Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 01:31

Bild

Nu med risk för att Dyngsmäll får förmaksflimmer..(inget illa menat broder.. :wink: ) så kan vi kanske konstatera att jag har en till där han "från och med originalpappen" har lämnat byggnaden.
Så den där på bilderna där...

Bild

...e tänkt att bli arbetskompis med No3 i denna tråden. Denna kromade har jag haft tid att arbeta lite mer med,invändigt framför allt,och det har gett att trycket på den fanimig är som smör.

Å om inte annat blir det ju publikfriande att veta vilken av pangarna som är i aktion på banan! En åt gången,å de lär ju bli lätta att hålla isär i alla fall! :mrgreen:

(Å jodå. Lugn å fin. Det finns allt fler i skåpet.)
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 06 feb 2018, 01:33

Vilket är ditt andra modersmål förutom amerikansk engelska? Brukar inte så gamla revolvrar vara förnicklade? Varför monterar du inte triggerstopp och picatinny? Så många frågor...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 01:59

Danska faktiskt.
Min mor var danska.

Å hoppas du tog min kommentar förut rätt,all in good fun. :D

Nah. Men jag ler faktiskt lite över vad som kryper ut ur trät.. För i ena gruppen på FB framkom en kille som installerat vad som ser ut som ett Aimpoint på sin. :mrgreen:

Men nah. Inte min grej. Jag håller mig gärna inom ramarna.
Jojo. Visst fanns de förnicklade med. Den jag har där e lite udda med det,för delar av det är kromat och andra verkar förnicklat. Vidare verkar jobbet inte direkt gjort igår,men iom delarna som är kromade (det ligger surkoppar under) så kan vi nog med tillförsikt säga att jobbet som äldst är gjort på -60tal. Har för mig det var då man myntade det vi idag kallar krom.
Cylindern tex e nickel. Axeln den är lagrad på var krom (ersatt numer). Märklig blandning,men fungerar faktiskt helt ok rent estetiskt tycker jag. Ger liksom samma intryck oavsett var på pangen man kikar.
Racing

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 02:19

Dyngsmäll skrev:Varför monterar du inte triggerstopp......

Mnja. Så vi är klara på den punkten. Min ambition är alltså att tävla med dessa vapen. Som du,inte gärna skulle jag utan förbehåll sätta kapen i vapen som hör hemma i historien som de står.
Så båda dessa revolvrarna,både "No3" och den kromade,är köpta med det i bakhuvudet. Eftersom lagen ser ut som den gör i detta landet så är nettoeffekten att det att handla på sig ngr gamla originalare som sett modifieringar sedan tidigare är den enda vettiga lösningen på problemet som jag ser det.
Att som idag söka licens på en enhandare och ev bli tilldelad ett papper med tidsbegränsning på 5 år är inte ett alternativ i mina ögon. Nu skall kanske denna tråden inte handla om det direkt,men jag för en finner det med "5-åringarna" direkt motbjudande.
Det är en politisk pappersprodukt jag mycket väl skulle kunna tänka mig att politiskt tex engagera mig för att det avskaffas. Det är mig primärt motbjudande eftersom staten på det där sättet sätter sig till doms över min privata äganderätt,vilket jag anser är en demokratisk skymf rent av. Brutalt betraktat kanske,men så ser jag det.

Så. Därför blir det gamla original,för då kan jag på ett enkelt sätt säkerställa att jag kommer igång att tävla i CAS så snabbt det bara går. Tidigare erfarenhet av att tävla med enhandare har jag ju..så inga nyheter där direkt (tänker säker vapenhantering osv)
Å däri KANSKE man kan hitta baksidan av det med de licensfria gamla revolvrarna. Att där finns risk att människor utan ngn som helst förkunskap eller omdöme kring svartkrut tex kan dyka upp på en bana en dag tex och tycka att det bara är att panga på.
Dvs,de förstår inte att det faktiskt kan bli väldigt farligt väldigt fort när man handskas med vapen och inte vet att respektera de. Inte för att på NÅTT sätt vara ngn Rickard Rättrådig i sammanhanget,men..det ÄR en realistisk möjlighet.

Men som sagt. Båda dessa revolvrar är tänkta att assistera mig i CAS. CAS har jag eg bara sett på pappret än (alltså inte skjutit en plugg inom CAS ännu!!) men det förhåller sig så att man skall ha med sig två stycken SA revolvrar iaf. Vilka man nu tycker uppgiften lämplig.
I det så finns en klass som heter Frontiersman,och den handlar som jag förstått det om att man använder gamla "cap n ball guns",och däri ligger tom en önskan om att man använder FRISKT med svartkrut,om inte annat för showens skull (som jag fattat det iaf?).
Så bortsett från dessa två pangar nu då så är det ju mkt annat som skall till. Allt ifrån utstyrsel (man skall ju klä sig på western vis med) till "nick" till hölsterrigg osv osv samt ett stycke bygelrepeter och ett stycke antingen tidig pump eller SBS.

Var jag landat med revolvrarna står väl helt klart,men i fallet med bygel har jag kikat mig runt en hel del och lurar faktiskt på om jag inte skall slå följe med de gamla revolvrarna och skaffa mig en tidig repeter i kaliber 44-40.
Tycker på ngt sätt att det skulle klä hela grejen.? Å lika samma med en SBS. Lurar på om inte det får bli en tidig Remington den med,fast..de kostar liksom skit å inget eftersom de finns i överflöd,och tanken då från min sida är att göra sk "coach gun" av den. Dvs kortpipig men resten intakt (å där finns ju lagrum att ta hänsyn till med osv).

Då inser du snart att det jag tänkt är att åka svartkrut hela linjen igenom. Svart i såväl revolvrarna som repetern som hagelbössan,och den tanken tycker jag faktiskt är riktigt charmig.
Känns...rätt på nått vis.

Så våren som stundar skall bli riktig intressant. Såsom total nybörjare på CAS förväntar jag mig att lära mkt kring tävlingsformen,och som gammal i gården kring vapen hoppas jag kunna underhålla och därmed hålla liv i bitarna jag avser använda.

Klarnar det lite då?
Att de här pangarna aldrig någonsin varit ämnade att bli "samlarvapen" i det måtto du betraktar begreppet.? Utan att de är en väg inom svensk lagstiftning för att på en enkelt sätt kunna tävla och ha roligt med det jag gillar.
Att skjuta.
Racing

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 02:36

@ Dyngsmäll.
Men för att vara dig helt ärlig har jag ögonen öppna efter ett ´58 ras. Ett lik.
Helst i kal 36 faktiskt,även om 44 går det med. Tanken med det liket är att skapa en snubnose. Med ungefär samma förutsättningar som No3,alltså pangen denna tråden handlar om.

Varför?
Du,eg mest för mitt höga nöjes skull. Såg för en bra stund sen en bild av en snub på temat jag bara tyckte var riktigt riktigt snygg (en fransman som hade gjort jobbet,replikorna är ju vanliga där). Man hade på ett mkt,i min mening,förtjänstfullt sätt lekt med formerna och fått ´58 designen estetiskt "lätt".
Ja,det å nyfikenhet givetvis. Hur kommer en sådan pang att reagera rent praktiskt? Tex,hur mkt svart är det ens lönt att putta i en sådan med 3" eller 3,5" pipa (en del av pipan "äts" ju upp av ramen rent estetiskt). Så kronograf tester tex blir ju en följd här..

Men jo. Ett sådant bygge tycker jag hade varit kul att genomföra,men som sagt..det jag letar efter då är ett lik. Ett som det inte spelar ngn roll att jag sätter kapen i. Men dock fortfarande med så mkt material att jag klarar att få NÅN form av finish på projektet allt sagt å gjort.

Kalla projektet "fantasy gun" ur perspektivet att en sådan snub SKULLE en talangfull vapensmed kanske ha kunnat tillverka tex på 1870/80 tal för en kund som ville ha ett äss i ärmen som inte stack ut som en varböld.
Säkerligen skulle den ÄVEN kunna ha varit konverterad att ta patron. Men men..icke lagligt i Sverige,så vi håller oss till slaglås i detta fallet med.
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 06 feb 2018, 03:01

När det gäller kamrarna och ”kalibreringen” av kulan ska väl alla kamrar vara större än pipdiametern så att kulorna ”kalibreras” när de slungas in i pipan? Så länge varje kammare centrerar med pipan och har en ”over bore” i förhållande till den borde kamrarnas diameter inte spela så stor roll, eller har jag missat något?

Hur mycket får revolvrar avvika från original för att få användas inom CAS? Finns det några sådana begränsningar, eller är det bara att bygga ihop vad som helst som någorlunda liknar en ”westernrevolver”?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 06 feb 2018, 03:43

Dyngsmäll skrev:När det gäller kamrarna och ”kalibreringen” av kulan ska väl alla kamrar vara större än pipdiametern så att kulorna ”kalibreras” när de slungas in i pipan? Så länge varje kammare centrerar med pipan och har en ”over bore” i förhållande till den borde kamrarnas diameter inte spela så stor roll, eller har jag missat något?

Hur mycket får revolvrar avvika från original för att få användas inom CAS? Finns det några sådana begränsningar, eller är det bara att bygga ihop vad som helst som någorlunda liknar en ”westernrevolver”?

Nope. Du e till grad rätt ute. Det mesta av en revolvers precision sitter mkt riktigt i trummans kammare. Om det som i fallet med slaglås är så att vi "kalibrerar" det hela i samband med att vi rammar hem kulan i respektive kammare,eller som i fallet med patronvapen att sagda kalibrering sker i samband med att kulan släpper från patronen och tar sig över "tröskeln" in i kalibreringshålet i trumman är underordnat. Principen är densamma oavsett.
Men.
Det är inte detsamma som att passningen på bitarna vs pipan mm är totalt utan värde. Givetvis inte. Vi kollar ju diametern på pipa såväl som kammare genom att tex trycka en rundkula igenom pipan,alt klappa in en kula försiktigt i resp kammare (med nippeln väck så man enkelt kan knacka ut dem igen) och därefter kontrollera dessa mått mot varandra samt valet av kuldiameter i sig.
Då inser man snart att det hela blir mer repeterbart ju mer lika respektive kammare kalibrerar "sin" kula. Mao kan det vara idé att kolla det där..eftersom enskilda kammare KAN avvika i mått.

Mkt riktigt är där,när förhållandet är rätt,olika dimension på trummans kammare vs pipan. Pipan då med ett aldrig så litet mindre mått än trummans kammare.
I detta finns det de som menar att pipan eg bara är till för att räfflingen skall skapa rotation på projektilen samt ge krutet tidsmån nog att accelerera kulan till det vapnet klarar...
Men. Ren logik säger oxå att ju mer repeterbart vi kan göra hela det system som utgör en revolver,ju bättre är det. Alla bäckar små kort sagt... Så att skapa ett så repeterbart system som bara möjligt,bla genom att ta ur så mkt spel i rörliga delar som möjligt med bibehållen funktion,ju bättre.
Vitsen med att skjuta är ju fortsatt att träffa och det hela får liksom inte likna en bowlingbana va.. :mrgreen:

Samma sak bör tex appliceras vad avser centreringen av trumman över revolverns sk "bolt" då. Där kan vi med enkelhet se ifall centreringen vs pipan rent av är riktigt dålig med hjälp av ljus tex,och vid behov flytta centreringen dit vi vill ha den/behöver den genom att handinpassa hur vapnets "bolt" agerar mot uttagen i trumman.
Ett gammalt trick är att ha vapnets bolt lös och placera den i trummans uttag därför. Väl på plats skall det tåla att man vänder det hela upp och ner utan att bolten trillar ur.
Det visar sig att det där kan slå rätt friskt faktiskt. Inte bara det,en bolt kan (och gör) utveckla glapp med tiden. Mao är en bolt tillika en "hand" förbrukningsmaterial. De slits och behöver med regelbundet bruk antingen få material adderat,och bli injusterat igen,alt bytas ut (med påföljande injustering givetvis).
Lika samma är det ju med andra funktionen hos en bolt,och det är dess timing. Ofta är slitna bolts enkla att upptäcka i att de tittar upp ur ramens underkant alldeles för tidigt vs var låsklackens utrymme befinner sig på "klockan" i trummans rörelse.
Vi ser då sk "pinging" på trummans omkrets. Ser ut ung som att ngt släpat över trummans omkrets där bolten arbetar. Om man ser pinging är det oftast en funktion av en sliten styrarm på bolten,och i det läget kan man välja att tex addera lite silverlod och slipa till armens översta spets där den arbetar mot sitt lilla städ på hammaren,alt svetsa (klumpigt i sammanhanget,tom med en TIG) alt bara byta ut den (både enklast och billigast som oftast. De kostar inte många spänn som reservdel (Lodgewood,S&S mfl säljer de i USA. S&S exporterar utan krussel med).

Men ja.
Alla dessa bäckar små bidrar till ett både mer väl fungerande vapen som ett med bättre precision,med den reservationen att skillnaderna ibland kan vara små-men de finns där iaf.

Inom CAS finns det ett antal olika klasser. Som jag förstått det,rätta mig gärna den som vet bättre,så är just Frontiersman en av de klasser som styrs hårdast vad avser hårdvara. Dvs vapnena i sig.
En revolver som används inom Frontiersman måste se original ut på utsidan. Men att tex trimma trycke,trimma bolts och hands är tillåtet (återigen,rätta mig den som vet bättre). Den avvikelse jag förstått är ok är att ersätta kornet på ett annars helt originalliknande vapen,och detta primärt för att originalvapnen-de flesta av de-är inskjutna med riktmedel ställda för 75 meter (yards).
Detta medför att originalvapnen nästan överlag träffar REJÄLT högt på 25 meter,vilket väl numer får ses som en standard för att skjuta in enhandsvapen.
Ja,det och så är det givetvis tillåtet att byta stockar. Det gör ju varken från eller till..utan handlar mest om personligt tycke och smak samt ergonomi.

Med det sagt finns det tom klass för bruk av Colt 1911 inom CAS. Så varianter på temat saknas INTE.

Smith&Wesson stockarna jag använt på No3 kan bara varmt rekommenderas. De brukar inte vara så blodiga att handla på ngn av världens alla e-bay och som det visar sig betyder iaf för mitt tycke nätskärningen mkt rent ergonomiskt,hur man får tag i pangen under press.
Så det får jag nog säga var en upplevelse jag inte riktigt var beredd på att den skulle betyda så mkt.
Racing

Inläggav Racing » 07 feb 2018, 22:38

Bild

Fått polerat det hela lite. Tycker färgen börjar komma fram snyggt,men samtidigt så har jag i det att jag fixat lite med den det sista även åsamkat lite skador.
Så..avvägning om jag faktiskt inte blånerar om den,nu när jag dels vet utfall,dels vet hur enkelt det är och dels vet vad som krävs.

Sen var det det där med att borra i hammaren.
Det är INTE som på replikorna utan här e fanimig härdningen på allvar. Tanken från mitt håll är att borra ett 2.5mm hål radiellt som gängas M3. I det hålet slår vi i en M3 stoppskruv,som sedan kan justeras vad avser avtryckets sk "creep".
Förr om åren har jag filat trycken på olika vapen så jag tappat räkningen,varför jag denna ggn vill testa ngt annorlunda.

På det kan jag med väldigt illa dold glädje säga att jag TROR jag hittat "liket" som det skall bli snubnose av! Jag hoppas INNERLIGT den affären går vägen,för det hade varit mig en glädje att få skapa en.
Hittat en i princip helt förstörd Remmy NMA 1858 som..ptja. Vi får se var det tar vägen. En pang som kommer kräva en STÖDDIG arbetsinsats,men vafan...man lever bara en gång i stöten eller :mrgreen: ? Återkommer i den frågan vad gäller denna pangen...

Återkommer i fallet med DENNA pangen inom kort kring det med bla trycket,men givetvis även ett korn. Har faktiskt lurat på,iom att reglementet säger vad det gör,ifall jag inte skall vara lat och bara handla ngr färdiga sådana.?
Tillverka de styckevis blir iaf inte aktuellt då jag har ngr 58´or och..det kommer fler. Originalkornen e liksom det..original,och skruvbara (för de senare modellerna iaf) varför det bara är en fråga om att skruva bort och skruva dit. Så...
Racing

Inläggav Racing » 09 feb 2018, 12:39

Snubnose,som jag skriver ovan.

Bild

Den här tycker jag är ovanligt lyckad. Man har lekt med dimensionerna och formerna på en 1858 med framgång i min mening,och nettoresultatet är en large frame revolver som ser bra mycket lättare ut som design.
Rent av ett vapen en talangfull vapensmed skulle kunnat skapa 1880 som jag ser det.

Vad tycker ni andra?

De snubnose varianter man normalt ser på temat har mycket mera "bulldog" över sig då man inte ens i närmelse försökt följa efter kortningen av pipan på ett sådant sätt att ramen smälter in i det. Normalt har modsen inskränkt sig till att man rundar av det bakre hörnet på ramen,men inte mer.

Det som är aktuellt som utgångsmaterial är alltså två rena lik. Vapen som är VIDA förbi att hämta tillbaka som original igen,det tåget har gått. Mao,ngt jag utan att känna större ånger kan tänka mig att sätta kapen i,i ambition att skapa ngt annorlunda.
En sak däremot som tar emot lite är att om man formar om greppet till den milda grad som på bilden så stryker original serienumret på ramen med,vilket kanske inte är helt bra.?
Iofs inget man inte kan stansa dit igen,så länge man kan bevisa urkund.
Racing

Inläggav Racing » 12 feb 2018, 13:15

Ingen som vågar köra ut näbben kring att skapa en snubnose Remington 44a?

Som det ser ut har jag lagt ett bud på ett riktigt lik iaf. En revolver som aldrig kan återföras till samlarskick,det skeppet har gått sedan länge i detta fallet.
Var och nosade på en ner i Frankrike,en som milt sagt sett bättre dagar, men i vanlig nationalistiskt fransk ordning kan säljaren inte tänka sig att skicka utanför Frankrike.
Jaja... *suckar uppgivet*. Kan väl tycka att tom fransmän kan släppa sargen och komma in i matchen lite. Hej å välkommen till 2018 liksom..
Racing

Inläggav Magnus M » 12 feb 2018, 14:35

Fransmän är hopplösa på många fronter :)

Att man ger sig på lik för att skapa eller modifiera nya pistoler är i min mening helt ok, så länge inte vapnen har en bevisad proveniens. I sådana fall så skulle de väl ändå kosta skjortan och inte vara intressanta som objekt.

Jag tycker vapnet på bilden är fränt iom att iaf jag aldrig sett en svartkrutssnubnose, men vackert vette tusan ;)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 12 feb 2018, 23:17

Självklart blir det till grad en "fantasy gun".
Så e re ju,men om vi håller oss till den på bilden så är det som slår mig iaf att den på INGET vis är en revolver som inte lika gärna kunde ha sett ljuset tex 1874.
Finns ingenting hos den som är "för nytt" ur det perspektivet,och jag för en iaf finner just den biten tilltalande.

Vi håller som bäst på att utmana det hela på Remmy forumet fn. Jag å en annan snubbe,som i likhet vet med sig att hantera tyngre maskiner,snackar lite löst om vad som skulle hända designmässigt om man klippte bort en bit av ramen - där pipan skruvas in,i det planet.

Saken e den att iom pipkortningen som skall till så misstänker jag att hela laddramen eg gjort sitt. Att då tex sammanfoga resterna av den med spindelaxeln för trumman och byta ut skruven som är lagerpunkt för laddramen original mot en fjäderbelastad plunger a´la Colt 1873 skulle ju låta sig göras. I samma veva får vi en extremt stabil installation av spindelaxeln.

Mm. E en del som tål att tänkas på med ett snubbie bygge,och man lär då fan inte göra många av de så..det gäller nog att det blir rätt ifrån början när vi snackar mer omfattande ingrepp.

Om man tex skruvar bort laddramen ifrån ett originalvapen så blir det visuella intrycket av pipan+ den delen av ramen direkt tanigt i min mening. Såpass att det ser ju helt efterblivet ut.
Just DEN slipper jag gärna rent estetiskt,varför det med "seglet" inunder nog gärna får vara kvar oavsett hur en ev modifiering av ramen skulle falla ut.
Racing

Inläggav Frank69 » 13 feb 2018, 11:21

Racing skrev:Snubnose,som jag skriver ovan.
Den här tycker jag är ovanligt lyckad. Man har lekt med dimensionerna och formerna på en 1858 med framgång i min mening,och nettoresultatet är en large frame revolver som ser bra mycket lättare ut som design. Rent av ett vapen en talangfull vapensmed skulle kunnat skapa 1880 som jag ser det.
Vad tycker ni andra?

Jösses vilken ful sak. :mrgreen:
Finns nog gränser vad ögonen klarar av för udda moddningar av vapen. :D
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav MagnusBj » 13 feb 2018, 13:37

Snubnose...

Jag anser nog att Colt'en gör sig bättre som snub än Remmyn då den får ett betydligt smidigare format.

Exempel (inte min, tyvärr):
Bild

Och trevligast är ju oxå om man råkar bo i ett land där man kan köpa billiga replikor licensfritt över disk att kapa i...
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Dyngsmäll » 13 feb 2018, 13:44

Gillar man småttiga revolvrar finns ju redan pocket-modellerna som är oerhört charmiga som original...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 14 feb 2018, 01:59

Jo.
Med er till grad båda två. Colt/Piettan i bild kom ju för ngr år sen,och som jag förstått det har den blivit lite av en försäljningssuccé. Tycka vad man tycka vill,greppet och stockarna på den tycker nog jag annars e vad som "sets it apart" om ni fattar vad jag menar.

@Dyngsmäll.
Japp. Helt enig med dig där,å där blir ju den begränsande biten kalibern på gott å ont antar jag. Lite av O tempera o mores. Du som är mkt för historia,jag menar ju att en vapensmed vid tiden mkt väl kan ha gett sig i kast med 44´or för att i första läget göra belt guns av de (vilket är gjort)..och därifrån är ju steget sen inte långt till en snub(gjort)...å se därifrån till ett kraftigt skulpterat original som snubnose. Full power,minimum package. Typ. Där har du min tanke iaf. Med allt sagt och gjort skulle jag gärna se den i en skepnad som inte avslöjar den som "för ny". Hade varit trevligt med en pang som skulle kunna härledas till en svunnen tid.

Det vi diskuterat lite till dags dato är dels då det med att fräsa tillbaka ramen en smula. Var osäker på om det skulle förta "1858 känslan" i pangen rent estetiskt,men det vette faen om jag tycker att det gör faktiskt.
Visar sig,tycker jag,att det som definierar det hela till stor grad e den "panna"(läs-som i huvud) som blir effekt där topstrap´en går över i den delen av ramen där pipan sitter.
På det fräsa tillbaka främre axiallagringen för cylindern,å se det för att kunna putta i en riktig sk "fire ring" i cylindern för att på så vis en ggn för alla ha löst det med att en Remmy sotar igen. Den enda RIKTIGA svaghet de har i min mening.
Å när fräsen ändå är uppvärmd snackar vi lite löst om att skära "flutes" i cylindern med. Osäker på det rent designmässigt än dock.

Om ngt,det gjordes ett mkt hafsigt PS utkast på det,så känns designen snarare bara mer modern Remington, men ffa Remington på nått sätt.

Det med att ladda eländet får isf tänkas om,helt klart. Men att kortad pipa OCH kortad ram i framkant ger ett rent estetiskt mkt lättare intryck är inte att bestrida som jag ser det. Inte bara det,givetvis blir det ju rent fysiskt lättare med.
Sen var det det med att skulptera om greppet. Får nog ta mig en ganska tung funderare på den tror jag..

Sen. Amerikaner e bra lustiga. När jag då ger uttryck för att bygga en snubbie,på en pang som är TOTALT OCH FULLKOMLIGT förlorad som originalvapen...ja det tar inte tre sekunder så börjar det handla om varför bära en slaglåsrevolver för "personal defense".
Mm harklar jag mig,nu var det inte riktigt det detta handlade om. Det handlar BARA om att skapa en snubnose. Ok. Då tar det tre poster till innan det börjar handla om Glocks å annat..
Blir lite som att hålla ett rått köttstycke framför en vild,större,katt. Oavsett incitament skall den där köttbiten minsann hanteras... :mrgreen:

Nah. Tack gode gud för att man bor i ett land där man inte måste beväpna sig för att åka å handla mjölk. Been there,done that..så det räcker å blir över tack.
Racing

Föregående

Återgå till Svartkrut