Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Jämtlasse » 15 apr 2018, 12:07

Fy fan va tråkigt! Kämpa på nu och låt oss få veta hur det går.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Dyngsmäll » 15 apr 2018, 12:13

Riktigt tråkigt detta. Du vet ju att jag, precis som Grin-Olle, inte riktigt gillar vad du gör med gamla vapen, men olagligt är det ju inte någonstans. Vi får väl tro att detta läggs ned innan det går till åtal.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 15 apr 2018, 12:48

@Dyngsmäll.
Ja. Hör dig klart och tydligt och som bekant har vi i alla fall den samsynen att vi just har lov att ha olika infallsvinklar. Se mitt svar till GrinOlle.
Ja. Om sunt förnuft,rimlighet och rim&reson råder nu så kommer sannolikt en sådan presumtiv anmälan,om den nu överhuvudtaget görs,leda rakt i papperskorgen. Där den hör hemma.
Om anmälan görs måste givetvis en sådan upprättas,det förstår och respekterar jag till fullo jag med. Men efter en snabbare koll SKALL en sådan anmälan hamna i en papperskorg.
Tillika.
Det är rimligt att vi även har poliser som läser här på Robsoft och om så är fallet står det även till rimlighet att de som vapenintresserade har större insikt i detta än poliser i stort. Det är skäligt.
Om jag i någon form i detta ens hade ansett mig tangera någon gräns för vad som är lagligt,hade jag i det läget lagt ut information om detsamma? Det faller ju som ett ton tegel på sin egen orimlighet,men med det sagt är jag INTE jurist och utger mig heller inte för att vara.

Tyvärr har det ju socialt gått dithän att i princip alla vapenfrågor idag är paria. Dessvärre,så vad vet jag om att det inte skulle kunna göras iaf besvär kring vapnet ifråga.? Å se redan där är isf vållat skada av den det berör och då på ett sätt och under sådana premisser att JAG iaf ser det som totalt och fullständigt oacceptabelt. Komplett oacceptabelt.

Jag vidhåller att vapnet ifråga ÄR och kommer fortsatt VARA betingat licensfritt. Som sagt,finns absolut ingenting i form av det som betraktas som licenspliktigt som är tillverkat efter 1890. Noll och intet,varför den ENDA skäliga slutsatsen därför är att vapnet just ÄR licensfritt. Det blir den enda rimliga konsekvensen.
Racing

Inläggav Qball » 15 apr 2018, 13:02

Fy för den lede :shock:
Hoppas det löser sig för dej. Gillar det du gjort med dina puffror.

Det du beskriver är En av anledningarna till att jag gick ur "SSSF"
Qball
Användarvisningsbild
Qball

Inläggav PeterSundelin » 15 apr 2018, 20:57

Fan så ledsamt! Du har gjort ett storartat jobb på revolvern och den som påstår sig vara intresserad av att polisanmäla dig för det borde ta en titt i såväl lagbok som i spegeln. Uselt agerat!!
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Luzur » 16 apr 2018, 02:06

Tråkigt att läsa, kan det va svensk avundsjuka som kommit fram igen månntro? :P

Jag personligen har läst dina rapporter med visst intresse, du har bra handlag med metall och förmodligen en mästerverkstad med maskiner, och inte gör det mig nått att du mixtrar med amerikanska dussinpistoler som dessa heller, vore värre om man finge se dig borra och kapa fina lodbössor till "snubnose" och montera kikarsikten på dom och annat tok ;)

Hoppas det går bra för dig iaf, och vem vet, kanske kan det här "brottsmålet" (om det går så långt) lära myndigheter nått nytt om du vinner?
Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an,
Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand.

http://battleofnarva.ytmnd.com/
Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Racing » 16 apr 2018, 10:31

Mm.
Det var ju just för att jag dels själv ser dessa vapen an som jag gör och dels för att slippa originalnördarnas hjärtflimmer(jaja,ni begriper vad jag menar.. :) ) jag gav mig vid att använda ett sedan tidigare totalförstört exemplar av en Remington NMA.
Men det hjälper tydligen inte förstår jag eftersom jag nu våldfört mig "på en gammal fin Remington",vad jag kommit att förstå. *skakar på skallen*

Mao sitter jag ur det perspektivet uppenbart i en sits där jag oavsett vad jag gör har rumpan bak. Bristen på objektivitet och vidsyn är mig milt sagt påtaglig.
Det var det där med tolerans och respekt för att vi gillar olika...

Men de etiska som estetiska aspekterna av det jag gjort här,och fortsatt lär göra,är mig ärligt av väldigt underordnad karaktär. Låt originalnördarna (märk väl att jag INTE använder begreppet nörd i negativ form,eftersom just nördar-som jag själv-oftast ärligt sagt har roligare. ) fortsätta orera kring det,det berör mig ärligt sagt inte. Deras huvudvärk.

När man däremot försöker sätta stopp för vad jag har för avsikt och vision genom att börja dividera om polis och gud vet vad annat så har det antagit former som jag reagerar över. Som jag SKALL reagera över. Givetvis.

Samma människa har sedan tidigare ondgjort sig högljutt och offentligt kring mitt vara på samma forum. Till den grad att vederbörande kallat mig lögnare med mera offentligt,så visst finns det en del i fatet i sammanhanget sedan tidigare trots att jag aldrig träffat människan ifråga eller haft något egentligt utbyte av densamma. Lögnare är jag tydligen eftersom jag påvisat hur man genom installation av en M3 stoppskruv i en hammare på en Remmy (eller liknande för all del) kan förändra vapnets trycke. Hur man fick ihop den? Inte en aning faktiskt...
Faktum är,vid eftertanke,att människan ifråga inte har delgett ETT enda inlägg av positiv karaktär. Inte bara vad avser mig,utan som helhet. Hela forumet har delgetts epitetet att vara "oseriöst" eftersom inte alla medlemmar tävlingsskjuter inom SSSF´s regi. Så sanningen att säga kan det nog ligga en del i att personen ifråga blivit utslängd från forumet,av just nämnda orsaker-till min kännedom.

Anmärkningsvärt?
Ja,jo. Det kan man säga.

Gräv två gropar sa den vise. Må de.
Racing

Inläggav Dansken » 16 apr 2018, 13:37

Snacka om att ha haft betong i sandlådan....
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav Racing » 16 apr 2018, 23:01

Jaja.
Nu släpper vi det och fokuserar på BRA mycket roligare och intressanta grejer! :D

Bild

Det där e en liten grej som jag sett mången Remmy ha skador på. Tom varit helt försvunnet vid tillfällen. Den där lilla rollern är alltså det som pangens hammarfjäder arbetar emot,och när den inte riktigt gör sitt jobb känner man det direkt i hammaren-under förutsättning att man då har ngn referens givetvis.
Upplevelsen med en fungerande roller är verkligen som natt och dag. Med roller som funkar blir hela hammarrörelsen bara mjuk liksom...

Rollern i sig är inte speciellt hård,och dessvärre är inte axeln det heller. Originalaxeln som ni ser liggande intill är EFTER att jag riktat den,och i det då dömt ut den.
Nu då till sakens lösning för...axeln är mycket mycket enkel att ersätta med ngt AVSEVÄRT mycket mer lämpligt,nämligen skänkeln på ett 2mm borr. Det passar bokstavligt rakt i, och med en sådan axeln på plats tror jag ärligt sagt att man mer eller mindre kan glömma bort den där axeln sen.

Adderade lite mer material till hammaren med svetsen. Om det var något på den här pangen som var verkligen misshandlat så var det just hammaren. Inte bara nerslipad i anslagspunkten mot tändhattarna utan även med avbruten,och ditsvetsad av samma "expert" som gjort deaktiveringen antar jag,sporre.
Sanningen att säga..man skulle nog fixat fram en ny hammare,men i det att jag snackat lite med David på Lodgewood om det så...restade för tiden. Jaja,svetsen funkar ju det med i de lägena.

Nä. Det här blev väl käckt i ljuset av utgångspunkt tycker jag. Nu är det bara småsaker kvar känns det som,framför allt det där "seglet" då. Faktiskt svarvat en plugg som passar i originaluttaget för plungern som pressar ner kulorna i cylindern. Tanken då att arbeta ut ifrån det med seglet.
Får se var det landar.

På det har det där helt SANSLÖST vackra gamla ek trä´t landat! :shock: Oj oj oj oj.. Jaja. Om inte annat kommer pangen begåvas med stockar som fanimig är ett BRA stycke äldre än vad pangen i sig är.

Om ngn VET med sig ett bra sätt att sätta finish till stenhård sk sjö ek med ca 500år i ryggen...please voice up.
Racing

Inläggav Racing » 17 apr 2018, 21:29

Bild

Ok. Så detta är då "sjö ek". Eller "svart ek". I detta fallet bara planat på bandputsen.

Bild

Detta så andra sidan,fast med ett lager olja.

Bild

Bild

På gott och ont hade materialet ngr kapslade torrsprickor. Dessa fyllde jag med en blandning av slipdamm och superlim. Samma med att nu få stockarna till absolut passning,jag tog ur så "halvmånen" för respektive stock dels passade och dels sluttade såpass att den låste.
Därefter superlimmade jag fast respektive stycke mot greppramen,å sen klev jag bara på.
Sista vändan här då gjord med 400 papper och olja.

JÖSSES va hårt detta materialet är! :shock: :shock: Var ju så man tyckte synd om sågklingan vid tillfälle!

Bild

Så till sist en bild med MASSIVA mängder olja i ambition att ge en uppfattning om hur det hela skulle se ut med klarlack.
Racing

Inläggav Argo 9,3 » 21 apr 2018, 12:05

Snyggt jobbat. Jag är avundsjuk på hur du får till det. Jag skulle inte lacka svarteken bara olja. Men det är min uppfattning :mrgreen:
Hoppas att det inte blir fler efterslängar för dig :evil: :evil: :evil:
Argo The Redneck Reloader
Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inläggav Racing » 25 apr 2018, 02:21

Tack.
Nä,den biten e redan passerad. De har fått linolja+terpentin. Bra där.

Sitter å smider på idéer kring det med laddram fortsatt och fan vet om jag inte kan få till det med samma lösning vi hittar på Whitney och Rogers&Spencer.
Hm.
Jaja. Lär visa sig.

Sen..

Bild

...had to happen :mrgreen: . Å med den hemma blir det åka av,det kan jag lova!

Bild

Var noga med att hitta mig geväret,inte karbinen. Å i ett vettigt skick vs pengar... Inhandlad i Frankrike givetvis,var annars. Men se..nu skall det mekas lite här va...
Racing

Inläggav nickson » 25 apr 2018, 05:52

Följer med intresse!
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav Racing » 25 apr 2018, 13:35

:D :D

Kan avslöja redan nu att min grundtanke med Chassen e att ta ur låda och pipa,i oförstört skick,göra vid de till det bästa av min förmåga och sedan sänka ner detta i en för ändamålet modifierad Sako stock.
Sen blir det 3-9 ggr glas på det,på ngt finurligt sätt infäst då.

Aldrig tagit i ett Chassepot tidigare ens,så detta skall bli en trevlig överraskning hoppas jag! Grundtanken är alltså att skapa en "modern" shooter (tänker ergonomi och glas nu då) baserad i gammal teknik för...skall vi kallad det medium avstånd.?
300 meter och upp.

Läst på så gott jag nu kan om Chassepot,framför allt då om de tekniska sidorna av det,och gör fortsatt. Finns MASSOR online och det är som vanligt när det handlar om internet i grunden en fråga om hur mkt av det som skrivs man kan ta till hjärta.

Men alltså. Bort med alla band kring pipa osv åsså bädda ner det hela så solitt det bara går i en Sako stock. Skall bli en intressant utmaning. Tanken är då GIVETVIS att kunna återinstallera låda och pipa i originalstocken närhelst så passar mig. Just därför skall ALL ev skärande bearbetning kunna motiveras in absurdum innan ngn sådan ens tänks på.

I detta har jag grunnat mkt på bruk av pellets,som jag ju tagit upp redan tidigare. Poängen e,som jag ser det,att 3st 30grain man limmar ihop och tillika limmar kula på plats osv BORDE kunna ge helt hylslös ammunition.
Men som sagt,så långt bara en tanke men..är just därför jag försökt hitta ngn i Sverige som om inte annat kan ta hem lite pellets. Jaja. Vi får se var det slutar.
Racing

Inläggav Racing » 06 maj 2018, 13:46

Verkar ha stött på patrull lr ngt liknande med att få hit den där Chassen från Franrike,så i väntan på Godot köpte jag en till.

Bild

Bild

Bild

Denna ggn en målad marinvariant.
Racing

Inläggav Racing » 23 maj 2018, 03:31

Här har hänt en del,försiktigt sagt.

Bild

Bild

Chassepot No2,för min del då,har dykt upp. Dvs den som kallades marinmodell. Enda skillnaden jag kan se mot en "vanlig" är att den är målad. Den vanliga kom ju oftast i vitt,dvs bar metall.

Ett tips jag fick här förleden vad avser att göra rent gammalt trä ifrån det som en del kallar patina,andra kallar smuts,var att använda ugnsrengöring. På bilderna i förra posten ser ni klart och tydligt hur denna marin Chassepot såg ut som den kom,och på bilderna här nu då efter en 1a vända med Biltemas ugnsrengöring. Effektivt?
Ja,jo. Det är väl ingen överdrift. Trät blir så rent att det skapar fettfläckar när man axlar och riktar vapnet,där kinden legat an. :shock: Så det där med ugnsrengöring var ett bra tips i min bok. För det med att olja in igen osv är väl handen på hjärtat minsta problemet och jag gillar ärligt sagt när mina vapen är rena. 150år av svettig fransman och en överdos Gauloises känns inte speciellt kosher faktiskt.

Bild

Kort sagt får man väl i stort säga att denna No.2 är vad som utlovades och lite till. Inget att anmärka på. Pipan lät sig dras hyggligt ren den med fö. Finns aldrig så begränsat med pittings,men så handlar det trots allt om ett mkt gammalt svartkrutsvapen med.

Nä. Det jag kommer göra med denna blir att gå igenom den pryggt och snydligt för att på lite olika sätt hantera de issues,kan vi kalla det,som de båda visat sig ha. Inga större konstigheter,men det skall göras.
I fallet med No.2 här tex kommer jag ge den en ny krona. Kronan är på inget sätt defekt ute vid mynningen. Slagen eller annat,den är bara gammal. Man ser liksom att det varit med så länge att det kan ge vapnet ngt att skära en ny krona.

Bild

"Obturator",som det heter. Eller...gummitätning som vi säger på svenska. Ren slitdetalj varför det som jag ser det är av värde att få till de bitarna enkelt,i massor och billigt.
De expanderande krutgaserna pressar ju på "paraplyet" i stål framför bussningen,paraplyet är axiellt lagrat,vilket pressar på gummibussningen...vilket får den att expandera och därmed täta brännkammaren.
Så. Inser väl alla att de temperaturerna och de gaserna ihop med vanligt gummi...ja..i alla fall.. Å se detta ÄR billigt. Som fan. Resonerade som så att visst..visst kan jag gräva ner mig i allt från nitril till teflon å gud vet vad allt däremellan men.. Valet föll på HELT vanliga gummigenomföringar.

Bild

Å se sådana har ju två flänsar,varför jag mkt snabbt svarvade till en överdimension tapp (vs hålet i gummibussningen då) och klev efter det med styvt 120 papper vid 2000rpm. Funkar klockrent,inte mkt att säga.

Bild

Nu skall stocken få sig en vända till med tillhörande slipning,om än med mkt mkt fint papper. Stocken är i fint skick så grundtanken är som sagt att VERKLIGEN få den ren ifrån 150år av skit för att därefter "släta över träfiberna" med lite 400. Men kunde inte hålla mig idag så den fick en vända olja i ambition att se var det tar vägen.
Å visst fan reagerar det gamla trä´t mkt positivt på det! Så det tror jag tids nog blir skitsnyggt.

Men.
Så var det Chassepot No1
Å se Chassepot No1 där tar det hela en lite annan riktning.

BildBild

Annan riktning? Japp. Balls to the wall,min tanke är att se hur mkt vi kan vränga ur den gamla 45 kalibriga pipan och lådan. Vad som finns där att hämta helt enkelt,så det enda jag kommer återanvända i "bygget" i sig är just pipa och låda.
JUST därför var det mig väsentligt med de rena gevären istället för karbinerna,eftersom karbinerna har bra mkt kortare pipor och jag vill ge det svarta guldet all möjlighet jag kan att göra sitt jobb.
Å se..en Chassepot i gevärsutförande är INGET kort vapen direkt!

Vanvettig idé? Ptja,det låter jag vara upp till andra att bedöma. För min del handlar det om att ha kul och att använda pipa och låda från ett licensfritt vapen som är tillverkat i över 1miljon ex tar mig ärligt inte emot ngt betänkligt direkt. Vidare är de mods som kommer göras på dessa delar i eg effekt väldigt begränsade.

Bild

Nålantänt var ordet ja. Efter att ha vänt och vritt lite på de där slutstyckena så är väl det som slår mig skillnaden i precision mellan Chasse och tex Mauser 96 samt 98. Chassens slutstycke känns närmast lite "amerikanskt",i sin sämre betydelse.
Vidare har jag kikat lite på de krafter som är inblandat för de fjädrar som ofta anges som mattade eller brustna osv i Chassepots fall,och det kan väl bara kort konstateras att det skulle kanske inte skada att kika lite på det med slutartider för hammare osv.
Så en ny sådan i Alumec får det bli. Har material liggandes iaf så.. Det betyder att upphaket får följa med ifrån originalet,resten blir nytt.
Vad sedan beträffar resten?
Mm.

Bild

Lösningen med en gummitätning är på många vis genial,jag tycker uppriktigt det (vilket faktiskt går för hur geväret är byggt i sin helhet),men nu är tanken stadga,precision och repeterbarhet.
Detta är BARA EN MOCKUP,dvs en liten kolv jag gjorde ur 7075 för att se hur det hela ter sig och OM det är vettigt samt genomförbart.

Men så mkt kan konstateras. Den här "balls to the wall" Chassen kommer bli kolvtätad. Som ni ser har kolven som en trappa. Detta för att "tätrummet" på pipan dels är koniskt och dels ovalt. Mao?
Mao kommer jag brotscha och hona det läget. Kolven blir av rostfritt och kommer förses med kolvringar. Kolvringar..där e juryn ute än. Konventionella sådana i standard dimensioner ur gjutjärn (vilket de flesta kolvringar är) e en femma men jag tänker nog snarare labyrint tätning och ngn form av polymer. Typ teflon eller liknande.
Iom att dessa ringar kan bestämmas för såväl anspänning som öppning som frigång mot spår osv så menar jag att en kolvstyrd tätning förvisso blir en dyrare lösning (jmfr återigen det geniala i ursprunget) men även en ngt bättre lösning vad avser tätning men vad framför ALLT är,mer repeterbar.
Å se repeterbart och precision är en sån bra grej.

Bild

Även trycket på en Chasse är eg genialt i sin enkelhet. En fjäder,som då innehåller den del som sticker genom lådan och agerar "spärr" för hammaren,som är länkad till en elips med en avtryckare på.
Kan det göras enklare!?!? :D Nåja...

Bild

Gjorde som så att jag borrade mig igenom det där fjäderstålet,vilket man alltså INTE gör med "Biltemas HSS" borr direkt och installerade en låsskruv. På så vis kan jag justera ingreppet för stoppklacken och därmed tryckets djup.
Det hela fungerar. Vad skall jag säga? Men..har tänkt mig att gräva mig lite djupare än så faktiskt,väl medveten om vad ett BRA trycke ger för handen. Så jag har tänkt mig att handla ngt eftermarknadsdito som jag moddar så det passar.
Handla färdigt primärt eftersom jag i likhet med alla andra praktiska människor e lat... :mrgreen:

Bild

Så ett litet tips till andra ägare av Chassepot,eller...det kommer ngr stycken faktiskt. Det där e iaf sk rensnålar. Normalt ngt man använder till gassvets,men i detta fallet till min avlödningsstation. Å se de är HELT förträffliga till att göra rent hålen i slutstycket som paraplyet för vapnets tändnål. Hepp!

Bild

Jaha...vilket då för oss till tips två. Just nålarna är ju ngt som slits,så var hittar man billiga nålar som funkar MYCKET bättre än originalen,som är 1,5mm i diameter?.
Jo! Jo se det gör man på vilket svetshus som helst,och faktiskt på Jula med! Heeeelt vanligt wolfram till en TIG. 1,6mm i diameter och som ni kanske förstår är det där 1.5mm hålet för nålen inte alltid det efter 150år så de passar rakt i.
Längden skall vara 73,5mm standard..å en sidoeffekt som är bra med wolfram är att det är MYCKET enkelt att slipa sylvasst i bänkslipen. Gör man med enkelhet. Vidare står det emot korrosion bra fan mkt bättre än stål och vad vidare är tar det de temperaturer som ligger för handen med ett hånflin.
Ur ett wolfram får man två nålar. De där två guldfärgade där är de dyrare som finns att få,och det paketet kostade mig 100:- på Jula. Mao 25:-/nål. Hepp!
Det man får göra,eller det JAG gjorde,var att dra dit en liten "blipp" med MIG´en i änden av nålen som man sedan slipar till 3mm dia så det passar i nålhållaren,men ärligt sagt..? En mkt mkt smal sak.

Så. Där har ni tillgången på mkt billiga tätningar samt tändnålar på ett bräde.

Men. Nu var det den där balls to the wall Chassepot´en vi avhandlade. Jepp. Så e re...

Bild

Köpte en begagnad GRS stock av varmint typ. Finns ingen anledning att hålla på och hacka sönder en gammal original Chasse stock,så..däri skall pipa och låda.

Bild

Japp. När man demonterar en Chasse så inser man snart hur mkt av dess vikt som ligger i pipan. Bull barrel sa Bull! Pipband osv hade ju fått ge plats åt glasbäddad pipa och låda iaf,så då känns detta som ett BRA mkt smartare alt faktiskt. Mao är det inte värre än att när den dagen kommer skall det gå att hänga pipa och låda på plats i den gamla Chasse stocken,åsså är man tillbaka på ruta ett. Sedär ja... :mrgreen:

Bild

Pipan ja. Enkelt summerat? Den ser ut som ny. Mäter dock .460" vilket jag känner..sådär för. Men det är vad det är. Å samma resa som med No2 vad avser det med krona osv givetvis. Men jo,det känns som jag fått ett bra utgångsmaterial här. Helt klart.

Bild

Hoppas ju den där med uppgraderade sensorer till IR skall hjälpa mig. Just IR uppgraderingen eftersom vi talar svartkrut.. Gör genast iaf DEN biten förhoppningsvis enklare.

Bild

Självklart kräver pipa och låda tillpassning,fattas bara annat,men sanningen att säga är det inte SÅ illa som man kanske skulle kunna tro. Å att det blir en lååååååååååång bössa står väl helt klart.

Bild

Mm. TYVÄRR (fan vad det gnager mig) så kommer jag få rikta om bulten/handtaget till slutstycket. Iom att där skall optik uppepå så...jag har vänt och vritt på det där tills fan tar mig,och kommer bara tillbaka till samma punkt.
Hade varit djävligt tillfredsställande att hantera det annorlunda,men det går bara inte. Iom avstånden som är aktuella nu så funkar tex sk scoutmontering sådär. Eye relief för optik som ger runt 25x är inte direkt riktat åt det hållet. Så...det är nog vad det är e jag rädd. Men FAN skall veta att jag gärna hade haft det annorlunda.
Å apropå slutstycket igen. För att bli av med den där "amerikanska passningen" har jag begåvat lådan med ett par M5 hål. I de sitter det M5 stoppskruv och på toppen av dessa skruv "puckar" av JM7 lagerbrons. Mao är anspänningen helt justerbar...

Bild

Ja. Jo. Nu är ju detta lite av ett budgetbygge innan jag sett vad som går att krama ur de här gamla grejorna,men ett sketet tvåfot fick det bli. Infästningen är rena skämtet dock,så den biten går i bingen. Resten av det däremot verkar iaf funka hyggligt.
Nope. Ingen picatinny eller weaver framtill. Fast monterat,klart och betalt.

Bild

Bild

Å budget var det ja. Valet föll,såhär initialt,på ett billigt gammalt Tasco. Tuffare grejer vad det lider? Ja,absolut..om det nu visar sig finnas ngn vits med det.

Som ni förstår är det en hel massa bollar i luften samtidigt här...å mkt har skett på kort tid redan som det är. Å se mer kommer,var så säkra.
Racing

Inläggav nickson » 23 maj 2018, 17:41

En Chasse i en Grs, jösses jag är förstummad :o :shock: :lol:
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav Racing » 23 maj 2018, 23:19

Jafan!
Å man har inte roligare än man gör som bekant så..

Bild

Bild

..eftersom jag kom över ett Timney begagnat till en Mauser till en billig peng och Mauser å Chasse delar arbetsprincip vad gäller upphak/hammare så räknar jag kallt med att det går att modda dit på en Chassepot.
Finns nämligen inte en chans att jag skulle kunna modda Chasse pinalerna till samma funktion ens till tio ggr vad jag gav för Timney trycket.

Sen är det med stor sorg jag inser att det mkt karaktärsfulla handtaget till slutstycket på en Chassepot kommer få stryka på foten med. Letat och letat och letat efter en lösning där det kan kombineras med 25x optik och...nope.
Racing

Inläggav PeterSundelin » 24 maj 2018, 08:30

Mycket spännande bygge!! :D
Och om du ändå ska byta slutstyckshandtaget så kan du ju sätta en knopp från Badger!? :wink:
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Magnus M » 24 maj 2018, 11:37

Så jävla fränt. Dåtid möter nutid!
Användarvisningsbild
Magnus M

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut