flintlås musköter,carbiner,slaglås gevär i alla dess
former.Så vi brukar stå på 50m så att alla kan vara med.Men på Lördag så ska vi
prova på 100m ligg för dom som vill o det bottnar att jag vill prova mitt Kongsberg 4linje
gevär för skyttelag,den ska klara längre avstånd.Vi kör med markör i graven så man
vet direkt vad som händer.
Siri

Inläggav Racing » 26 jun 2019, 14:03

Fan va roligt!
Kommer ett PM....

Å apropå det. Sitter ju i styrelsen på klubben och..vi har enats om att... :D

Vi kommer ha en "svartkrutsdag" i klubben i slutet av Juli. Den första av två detta år,och där är tanken att klubbens medlemmar som inte har erfarenhet eller notis om svartkrut skall beredas möjlighet att se och uppleva.
Skall bli kul som fan. I den vevan är tänkt att vi kör utbildningsdag med våra nya medlemmar med,vilket ju är minst lika roligt det. Dvs,avhandlar vapenetik,hantering och säkerhet framför allt.

Å apropå det i sin tur,varför används inte svartkrutsskyttet i större omfattning att engagera nytt folk i svensk skytterörelse med? Svenskt skytte behöver ju helt klart nytt blod så varför används inte denna utmärkta inkörsport i större omfattning.?
Racing

Inläggav Racing » 28 jun 2019, 01:17

81.jpg

Hm. Får nog säga att så långt fungerar detta över förväntan. Hemmapulade reducers i plast och med matriserna man sticker ner i pipan måttsvarvade ur aluminium.
För se,en å annan pang med glugg är det.
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut