Colt SAA - frågestund

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Colt SAA - frågestund

Inläggav Veratio » 04 apr 2019, 13:51

Lite funderingar kring denna. Vore roligt att ha en så original som möjligt, men dessa kostar väl multum och finns kanske inte i så stor mängd här i Sverige?

Tänker en svartkruts 45 long colt, bör väl vara en 1800-talare. Vad kostar en sådan i skjutbart skick och var kan man hitta en sån?

Vem är återförsäljare/generalagent för Colt i Sverige? Hittar ingenstans vad en helt ny Colt SAA skulle kosta?

När man söker licens på en modern, ska man söka på "svartkrut" eller som vanligt målskytte? Finns det någon fördel med endera varianten? Antar att man kan skjuta moderna laddningar OCH svartkrutsladdningar oavsett vilken licens man har på revolvern? Nu tänker jag endast på en modern variant.

Eller ska man cheapa ut sig och köpa en italiensk-tillverkad variant, ser fina ut de också.

Tack på förhand!

Niclas
Veratio

Re: Colt SAA - frågestund

Inläggav Racing » 05 apr 2019, 14:00

Kikat lite på det där med originalen,vilket väl nästan är ofrånkomligt när man harvar runt på div auktionssiter.

Du skall skilja på det man kallar "blackpowder frame" och senare varianter. Nu som ett cirka,men jag har för mig att SAA revolvrarna blir Nitro stämplade strax efter skiftet vid 1900.
Mao,i en tidig sådan revolver får ENDAST svartkrut användas.

Sen,45 LC är ett senare hittepå. De allra flesta av grövre kaliber du kommer hitta som är gamla är i 44-40. Ärligt sagt ingen större skillnad rent prestandamässigt och hade det varit jag hade jag nog faktiskt kikat efter ett gammalt svartkrut "only" original.
Då det låter som du inte är så van vid svartkrut,var medveten om att slagget är mkt mkt korrosivt varför ett gammalt svartkrutsvapen behöver synas i räffling osv innan pengar byter ägare,om du har för avsikt att använda revolvern,vilket jag antar.
Mindre "blemmor" invändigt betyder ingenting rent precisionsmässigt eg medans direkta skador eller rent av bortsliten räffling naturligtvis gör.

Så länge vi snackar original Colt så rekommenderar iaf jag dig att kika dig runt på div Europeiska auktionssiter. De är INTE lika dyra där som i sitt hemland,rätt långt ifrån faktiskt.
En vettig till fin SAA betingar idag ngr spänn,helt klart,vilket gör att det oftast (i det jag sett de senaste åren.som i princip kollar intl varje dag) är bra mycket billigare med såväl black powder som nitro framed SAA´s i Europa som är från sent 1800 till säg 1920 tal ca.
Naturabuy i Frankrike går väl iofs bort som "auktionssite"(om man nu kan kalla det för det) men bortsett från det så ligger priserna mer humant i Europa. Czernys nere i Italien till Marktplaats i Holland till Herrman Historica i Tyskland till alla de div auktionshusen i England.
Det att vara medveten om i det är att en SAA totalt kostar knappt ca 2000 att få ut ur Tyskland och ca 3000 ut ur England. Holland och Italien skiter mer eller mindre i vilket,så där är transportkostnaderna mkt lägre.

Ett råd i sammanhanget är att du vad avser en SAA använder internet till det som det är till för. Mao,läs på. Finns precis hur mkt som helst skrivet kring dessa vapen.
Racing

Inläggav nilsjohan » 25 apr 2019, 22:16

Racing skrev:
Sen,45 LC är ett senare hittepå. De allra flesta av grövre kaliber du kommer hitta som är gamla är i 44-40. Ärligt sagt ingen större skillnad rent prestandamässigt och hade det varit jag hade jag nog faktiskt kikat efter ett gammalt svartkrut "only" original.

Blir lite fundersam vad du menar med detta, .45 colt var kalibern som amerikanska armén hade i sina Colt single action army, modell 1873. Colt new fronter var revolvern som var kamrat i 44-40. 44-40 är en ballonghylsa som är betydligt svårare att handladda än 45 colt som har rak hylsa.

I övrigt instämmer jag med föregående talare. Hade jag varit i din sits hade jag dock satsat på antingen en andra generationen som började tillverkas 1956 och som många anser är av den bästa kvalitén när vi pratar riktiga koltar, eller en helt ny som även de anses vara av riktigt bra kvalitet. Undvik tredje generationen som var bristfälliga i kvalitetskontrollen, många måndagsexemplar. Håll utkik på walter borgs auktioner, de har ibland första generation till salu, men kontrollera skicket noggrant, vill du skjuta modernt krut ska du inte heller ha "black power frame" som kännetecknas av en skruv för cylinderbulten istället för fjäderbelastad dito även om detta skedde innan de blev proofade för modernt krut. Titta på "vp"-märkning, ofta på varbygeln, den avgör om det går att skjuta modernt, började skeppas 1901.
nilsjohan

Inläggav Veratio » 26 apr 2019, 13:10

Tack för svaren!

Jag har pratat med Sportec och enligt säljaren där är det ca tre års väntetid på en ny Colt SAA. Kändes lite häftigt.

Har inte kollat nog länge än förstås, men tycker mig se att de inte kommer ut speciellt ofta till salu. Finns en på WB auktion nu i maj men det är en 3rd, funderar att buda på den ändå.

Om någon har en får de gärna hör av sig till mig via PM!
Veratio

Inläggav Frank69 » 26 apr 2019, 16:02

Veratio skrev:Om någon har en får de gärna hör av sig till mig via PM!

Om man är lite mer seriös och önskar nå en bredare grupp :wink:
så kan man ju lägga ut en köpes annons i någon av de avsedda trådarna:
viewtopic.php?f=58&t=133744
eller:
viewforum.php?f=62
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav nilsjohan » 26 apr 2019, 16:24

Veratio skrev:Tack för svaren!

Jag har pratat med Sportec och enligt säljaren där är det ca tre års väntetid på en ny Colt SAA. Kändes lite häftigt.

Har inte kollat nog länge än förstås, men tycker mig se att de inte kommer ut speciellt ofta till salu. Finns en på WB auktion nu i maj men det är en 3rd, funderar att buda på den ändå.

Den på wb nu i maj är en andra gen, några rostfläckar på trumman, men helt ok!
nilsjohan

Inläggav Veratio » 26 apr 2019, 17:23

Frank69 skrev:

eller:
viewforum.php?f=62

Yes, jag har gjort det nu. :D

nilsjohan skrev:

Som jag förstår det är den med "pärlemor"-grepp 3rd generation enligt https://www.colt.com/serial-lookup

Eller finns det någon annan? Ser fin ut.
Veratio

Inläggav nilsjohan » 26 apr 2019, 21:17

Veratio skrev:
Frank69 skrev:

eller:
viewforum.php?f=62

Yes, jag har gjort det nu. :D

nilsjohan skrev:

Som jag förstår det är den med "pärlemor"-grepp 3rd generation enligt https://www.colt.com/serial-lookup

Eller finns det någon annan? Ser fin ut.

Hej!
Nej, det är den jag menar, den har SA som suffix, då är det en andra generation :) Tredje generationen har SA som prefix och senaste, inofficiellt kända som fjärde generationen har S som prefix och A som suffix. SxxxxA= SENASTE, xxxSA= andra gen och SAxxx= tredje gen. Men när jag tittar på din länk till Colts hemsida blir jag väldigt fundersam, där står det mycket riktigt att det är en tredje generation, och tillverkad 1978. Nu måste jag kolla när min andra (hoppas det är en andra!) är tillverkad!
nilsjohan

Inläggav nilsjohan » 26 apr 2019, 21:21

Ja du, den visade sig vara en tredje, tillverkad 1976, har haft det lite på känn eftersom den inte har en lös mittsektion i trumman! Tack för den här upplysningen, samtidigt som den såklart gör mig lite ledsen :(
nilsjohan

Inläggav Veratio » 26 apr 2019, 23:11

Tack för infon!

Barnsligt förtjust i flamhärdning, tycker den är snygg förutom greppen som är lite för pimpiga.

Nåväl, ska hålla ögonen öppna!
Veratio

Inläggav nilsjohan » 15 maj 2019, 22:13

Veratio skrev:Tack för infon!

Barnsligt förtjust i flamhärdning, tycker den är snygg förutom greppen som är lite för pimpiga.

Hej!

Nyfiken, var det du som köpte colten i söndags?

/Johan
nilsjohan

Inläggav Veratio » 17 maj 2019, 11:13

nilsjohan skrev:
Veratio skrev:Tack för infon!

Hej!

Nyfiken, var det du som köpte colten i söndags?

/Johan

Hej! Nej, inte det. Jag valde att inte bjuda av flera anledningar. Men såg att den gick rätt okej!!
Veratio

Återgå till Svartkrut