Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Lasse99 » 20 aug 2018, 22:45

Då innebär det att Racings metod att blånera inte är lämplig till en Remington?
Lasse99

Inläggav Southpawswede » 21 aug 2018, 01:18

Kan inte svara på hur mycket av det yttre på en Remington C&B som är härdat. Troligen inget av pipan, stommen eller cylindern. Hanen och laddarmen härdat. Colt med sin öppna stomme är beroende av den ökade hållfastheten som sätthärdningen ger (och snyggt blir det också...).
Southpawswede

Inläggav sneträff » 21 aug 2018, 04:07

jag har jobbat med att härda produkter i låglegerat kolstål.
och där låg anlöpningstemperaturerna på mellan 370 och 520 grader.
det som vi anlöpte till bara 370 torde vara omöjligt att gänga med en vanlig gängtapp.
det låg på mellan 410-440 hB.
jag skulle bli mycket förvånad om det vore höglegerat stål i en 1800tals amerikansk revolver.

sneträff
sneträff

Inläggav Racing » 21 aug 2018, 14:15

Det är helt korrekt att smådelar till "våra" vapen ofta är sätthärdade och liknande.

Delar som ram,pipa,cylinder mm är dock gjort i gjutstål,mao är låglegerat en diplomatisk beskrivning,så att det skulle påverkas av blånering vid ca 360gradC kan vi nog avfärda som jag ser det.
Ingen fara som helst mao,och inget illa ment men i sammanhanget är jag varken oinsatt eller galen (nåja..). :lol:

Det med ngn polisinblandning har jag inte hört ett ord vidare av. Det mail jag adresserades finns dock kvar givetvis.

1.jpg

Men vi kan iaf glädja med följande. Jag har en längre tid varit lite het på att få tag i en Beals,såsom farfar till alla Remmys. Tyvärr har de Beals som varit inom rimlig prisnivå alla sett ut som de genomgått Jerusalems förstörelse,varför jag till slut slog om riktmedlena lite och insåg att det var så läget låg.
Så när denna Beals dök upp i Holland av alla ställen,felmärkt som en NMN givetvis,så var jag inte sen att plocka hem den.

5.jpg

Bedagad var rätt ord,vilket passar mina syften utmärkt. Denna då som den avsevärt vanligare navy modellen,dvs kaliber 36. Nu visste jag ju lite om just Remmy familjen med revolvrar och ambitionsnivån här är därför hög.
Min tanke är att renovera den,som ett original,så den ser ut som..fungerar som..och skjuter som ny.
Dessvärre är där som de insatta snabbt sett ett större problem med på skalan och det är att hammaren är en senare variant till en NMA/NMN.

35.jpg

Mkt jobb är det. Iom den stora mängden pittings så har jag valt att hantera det genom att fylla igen det med svets,vilket iom materialets natur fungerar utmärkt. Helt vanliga OK:48 och en TIG med begränsat med ström bara så..
Vilket givetvis gett en enorm mängd filande som effekt,kommer ju liksom med uppgiften.

41.jpg

Å se här någonstans är vi väl halvvägs,vilket är noteringen för dagen kan vi säga. Det som är gjort så långt i att föra tillbaka detta rent ut sagt lik till livet,ja..ni ser själva.

Det med hammaren har visat sig vara ett problem som är mer än bara estetiskt.
För de av er som inte känner till det så finns det i princip inte en pryl på en Beals som går att flytta mellan Beals och NMA/NMN. Faktiskt så även hammaren,även om man vid installation av en senare hammare kan få det att fungera hjälpligt men inte mer.
NMA/NMN hammaren är gjord för en bolt med dubbla armar,och där skiter det sig eftersom en Beals använder en låsbult med bara en arm. Så..man kröker den armen,vilket inte är helt bra eftersom detaljen är härdad med teknik från anno dazumal varvid den givetvis gick av snart nog.
Men.
Huvudproblemet ligger alltså i hammaren i sig som är för smal för ett Beals chassi eg. Därför svarvade jag till ett shims som jag slaglödade dit på ena sidan av hammaren,det handlar inte om mkt,och fick därmed bra mkt mer konsekvent passform på det hela.
Men problemet kvarstod,att NMA hammaren är gjord för en låsbult med dubbla armar varför styrklacken därför på hammaren sitter "för långt in". Den temporära lösningen var att med ett dorn driva ut klacken ngn millimeter ur hammarens kropp men..det skiter sig till grad det med... Det fungerar,men bara hjälpligt eftersom den delen av klacken som armen arbetar emot har större diameter än pinnen av den som går in i hammarens kropp.
Så det blir att svarva en ny klack och installera,något jag gjort förr med god framgång.

Armens position och "back curve" (dvs kurvatur) styr låsbultens gång fram tom halvspänn. Sedan är det armens totala längd som avgör när den frigörs,och därmed låsbulten poppar upp och låser cylindern,när vi närmar oss fullspänn.
Armen var ju av,så jag har fått ihop det där igen med lite delar av ett bladmått. Verkar fungera rätt bra faktiskt.

Gött mos.jpg

Ja. Vi har oss efter en del pyssel en fullt fungerande Beals igen,och i söndags gick det nog iaf närmare 100 plugg genom den. Den användes friskt kan vi säga. I det ngr reflektioner...
Kammarkapaciteten är stor. Skulle kvalificerat gissa att man får ner 35grains svart i den om man hoppar över förladdning. Tycker jag låter mycket,men så är fakta. Aldrig kikat på det i en NMN och undrar om de har lika stora kammare.?
Ngn som vet?

Det mesta har gått att få ordning på. Skall sägas,och mkt riktigt bara rullar och går den gamle revolvern,och det med bravur. Men..pipan är helslut invändigt och något behöver göras åt det.
Den graverade 44an ni ser i bild i konstrast är rena "tack drivern". Skjuter otroligt bra,och sittande med pangen vilande på knät så ÄR den verkligen en sk tack driver. Något man INTE kan säga om Beals revolvern med bibehållet samvete.
Då skall i det stå klart att jag kastat hela boken efter den där originalpipan. Den var mkt sliten i båda ändar varför den fått hela behandlingen. Ny mynning,ny krona,ny tätyta mot cyl,ny ingång med släppvinkel osv...men icke.

Får se hur hantera detta.

För den så intresserade fö,denna är då sannolikt tillverkad 1860 iom dess serienummer 897
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 21 aug 2018, 14:24

Jo fö!
I nedersta bilden ser ni även en sk Polish capper.
För er som övervägt att skaffa en,bara gör det. Den får fan alla andra cappers att framstå som ett regelrätt skämt. Dessa "senare" varianter funkar lika bra på Remington som på Colt fö.

9.jpg

10.jpg

I det bjuder vi på ett par bilder av en sk "avenging angel" jag gjort vid för en kille i Uddevalla trakten. Blev ett mkt trevligt vapen av den med alla korten på plats tycker jag. Skjuter vad vidare är skitbra (ni ser den i hölstret på sista bilden i inlägget ovan)
Kul grej!

Håller vidare på med ett par Colt till,men som pga skador och annat är mer av långtidsprojekt. En Army och en Navy. Den förra ett närmast hopplöst fall där jag till slut tillverkat foder som krymps på plats i kammarna och borras samt brotschas ut till rätt mått som effekt av rostangrepp mellan två kammare där det rent av var hål de emellan.
Av flera orsaker görs dessa insatser i högvärdigt rostfritt.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 21 aug 2018, 20:27

47.jpg

Där har ni styrklacken jag talar om. På de flesta repro så är detta inte en separat del,vilket givetvis krånglar till det lite om man nu har en replika. Men i detta fallet...så knackar man bara ur den gamla och svarvar,samt fasar till,en ny.

48.jpg

Där syns skillnaden de två olika delarna emellan tydligt.
Resultatet av jobbet var direkt. Nu timear vapnets låsbult precis som tänkt igen,så jag är mer än nöjd.

50.jpg

Sen var det det där med nipplarna som sitter som vore de svetsade på plats. Försökte en vända till idag med värme,men nu är risken bara att jag skadar cylinder,och det har jag inget intresse i.
Så då ber man polarn om de där kompisarna. Å se de skiter,som borr sett,mer eller mindre fullständigt i vad som sitter ivägen. Det enda är att man är tvungen att jobba med bra pelare eller fräs,för det de inte tål är böjning.
Mao cylindern i maskinstädet,väga in noga på 15grad lutning,sen är det bara att köra på.
Racing

Inläggav Magnus M » 21 aug 2018, 21:54

Jag upprepar mig igen; det är väldigt kul att följa dina arbeten, bilder och utförliga beskrivningar :)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 21 aug 2018, 23:08

Magnus M skrev:Jag upprepar mig igen; det är väldigt kul att följa dina arbeten, bilder och utförliga beskrivningar :)

Stort tack! Som det heter,"i aim to please.." :mrgreen:
Racing

Inläggav LAREMA » 22 aug 2018, 13:15

Den här tråden är verkligen intressant, jag följer den som en hök. :mrgreen:
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Racing » 22 aug 2018, 22:33

Tack. :D

51.jpg

Som sagt. De där borren är inget man skojar bort,milt sagt gjorda för uppgiften. Var ett tag rädd att gängan hade korroderat förbi räddning,men den rensar upp vettigt.. Så så långt,4 down..2 to go.. :mrgreen:
Det intill cylindern är rester av den gamla nippeln till det hålet som jag knackar ur med ett dorn när jag väl kört igenom 4,4mm borret. Börjar dock med 3,5mm av samma snitt.

Jag kan ta det direkt..att använda borr i sammanhanget medför givetvis risker i måtto att man kan förstöra hålet man arbetar med,och därmed till grad cylindern. Nu skall samtidigt sägas även DET i sin tur givetvis kan lagas..men det är ju bra om man slipper kanske.
Men borr i sammanhanget är som jag ser det absolut sista utväg. Mekanisk bearbetning på ett 150år gammalt gängat hål..det gäller liksom att ha tungan rätt i mun så detta e ett jobb man INTE gör i skruvstädet med en handborrmaskin direkt.
Varken för borren eller hålets skull.
Ngn form av skärvätska skall användas med,men med hänsyn tagit till det så är dessa borren som att skära i smör i de härdade nipplarna. Borren KUNDE verkligen inte skita mer i vilket...

Men som sagt. Detta är sista utväg. Så långt har jag varit halvt förskonad...om än att det som den minnesgode vet har hänt att jag fått ta fram dessa specialborr.
Racing

Inläggav Racing » 27 aug 2018, 02:11

45.jpg

Mm. Förvisso en ngt gammal bild,men aktuell ändå.

Efter att ha fått hanterat det med nipplarna så var det dags för en mer "allvarlig" provskjutning,som företogs igår.
Summerat kan sägas att den gamle Beals revolvern bara rullar och går. Inte mkt att orda om,igår gick det i vart fall 100 plugg genom den. Trots att pipan fått varenda trick i boken kastat efter den så grupperar den ffa för stort,helt klart,vilket är att hantera.

Den andra pangen jag hade med ner till banan var min renoverade 44a med Smith stockarna,och om den graverade skjuter bra så är det INGENTING mot vad denna gör. Här talar vi fanimig "tack driver".
Hål i hål,alla sex,sittande med stöd över knät på 25 meter är inga konstigheter,men med det sagt så är det kanske att förvänta med i ljuset av skicket på pangen invändigt,med.
Så nä,den och den graverade är jag mkt mkt nöjd med.

Beals revolvern..mycket roligt att den är tillbaka i livet! Verkligen,och den känns som ett mkt mkt trevlig paket,i brist på bättre ord. En 36a Beals är liksom som en NMA som krympt aldrig så lite i tvätten.
Idag..fick den ett sk trigger job,och ett redan bra avtryck förvandlades till rent fantastiskt. Mkt nöjd med det.

Nästa grej nu är i grunden primärt estetisk. Nämligen att flytta sporren på hammaren så det mer liknar en Beals. Sporren skall ju sitta dels högre och dels rakare än på den NMA hammare som är monterad.
På gott och ont räknar jag inte med att hitta ngn originalhammare i det närmaste,så då kan man lika gärna göra det bästa av situationen menar jag.
Racing

Inläggav Racing » 27 aug 2018, 20:30

52.jpg

Mm. De tre skotten nere/mitten höger är Beals pangen. Prickarna i svart är avsevärt mindre i omfång än en normal pistoltavlas svarta område,så det ser värre ut än det är.
De andra hålen på tavlan är efter polarn som lekte en smula med en av 44´orna. Man ser storleksskillnaden på hålen rätt väl...

Nämnas kan också att jag filat till kornet bra mkt trevligare. Nu med en ganska smal spets,iom original bakre riktmedlets karaktäristiska V form,som ger en målbild som jag iaf trivs med.
Kanske inte direkt ngt för rappa skott på mål,men iaf hyggligt exakta. Kornet är alltså laxat in på Beals,i likhet med de ngr senare transition modellerna. I fallet med denna har jag smitt till basen av mässing och sedan slaglödat dit själva kornet,som i sin tur då formats med bakre riktmedlet i tanke.

Så de där tre träffarna är,som jag ser det,vad den förmår idag-vilket är en alldeles för stor spridning för min smak. Gjort sittande med pangen vilandes på ena knät,båda händer,i lugn och ro på 25 meter.
En position jag trivs med,vilket kan kvitteras av att den 44a jag renoverat och blånerat om lägger i princip hål i hål,alla 6,med samma förfarande och den graverade i sin tur nära nog samma precision.
Mao,det i bild är vad Beals revolvern löser.

Min tanke är att ge pipan en liner. På ena eller andra sättet. Därav en mkt mkt viktig fråga för mig,eftersom lagens gränser är mig intressant,och det är ifall en auktoriserad (licenserad) vapensmed i Sverige har lov att göra det jobbet för mig.?
Alternativet är att skicka pipan till ett annat Europeiskt land för installation av liner,vilket givetvis är att se som en reparation. Det är ändå hänsikten med just installation av en liner,att renovera räffling på ett så slitet vapen.

Jag vet att detta med liner har varit på tapeten tidigare,smått kontroversiellt,och svaren har varit lika spridda som laddningen ur en avsågad hagelbössa ung så det hade varit mycket intressant att få raka besked i frågan.
Liners har jag undersökt ganska ingående,och det finns tom liners att få som har progressiv räffling a´la originalet. Något som givetvis alltid är trevligt i sammanhanget.
Lothar,Walter,Heb mfl erbjuder det...
Inte billigt direkt,men förhoppningsvis bra.

I den vevan överväger jag att välja en mer "modern" räffelstigning. Kring 1:16-1:20 skulle jag kunna tänka mig.
Racing

Inläggav Magnus M » 27 aug 2018, 20:38

Progressiv räffling är häftigt, synd att det är så dyrt i gevärspipor. Om du förändrar stigningen i pipan, är det fortfarande att ses som en reparation?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 27 aug 2018, 23:04

Jag vet inte?
Är därför jag frågar.
Racing

Inläggav Racing » 30 aug 2018, 09:55

549-11.JPG

549-2.JPG

Apropå ingenting,är det ngn i Svea rike som har tagit intresse i det Whitworth grundlade,som i praktisk mening ledde ut till de första prickskyttegevären?
Jag har ju sedan tidigare ett par Chassepot,och som sagt där har ju det med de "nya" patronerna visat sig vara en bra grej milt sagt men.. i tidseran utvecklade ju som sagt Whitworth det som i princip alla gevär idag lutar sig emot vad avser räffelstigning kontra kulans längd,kaliber och vikt.

Öppen.jpg

Där Whitworth var en ren mynningsladdare så tillverkades ju en del av de vapnen av Westley Richards,som sedermera vidareutvecklade det hela kan man kanske kalla det,till det vi idag kallar Monkey tail-som då är det vi se på bilderna ovan.

Samma stigning,samma kaliber (och därmed liknande kula osv) fast som bakladdare,och se det där har jag snöat in på lite (läs-rätt mycket) och hade tyckt var kul att lägga intill Chasse gevären för att utröna ett "gevärstest" ca 150år för sent :mrgreen:

Så jag letar febrilt fn och ngr objekt har dykt upp iaf. Dock då som karbiner,vilket var det vanligaste. Historien om MT kan vi ta när ett sådant ev landat,men det jag undrar är ifall det finns ngn mer total jubelmupp än jag som rent av kan ÄGA ett Monkey tail eller Whitworth? (Eller Henry,eller Gibbs eller...ptja,ngn form av sk volunteer rifle i kal 451)
Racing

Inläggav Siri » 30 aug 2018, 21:23

Hej!

Tänker du på Whitworth med sexkantiga lopp?Orginalvapnen är ovanliga och dyra,men replika
Park hale finns o gjordes för ett antal år sen.
Monkey tail har jag aldrig hör talas om,men bakladdat ser ju trevligt ut!
Siri

Inläggav Racing » 31 aug 2018, 01:49

Japp.
De gamla med hexagonala lopp. P-H varianterna har ju Henry räffling normalt,och är väl mer att se som en variant av volunteer rifle? Antar jag?

Sett ngr Manchester tillverkade original gå det sista,och det rör sig i dagsläget kring ca 2500£. Mao inte direkt skitbilligt men å andra sidan..

Det hör,som jag ser det, till saken att Sir Joseph Whitworths arbete vid tiden var direkt banbrytande,och vi ser effekterna av det arbetet än idag. Tragiskt nog finns det ju många skyttar och jägare som lever med villfarelsen att det med precision är ngt relativt nytt.
Men riktigt så ligger det ju inte till.

Finns många timmars läsning,även online,om de sk långhållsmatcherna vid tiden kring 1855-1880 ca. Lite lustigt såhär i efterkant..närmast. Det var en publiksport,ofta med flera tusen åskådare. Reportage om utförande,prestanda och resultat i dagstidningarna dagarna efter respektive tävling.

Men..Gibbs,Metford,Henry,Whitworth osv osv..många bud om given VAR det! Det som kan sägas ha överlevt är väl det där med räffelstigning vs kaliber vs längd vs vikt. Förvisso då bitar som är förfinade idag kanske,men Whitworths arbete var ju vid tiden ett ENORMT kliv framåt i rätt riktning.

Å se jmfr man spec med det Alphonse Chassepot´s design.. Mm. Stora skillnaden de emellan ligger väl eg dels i nålantändningen,dels i att Chassen använder en MYCKET djup "konventionell" räffling osv..
Men med det sagt,Chassen använde-alltså bara ngr år senare, 1:22 i stigning (mot Whitworth och volunteer gevärens oftast 1:20) på vad som i praktisk effekt är att betrakta som en 45cal kula. Märkligt nog ngt lättare än kulorna till alla varianter av sk volunteer rifles i cal 451.
Från Storbritannien var det väl primärt ngr av karbinerna med pipa på omkring 20"-25" som använde lättare kulor,kring 400grains. Chasse använde,såvitt jag vet,ett piller på 385grains genomgående. Volunteer GEVÄREN var oftare avsedda för piller närmare 500 grains och vad jag så långt ENBART läst mig till så använder i princip alla som skjuter 45cal svartkrut långhåll på andra sidan atlanten sk postell designer av ngt slag. Vilket ger piller på ca 535grains normalt.
Tungt så det förslår och långsamt mao,men uppenbarligen med god repeterbarhet. Vad fan vet jag? :lol:

Så mjo.
Jag kan tilltalas starkt av att låta de två "typerna" (dvs franskt vs brittiskt tänk) visa vad det går för ca 150år senare. Chassepot som nålantändare mot Monkey Tail som bakladdad slagis.

I det vet väl de flesta här att jag dessutom håller på med PSG 66C. Dvs ett Chassepot där jag dragit ur bromsarna helt,och det skall bli intressant som FAN att se vad tex bäddad/friflytande pipa samt broms/vikt ger på ett svartkrutsvapen av den rangen.
ATT det ger skillnader förutsätter jag. Till vilken grad däremot,ICKE en djävla susning. Där e era gissningar lika goda som mina,vilket är vad som till grad gör det intressant.

152788469262551300_resized.jpg

..vilket föder en idé till och det är om man skulle bädda ner MT´ns pipa,låda och slutstycke på samma sätt som i PSG 66C? Finns ju inget direkt förstörande i det,även om det må SE kontroversiellt ut.
Men som sagt,isf har det utan tvekan ett mål och syfte. Ett original MT har ju en pipkil och ett band,samt givetvis infästning av sin svans. Bandet...mm...
Racing

Inläggav Racing » 02 sep 2018, 15:04

Ren text update då rå..

Jag har fått till trycket på "farfar" rent exceptionellt bra som sagt. Mkt mkt nöjd med det.
På det nu då så spenderade jag ngr timmar med att tighta till låsbultens arbete i cylindern,och fick till även det mycket bra. Låsningen är nu vad jag skulle kalla 99%-ig i så måtto att där INTE är total mekanisk kontakt utan låsbulten bokstavligt smeker sig in i uttagen på cylindern och radialspelet som blir kvar är i sanning totalt försumbart. Skulle sagt att vi kanske talar tusendelar nere vid bulten vilket ger ngn knapp hundradel i radialspel på själva cylindern.
Detta givetvis gjort med centreringsdorn mellan uttaget i ramen för pipan och instick av dornet i kammarläge.

Så med det i hamn drog jag till skjutbanan. Å jodå.. Nu trots,som sagt,totalslut räffling/pipa så hade jag spridning på ca 40-65mm på ca 25m håll. Detta sittande med ryggen mot kofångaren på bilen och med pangen bekvämt i knät.
Tog ngr trummor på det viset och började inse att det hela nog fan börjar prestera allt det kan nu... Tänkte att jag tar en bild nästa trumma,å se precis där går laddarmen av inne vid sin lagringspunkt runt dess skruv :lol: . Ridå.

Provade då att knacka in kulor på plats,och se det gör man INTE om man jagar precision. Det är då ett som är säkert! :lol:

Så..lite svetsjobb framför mig. Visste ju att den där lagringspunkten var slut..svarvade ju tom en bussning jag pressade i,och bussningen var det som satt kvar runt skruven :mrgreen:
Nåja.
Vad är väl en bal på slottet?

Slutsatsen av detta är att det uppenbarligen går att få halvvettig precision ur en annars totaltslut pipa så länge ALLT annat är på par. Å se det är det i detta fallet. Så totalt sett är jag mycket nöjd med utfallet iaf.

Sen har jag jagat fatt i lite olika Monkey tails nu varför det här som jag ser det bara blir en tidsfråga innan en landar här i Göteborg vilket givetvis aktualiserar även arbetet med Chassepot gevären.
I stort är där kontroll på revolvrarna i nuläget,så det är väl dags att rikta fokus mot långhållspinnarna antar jag :mrgreen: .

Som jag berört tidigare har det alltså visat sig att det där med patroner i krympslang är grejen hela da´n. Det fungerar,och det fungerar mkt bra. Givetvis med den adderade fördelen att patronerna på detta viset blir MYCKET mindre känsliga för hantering än när man använder papper och liknande.
"Sugrörsmetoden" då?
Jo. Har provat den med,men den förutsätter eg att man har en sk bore riding kula,och inte ens då är vi garanterade repeterbar funktion i patronerna. Det får man med krympslang som i praktisk effekt formats efter patronläget.
Hade ju problemet att när jag använde 9mm blanka patroner så var reaktionen så våldsam i samband med avfyring att tändhatten pressades ur patronen och försvann ut tillsammans med krympslang mm,varvid tomhylsan i sig vrängdes ner över "paraplyet" på slutstycket så man fick pilla bort det med en tång.
Den formen av patroner provade jag 22st,och bortsett från det med tomhylsan och paraplyet kan bara konstateras att det hela fungerade som princip iaf.
Märk då väl att i dessa patroner finns en mkt liten mängd röksvagt (skall ta och väga det..har ngr kvar) som i sammanhanget alltså gör att det hela blir en form av sk "duplex load".
Närvaron av detta röksvaga påverkar HELT klart mängden sot.
Vidare gör krympslangen,som ju alltså fyller patronläget på ett HELT annat sätt än varken papper eller sugrör,att sot i den meningen förhindras spridas i kammarläget med i samma omfattning som med gamla typer av patron.
I sin tur så registrerar patronerna nu på den vinkel som är 40mm ifrån bas,och det området skyddas mkt riktigt av krympslangen vid avfyrning. Mao,det tidigare problemet med att kammarläget på Chassepot sotar igen som skam och förhindrar vidare bruk av patroner med ca 73mm totallängd är borta det med..

Men. Sedan dess då..
Jag behövde ju helt klart annan tändhatt,och valet föll på en till hagelbruk. Men i det behövdes ju en lösning som håller sagda tändhatt OCH som "förintas" till den grad att den följer med resten av biprodukterna ut.
Plast tex var på tapeten en stund,men iom att svartkrut brinner så varmt som det gör så föll den tanken då plastrester i pipan inte direkt är intressant.

Efter att ha grunnat på det hela en stund så gjorde jag så att jag åkte och handlade ngr kvastskaft! Tillverkade i furu,och billiga å bra! Kostar runt 30 spänn och ur ett kvastskaft BLIR det en och annan hållare när man gör de ca 5mm tjocka!
Så..där har jag med framgång avfyrat ca 100 patroner så långt,och återigen kan kvitteras ett sk proof of concept. Detta fungerar,inget att diskutera.

Skillnaden emot original är att nålen fått kortas ngr millimeter för att få ett mer rätt anslag i tändhattarna. Tillika är de inte sylvassa heller längre utan trubbiga,ambitionen är ju nu vs original att få plåten i tändhatten att möta städet invändigt.

Så det som återstår,som jag ser det,är att börja kika på laddvikter,kulvikter,sättdjup osv i ambition att se vad som händer rent precisionsmässigt. Tillika har jag inte heller "snackat färdigt med mig själv" kring om jag anser att det räcker med det fett rillorna på kulorna ger för handen.
Tanken är givetvis fortsatt att hålla slagget mjukt,vilket ju är just fettets arbete.

Jaja. Jag återkommer i frågan. Högst sannolikt kommer jag försöka utveckla en liknande patron för MT gevär när ett sådant väl dyker upp. Där kommer jag nog kika på tätningen med,då MT använder en form av plunger som i original skall stötta en oversized wad som är fettad,vilket är vad som skall täta kammarläget under avfyrning.
Iom att denna wad oftast sätts till 0,5" så är det inte heller helt säkert att den följer med resterna ut,som i tex Chassepot,varför det nog blir tänkarmysse en stund där.

Men som sagt,till att börja med är det i min mening upp till bevis kring öka precision ur Chassepot med denna "nya" patron. För den som ev kan tänka sig att gå bredvid mig i detta,snälla bara skicka ett PM.
Det enda "special" som eg behövs är en måttsvarvad matris man formar krympslangen runt. Allt annat är sådant man hanterar i sitt kök eller lilla hemmaverkstad varför jag med glädje skulle tillverka en eller ngr extra sådana matriser och skicka till hugade.
Märk väl att specifik typ av krympslang skall användas,men den är inga konstigheter. Detta för att få rätt yttermått på den färdiga patronen.
Racing

Inläggav Racing » 03 sep 2018, 11:53

53.jpg

Mm. I det att man arbetar med trycken osv OCH från helt vanligt bruk av revolvrarna så hamras ju nipplar ut. Irriterande,och härom dagen var det med näppe jag fick till tändhattarna vettigt på Beals revolvern.

Så nu tog jag en vanlig bit 2172 och la en ,225"-32 gänga i den. På så vis blir det enkelt att smeka bort grader med en fil vid behov,och det hela visar sig fungera utmärkt.
Bra skit får jag nog säga varför jag räknar med att detta lilla verktyg kommer förtjäna sin plats i arsenalen.

Vidare KAN det ju användas för att i direkt mening forma om nipplar vid behov rent av.
Racing

Inläggav Racing » 04 sep 2018, 01:55

54.jpg

Detta ÄR ju trots allt en hobby,om än en mer och mer tidskrävande sådan. Men inte mig emot.. :D
Nått jag sagt till mig själv rätt länge är att jag borde få tillverkat en mall att linda "patroner" kring,till både 44´orna och 36. Så slutligen sagt och gjort.

~2,5graders koning. Från 11,7 till 9mm och ifrån 9,7 till 7mm. Provat med vanliga Rizla papper,men de är för små så då får man lappa ihop två stycken. Men,det hela verkar ju funka som tänkt iaf.
Linda runt pluggen där. Tvinna i den tunnare änden och klipp av. Försiktigt bort från pluggen,och fyll med vald mängd krut. Dit med en RB och tvinna i den änden med. Klart.
Poängen då den att allt i papper ifrån RB´ns "midja" och uppåt klipps av i samband med att man rammar ner laddningen på plats.

Eftersom jag numer faktiskt väger varenda djävla laddning,och portionerar de i rör enl normalt bruk,så blir väl detta en form av förlängning av den tanken antar jag.?
I det får jag addera det faktum att jag alltså primärt,i strid med vad bla SSSF säger,använder fettade "wads". Detta av flera orsaker,men de som fick mig på det spåret var iaf amerikanerna-som ju om ngr borde veta.
Lika samma som att jag,vad jag förstått,sätter axialspel mellan pipa och cylinder tightare än vad man normalt gör här i Sverige,även det på inrådan av jänkarna. Normalt kring 5-7/100mm,vilket visat sig fungera utmärkt så länge fettet bara gör sitt jobb.

Det sättet att ladda,dvs krut-wad-kula,ger som alla förstår för handen att även om fettet i vadden är förhållandevis stelt så skall det oavsett inte dröja för länge innan man skjuter iom att fettet annars kan påverka krutet milt sagt negativt. Ju "blötare" fett,ju värre blir problemet.
I det att det kan ta en stund,då använder jag ett "overshot card" utskuret med en 12mm alt 10mm hålpipa jag moddat så den funkar i borrmaskin...åsså skär jag overshot cards ur mjölkkartong.
Finessen med mjölkkartong då givetvis att den tar sig inte fettet igenom..å mjölkkartong är gratis såväl som effektivt. (Gör fö detsamma till hagelbössorna)

Men vid andra tillfällen har jag faktiskt lagt den fettade vadden utanpå kulan. Dvs sist,och givetvis tappar man i det läget funktionen av förladdning,som jag anser vettig under alla betingelser,men kvar är iaf den viktigaste delen ur perspektivet fett. Dvs att hålla slagget mjukt.

Remingtons som andra pangar på samma tema,som tex Whitney mfl,har ju en tendens att slagga igen trumaxeln vilket jag nog får säga att jag inte märker av i ngn större utsträckning när jag har ngn form av olja med i matchen vad avser fettet. Provat allt ifrån olivolja till WD-40..å det funkar. Vad skall jag säga?
Fettet smälter jag bara i mikron,därefter i med oljan,varefter jag dränker wadsen i det flytande fettet och lyfter upp de med en hålslev och låter de "återhärda" på en bit folie.

Men.. Det där blir ju inte helt lättlöst med patron. Det skall ju stå helt klart,och frågan är hur hantera det hela.? Förladdning kan man givetvis dra i torr och bara addera fettet uppepå alltihop i normal mening men..då faller ju lite av skall vi kalla det "enkelhetsprincipen" i det med fettade wads.
Skulle misstänka att med den konsistens jag använder på fettet idag,vilket utgår från Sixguns grejer numer,så KANSKE det skulle funka att addera en skiva mjölkkartong och därefter fettad wad och kula.?
Saken är ju den att i papperspatronen finns ju eg inget annat som skulle kunna sprida fettet än kapillärverkan som jag ser det,vilket i SIN tur skulle kunna minimeras genom att förvara patronerna med kulan neråt i RCBS boxarna.?

Ja. Jag VET att jag skulle komma enkelt undan genom att bara spackla igen trumman längst upp på SSSF manér,men i det faller ju lite av vitsen med det här med patron med som jag ser det. Det bygger liksom på att det skall vara så enkelt och snabbt som möjligt att ladda.
Faktum är att med färdiga patroner och den där Polish cappern...smidigt säger jag bara... (Fö. Säger det igen. Ni som söker en BRA capper..bara beställ en av polackerna. Ja. De är så bra.)

Antar skäligt att andra stått inför samma problemställning? Så..goda råd mottages tacksamt!

Men kommer redan imorgon att fixa till ngr patroner med 30grains 3F,mjölkkartong,vadd och kula och låta de stå,med kulan neråt, ngr dgr för att se hur det hela reagerar. Om en spridning av fettet inskränker sig till ngr sketna korn kan jag tveklöst leva med det,det går alltid att kompensera för isf som jag ser det. OM krutet reagerat är mkt enkelt att utröna då det klumpar sig direkt.

Oavsett så är tanken med patroner mer effektiv tid för skytte vid banan. Förstå mig rätt för det kan vara trevligt som fan att spendera en lördag med vänner där man pysslar och laddar i sakta mak,absolut inget fel i det. Min tanke här är att det kan vara trevligt med ett tidsmässigt alternativ med.
Så faller det hela väl ut kan man ju med fördel göra ngr hundra plugg i respektive kaliber och bara ställa åt sidan tills de skall förbrukas (vilket för tiden inte brukar vara långt borta :mrgreen: )

God sysselsättning framför TV´n är det med...

Nu lär det vidare dimpa ner lite olika kulformer vad det lider här,och på den punkten kan man MILT sagt säga att det råder lite delade meningar.
I vår del av världen använder ju närmast alla rundboll för precision men se så förhåller det sig inte riktigt i tex USA. Där menar en del att de senare utvecklade kulformerna av ogivaltyp ger bättre precision.. (Kaido mfl typer)
Jaja. Skit samma eg,jag antar att de alla har användningsområde som för och nackdelar. Så i denna smeten kommer ju tids nog nu även jobbet att göra laddstegar med de olika kulformerna och köra de över krono för respektive vapen och loggföra den datan som kommer ut. En kvalificerad gissning är att ett givet vapen kommer ha mer än en sweetspot,men det återstår att se som sagt.
Det har ju vid tillfällen i sammanhanget påståtts både det ena och andra som JAG iaf ser som direkt misinformation varför en egen databas i sammanhanget som jag ser det blir det enda raka.
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut