Barrel liners

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Barrel liners

Inläggav Racing » 22 nov 2017, 22:42

Hur hanteras detta av svensk lag?
En barrel liner som INTE är skuren för patronläge,var hamnar den rent juridiskt? Som reservdel eller som pipa? För som pipa är ju en sk liner eg inte tjänlig utan förlitar ju sig till en originalpipas massa för att kunna funka.

Har ngn använt liners i Sverige?
Racing

Re: Barrel liners

Inläggav pistolmike » 22 nov 2017, 23:11

Skulle tro att det räknas som "eldrör" eller pipa, om den är tjänlig eller ej spelar ingen roll.

https://lagen.nu/1996:67 eller http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.htm

Vapenlag (1996:67)
1 kap. Lagens tillämpningsområde
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen,
eller armborststommar med avfyrningsanordningar,

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Racing » 22 nov 2017, 23:14

Isf uppstår ju nästa fråga.
Om man skickar pipan till annat land för att få en liner installerad,det som kommer tillbaka är det att se som ett reparerat original eller en ny pipa?
Racing

Inläggav Racing » 22 nov 2017, 23:29

Eller,när jag tänker på det,finns det inga smeder som gör detta jobbet i Sverige tom?
Rent juridiskt ÄR det ju faktiskt bara en reparation.
Racing

Inläggav pistolmike » 23 nov 2017, 13:07

Racing skrev:det som kommer tillbaka är det att se som ett reparerat original eller en ny pipa?

Reparerat original.

Hör med Agne på Skytteservice.
http://www.skytteservice.se/Skytteservice.se/Hem.html

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Racing » 07 dec 2017, 08:27

Hittade det här.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=58&t=141715

Varför jag FORTSATT undrar om det finns ngt prejudikat i frågan?
Har som sagt ställt frågan till "vapenpolisen" på Arlanda (iom att de ofta är "första anhalt" vid import) som i första läget återkom och menade att en liner är ett eldrör. Jag svarade då att det knappast är ett eldrör eftersom det inte ens är tillverkat med ambitionen att vara fristående sådant,utan att dess avsikt är att det skall stöttas av en befintlig stomme. Mao att det rent tekniskt handlar om en reparation.
Efter det har jag inte fått något svar.

Samtidigt är det så som Grinolle ger uttryck för,att det inte är polisen eller RPS som är rättsinstans i ärendet,att det avgörandet-om det är licenspliktig del eller inte-ligger på våra domstolar och det förefaller mig osannolikt att det efter åratal efter det Grinolle skrev i länken fortfarande inte finns ngt prejudikat i frågan.
Rimligen måste detta ha lämnats till rättens bedömning av NÅN nerför vägen.?
Racing

Inläggav Racing » 07 dec 2017, 08:45

Racing

Inläggav slaglås » 07 dec 2017, 13:15

Frågan är varför ingen är villig att sätta en ny trumma på sin revolver och få detta testat i rätten? Eller montera liner, eller byta pipa osv.
Mig veterligen har inte de som hävdar att det är tillåtet att göra så heller fått detta prövat, och förklarat sin tolkning av lagen, typ de förklaringar det länkats till.
Är man 100% säker på att det är tillåtet så är det ju fritt fram att få det prövat utan risk, då finns det ju sen ett prejudikat som säger att man får göra så.

Själv är jag inte villig att få det prövat.
Användarvisningsbild
slaglås

Inläggav Racing » 08 dec 2017, 19:51

Det blir lite moment 22 av det.

Att i avsikt begå en handling som kan mynna i att man döms för vapenbrott,i ambition att få en tolkning till stånd,är ett högt spel att spela om man tex fortsatt vill kunna ha vapen på licens som privatperson och vanlig medborgare.

Det i sig tycker jag är rent fruktansvärt,och man har genom sin myndighetsutövning i praktisk effekt bakbundet Sveriges skyttar från att just kunna få-skall vi kalla det prejudicerande principmål-till stånd.
Sådana prejudicerande principmål är av vikt. Helt solklart,eftersom vi kan konstatera att det MILT sagt råder en del delade meningar i ett antal frågor vad avser laglighet mm.

Det gör,återigen i praktisk effekt,att ett antal frågor sannolikt aldrig kommer att prövas och vi drar oss därfrån till att dra egna slutsatser kring vad frågorna gäller istället. Inte helt bra kan vi kanske säga. I min mening behöver dessa frågor ett svar,och inte mer med det.

I en rättsstat är det faktiskt närmast totalt vidrigt det ovan. Det blir i effekt en dubbel bestraffning,något som enl EU´s principer och lagar är förbjudet,märk väl.

Det skiter man glatt i från myndighetshåll,och det är ju bara att kika på hur Ygeman for fram kring det nya direktivet där han handlade för Sveriges räkning UTAN riskdagens mandat. Något som är straffbart i sig,och ingenting görs ens åt den saken.

Mm. Något är ruttet i staten Sverige. Tyvärr ser vi en utveckling av,jag vill kalla det en form av elitism,hos en del licenserade skyttar där man närmast går myndigheternas ärenden. Förbluffande som agerande i sak i min mening.
Racing

Inläggav slaglås » 09 dec 2017, 16:44

Racing skrev:Det blir lite moment 22 av det.

Mm. Något är ruttet i staten Sverige. Tyvärr ser vi en utveckling av,jag vill kalla det en form av elitism,hos en del licenserade skyttar där man närmast går myndigheternas ärenden. Förbluffande som agerande i sak i min mening.

Det blir moment 22 av det mesta i det här landet tyvärr.

Något är ruttet, ja.

Det enklaste är väl att tolka lagen ungefär som att om det inte uttryckligen står att det är tillåtet så är det förbjudet, man får också tänka på att de som är kriminella och de som rör sig i gråsonen och åker fast är de som ställer till så att vi
Får ännu värre vapenlagar.
Användarvisningsbild
slaglås

Återgå till Svartkrut