Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 06 okt 2018, 00:03

Jag hör dig,bockar för tilltron...skall se var det kan landa.
Fick besked om att pangen går med post imorgon iaf (ja,man gör ju det även på lördagar numer)

Men. En sak i sänder.
Ett stycke m/1851 kammarladdare var det ja. Geoff delivered..vilket innebär att där nu ligger 30st miniekulor av bra mkt hårdare legering,fettade och denna ggn patchade till 16,00mm (ja,så gott man nu kan tala 100 delar med papper som byggelement).
Gott om musköthattar...
30st portioner med 90grains 3F. Japp,3F...trust me on this...

Å på det..

43.jpg

Jaja! Now we´re koka!! :mrgreen: Ett fänghål (säger man så om en slaglåsnippel?) som är mer av modern statur. Vad vidare är en nippel som tändhattarna de facto PASSAR mot! STORT tack Geoffry!
Å se...

44.jpg

Därav skola denna nippel även bära tätbricka av koppar. NOG med sotande nu! De e fan en kammarladdare! HALLLLLLÅÅÅÅ!!!

YR.NO låter meddela molnigt och uppehåll för morgondagen vad avser Löftadalen..så..showtime gents! Friggin showtime! :mrgreen:

Återkommer med lite bilder av utfall. Trycket på bössan är som sagt hanterat,det är rent av RIKTIGT bra. Ny krona osv. Ett kammarstycke som passar och gör det som det skall och på det laddningar vägda till 90,0 grains på digitalvågen.
På banan med skjutstöd,och jag har iaf vett på hur hantera ÄVEN öppna riktmedel. Så imorgon...blir intressant. Kommer prova 50m och 100m.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 06 okt 2018, 20:17

45.jpg

Mm. Bra där,jag antar att jag inte ens behöver kommentera resultatet.? :mrgreen:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 07 okt 2018, 02:20

Ngr adderade intryck efter att ha smält det hela ngr timmar.

Till att börja med,du milde för en skillnad i hur mkt kammarladdaren sotar med dels då tätning mellan pipa och kammarstycke och dels frisk nippel med tätning. Med det sagt är nippeln inte tänkt att använda tätning varför nippeln bottnar mot mässingplåten under lådan om man monterar tändhatten innan man fäller ner kammarstycket.
Det får det till ngn form av lösning på tycker jag för..att anta att anslagsytan för nippeln är varken plan eller i plan mot gängan efter knappa 170 år är att be om mukke. Så..e nog fan ingen dum idé att den där tätningen finns.

Med piller av hårdare bly och patchat ökade rekylen. Ngt som kändes även med sketna 90 grains.
Med den formen av laddning gör det helt klart det mer väsentligt med fett,eller rättare sagt rimliga mängder av det. Under de knappa 20 skott som avlossades idag drogs inte pipan ren en enda ggn,vilket KOM att slutligen påverka precision.
Sannolikt som effekt av de rent relativt mkt djupa räfflorna antar jag.?

Men sammantaget får jag köra ut näbben och konstatera att "modifieringarna" på denna m/1851 endast kan rekommenderas varmt. Bara faktumet av ett renare vapen gör det värt besväret,men det åsido.. Inget spill,ingenting åt sidor och liknande..blir lite som att skjuta med ett modernt vapen ur det perspektivet bara det att det ryker mer ur pipan.
Man märker det även när man fäller upp kammaren. Där det tidigare var svart är där nu grå/vitt..tydande på bättre förbränning.

Nått jag inte gjort än är att köra eländet över krono. Kan kanske vara dags? Men idag var vi ett lite större gäng som pangade loss med allt möjligt,så inte riktigt rätt dag för det.
Plattformen är dock lagd varför det bara blivit än mer givet med gjutform specifikt för vapnet. Faktum är,nästan lite ironiskt att det skall vara så svårt att få fram kulor till ett svenskt vapen i Sverige. Hm.
Jaja. Skit samma för jag antar med fog att detta vapen lyder under exakt samma fysiska "lagar" som alla andra vapen..så som jag ser det handlar det mest om design. Måtten som skall till är inom rimliga ramar givna.
En kammarladdare..?
Med endast mkt lite tid under bältet finner jag det fortsatt vara ett mkt mkt fascinerande vapen,speciellt så i ljuset av ålder varför det blir lite av en "grej" att få fram så mkt det går ur det.
Intressant är bara förnamnet,och då ur bra mkt mer än en infallsvinkel.

Skulle jag rekommendera andra hugade att skaffa sig ett m/1851? Utan en sekunds tvekan eller fördröjning,ja.

Å iom det "ja´et" ovan så ÄR nog nästa naturliga steg ngn form av diopter lösning tycker jag.
Racing

Inläggav Racing » 12 okt 2018, 12:45

46.jpg

Visade sig att med tätningen på plats på tändhattsnippeln var det hela precis så lite för långt att med tändhatt installerad tog det i den mässingplåt som ligger i botten på lådan. Så jag satte nippeln i svarven och klippte dels av anläggningsytan för packningen ngt och dels botten på nippeln då den bottnade i sitt hål i kammarstycket.

Som sådant så får nog nu sägas att resten av det kring denna gamla handhållna kanon ligger i att utveckla laddningar vs kultyp och vikt,vilket lär ta en liten stund innan det går i mål helt beroende på bristen på gjutform.
Men,det kommer.

7.jpg

8.jpg

Jahaw. Det kom ett Sharps! I det stora hela i mkt fint skick. Ett för stort spel i vapnets sk breech block åtgärdades,det shimsades 0,35mm med bra mkt bättre nettoresultat. Läst MASSOR kring detta med hur de olika Sharps som finns tillgängliga,även kopior då,löser det med tätningen av slutstycket och..där kan man lite försiktigt säga att det råder delade meningar.
Men en sak står ut och det är en lösning av en Hahn,som han heter,på andra sidan pölen. Hans setup fungerar tydligen mkt bra.
Är alltså så att i framkant på slutstycket sitter där en platta med en form av labyrinttätning,ett sk Conant seal,och denna platta är ihop med den hylsa som sitter runt kammaren det som skall täta det hela. Mao stål mot stål hela vägen.
På kopiorna,och Hahn moddade vapen,sker det assisterat av O-ringar. Får sätta mig och kika på det där tror jag...
Det sitter en hylsa utanför själva kammarläget,och om den hylsan kan man MILT sagt säga att det råder en del debatt. På kopiorna är denna oftast flytande,men inte alltid,och på originalvapen så skall det tydligen vara så att den som på denna bössan sitter fast installerad,men är justerbar med verktyg för sättdjup. Hur det hela är tänkt att fungera inser jag nog men..har lite svårt att se hur det skall kunna leda till ett "gas seal" får jag säga för det man eg gjort med dessa två lösningar är ffa bara metall mot metallkontakt. Ngt jag ser an som en "sådär" lösning i sammanhanget.

29.jpg

I all hast,för att kunna testa det här,så vevades en pinne till som jag nu då värmt krympslang kring. Kulorna säkras med ngr droppar superlim,och iom att det är en ,54" så ligger dessa laddningarna på referens,vilket är 80grains.
Givetvis skall kulorna fettas och det sker med en Pedersoli sk "greaser" innan start.

42.jpg

Skall till banan här inom ngr timmar,återkommer med intryck och resultat.
Racing

Inläggav Racing » 12 okt 2018, 19:02

https://youtu.be/CM0vLyCckTU

Mm. Fungerar gör det i vart fall! :shock:
Racing

Inläggav Racing » 13 okt 2018, 13:33

31.jpg

32.jpg

33.jpg

Ja,att det finns potential i grejerna skall stå helt klart. Så är fakta.
Däremot finns det,som vi snackat om lite,en del annat att ta i. Till att börja med,den läcker FRISKT vid avfyring. Kan iofs ha olika anledningar,och ingendera av tätningarna är nya så det är väl lite vad det är,men samtidigt kan jag känna att nog fan bör detta vara mer effektivt än det var för mig igår.?
Mkt riktigt då hade jag gjorde en dundertabbe,tydligen,och det var att ge den flytande tätplattan fett. Då fett av mineralisk typ,vilket givetvis förkolnade till rena cementen. Något jag i självkritik sagt borde ha förstått redan innan.
Har ingen ursäkt,jag var väl trött eller nått-va fan vet jag.
Det betyder också att jag i nuläget inte skall dra för stora växlar på bristen på "seal" igår utan får helt enkelt ge mig till att prova igen,och inte mig emot. Jag drar då slutsatsen att den där flytande plattan,som alltså är den ena förseglingen av kammaren,och den enda "aktiva" sådan,inte skall ha adderat någonting alls bortsett från att svepas med vapenolja i ngn form för att motstå rost.
Men.
Det innebär rimligen också att den där tätningen behöver se kontinuerlig service under drift för att kunna sköta sitt jobb.? I annat fall lär ju slagg sota igen det där snabbt nog antar jag,och där finner vi EN av imperativen bakom att fett behöver vara med i patronerna.

Patronerna så.
Nej,sannolikt som effekt av ett slutstycke som inte förseglar värt skit så fungerade det rätt dåligt. Hylsorna blev kvar,vilka iofs var enkla nog att pilla ut och bli av med,men vakområdets arbete att suga pipan rent var bara att glömma. Kan inte gärna bildas undertryck när det läcker som ett såll.
Å nu vet vi.. Men det betyder ju även att det ena här går hand i hand med det andra,så frågan är om jag kommer se ngn prestandaförändring på det upplägget om jag får kammaren att sluta avsevärt mera tätt.?
Å andra sidan,det hela är inte värre än att man just bara pillar ur resterna och som stridsgevär kan man väl lite snällt och försiktigt säga att denna pangs tid är över,så de adderade sekunderna där mellan omladdningarna kan man väl ärligt sagt både ha och mista.

Bössan skjuter ca 30cm LÅGT på 100 meter. Precisionen i sig är det inget fel på,spridningen i bild där handlar enbart om mina gamla trötta ögon i kombination med öppna riktmedel som är tillverkade efter en helt annan standard när det begav sig. V uttaget i riktmedlet är så litet att när jag placerar kornet i uttaget försvinner alltihop bara i en metallfärgad sörja,så det där behöver åtgärdas.
Så jag gav mig till att knacka riktmedel med hammare och dorn iaf,och där uppenbarade sig det enda fusket hittills med den här pangen och det var att riktmedlet var satt på plats med kemisk metall. Ngn har filat i undersidan rätt friskt och när det har blivit för bra så har man inte använt shims (bladmått) för att få till det hela igen utan man har "limmat" dit det med kemisk metall. Nåja,göra rent såväl det laxade uttaget som riktmedlet bara...åsså dit med ett shims som sätts med lod så är vi snart nog på banan (!!!) igen.

Men ärligt sagt,det vettiga här ÄR en diopter. Inget att snacka om mer... Vapnet förtjänar en diopter,helt klart,för det är förmöget till en precision jag av div orsaker inte har att hitta i det som det står (läs-riktmedel).

Hur som helst. Att skjuta Sharps var en trevlig bekantskap! En mycket trevlig rent av. Men som sagt,återstår andra riktmedel innan bössan blir riktigt rolig misstänker jag skäligt.
Racing

Inläggav Racing » 14 okt 2018, 03:41

Hm.
Fick rensat bort den där kemiska metallen,och det visar sig att man varit och filat REJÄLT i riktmedlets underkant.
Såpass att när jag nu adderar shims gjort av bladmått...hela 0,8mm värt innan det hela kilades rimligt fast. :shock: I samma veva gav jag själva "buckhorn´et" en smäll uppåt med ett dorn,eftersom eländet som sagt sköt bra lågt på 100 meter.
Å nog fan kommer jag engagera mig i att få till den med öppna riktmedel iofs,men ärligt sagt..diopter. Inser mer och mer att det är så det får bli. Hur som helst,nu är eländet iaf repeterbart justerbart. Alltid ett steg i rätt riktning.
Racing

Inläggav Racing » 14 okt 2018, 19:34

Bra dag på banan.
Luftat både Sharps pangen och kammarladdaren. Den senare börjar verkligen ta sig,och då ur mer än en aspekt.
Iom tätningarna jag installerat är mängden sot vid användning nu till ett verkligen minimum,vilket är såväl trevligt som en kvittens på att trycket går ut i rätt ände-mynningen.
Däremot skjuter den ffa högt. Rätt rejält faktiskt så det där behöver hanteras. Men,den är iaf konsekvent och iom det är även precisionen vettig. På 50 såväl som 100 meter varför "bromsen" nu sitter hos mig.
Är bara att resignera inför att jag nu är 53 år och behöver antingen diopter eller glas. Eg skulle jag gärna sett ett kikarsikte,och det gäller för samtliga gevär,men där väger en "spärr" in mkt tungt och det är att optik...svårt att få fatt i ngt vettigt som rent historiskt fyller rocken får jag säga så...diopter it is.

Sharps bössan så.
Jodå. Den kan,tro inget annat. Men en rengjord och planad platta i Conant tätningen i sin tur så får jag säga att nu läcker det inte mer ur slutstycket under avfyring än att man kan leva med det.
Eller ja,jag kan leva med det iaf..vilket väl är det som är viktigt.

Krymslangspatroner? Ja,vid de tillfällen där jag fått en vettig tätning av slutstycket så följer faktiskt resterna med ut. Men,det är de första skotten efter en solid rengöring av breech blocket.
Fett i patronen är givetvis till fördel här,ngt som inte skall förringar. Men ja,Sharps bössan skjuter bra. Inget att orda om,så är läget. Men även i detta fallet,diopter. Känns som en form av erkännande av svaghet i mitt fall,men som sagt..alternativet till att få lov att bli äldre är ett mindre tilltalande alternativ så.. Nu e det så läget är.

Kikat mig omkring en del det sista och till kammarladdaren skall jag lösa ett gammalt svensk "Elit" eller liknande har jag tänkt och till Sharps bössan blir det ett sådant där klassiskt fällbart ifrån Pedersoli.
Men det medför ju att jag även lurar på hur göra med Monkey tail geväret när det väl landar här i Sverige.

Jaja. Ett problem i sänder så slutar det säkert bra iaf.
Racing

Inläggav Racing » 15 okt 2018, 13:12

Diskuterat det hela med lite amerikanska vänner och..verkar som jag tänker i rätt riktning. Till del iaf.

Tydligen är det så att 28gauge hagelpatroner fungerar i ett Sharps 1859-63 om än att de givetvis är allt för långa.
Ngt jag lärt,vad vidare är,är att när man använder ngn form av patron (oavsett vilken) där man i praktisk mening kan kalla det modern patron utan tändhatt så formar i eg mening öppningen i tändhattshålet fänghålet.
Det medför att den ofta trångborrning man ser i de flesta tändhattsnipplar helt enkelt behöver öppnas upp för att säkra en tillförlitlig tändning. Jag brukar borra upp hålet i svarven till samma diameter nippeln har i sitt städ,minus 0,5mm och detta verkar göra hela skillnaden.

I fallet med ett Sharps blir det eg än mer imperativt iom den långa väg,och vinklade,tändhattsflamman har att färdas. Har haft ett antal tillfällen denna helgen där flamman helt enkelt inte nått fram varför jag kommer borra nippeln idag.

Men 28 gauge var det. Det finns ju en uppsjö med exempel på hur hagelpatroner använts i div vapen och detta blir väl inget undantag antar jag. Den kritik som ges mer eller mindre alla försök till patron i ett 1859-63 är att kammarvolymen minskar påtagligt varför det blir svårt att ens nå de ca 80 grains som utgör sk "service charge". Ngt som iofs varierar rätt kraftigt med val av kula med,där de sk "christmas tree" varianterna äter upp mer volym än flatbase varianterna.
Hur hantera det?
Ptja,även om det kanske är helgerån så är en brotsch utan tvekan ett alternativ i alla fall. De amerikaner jag snackat med menar på att precisionen i DERAS vapen har ökat till det bättre i det att de passerar 80 grains tom,vilket väl är ett incitament att iaf se över det hela.
Om valet faller på "moderna" hagelpatroner eller sådana helt i mässing kan vi i nuläget låta vara osagt. Svartkrut brinner ju iofs varmare än motsvarande röksvagt men samtidigt med mindre kammartryck varför jag antar att även "moderna" hagelpatroner skulle gå att ladda om ngr ggr iaf,och med största säkerhet är avsevärt billigare än de helt i mässing.
Vidare har svartkrutsslagget en mkt tuff inverkan på mässing,helt klart.

Jag räknar kallt med att få modifiera hagelpatronerna för att få det hela att passa. Vad avser längd definitivt. I likhet med de flesta andra hagelpatroner är även 28 gauge svagt koniska,men om i plast lär de "fireform" enkelt nog och ifall av mässing definitivt vid första avfyrning. I ljuset av ett Sharps breech block och tätning så är eg det enda imperativet att hylsan i den form den kommer passar i patronläget baktill. Resten lär lösa sig i samband med avfyrning menar jag.
Samma så lär jag få svarva om deras bas då de alla är rimmed. Återstår isf huvudbryet med extraktor och frågan är om man överhuvudtaget skall engagera sig i det.? Min poäng i sammanhanget då att ett Sharps i vår tid,dess tid som stridsvapen är sedan länge över varför omladdningstiden är av mindre vikt egentligen,iaf som jag ser det.
Vidare så,om man ser till att man har ett "lagom" spel mellan hylsans bas och kammarläget lär knappast utdragning bli problemet.
Finesserna i detta är flerfalt.
För det första skapar vi en form av gastätning iom patronen. Patronen är ffa inte i ngn form under licenskrav i brist på tändhatt,den kan knappast ses som gastät i det läget. Det medför i sin tur att man kan kalibrera hålet i respektive patron,vilket skulle öka respektive patrons repeterbarhet vad avser läckage,vilket skall synas i SD som ES över en kronograf.

Nä. Det får bli att skaffa lite 28 gauge tomhylsor och ta det därifrån.
Racing

Inläggav Racing » 19 okt 2018, 14:07

Har hänt lite...
Fått tag i 28ga mässinghylsor och gjutform till Sharpsbössan via Agne och Agneta på Skytteservice. Gott nog,så de prylarna är på väg häråt.
Riktmedel... Lurat en del fram och tillbaka och verkligen snöat in helt på att få fatt i ett gammalt typ Malcolm kikarsikte (dvs ett sådant där med herrejösses lång tub). Kruxet är att de säljs svindyrt av Pedersoli och i sin tur till halva pengarna av Midway i form av Leatherwoods varianter.
Nu är det som bekant så att optik till vapen går under amerikanska exportrestriktioner,varför jag letar med ljus och lykta efter ngn som säljer Leatherwoods grejer i Europa,vilket visat sig inte vara helt lätt att skaka fram.

Tills vidare har jag iaf gjort en fästes bas som använder det bakre laxade fästet och i sin tur spänner mot övergången mellan pipa och låda. Detta tillverkat av slipat stål i två "våningar". Poängen med det är att jag då kan offset installera ett kikarsikte så det får frigång för bla hammaren utan problem. De två bitarna är skruvade och stiftade ihop för att minimera risken för att de flyttas mot varandra,oavsett orsak,och i sin tur försedda med skruvhål för alla möjliga varianter på infästning.
För att kolla att det hela fungerade som tänkt klappade jag dit ett modernt 3-9*40 compact och provade på banan och NU ja! Nu har jag riktmedel så jag kan se vad fan jag sysslar med! Tack för den!
Om det nu visar sig att enda tillgängliga alternativet i Europa är Pedersolis varianter a 10 lappar så hoppar jag det och installerar istället en näääääästan tidsperiodiskt sikte ifrån WW1 istället.
Dessa finns det ju relativt gott om,och jag skall då försöka hitta dels ett som är helt och dels gärna ett med lite inslag av mässing.

PÅ det har jag lokaliserat ett sk Lyman "peep sight",som i praktisk effekt är en diopter för installation på vapnets hals-och detta till rimliga pengar. Kikat lite på Pedersolis varianter där med och..upplever de bra mkt rangligare än Lymans grejer,det är då ett som är säkert.

Kammarladdaren så.
Diopter,och endast diopter,aktuellt. Hittade faktiskt ett,ett "Elite" om jag fattat det rätt,som suttit installerat på en -96a men..så väl omhändertaget att det helt enkelt ser för nytt ut. Så för att använda det amerikanska uttrycket,"time to defarb"...antar jag. :?:
Men..priset är rätt och grejerna i mkt gott skick.

50.jpg

49.jpg

51.jpg

Så så får det bli. Korntunneln är ju inga problem medans dioptern i sig,jag tror jag gör så att jag tillverkar en ny svansskruv och lägger gänga i den,för att på så vis kunna installera en siktesbas.

Sen...

47.jpg

Det där med att täta kammarstycket på de där kanonerna. Det där är sotningen i lådan efter ca 20+ skott avfyrade. Skillnaden är som natt och dag,och då sluter kammarstycket ffa inte helt. Ngt som skall åtgärdas och som jag kontrollerar med sotning samt bearbetar med pappersskodd fil. Som det är sotar den ffa lite i ovankant,även om det är minimalt.
Med den nya nippeln på plats skiljer det mkt där med,men faktum är att lejonparten av det som läcker numer är det som kommer ur tändhattsnippeln och..det vette fan hur få bort vettigt.?
Saken e den att den nya nippeln ifrån Sixgun har ett BRA mycket mindre "fänghål" vilket ju borgar för mindre blowback men frågan är om man på ngt manér kan minimera det hela än mer?
I nuläget,jag vet faktiskt inte. Men som sagt,redan som det är så är skillnaden rent monumental och vapnet BRA mkt lättare att göra och hålla rent.
Fick ju fö till ngr bitar klickläder efter att annan glad ägare av kammarladdare kom till räddning. Det med klickläder,fan vettig grej! :D

Så.. Skall bli intressant att få dit ett dioptersystem på denna pangen må jag säga. Mycket rent av.
Racing

Inläggav Racing » 20 okt 2018, 22:28

Så.
Slutligen allt klart kring det med Monkey tail bössan. England..skit tar tid när det handlar om vapen. Dessvärre.

Sharps.
Med lite tur och god vilja så har jag landat ett kikarsikte värt namnet imorgon vid denna tiden.

36.jpg

Jaja. Har förhoppningar iaf :D Å vad kan vara mer rätt på en Sharps än ett longtube?

42.jpg

Mynningen/kronan hade fått sig en ganska rejäl smäll. Inget som stack ut,men icke desto mindre varför 4 backs chuck is da shit. Fick klippa hela 2,5mm innan det var rent.

45.jpg

I självkritik överdrev jag det hela denna ggn,men så blir det ibland. Hur som helst,en "ren" mynning.

44.jpg

Mm. Kikarsiktesplatta. Stiftning is da shit. Nu skall den fyllas med ngt med.. :mrgreen:
Racing

Inläggav wensby » 21 okt 2018, 01:05

Now we talking !!!
Börjar se bra ut , ska bli skoj att se "longscope" på bössan :D
Ja Jesper , nu börjar man bli trött att vänta på sina revolvrar ifrån brexit landet ... Julie skulle höra av sig i veckan ju , så snart så :D ... (förhoppningsvis)
Hoppas att dom är bättre än Postnord att leverera ... ( hur var det nu : hur får man stopp på alla droger i Sverige " låt postnord vara kurirer , då kommer det aldrig fram" ) .... BTW , ska bli skojigt att se din bössa ! ...
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 23 okt 2018, 00:53

46.jpg

Jaha. Utan omsvep då,detta kommer att fungera. Gjutformen jag fixade är alltså en Miniétyp ifrån LEE. Mao hollowbase,och det är den lilla plutten ni ser i bild. Den har jag nu svarvat bort varför kulan följdriktigt är flatbase numer.
Faktum är att jag lurar lite på ifall jag inte skulle ta bort än mer för att få en längre kula.. Men nåja. LEE form var det ja och de är som bekant billiga,givetvis då i detta fallet med "rislorna" i formen för avluftning antingen inte helt anslutna eller fel.. vilket resulterade i kulor som inte ville sig under ngr omständigheter.
Ngr väl spenderade minuter med ett rakblad gjorde den processen kort dock så..

47.jpg

Uhu. 28ga mässinghylsor för hagel. Blir så rätt för en Sharps kammarläge att det bara är rent löjligt. Det man få hantera är att rymma upp aldrig så lite för hylsans rim,men det får nog ses som en mindre eftergift ändå.
I MITT fall däremot..read on..

50.jpg

Hylsans mun är allt för stor i diameter för att hantera kulan. Det löste jag genom att anlöpa hylsan,så den blev mjuk,och därefter försiktigt knacka ner den i patronläget. Nope,där är ingen "midja"-det är en ren optisk illusion,utan det är där krympningen börjar. Det hela får konstateras fungera utmärkt.

52.jpg

53.jpg

Kulan är alltså en LEE minié för 54cal. Ger en dia av ,540" vilket alltså är för litet. Men.. Nu är kulan flatbase och dess nos med en ganska omfattande sk meplat varför jag svarvade en distans som en form av kalibreringsöga.
I med kulan. Ett par aluminiumplåtar i städet,in med hela härligheten och kläm åt rejält. Jupp. Ger 20,00mm i längd och..0,547"-0,548" dia. Jag vill ha 0,546" så det blir att svarva ett kalibreringsöga till de med.
Kulorna väger som ni ser den på bilden rätt spik 480 grains stöpt i rent bly. Funderar på att låta de bli ngt längre (är ju enkelt nog) med därtill följande viktökning. Tror det kan vara en bra grej för längre avstånd.

Hur som helst.
Sharps bössorna har ju som en bussning i kammarläget. På mången replika en bussning som är flytande och är tänkt att assistera den sk Conant tätningen i sitt jobb i det att hylsan puttas bakåt i samband med gasexpansionen.
Not so på denna,vilket om inte annat borgar för tillverkningsland :mrgreen: . Det finns tom specialverktyg för att flytta den där bussningen men se.. Mitt dilemma är att övergången ifrån bussningen till entrekonan i pipan..där är ett glapp,typ,och det lär funka djävligt dåligt med mässinghylsa. Fireform anyone? Huh? Huh?
Så jag tänker demontera den där bussningen jag och tillverka en egen i 2541.
En som..passar. Jänkare va.." chefen chefen chefen!!! De där 5000 delarna vi tillverkat passar fan inte! Skit i det! Eloxera de bara så säljer vi de iaf!" Duh!

Å jag tänker då en honad detalj. Mao lågt lågt sk Ra (ytjämnhet),och det givetvis för att underlätta utdragning. I sin tur,MASSOR av dessa vapen patronkonverterades ju under det senare 1800 talet,och till slut användes de med röksvagt med.
Med det sagt är en sak förbannat säker och det är att med en presspassad bussning i 2541 lär då inte patronläget bli svagare iaf!

Tanken min är att vi skall få till ett 54cal gevär värt namnet. Ett vi kan lita på,och därmed använda efter behag. Att nu modda för mässinghylsa..pta,det finns ju redan att köpa "special" hylsor tex från Pedersoli som är gjorda för det här,och de är då rakt inte ensamma. Hahn mfl saluför ju lösningar på samma koncept,om än av olika material.
Ok?
Så hade plast varit ett alternativ? Ja,det är jag helt övertygad om det är bara det att om använda plast så blir det då rakt av mer tjockväggigt än mässingen som i detta fallet,med mindre volym i kammarläget som följd.
I sin tur,med adderandet av mässing nu så lär sotandet reduceras till skit och inget...bra det.

I denna vevan så vetti faen om jag inte ser över det med passningen på den flytande bussningen i Conant tätningen med. Efter att ha läst på online skall passningen mellan blocket och Conant plattan vara väldigt minimal. Såpass att man få sätta i den med tumkraft. Detta för att skapa ett utrymme så litet mellan blocket och plattan att sot inte når in där,utan bara tryck löser den biten..
Så är det,sannolikt som effekt av slitage,INTE på denna pangen och..fan vet om inte det kan vara ide att hantera.? Iom hylsorna så kommer ju baktrycket OCH sotmängden vara väldigt begränsad,men icke desto mindre..
Racing

Inläggav Racing » 24 okt 2018, 13:20

Vi debatterar friskt vidare,och jag tycker nog vi kommer till olika nivåer/plattformar som känns iaf hyggligt vettigt genomtänkta.

Det jag lurar på i MITT specifika fall,för vi diskuterar detta med 28ga hylsor rätt generiskt,är ifall jag skall göra mig besväret att tillverka en omgång verktyg till pressen.? Isf helst ifrån gamla skrotade laddverktyg som INTE är av stenhård karbid typ utan den lite äldre varianten i stål.
Iofs..kan ju i det läget nästan lika gärna göra de från scratch,men jag e lat... :mrgreen:

Hur som helst. Kammarläget är ju vad vi kan kalla "assisterat" på ett Sharps och de av Sharpsgevären som är oss licensfria är just av den typen. Dvs med en fast eller flytande kammarlägesbussning.
Det jag mätt är att man får dit en ca 35mm lång hylsa och that´s it. Finessen då,med Magtechs mässing,är att de har mkt tunna väggar varför förlusten av kammarytrymme,tänk-krutvolym,blir absolut minimal. Näääääästan att jämställa med papper. Å det e ju bra!
Jag antar skäligt att eftersom dessa gevären ursprungligen gjordes för papperspatron att kammarläget kan variera lite mellan exen eller tillverkare varför jag menar att det är ABSOLUT nödvändigt att tolka läget i det specifika vapnet OCH vid behov kliva in där antingen med en centerless hen eller en brotsch och MYCKET olja. Om där är avvikelser antar jag skäligt att de iaf är små.

Att sedan korta 28ga hylsor till rätt längd kan man ju antingen göra själv eller kliva in på lokala mekaniska verkstaden och göra. Är en trots allt mkt enkel uppgift. Om det skall svarvas är hylsorna så tunnväggiga att det är lämpligt med ett centreringsdorn i dubbdockan i min mening.

På det behöver kammarhylsans anslagsläge för Conant tätningen modifieras aldrig så lite för att rymma 28ga hylsornas rim. Det är dock inte ngt uberprecisions jobb...

Återstår då det med krympning till kulans diameter och där är nog det med glödgning och att sedan forma mot kammarläget ingen dum idé. Självklart kan man tillverka,som jag tänkt då,laddverktyg därför men..det går garanterat lika bra med en ombyggd vanlig tång som man gett ett justerbart sk "dead stop" medelst en skruv. Tänk gamla dagar här och hur man laddade om i fält ungefär.

Varför allt detta jobb?
Ja,det gör det hela AVSEVÄRT enklare att hantera. Därför. Sharpsgevären,de sk "papercut" varianterna,har ju dessutom med sig den egenheten att de sprider en del svartkrut om man använder de med papperspatron vilket inte är helt ofarligt. Helt klart...
Så att på sättet som beskrivet ovan ta bort den biten ur ett säkerhetsperspektiv alena gör det värt besväret i min mening. Å se geväret kommer funka PRECIS lika bra med papperspatroner ffa.....
Racing

Inläggav Racing » 26 okt 2018, 00:41

52.jpg

Häpp! Jomen,det kom ett "Elite" dioptersystem som då är tänkt till kammarladdaren. Får ta och kika lite på vad jag behöver tillverka för att få dit det. Pipklamman är i vart fall för liten,så där är redan svarvat nytt.. Tänkte kapa av korntunneln från originalklamman och slaglöda på plats..
Men..
Det SER lite för nytt ut bara! :shock: Frågan är hur patinera det så det smälter in i vapnet bra mkt mer.? Rost i all ära men...hallå.

Sen som ni ser,två olika kultyper till Sharps. På det ett par verktyg att modda levande skiten ur så man kan köra patronerna i pressen..hade ju varit djävligt smöget får jag erkänna.

Hur som helst är de 50 hylsorna iaf kortade till rätt längd. Vart riktigt simpelt i svarven och krävde,trots att hylsorna är tunna som skam,inge "special" alls. Vart bara pang på...

Material till att tillverka ny kammarhylsa har jag skakat fram med..men det visar sig att jag saknar invändig bom liten nog till svarven för att kunna bearbeta,så det har jag precis beställt en för ngr minuter sedan..
Sen?
Sen skall det nog vara rätt mkt buss på menar jag.? Tänkt mig dels addera en släppvinkel om ca 45grad in mot räfflingen och i sin tur en forcing cone om 12... Blir nog bra.
Racing

Inläggav Hunter6304 » 26 okt 2018, 18:08

Har skickat ett pm till dig
johnny
viking 1900 lyx 338wm
Tikka 512sd 7x65R/7x65R,9,3x74R/9,3x74R, 12/8x57irs,12/12
tikka 695 Hunter 3006
stoeger halvauto.12+ slugpipa
Heym SR30 9.3x62
S&W classic Hunter44mag
Taurus 689vr 357mag
Beretta m/89 22lr
Sharps carbine 1863
Användarvisningsbild
Hunter6304

Inläggav karelsk blandning » 27 okt 2018, 05:58

Jag skjuter inge liknande saker men tycker det är en rolig tråd att följa och läsa om dina projekt och tester.
Sen så är det ju alltid kul se när det finns bilder i trådarna.
karelsk blandning

Inläggav Racing » 27 okt 2018, 14:20

PM besvarat.

@karelsk.
Tack! :D

53.jpg

Ja jöss. Detta var ett första utkast till diopterfäste på kammarladdaren iaf,och..ja jösses. Anledningen till svetsen på mitten är att jag efter att jag fick fästet klart i "rå" form insåg att det vart alldeles för långt.
Så det vart sågen å MIG´en bara.. Nåja. Minsta problemet faktiskt,även om jag närmast skäms över att ha satt svetsen i det...men men....Fästet är liksom långt ifrån färdigt än,vilket jag hoppas ni respekterar. Men. Det förklarar iaf en del ANDRA viktiga aspekter i detta varför jag kände att det kan vara vettigt att presentera det som "proof of concept" redan i detta stadiet.

No1. Det går alltså alldeles utmärkt att tillverka ett diopterfäste till en kammarladdare UTAN åverkan på vapnet alls. Som synes är det jag gjort att smida en form av överfall kring lådan och sedan använda de två översta skruven av de som håller kammarstycket som ankarpunkter.
Skruven är så korta att det KRÄVER att man försänker hålen,och jag antar att man skulle kunna spinna vidare på just den biten tills fan avlöser en.
Men. Det ger för handen att man oavsett hur anal man är med passningen,i princip,ändå får ett spel i det där överfallet som gör att det kan vippa fram och tillbaka. Därför den adderade lilla M3 skruven i bakre delen av den delen av fästet. M3´an spänner så att säga in plattan mot absolut bakersta delen av lådan,men den effekten att fästet står blickstilla.

Eftersom fästet får lite längd (och ursprungligen alltså än mer så) så har jag använt en 2mm L profil jag kapat näääääääästan rent från dess vertikala del. Anledningen till det är att det stabiliserar plåten nått så in i helvete mot såväl vridning som böjning,för ingen har ju intresse i en diopter som hoppar omkring. Mkt riktigt är fästet i den formen som redan är det ni ser mkt mkt stabilt. Det springer definitivt ingenstans.

Om man,som jag antyder ovan,skulle göra NÅTT primärt åt det där (tänker ur perspektivet slitage eftersom det tex kommer monteras/demonteras i samband med rengöring,så är det att svarva två små rör och TIG´a in vid de två skruven för infästningen i lådan. Poängen är att på det sättet få en avsevärt större "lageryta" i långa loppet och vad vidare är ett anhåll för skruven som är måttanpassat.

55.jpg

Det andra så,som jag insett behöver till,är att jag vill ha en AVSEVÄRT större iris platta. Medför att jag får svarva ett rör som passar på den befintliga (den är vänstergängad,och jag tror jag läste mig till M9*1.?) för att sedan svarva en skiva mer värd namnet.
Detta pga att plattan behöver ut en bit från själva diopter för att gå fri.
Racing

Inläggav Racing » 27 okt 2018, 21:13

Fått pysslat vidare lite.

Sharps bössan fick sig ett bra mkt mer städat avtryck. I bocken/yoken som håller avtryckaren,i framkant av den borrades det för M3 sättskruv...och med det vart där distinkt stopp precis efter att hammaren faller.
I sin tur är det så att returfjädern för avtryckaren är andra änden av slagfjädern till hammaren. Mao,trycket blir rent löjligt tungt. Såpass att i MITT fall iaf så rent fysiskt såg jag hur jag drog hela vapnet till höger i samband med att hammaren föll.
Så slagfjädern veks undan och så tillverkade jag en enkel returfjäder av tråd som fästs i en skruv i plattan som håller alltihop. Nettoresultatet är en mer "normal" avtryckare. Upptaget är väsensskilt från själva avtrycket,och det senare är iofs ffa lite hårt men..distinkt. Å se med det är jag rätt nöjd.
Mao,upptag...bom rätt i en vägg...öka trycket,och rätt som det är faller hammaren.

I sin tur var fjädern till bygellåset av,så själva låsningen kunde man föra fram och tillbaka helt fladdrigt. Å se det duger inte,så vad jag gjorde var att forma om en bit 0,70mm bladmått och se det var precis vad doktorn ordinerade det.
Så med det..nu e det dags att kika på det med konverteringen till "patron". *Är det som återstår. Ja,det och Winchester tubkikaren när den nu väl dyker upp.

59.jpg

Korntunneln,dess klamfäste var helt enkelt för litet för att passa en kammarladdare vettigt så.. Kapade loss själva stolpen med korntunneln...svarvade en hylsa som jag snittade och sedan svetsade jag dit såväl korntunneln samt fästena för klamringen.
Nu skall,som ovan,givetvis filarna fram för att forma det där så det liknar nånting när det väl är färdigt. Men sanningen att säga fick jag till det med vinklarna på grejerna riktigt vettigt.
Min TIG e ju lite ledsen för tiden så..MIG,och även om MIG fungerar så BLIR det klumpigt på så här relativt små grejer. Men men..som sagt,fram med filar och papper bara så blir det nog fan ordning på det med.

Det med moddarna på dioptern i sig då. Har lite tunn mässingplåt liggande så jag tror jag gör en förlängning av främre "muttern"/diopterögat av just den plåten. Valsa den kring ett borr bara..
Samma med förlängningen som behövs till irisplattan.
Racing

Inläggav Racing » 29 okt 2018, 23:43

DSC_0001.jpg

Jahapp. Då var vi där. No retreat,no surrender. :mrgreen:
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut