Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 24 jan 2019, 01:35

Jaadu Wensby.
Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga i retur. Blotta tanken att jag tappar målföret...men så e re nog i detta fallet.
Sanslös e vad den e.
Racing

Inläggav Racing » 24 jan 2019, 20:37

Hm.
Nytt korn,håller på och smider på det. Gör ett med original Whitworth som förlaga,dvs justerbart i sidled ink "huv" osv.

Men. Nu vill jag ju ut å panga snarast,så då gäller det ju å va med i matchen. Di gamle Whitworth,när det begav sig,använde från ggn till annan sk Davidson kikarsikten.
Inte direkt ngt man gräver upp överallt idag och vad vidare är ofta installerat på vapnets vänstra sida. Så? Vad kan jag hitta på som rent estetiskt är i faggorna iaf och som inte är rena skiten.?

Enter mitt gamla Winchester..å infästningen visade sig falla på plats med sådan självklarhet att det närmast är skrattretande. :shock:

90.jpg

Givet,sa Bull! :shock:

Dessvärre hade det gamla kikarsiktet ledsnat vad avser hårkorset och nu är det ju så att jag haft isär det innan och vet därför hur det är byggt. Så att reparera hårkorset var mkt mkt enkelt. Jag ersatte trådarna med ledare ifrån en gitarrmick! Funkar alldeles fantastiskt bra!

86.jpg

Det hela känns självklart svepande i linjerna på ngt vis. Nu återstår givetvis lite finish arbete samt att slipa till det hela så det naturligt "faller in" i designen även på riktigt nära håll. Men var sak har sin tid,så e re ju... Så det hinns med tids nog ifall det nu visar sig att detta fungerar bra.

87.jpg

I framkant var det hela väldigt enkelt. Fästet fanns där redan i form av basen för bakre riktmedel,så det enda jag behövde göra var att vika original "stegen" framåt och efter det att dra fast original kilfästet för Winchester tuben rejält så var vi framme!

89.jpg

I bakkant i sin tur smidde jag till en plåt som följer tangens linjer som jag fäste i original tangskruven bara. Försänkt givetvis. Det hela styrs väldigt bra av att själva tuben i sin blir bärande,och inte mig emot.

88.jpg

Mm. Inte direkt högförstorande med sina 2 och 3/4 gånger förstoring men definitivt mer riktmedel än inga alls för närvarande och inte bara det utan det känns som det platsar förbannat bra med.

Mao? Dags att prova skiten :mrgreen:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 25 jan 2019, 14:09

Jag e ju fan dum i huvudet.
Då jag nu insett med vilken enkelhet jag installerar ett kikarsikte så sitter jag och spejar för fullt efter ett Unertl på runt 10x... :lol: :lol:
Racing

Inläggav Racing » 27 jan 2019, 15:23

93.jpg

95.jpg

99.jpg

100.jpg

Den kommer sig snyggt,den GÖR det.
En del saker har framkommit. Bla då att det att pipan är i vitt KAN tydligen vara original,varför jag helt enkelt kommer "vårda" ytrosten och låta det hela vara. Vidare är det så att detta är ett av de ursprungliga 5500 vapen som tillverkades av Whitworth Rifle Co. De resterande dryga 8000 vapnen tillverkades vid Enfield enl 1863 års modell,vilket alltså är senare produktion. Roligt i sammanhanget är att skicket som var under det där "goo" som ngn unge måtte ha kladdat dit var fantastiskt.
Det finns gott om Whitworth ägare som bytt pipa på sina vapen,och då är det ju extra roligt att just mitt vapen faktiskt till 100% är inte bara orört utan med en pipa som i det närmaste är som ny invändigt.
Hur som snackar vi liksom ändå svartkrutsvapen,med allt det medför vad avser rost och pittings och på detta vapen invändigt..intet. Det SER klockrent ut och det MÄTER klockrent. Mao,väsentligt att underhålla det väl.
Vidare har jag fått slagit ett par kulor genom den,och den mäter 451/485. Mao helt enligt spec,å fan skulle väl vara annat i ljuset av hur fin pipan är invändigt.

Men det innebär ju också att jag hade nått punkten där det hela var skjutbart. Iom att vi nu skulle få snö natten till idag var valet enkelt,så jag trampade iväg till banan med denna ikon.

102.jpg

Som alla av er som bor intill vatten i vårt land vet,det där med minusgrader...hög luftfuktighet och vind e kanske inte direkt det roligaste vädret att ge sig ut i,och jag då i ambition att under timmar försöka ägna mig åt precisionsarbete! :mrgreen:
Mm..gick la sådär.. :lol: Var så illa att mellan varven kröp jag in i bilen till hunden och värmde mig,och fick direkt smärta i fingrarna..

Nåja. Jag började där vid 50 meters vallen utan att ha en aning om var pangen skulle "printa",men där fanns absolut noll anledning till oro. Det var rätt i det rakt av slagträt. Sköt ett antal skott där ifrån 50 meters vallen för att få en känsla för vapnet.
Har ju sedan tidigare tex lattjat med kompisen Rogers Thomas Turner som min egen "Apa",och dessa får väl sägas vara samma andas barn. Whitworth..inte mkt annorlunda.
Men samtidigt var det det. Trots sin mycket långa pipa. Balanspunkten mao ganska långt fram,vilket man märker men samtidigt är vapnets stock liksom tänkt att hantera det varför det hela i arbete ger ett mkt komplett intryck,i brist på bättre förklaring. Pangen känns solid liksom.

Men..kylan. Ladda om dessa,sägnen stämmer. Man brukar säga att ett Whitworth,där brakar man av ca 1 ggn i minuten. Jo.. Skulle kunna tänka mig att fram i vår och sommar när fingrarna inte är som istappar så KANSKE man kan få iväg 2 skott i minuten,för omladdningsproceduren tar utan tvekan sin lilla stund. Dessutom visar vapnet med all tydlighet att mer än två skott...mm..ja,man kanske får i ett tredje,men då får man fanimig lägga kroppsvikten bakom när projektilen skall ner.
En lapp med lite Hoppes följt av en torr lapp så är man tillbaka på ruta noll dock så det är nog vad det är om ni förstår vad jag menar. Men JÖSSES för ett vapen det ÄR! :shock:
Som sagt,hade ju vägt in kikarsiktet med libell så där var eg inga konstigheter. Enda abret i sammanhanget var jag,som ju hackade runt som en bergborrmaskin där i slutet.
Saken e iaf den att ett Whitworth i bra mekaniskt skick..jösses säger jag bara. Jösses... 1000 meters pang? Ja,det betvivlar jag ICKE en sekund,och VÄL förbi det.

Laddproceduren var som sagt lite "meckig" i brist på bättre ord,men jag provade iaf båda kultyperna och lite olika laddningar mellan 65 och 80 grains. Med det insåg jag snart nog problem 1....
Det där Winchester kikarsiktet..mm.. För kort eye relief till detta vapnet. Helt klart. 65 grains och 405 grains kula,visst,men i allt att ladd som kulvikterna steg så kände jag hur endbell på kikarsiktet kysste ögonbrynet...
Huh?
Japp. Det visar sig att detta Winchester är gjort med en eye relief på under 2" (dvs ca 50mm som MAX) och i mitt fall talar vi nog närmare 40mm faktiskt. Så enkelt summerat,detta går inte utan det får dit ngt annat.
En SKITBRA ursäkt att handla sig ett Unertl eller liknande jueh!! :lol:

Problem 2.
Jag sköt nu med den nippel som satt på vapnet. De "skall" eg ha platina insatser för annars bränner de ut,vilket alltså står sant för min Apa samt Rogers Turner med. Mm. Denna har ett hål som ledigt är 2,5mm rakt igenom,så där var blowback så det räcker och blir över iaf!! :shock:
"Racing". Yes Sir,and then some. Inom motorsporten har vi sedan en bra tid använt ett material jag ärligt sagt tror kan dels vara bättre och dels vara billigare samt mera måttfast och detta material är vad vi i dagligt tal kalla Inconel.
Det jag har i tanke är att be grannarna CNC köra en serie om 100 till 200st "insatser" man pressar ner i en vanlig nippel borrad med ett 2,5mm borr. Insatsen då skall se ut som en "svamp" i änden som vetter mot brännkammaren. Dvs "svampen" skall täcka hela botten på nippeln och ha ett genomgående hål i storleksordningen 0,6-1,0 mm nånstans. Mer behövs inte.
Inconel 600 tex använder vi inom motorsporten och 600 hittar vi även inne i brännkammaren tex på villavärmare mm. Ett rostfritt material (nåja) som tål extrem temperatur och öppen flamma med enkelhet. Fotnot,Inconel 718 är vad vi hittar som värmesköld på undersidan av rymdskytteln...då kanske ni hajar.
Bygger på att materialet kan mkt väl bli varmt men det tar inte EMOT värmen. När jag tex TIG svetsat sk "hedders" i materialet så kan jag lägga ifrån mig TIG brännaren och ta fram en cigarill och i samma ögonblick jag gjort det kan jag lyfta heddern med mina bara händer.
SVINFRÄNT material,om än dyrt. Men..små nipplar lär knappast bli ngr miljoner styck och min tanke här är att kunna sälja sådana nipplar och att dessa i princip kan användas i ALLA slaglåsvapen som använder musköthatt för att på så vis öka livslängden på nippeln till i det närmaste evighet.

Jaja. Det var väl eg de enda två punkterna..

105.jpg

Så ett annat litet tips. När det handlar om gevären använder jag alltid ett sk "over powder card" och detta skuret med en hålpipa i pelarborren. Mkt enkelt,mkt funktionell,mkt smidigt och mkt praktiskt.
Materialet är helt vanlig mjölkkartong, och detta då mjölkkartong är behandlat för att motstå fett som vätskor. I ett Whitworth presspassning som ni ser. Så..krut,over powder card..följt av en fettad wad på 3mm tjocklek å till slut den infettade kulan.
Apropå det..
Det var nu så kallt att min Pedersoli "greaser" frös igen. Så jag skruvade av botten och applicerade fettet med fingrarna. Hm. Mjo..

Men. Nu hade jag ju all info jag behövde och vapnet gjorde utan tvekan sitt så..dags för 100 meter... Gick fram och bytte tavla,kylan gjorde att klisterlapparna inte riktigt ville..å tog en bättre beg ur containern vi har för förvaring å satte dit.

104.jpg

Å se det där e första pluggen på 100 meter. Vapnet kan mkt mer än jag,iaf i den här kylan. Men att vi kan säga att där finns en rent löjligt bra plattform här för vad som komma skall.?
Ja,jo. Så e ´re.

Nu lär det väl bli ett antal besök på banan vid blid dagar antar jag för att låta vänner känna på denna ikon. Myten. Legenden. Samtidigt,jag grunnar ingående så det knakar på vad för form av optik att använda OCH jag avser bli färdig med mitt ersättningskorn till de öppna riktmedlena med.

Vad avser detta Whitworth i rent ut sagt superskick? Jaja...to be continued... :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 27 jan 2019, 23:22

Så...

94.jpg

Spindelaxeln till hammaren på Apan hade ju gått av. Å reparerat har jag ju gjort,men en svets som den jag la..näää. Så. Jag behövde en axel i dia 9mm,och då gärna i ngn form av lite tuffare stål.
Ok.
Å vad har man då liggande som e 9 i dia,så man slipper skrotskära för att nå diametern,som är vanligt. Jo,givetvis ett helt vanligt sketabilligt borr. Så sagt och gjort..
Att slå hålet och gänga för skruven...jaja. E det man har vettiga borr och tappar till,så det var väl lugnt.
Men som i bild då..skapa 4 kants tapp stod ju på programmet. Å se det gör man tex i en 4 backschuck i svarven. Hur smidigt som helst.

95.jpg

Jaa,jo. Inga konstigheter. Nu är alltså tanken att jag kommer sätta själva tumblern som den kallas i svarven och dra ett 9mm hål i den vilket då denna tapp kommer passa i. Sen adderar jag slaglod till båda bitarna och "svettar" axeltappen på plats i tumblern.
På så vis kommer fogen få stöd och det enda i belastning lod fogen utsätts för är vridning, och det tycker jag nog den skall klara.

Redan när jag köpte geväret sa ju Mike till mig att ngt var lite knäppt med låset på den,och den har haft ett mkt kort slag på hammaren. Skall sägas,så nu kommer jag installera tappen så hammaren hamnar lite längre bak. Så jag får en liten bit slag till på grejerna.

96.jpg

Nu är ju detta inte direkt grejer producerade för parti och minut varför måttfasthet på grejerna e..sådär. Så jag lämnade ca 0,1mm i material som jag slutligen filade in.
Sugpassning mina herrar! Sugpassning... :D
Som synes lite för lång ännu,men det är väl ärligt sagt minsta problemet.

Sen. Apropå nipplar som håller bra fan mkt bättre,helt garanterat,och Inconel...

https://www.ebay.com/itm/Inconel-600-round-bar-3-8-dia-x-500mm-long/143087104274?hash=item2150a7f112%3Ag%3Ai4MAAOSwCGVX8-Pv&fbclid=IwAR3DSToBx0Xxf47ZCVdWbiO-MPOMVvq4BvOhOBdlUH5q-S-GZ_VUveIU06s

Mm. Inte direkt billigt som material,men det är ju vad det är i detta fallet.
Racing

Inläggav Racing » 29 jan 2019, 00:12

97.jpg

Apan ja. Ända sedan jag köpte bössan av Noble så påpekade ju han att ngt var märkligt med låset. Å i bild,där har vi var hammaren hamnade vid fullspänn. Men..numer e det halvspänn. Mao "säkrat".

98.jpg

...viss skillnad,för där har vi helspänn. Jomen,bra mkt mer slag i skrotet och det tackar vi för.

Nu tog jag inte så mkt bilder av processen i sig men det jag gjort är alltså att jag satte den sk tumblern i svarven och mkt försiktigt tog jag bort resterna av den gamla axeln.
Därefter centerborra följt av borr i stigande diameter tills jag nådde 9mm. Sättdjup ung 3mm. Därefter fyllde jag i princip det hålet med slaglod,och adderade slaglod på den nya axeltappens ände varefter jag satte det hela i spänn och "svettade" ihop det. Mao är axeltappen nu en smula försänkt i tumblern i avsikt att göra förbandet mer stabilt.

Det att jag i samma veva då gavs möjlighet att justera slaget i bitarna,flytta hammaren bakåt i helspänn så att säga,känns värdefullt. Å med det sagt är vi tillbaka vid ruta 1 igen.
Mao,dags att ta sig till banan så fort vädret tillåter.
Racing

Inläggav Racing » 30 jan 2019, 10:31

Tagit mig för att tillverka ett inte helt talanglöst fäste för optik till damen från England.
Grundtanken då att en bössa av den kalibern förtjänar vettig optik,vilket kräver sitt. Inte mycket mer med det.
Fästet som tidigare förankrat i den genomgående tangskruven,och i framkant har jag gjort så att jag demonterat original "stegen" varefter jag svarvat en liten "bussning" som passar där stegen satt och slaglött den mot fästet. Det hela mao totalt reversibelt,inga ingrepp gjorda alls i grundvapnet,och såväl stabilt som smäckert.
Baserar det i "9-11mm" skena,vilket i ljuset av att vi talar om svartkrut kommer räcka länge. Skall ta en bild här vad det lider....

1.jpg

Men optik var det ja.. (det i bild är ett typiskt Litschert,i detta fallet på max 12x)
I det har jag använt han Hr Internet för att se mig omkring efter tex ett Litschert eller Unertl. Historien mellan de två och en Fecker är ganska tätt sammanvävd kan man nog säga,och det jag syftar till är givetvis lösningen med utvändiga justeringar osv.
Å det ÄR dyrt begagnat,i ljuset av vad det är. Eller dyrt,vi snackar typ 1o ooo vilket iaf jag kan tycka är en del pengar för den typen av optik. Vi snackar liksom inte Swarovski här.

Alternativet till ett Unertl osv är optik av Malcolm typ,vilket kanske vore mer tidsmässigt korrekt då Unertil/Litschert/Fecker osv eg kom till först i slutet på 30 talet om jag förstått det rätt.
Ambitionen är givetvis att kunna se vad man sysslar med i samband med att man tex låter vapen som det Whitworth och Westley Richards som figurerar här sträcka ut.
Apan (Westley Richards) är så modifierad att där rör det mig faktiskt inte i ryggen vad som sitter uppepå medans till mitt Whitworth är ngt annat än era/tidstypiskt icke aktuellt.

I detta har jag bla kontaktat Leatherwood i USA som mer än gärna exporterar sina tuber. Dessa då av Malcolm typ,vilket de hanterar i lite olika längder. Deras sk longtubes är billiga även nya (under 600$).
Dessa Malcolms finns då inte att få med mer än 8x förstoring,vilket kan vara på sin plats att vara medveten om.

Det som dykt upp på nätet vad avser begagnad optik av Unertl typ är att det kan tydligen vara lite si och så med repeterbarhet som effekt av slitage. Om jag förstått det rätt slits tydligen framför allt dessa kikarsiktens "löpskena" ofta,vilket givetvis leder till icke repeterbar funktion och jag kan väl känna att det är sådär att lägga kanske 1o lappar på ett kikarsikte för att därefter behöva renovera det.?
Eller är det bara jag som är snål?

Det hör till saken att såväl Apan som Whitworth geväret har kapacitet till ganska långa avstånd,vilket är min målsättning med de - och med lite flyt fler som komma skall vad det lider. Därför behövs även lite mer förstoringsgrader än "bara" 2-3/4x tex.

Så frågan är hur hantera detta?

Lösningen med fästet till Whitworth geväret blev så bra att det tänker jag spinna vidare på även till Apan som Sharps mfl. Finns ingen anledning att låta bli,och det hela blir BRA mycket både stabilare och smäckrare än det som sitter på de två senare i nuläget.

Sen. Beställt lite smågrejer,bla sizing dies samt nipplar mm. Å apropå det med nipplar... "Fakulteten" kring Whitworth såväl som Westley Richards mfl vapen av den typen menar att man pga placering mm bränner ut nipplarna på dessa vapen snabbt om de som oftast är är utav konventionellt stål.
Många menar att precisionen blir lidande av att fänghålet framför allt eroderar,och detta med rätt snabb progression. Man talar om att man "skjutit slut" en nippel av konventionellt stål på ca 100 skott,vilket i min bok låter våldsamt..men det kan garanterat dessa herrar bättre än jag.

Så många (!!) är de som använder platina fodrade nipplar och detta till tonen av ung 1200:-/st. Okeeey...
Som min "tag" antyder då så har jag ett förflutet med motorsport och där använder vi ett material jag tror får platina att framstå som gammalt skrot,nämligen Inconel.
Inconel är ett rostfritt material med den primära egenheten att det inte tar emot värme. Därav ser vi tex Inconel 718 i värmesköldarna på rymdskytteln. Inom motorsporten används Inconel till lite mer seriösa vagnar att tex tillverka extraktorgrenrör av,sk hedders,och då i kvaliteten Inconel 600.
Inconel 600 är ett bra mkt vanligare material än 718 mfl,och vi ser det tex som ståltråd när man drar fast grejer tex inne i en villabrännare. Alltså i brännkammaren i sig.
I Inconel 600 har man de kvaliteter som gänget kring dessa vapen efterlyser,och väl det,med den adderade fördelen att det inte KOSTAR som platina. Förvisso ffa inte skitbilligt,men till det jag tänkt blir det inga miljoner av det iaf.
En axel om 10mm som är 500mm lång,dvs en halvmeter,landar på ca 500:-

Huh?
Ja. Jag har ju en större mekanisk verkstad som närmaste granne ute vid verkstan och har lärt känna ställets ägare. CNC,vatten,laser osv.. Å se det jag funderar på är om jag skulle be de skära upp en serie "insatser" till tändhattsnipplar som kan installeras som universal av vem som helst hemma i skruvstädet för att på så sätt skapa nipplar som "håller för evigt".
Min tanke är i formen av en pytteliten "kantarell". Alltså ett rör om 2,5mm utvändigt med ett genomgående 0,6mm fänghål som slutar i en "tratt" om ca 6mm eller så,och som är ngn millimeter tunn mot brännkammarens ände av nippeln. Alltså att agera "värmesköld".
Tanken är att vem som helst skall kunna handla sig ett HSSE klassat 2,5mm borr och borra ur sin befintliga nippel för att därefter med lätt presspassning kunna trycka i denna insats,och därmed skapat sig en nippel med Inconel 600 som håller tills fan avlöser en.

Skulle det,som projekt,vara lösbart till revolver med? Ja,jo...

Frågan är om det,i rent saluvärde,vore ngt att spinna vidare på - dvs om det är ngt vi svartkrutsskyttar vill ha, eller om jag isf bara skall tillverka till närmast sörjande.?
Om så..så gissar jag att man kanske får ut mellan 80 och 100 insatser per halvmeter,de blir som sagt inte speciellt stora. Givetvis då med tanken att det kommer landa på BRA mycket vettigare pengar att skapa en "för evigt" nippel vs vad en med platina insats kostar.
Enda smolken i bägaren blir tillverkningskostnaden för Inconel är hårt som SATAN och går iom det hårt åt verktygen i CNC´n... Här duger det INTE med vanliga keramiska plattor och borr ifrån Jula liksom...
Racing

Inläggav Fält » 30 jan 2019, 12:13

Det finns ingen risk att inconellkantarellen blåser in i kammaren?

Men den kan ju så klart hårdlödas på plats i nippeln så att kraften från tändhatten inte blåser in den i kammaren.
Fält

Inläggav Racing » 30 jan 2019, 13:58

Inte med presspassning. Kraften i en tex musköthatt är utan tvekan allt för liten.
Racing

Inläggav Fält » 30 jan 2019, 16:23

Ok, så mycket mindre kraft än i tex small pistol tändhattar?
Fält

Inläggav Racing » 30 jan 2019, 22:15

Ja.
Det är generellt mkt mindre kraft i tändhattar för slaglåsvapen.
Om du tex jmfr med en large rifle finns ingen parallell en gång.
Racing

Inläggav knappåsarn » 30 jan 2019, 23:20

mycket trevlig tråd, jag har följt den sen början och det är alltid en högtidsstund när man ser att det finns nya inlägg!

hur går det med den svenska kammarladdaren?

tyckte det var kul när du fick tag på en sådan då jag har en själv och det är ett vapen med mycket potential. dock bortglömt av de flesta?

tycker inconel insatsen låter som en bra ide, jag köper gärna nån om du får till en serie.

hur tänkte du göra 0,6 hålet? trådgnist?
knappåsarn

Inläggav Racing » 31 jan 2019, 01:32

Tack! Å roligt att du tycker om tråden! :D :D

Ja. Antingen gnista,laser eller högvärdigt borr.
Men det låter jag vara upp till Peter och killarna att bestämma isf.

Kammarladdaren ja! Jodå,som du säkert sett har jag ju gett mig till att slimline modda diopterinstallationen. Kulor har det anlänt,saknar ffa vettig gjutform till den,och dessa kulor har jag drivit genom ett kalibreringsöga för bättre passform.
Vidare då,iom laddningarna jag använder,är kulorna numer av legerat bly som sagt. Så där skall allt lattjas med den,var du så säker! :D Kan inte annat än hålla med om att kammarladdaren är ett både välbyggt och intressant vapen.

Apropå det så för vi lite dialog mellan ett antal gossar kring att göra ngr videos och klappa upp på Youtube. Framför allt på svenska,men för all del engelska med och då jag ur det perspektivet är tvåspråkig så..
Tror tex att en informativ video på 1851´an på engelska hade kunnat vara uppskattat. Kammarladdare av den kalibern vi har i Skandinavien finns ju inte på så många andra ställen,där man ofta valde andra lösningar i andra länder.
Så vart hän man än presenterar den där kammarladdaren så drar den nyfikenhet ifrån folk. Helt klart.

Men i likhet finns inga videos på Monkey tail,original Whitworth,Thomas Turner mfl heller,vilket vi då tänkt åtgärda det med. Sen,ifrån skall vi kalla det semi professionellt håll - när vi ändå resonerat kring det med videos - så har framförts önskemål om en "nybörjarvideo" för revolver på svenska. Å se..det kanske kan vara en bra idé? :shock:

Jaja. Det skall hinnas med oxå..var sak har sin tid som bekant.

Men ja. Kammarladdaren står här allt fortfarande och är INTE tänkt att samla damm mer än nödvändigt den heller. :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 03 feb 2019, 02:48

Öhh....
Oj!
Oj,på riktigt!!

114.jpg

Skit nu i kikaren,den är till mitt jösses moddade Chassepot och bara där för att kunna väga in osv fästet jag tillverkat i sig,utan imperativet här som sagt e basen för det som jag tillverkat i stål. Ja det åsså...som ni ser börjar stocken anta rätt lyster. :mrgreen:
Satan i gatan för ett vackert vapen det börjar bli!!!! :shock: :shock:
Har ffa svårt att ta till mig att här ligger ett äkta Whitworth i ett rent superskick. Inte bara det,utan ett av de åtråvärda 5500 första...som har serienummer som e bara ngr hundra nuffror (130 mer exakt) över de man KÄNNER TILL var del av amerikanska inbördeskriget.
Jösses. Tror många av er löser att ta in att...svårt att ta in detta.

111.jpg

Å..det blir värre. :shock:
Huh?
Ja. I Europa är kikarsikten som Unertl,Litschert,Fecker osv mindre kända. I grunden rena "target scopes" av amerikansk och japansk tillverkning (jaa..det finns varianter ifrån tex japanska Tasco med).
De har en historia..en lång sådan..som innebär att de började användas samtidigt som det Winchester som finns på tidigare bilder. Dvs -30tal. Men framför allt,de SER ju så "gammaldags" ut. I våra led...bara så rätt va.
Men samtidigt,för de flesta svartkrutsbössor helt meningslösa. Mm..enter Whitworth,och de sk "volunteer rifles". Å se..då e ´re helt plötsligt inte omotiverat med 10x-40x glas mer.
Samtidigt,i Sverige är det ovanligt med banor som e på över 600-700 meter. Tyvärr,men så e läget.

Tyvärr? Ja. Såhär e ´re vänner..jag har en vision. :D
Det finns ju ngt som internationellt kallas BPCR. Black Powder Cartridge Rifle. Kort sagt långhållsskytte med svartisar. Om jag fattat rätt ngt som för en mkt mkt tynande tillvaro i Sverige och..jag vill gärna att det ändras på.
Fast bara efter våra förhållanden. Våra banor och banlängder. Skjuta svartis på långa avstånd kräver ju milt sagt sitt,och det är väl kanske det jag ser som utmaningen i det,och samtidigt tror att FLER skulle kunna se utmaningen i.
Många är de som tror att långhåll är ngt nytt,och ACK vad fel de HAR!!! :shock:
Var in på ett långhållsforum på Facebook för en tid sedan och försökte presentera idén,men blev direkt utjagad... Hm. Vet ni vad? SÅ historielös får man fan bara inte vara!!
Det e inte ok!

Nåja.
"From a place you won´t see..will come a sound you´ll never hear."... :mrgreen:

Unertl.

2.jpg

Jag har för en halvtimma sedan vunnit auktionen på det där. Ett Unertl. Som sagt,få i Europa har koll på det där men..vi snackar typ Swarovski nivå på pengar nu nytt.
Å jag för en kan iaf visualisera det där uppepå ett stycke C832. Så..så får det bli. På ett stålfäste made in Åbro ind omr i Mölndal.

Life is good... :lol:
Racing

Inläggav lasse-a » 03 feb 2019, 12:17

Racing skrev:Apropå det så för vi lite dialog mellan ett antal gossar kring att göra ngr videos och klappa upp på Youtube. Framför allt på svenska,men för all del engelska med och då jag ur det perspektivet är tvåspråkig så..

Ja, jag kan iaf lova minst en "titt" och "tummen upp" samt en prenumeration! :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Racing » 03 feb 2019, 21:05

Tack. :oops:

Var på militariamässan på Kviberg här i Gbg idag. Kändes mkt som..samma samma. Väldigt lite förnyelse. Men om inte annat träffade man ju lite kändisar både här och var,vilket ju alltid e trevligt.

Har fått lite kontakt med BPCR gänget i USA samt i England.
Om ngr år tex så är det 150 års jubileum på Creedmor...hade ju varit en RIKTIG höjdare att vara med,om så bara för att avlossa ett enda skott. :shock:
I England i sin tur..Bisley..
Klassisk mark,i båda fallen milt sagt.

Men framför allt är kontakten nyttig som fan med dessa extremt välkomnande och öppenhjärtliga människor - en pipeline rakt in i hur hantera det jag önskar få liv i i Sverige med.
Kan ju liksom inte bli mer än skit,men tanken min är ju att få till ngt som kan fås att fungera enkelt för skytten. Iom att vi snackar svartkrut i sin tur,en form av skytte som inte KRÄVER licens,vilket säkerligen förenklar för många.
Å till en början är väl saken den att det faktiskt finns en del aktuella vapen inom landet redan som det är. Att tex med disciplin och ordning kunna panga Wredes på 300 meter..ja,varför inte.?
m/1851? Sure. Osv osv.
Racing

Inläggav Racing » 14 feb 2019, 15:00

Irriterande!
Var helt inne på att bjuda på ett Monkey tail till idag,för en dryg timma sen,men satt fast på ett sådant sätt att det inte lät sig göras.

Ett med pistolgrepp stock,komplett med trälåda. Givetvis går det billigt.. :evil:
Nåja.

Hur som.
Unertl tuben är på väg. Skickades från Texas i helgen som gick. Hoppas se det mitten på veckan som kommer med lite tur.

117.jpg

Fått tummen ur och fixat material till ett par rostfria tankar. Idén givetvis att kunna dels koka pipor i dest vatten i den ena,och att kunna kokblånera i den andra.
Mao täcker jag iom det "alla" baser jag har behov av vad avser gevärspipor.

118.jpg

Vart och sköt Whitworth i helgen som gick. Hade beställt div sizers,som inte hunnit dyka upp,så jag tillverkade ett öga av en bit SIS1672 jag hade liggande. 0,453" invändigt.
Det hela fungerade utmärkt och kulorna jag körde i första vevan här nu var 405 grains plugg. Väl på banan kan jag konstatera att jag behöver öka mängden fett i laddningarna för efter blotta 3 skott ca så var det bra tungt och man var tvungen att dra en patch.
Men..pangen går dit man riktar den iaf,det är då ett som är säkert. Sköt på gong..å den komma att ljuda så fint så..

Så nu förestår ett lite mer ingående analytiskt jobb. Helt klart,för detta innebär att det är dags att skapa laddstegar osv. Kommer göra så att jag som MAX ger mig till 2 kultyper per session,nån djävla ordning får där vara.
Mob kamera ger givetvis bildunderlag av tavlor,men där får antecknas det som går med. Till en början blir det 100 meter som gäller,och så får jag ta det därifrån.
Men att bössan vill mer,som i MYCKET mer,är bara att kvittera.

119.jpg

Det där är väl världens mest berömda 45cal kula. 500grains 457 government roundnose. Som synes har den inte mkt till fettrillor,men det har jag i grunden inget direkt behov av heller.
Tanken är att det lilla som är får hålla smörja till kulan i sig,och att jag sedan adderar en ren sk "grease cookie" inunder,där uppgiften för cookien framför allt är att reagera med slagget.
Japp. De går alldeles utmärkt att sizea ner till 453 och mindre än så ser jag faktiskt ingen större mening med.
Huh?

120.jpg

Jupp. Det jag hade beställt dök upp sent om sider och efter att ha provat 0,453" vs 0,451" så... Iom det hexagonala loppet är skillnaden i "imprint"/avtryck så marginell att det är löjligt. Därav skulle jag förvånas väldigt mkt om där är ngn större skillnad i funktion mellan de två diametrarna.
0,453" ger precis såpass mkt fettrillor kvar att det rimligen borde fungera alldeles utmärkt.

Jag är sedan en liten stund nu inskriven i det internationella Whitworth registret. Gör att ett antal dörrar öppnas...bla är jag inbjuden till 150 års firandet av Creedmoor,vilket ju känns lockande får jag säga.
Vidare ger det i de forum det berör möjlighet att stöta div tekniska tankar med andra. Som tex laddningar,kultyper mm.
Ett står klart och det är att de som skjuter "vanliga" ogivalkulor med framgång utan undantag gör det med kulor av rent bly. Ergo så är de två typer som kommer först nu just av rent bly.
De som skjuter hexagonal originalkula gör det,många av de iaf,med legering så låg som 40:1. Ngt jag inte riktigt ser vitsen i faktiskt och lär prova initialt med antingen 20:1 alt 15:1.

Jaja. Det ger sig..
Så mkt kan konstateras iaf att detta Whitworth varit en jackpot av guds nåde. HEEEEELT fantastiskt gevär. Fungerar på ngt vis som en modern bössa,den råkar bara vara mynningsladdad och därmed är det bra mkt längre mellan skotten.
Men. @ 600 meters...who cares? :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 17 feb 2019, 21:20

Här i västra Sverige har vi haft en försmak av att det kommer en vår.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Mm. Nu e ´re såhär att vi skall försöka få till lite mer reglerat skytte på mellandistans till att börja med. Kommer initialt INTE ha ngr direkt "försvårande" regler utan inser att detta primärt handlar om två saker.
Gemenskap och att vi tillsammans skall ha roligt! :D :D Därför kommer man vara välkommen att skjuta med besiktigade vapen som är kapabla till att träffa mål på iaf 300 meter. Om dessa är tex ett Wredes eller ett monkey tail är totalt underordnat. Kikarsikte? Javisst,väl medveten om att synen för oss lite äldre annars kan handikappa mer än nödvändigt.
Håller vi det lite tight till en början så får vi utvärdera vad detta ev ger i retur. Men ngr saker är säkert,det finns INGEN som helst anledning till att våra gamla vapen inte skall användas till det de är till för och iom skall vi säga 1840 talet så började det ju hända en massa spännande saker som satt avstamp i historien,och som borgar för att det iaf skall vara MÖJLIGT att skjuta prick på antingen tavla eller gong eller silouette på 300 meter och bortanför det.
There´s only one way to find out boys! :lol: :lol:

119.jpg

410 grains pillrena funkar ju som 453". 500 grainers däremot,not so much. Dessa kommer jag behöva kalibrera ner till 451" för vettig funktion. Helt klart. Man FÅR ner de som 453" men med mkt mer möda än vad som är tänkt. Så där fick jag se mig överbevisad helt klart!

Annars? Ptja,jag har faktiskt tom engagerat mig i de där ringarna som håller den moderna tuben tv... Börjar liksom bli meningsfullt att skjuta in om jag säger så,vilket jag oxå gjort då. Iaf som etapp 1.
Men mycket mycket mycket arbete är ju kvar. I sin tur,med lite flyt,så skall det ju dyka upp ett Unertl här som skall installeras med.
Nä.
Det blir bra detta :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 21 feb 2019, 03:58

Hm.
Det tar sig. Men ffa inte ett ord om Unertl tuben... Jaja. Tålamod..tålamod..

Kikarsikte basen har iaf fått en adderad "sättskruv" i framkant. Eg rena hårklyverier men..för att stabilisera ifrån 2 till 3 infästningspunkter så adderade jag en ALLT annat än periodkorrekt närmast "osynlig" M4 insex stopp ca 15mm bak ifrån basens främre infästning i det gamla riktmedlet. Iom detta kan basen/plattan förspännas och iom det blir det av mindre vikt ifall jag får svikt i plattan under skott.
..e tanken iaf :mrgreen:

Apan har jag varit på igen. Förra ggn jag gjorde en kammarinsats så gjorde jag ju den av sk allmänt konstruktionsstål. Inget fel i det men..jag vill kunna reservera mig för i princip vilka dumheter som helst varför jag gjorde en ny igen,denna gången i SIS 2541. Bra där liksom..

Sen..för en ggns skull en "gun gripe" ifrån mig då.

2.jpg

3.jpg

Var till JG´s vapen här i Gbg för att handla mer Hoppes när en karl i gissningsvis 65-70års åldern kom genom dörren med två gamla revolvrar och ett gevär av Flobert typ.
Den andra revolvern var en centerfire snub i kaliber 38,men det mina ögon fastnade vid var denna stiftantändare i kal 31. En 12 skottare.
Att lagen är sådan kring dessa att de är licenspliktiga gör mig närmast förbannad för eftersom reglerna kring enhandsvapen ser ut som de gör numer,specifikt sedan ca år 2000,så medför det att det kapas hejdlöst i dessa gamla klenoder. I fallet med denna hade man kapat av den främsta delen av hammaren med vad som måste varit en tvåhands Hitachi kapmaskin för HELVETE vad det såg ut!
Gun gripe?
Ja,klagosång på riktigt för helt ärligt sagt finns det NOLL anledning till att dessa gamla vackra vapen är licenspliktiga och vad som händer och sker med vår nuvarande lagstiftning är att just denna erans vapen kapas sönder av rena amatörer i ambition att möta en FULLSTÄNDIGT meningslös lagstiftning vad avser DESSA vapen.
Det är fanimig inget kort på ren dödssynd och skandal. Massor av de har som effekt skrotats ut,vilket kanske till del hör till tidens gång,men... Ja. Jag förstår bara inte.
Lagtexten vad avser skjutvapen är så omfattande att det finns ingen som helst anledning till att det inte implementerats undantag i den. Faktum är,det är rena dumheter att så inte skett.
Lagens ambition är att stävja missbruk. Jajamen,jag är för DEN biten till 101% och är av uppfattningen att den numer rent enorma floran med illegala vapen som finns i vårt land MÅSTE in. Av många skäl.
Dilemmat är att dit hör fan inte gamla stiftantändare eller gamla svartkrutsvapen i sin helhet. Faktiskt. För precis lika djävla korkat som jag anser det vara att revolvern i bilderna är licensbelagd,precis lika korkat är det att tex gamla Huskvarna "side hammer" hagelbössor är det. Centralantänt eller inte!
Som lagstiftningen ser ut,och har gjort länge,så lämnar vi rent historiskt ett gigantisk HÅL i vår historia mellan säg 1860 och 1890 och det finns NOLL anledning till att det är så.
Ur ett missbruksperspektiv,vafan spelar det för roll om hagelsvärmen kommer ur en stiftantändare eller en mynningsladdare eller en av de mkt ovanliga brytbössorna som använder metallhylsa men lös tändhatt.
VAD spelar det för roll? Buset KUNDE inte skita mer i denna formen av vapen än de gör,så vad är lagen tänkt att skydda oss ifrån?!? HALLÅ!! Välkommen till 2019,för buset idag har NOLL intresse i denna formen av vapen,oavsett typ.

Emellertid har vi bara att svälja att gamla vackra revolvrar som den på bilderna ovan förstörs. För det är precis rätt ord,de förstörs. Merparten av dessa vapen deaktiveras inte av kunnigt folk utan av lokale bysmeden ungefär,med påföljd att resultatet ser ut därefter. Till vilken nytta?
JÖSSES va arg det gör mig! :evil: :evil:
Skäms inte en sekund för att mycket högljutt,till vad mina lungor klarar,ge uttryck för att här har lagen FEL! Bla därför behöver lagen ändras i fallet,och ju fortare ju bättre!

Nåja.
Blodtrycket...blodtrycket.. :mrgreen:
Emellan varven hamnar ju vissa pangar på efterbrännar´n och dit hör mitt ena Chassepot. Nu har det stått till sig en stund och..ptja. E väl dags igen antar jag?
Saken i sammanhanget är då den att mina egna insikter och kunskaper kring 45 kalibrigt har ökat exponentiellt sedan sist varför jag nu ifrågasätter hur hantera det hela igen.
Tog mig för att göra rent pipan med måttanpassad borste och tight passande "jag" tillsammans med Hoppes..å den lämnade lugnt sagt en hel del skit. Men...
Det fina med den där Chassen är att pipan tamigfan ser ut som ny invändigt. Eller rättare sagt,som en väl inskjuten spegel. De jobben som är gjorda så långt håller vatten..no worries,men i fallet med just DETTA Chassepot geväret är ju min tanke att bevisa att det går alldeles utmärkt att få mkt god precision i ett Chassepot med.
De har ju annars rykte om sig att skjuta långt,men inte speciellt precist. Saken är bara den att det enda "avvikande" med en Chassepot pipa,om man nu kan kalla det för det,är att räfflingen är rent av mycket djup.
Men som jag ser det skall det eg inte förorsaka ngr större problem så länge man använder bly avsett för uppgiften. Jag har ju tidigare skurit i materialet i svarven och det ÄR tufft för att vara från tiden.
Milsvid skillnad mot materialet tex i Apan,som ju är rena marängen i jmfrls. Så jag inser väl att mina tankar där med patron av krympslang må har varit en bra idé,eller är,men det innebär inte per automatik att kammarläget behöver se ut som det gör.
Mao?
Att tillverka en kammarinsats är minsta problemet,och att i den vevan göra insatsen av tuffare moderna material är väl definitivt en tanke. "Flaskhals" designen finns där,och jag vet fan inte...
Om vi tex tittar på Martini-Henry 577-450 så är den ju likartat utformad. Kikar vi åt sidan så kan jag bara kort konstatera att patroner av 45-70 typ och vidare utan tvekan har merit de med..
Å det jag fundilerar på är om man skall.....göra de i plast.

Med Apan har flera tankar kommit till ytan. Med 45-90 patroner BLIR det mångfalt enklare att hantera det hela. Fact of life,och att jag i fallet då ser till att konstruktionen inte är gastät utan antänds enl original...ja...jo.
Men så tog jag nyligen del av att man tydligen nu gör "reloads" till bla 308Win med "kropp" i återvunnen plast. Kvar av originalpatronen är dess bas/fot där tändhatten sitter. Resten är formsprutat,som jag fattade det.
DET är ju en tanke som öppnar nya dörrar. Det får jag säga,och vad vidare är har jag en tillverkare av plastkomponenter uppför backen ifrån verkstan. En form..ptja,Solidworks är mig inget främmande.
Saken är iaf den att jag grunnat mkt på det med "plattformens" inverkan.

152788469262551300_resized.jpg

Så länge man får en konsekvent plattform,som i fallet med ett modernt gevär tex mässinghylsan,så kommer ju en blykula att lämna sin infästning i hylsan innan hylsan ens hinner svälla/obturera av gastrycket. Det borde RIMLIGEN innebära att en blykula lämnar sin infästning innan hylsan "hinner reagera" i stort,bla som effekt av sitt tröghetsmoment när vi snackar hylsa av metall.
Tidsfristerna är givetvis mkt mkt korta,men de finns där likväl. Slutsatsen av det är att ur vårt perspektiv är alltså den primära uppgiften för hylsan att konsekvent placera en kula på exakt samma plats avfyring efter avfyring,vilket ger plattformen för att analytiskt kunna se effekterna av det.
Vilket material hylsan är tillverkad ur blir mao sekundärt,varför tex plast torde fungera såväl som nu tex mässing. Jag ser iaf inga hinder i det,och vad vidare är blir en sådan hylsa i sin tur mkt enkel att göra "inte gastät".
I fallet med Chassepot kontra lagen så blir ju vapnet licensfritt baserat i faktumet att vapnet använder icke gastätande hylsa. För det andra kriteriet i lagen fyller det,för Chassepot använder en enhetspatron. No argument.

Lurar fn mkt på det här fram och tillbaka,för ngt annat alternativ än att hålla sig inom vad lagen anger är ICKE aktuellt.
Men det innebär principiellt,och jag ser gärna mothugg kring detta rent tekniskt,att de imperativa delarna av en patron i fallet Chassepot blir plattformen vid avfyrning.
Dvs,till den stund blykulan lämnat sin infästning i hylsan. Det och att denna plattform ger för handen att vi talar EXAKT samma position gång efter gång..
Detta för att bla ha nytta av "freebore" som entrekonor osv,som vi givetvis finner i ett Chassepot med.

Originalpatronen "löser" ju detta genom att originalkulan är en sk bore rider. Dvs att kulans huvuddel är av ngt mindre diameter än räfflornas bomdiameter,och att huvuddelen av kulans kropp därför "poppar in" i pipan en bit och vilar på bommarna.
Tätning/obturering av kulan sker genom att den längst bak har ett drivband av större diameter. Syns rätt dåligt i bild,men ni kan ana det iaf.

38.jpg

Detta till trots ser vi hur Chassepot lider av bristande precision. Hm. Märkligt eftersom det finns precis likadana lösningar vad avser kulor till många andra vapen,och där fungerar de utmärkt.
Tittar vi på originalkulans profil osv..inte mkt att anmärka på där heller. Så den enda slutsatsen jag kan dra av detta är bristen på konsekvent placerad plattform.
Inte blir det bättre av att många klagar på att Chassepot sotar igen i kammarläget såpass att efter ngt blotta skott får de använda ca 3mm kortare patroner,ja..asså..vi kan säga att det gör då inte situationen BÄTTRE iaf!

Papperspatroner används ju i många andra vapen med. Ifrån Monkey tails till Sharps och allt där emellan och där fungerar de iaf hyggligt. Om än att även dessa vapen har behov av upprepad rengöring för att vidmakthålla vettig precision.
Hm.

Det finns fler infallsvinklar i det än detta,men redan i det jag presenterat nu..redan där tycker jag mig klart och tydligt skönja att mönstret,orsaken till,bristande precision bottnar i plattformen. Eller rättare sagt bristen på...

Nån form av hylsa behöver helt enkelt till. Att göra de av mässing tex blir ju inte lika självklart som till en amerikansk karbin eller liknande EFTERSOM patronen i det läget per definition blir en gastät ENHETSPATRON, och vapnet därmed licenspliktigt.
Å se då skulle hela biten falla för min del. Så...tänkarmysse på tror jag bestämt. Formsprutad plast kan nog vara en tanke. Om med "hållare" för tändhatt isf med en botten/fot som är allt annat än homogen,eftersom det då blir förbannat svårt att kalla det för gastätt.
Vidare,det MÅSTE handla om modifiering/variant på originaltemat. Annars faller det igen i min mening...

Vidare.
"Alla" som skjuter 45 framgångsrikt på andra sidan Atlanten använder relativt sett tunga kulor när de skjuter långt. Vi kan summerat säga att det rör sig mellan 500 och 600 grains.
I ljuset av att förutsättningarna i fallet Chassepot är mkt mkt likartat,dvs med stigning kring 1:22... tror jag det är i Chassens fall och en piplängd på ca 30",så..

Det finns ju goda anledningar till att man använder kulor av den vikten,och vad vidare är då krutladdningar därefter. 45-70 tex är ju en poppis kaliber än idag,men i fallet svartkrut och långhåll så anser många att den kommer till korta och ser den därför som en medeldistans patron. Nästa naturliga steg blir då 45-90,och mkt riktigt hittar vi de som skjuter långt där..å hela vägen upp till 45-120.
Mig veterligen finns det ingen som skjuter långhåll med M-H 577-450,vilket jag iofs tror skulle kunna vara fullt möjligt med lite utveckling bakom det hela. I det fallet använder man fö hylsor till 24ga hagel numer,och LEE säljer verktygen för att forma om.
Om inte annat skulle det iaf ge en mer kompakt patron,och ....frågan är vilken ev bäring det kan ha.? 45-90 som i fallet med Apan känns ju lite som "trued n tried",där vet man vad man får.

Hm. Jaja. Vi får se. Nästa jobb nu med Chassen är att plasta upp stocken invändigt så jag får ngn form av passform på det hela,och efter det att dra dit "pelare" med. Rekylklack har den ju redan,i bakkant på lådan.
På det i sin tur ett BRA mycket mer genomarbetat fäste för kikarsikte skall till.
Racing

Inläggav Racing » 03 mar 2019, 14:29

40.jpg

42.jpg

En kanske ngt kontroversiell post i sammanhanget,och må isf vara. Jag är av uppfattningen att vapen är vapen och med mitt vapeninnehav följer ett socialt ansvar.
Som ni kanske förstått mellan raderna är de vapen jag huserar funktionella,vapen som inte fungerar är mig lika intressant som att äga en bil som för all framtid saknar hjul.
Iom det,oavsett vad lagen föreskriver,så anser jag det vara att axla socialt ansvar att hålla brukbara vapen under lås och bom när jag inte är i närheten. Nope..finns inget som är präktigt i det,vi talar ren självbevarelsedrift.

En finess i sammanhanget är då att skåp man förvarar antika vapen i behöver inte vara SS3492 klassade vilket medför att de kan fås förbannat billigt. Skåpet i bild hjälpte mig god vän hämta och vi betalade 200:- för det.
Efter det skulle jag gissa att jag totalt kastat en 500-ing på det i form av färg och förbrukningsmateriel. Så japp. Hemmavid här kommer nu i dagarna begåvas med ytterligare ett skåp. Så är det.

Det som skall göras innan dess är att inreda det hela,med ställ osv samt ngr hyllor är det tänkt. I sin tur blir där LED belysning invändigt,förbi är dagarna när vapenskåp nödvändigtvis är mörka och tråkiga inuti.
LED belysningen kommer ha kostat mer än skåpet... :lol: ,men så kan det bli ibland. :mrgreen:

Billiga skåp hittar man tex på Blocket. Ja,ner till sådana i storlek som om så är "bara" rymmer två revolvrar ifrån tiden.

Det aktuella skåpet är tillverkat av 4mm stålplåt och håller in alles 7 reglar. På det har det en sådan där "våg" invändigt vid låset som används ihop med glassäkring,så om man ger sig på låset så löser denna säkring ut och efter det är enda sättet att öppna skåpet att kapa upp det.
Till min kännedom kan auktoriserad låssmed klassa icke SS3492 godkända skåp till att bli. Kan kanske också vara bra att veta....
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut