Storlek på salutkanon

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Storlek på salutkanon

Inläggav canberra » 13 sep 2017, 13:37

Hej. Har några funderingar och frågor gällande storleken på en salutkanon.
1: Får man ha en hur stor salutkanon som helst hemma och skjuta salut med ?
2: Är det lagligt att bygga en egen salutkanon ? om det nu är lagligt får den då vara hur stor som helst ?
canberra

Re: Storlek på salutkanon

Inläggav Dyngsmäll » 13 sep 2017, 16:10

Mig veterligt får du ha hur stor kanon du vill. Bygga själv går också bra. Vad hade du tänkt? 1:1 replika av 15,5 cm haubits F i mynningsladdare version? :D
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav PatrikMalmo » 13 sep 2017, 16:52

Följer. Det här vill jag ha film på hur det landar. Och vart det landar!

Allra bästa välgångsönskningar,

/P
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav canberra » 14 sep 2017, 08:53

Tack för den informationen. Nu är det väl ändå så att när det gäller kanoner så HAR storleken betydelse :)
Tibnor säljer rätt kraftiga ämnesrör som kan vara ett vettigt utgångsläge.
canberra

Inläggav potatiskastare » 14 sep 2017, 09:25

Jag tycker vapenlagen är svårtolkad. Du år bygga en salutkanon som du vill. Men en mackapär som KAN skjuta iväg något är inte tillåten. I min värld kan man skjuta iväg saker med en kanon om den byggs kraftig nog.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Stainless steel » 14 sep 2017, 16:14

Vart går gränsen mellan en salutkanon och en gammal musköt alltså en sån som antänder med glöd osv. Nu närt ämnet är uppe.
Stainless steel

Inläggav Tålsmarkaren » 14 sep 2017, 21:47

Wikipedia säger: Kanon: en tung artilleripjäs med långt eldrör,

Hur tung? svårligen flyttbar utan hjul etc. Hur lång? Längre än ett gevär, 2 m borde vara invändningsfritt.

Det finns inget facit, man får hålla sig långt i från rågången till det uppenbart olagliga.
Tålsmarkaren

Inläggav potatiskastare » 14 sep 2017, 22:51

Tålsmarkaren skrev:Wikipedia säger: Kanon: en tung artilleripjäs med långt eldrör,

Hur tung? svårligen flyttbar utan hjul etc. Hur lång? Längre än ett gevär, 2 m borde vara invändningsfritt.

Det finns inget facit, man får hålla sig långt i från rågången till det uppenbart olagliga.

Jag skulle inte använda wikipedias definition för att utreda vad som var lagligt. Vapenlagen är en bättre källa.

Grundregeln är att mackapärer som kan användas för att skjuta iväg något med hjälp av lagrad energi är olagligt. Sedan finns det undantag varav "salutkanon som inte kan laddas med en gastät enhetspatron" är en.

Någon kanske vet exakt när en kanon räknas som en salutkanon och inte kan räknas som något annat som inte är tillåtet?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav PatrikMalmo » 14 sep 2017, 22:57

Om röret inte är lämpligt att skjuta projektiler med bör det väl gå? Det är väl en femma att skjuta iväg något och en annan femma att smälla av krut? Inte för att jag vet, men nu vart det väldans roligt! :wink:
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Dyngsmäll » 14 sep 2017, 23:59

Alltså, en mynningsladdad salutkanon kan konstrueras hur stabilt som helst. Det går att skjuta projektiler med i princip alla salutkanoner, men så fort du laddar en projektil begår du ett brott. Sålänge man laddar krut och förladdning och inget annat är det helt lagligt. Naturligtvis kommer man få problem om man släpar ut en 30-pundare på balkongen, laddar med fyra kilo svartkrut och en hötapp och blastar på så varenda ruta i innerstan går, men då handlar det väl om allmänfarlig verksamhet. Bor du på landet och gör en smäll när frugan fyller fyrtio är det ju inget problem. Som alltid: använd insidan av skallen så går allt bra!
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav potatiskastare » 15 sep 2017, 08:31

Dyngsmäll skrev:Alltså, en mynningsladdad salutkanon kan konstrueras hur stabilt som helst. Det går att skjuta projektiler med i princip alla salutkanoner, men så fort du laddar en projektil begår du ett brott. Sålänge man laddar krut och förladdning och inget annat är det helt lagligt. Naturligtvis kommer man få problem om man släpar ut en 30-pundare på balkongen, laddar med fyra kilo svartkrut och en hötapp och blastar på så varenda ruta i innerstan går, men då handlar det väl om allmänfarlig verksamhet. Bor du på landet och gör en smäll när frugan fyller fyrtio är det ju inget problem. Som alltid: använd insidan av skallen så går allt bra!

Grejen med vapenlagen är inte att du måste skjuta iväg något. Mackapärer som KAN skjuta iväg något är olagliga, men salutkanoner är undantagna. Är det någon som känner till något prejudikat eller en tolkning som förtydligar var gränsen för vad som är en salutkanon går?

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte

a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 15 sep 2017, 09:02

Det kanske är en sådan där gräns man inte bör utforska genom empiriska försök?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav potatiskastare » 15 sep 2017, 09:09

Dyngsmäll skrev:Det kanske är en sådan där gräns man inte bör utforska genom empiriska försök?

En del av mig skulle tycka det vore festligt med en salutkanon precis som jag tror TS tycker. Jag är däremot inte sugen på att utmana lagens gränser i frågan. Det är därför jag undrar.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav knappåsarn » 15 sep 2017, 09:18

Man kanske kan få lite vägledning av att titta på de salutkanoner som säljs av tex stafsjö?
Dessa är ju vanligt förekommande och i bordsmodell.
knappåsarn

Inläggav Dyngsmäll » 15 sep 2017, 09:39

Om man ser till vad som redan finns och räknas som salutkanon och håller sig nära dessa i utförande borde allt gå bra, eller hur? Salutkanoner jag känner till finns i ett storleksspann mellan små handkanoner av 1300-talsmodell till kopior av historiska kanoner med en vikt på eldröret uppåt 100 kg.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav sporfen » 16 sep 2017, 08:50

Willy Blomqvist i Tyringe hade en rejäl pjäs tillsalu på Blocket för någon månad sen. Liknade smärre hästdragen fältkanon.
Willy som är i 87årsåldern har tillverkat salutkanoner under många decenier. Han gjuter, gör trälavett med hjul och använder ämnesrör som pipa.

viewtopic.php?f=7&t=1817#p1817
Användarvisningsbild
sporfen

Återgå till Svartkrut