Få ut nya skyttar på tävlingarna

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Få ut nya skyttar på tävlingarna

Inläggav kattafan » 11 mar 2020, 19:51

Startar en ny tråd eftersom tidigare trådar gått från kreativa idéer till bittra kommentarer från diverse surfi**or. Många frågar "vem gör nåt åt det" eller "nån borde göra xxx".

Eftersom jag är lite bättre än alla andra så bestämde jag och en skyttekompis oss för att leverera. Det är inte så jävla svårt faktiskt. Ba gö dä!

Vi skapade en sida för ett tag sen som heter kikarskyttsyd.se där vi försöker driva på, informera och rapportera om skytte så gott det går med våra begränsade resurser. Det gick bra. Vi la till en tävlingskalender där vi försöker få med så många tävlingar som möjligt där vi kikarskyttar är välkomna. Det gick bra (även om jag har några inbjudningar jag inte fått in än, men fortsätt skicka)

Sen började det trilla in frågor om hur man kommer igång att skjuta i olika varianter. Det var kul så vi bestämde oss för att även om vi inte är proffs så kan vi i a f lära folk tillräckligt för att de ska våga sig ut på en fältskjutning. Vi la ut ett blogginlägg med en inbjudan. Det gick bra, vi hade fyllt kursens åtta platser till nästa dag. De anmälda är nybörjare som har velat men inte vetat hur.

Nu på lördag är det så dags. En förmiddag med teori sen en eftermiddag med nollning, en femstationers fältskyttetävling, kulbaneverifiering och tabellframtagning och som avslutning några skott på längre avstånd. Alla har fått hemläxor att läsa samt har tagit skyttekort och skaffat licens.

Mottot för dagen är "Efter kursens slut ska ni inte ha några ursäkter kvar för att inte åka på en fältskyttetävling". Åtminstone en av deltagarna kommer faktiskt att leverera och följa med på en tävling på söndagen.

Kommer att blogga lite om vad vi hittat på på kikarskyttsyd.se/blogg samt lägga ut bilder på @kikarskyttsyd på Instagram.

Men jag skrev inte detta för att skryta om hur duktig jag är, min fråga/uppmaning till näste man är: Vad ska du göra den närmsta tiden för att gynna tillväxten inom skyttekåren?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
kattafan

Re: Få ut nya skyttar på tävlingarna

Inläggav Stefan.K » 11 mar 2020, 20:20

Jag sköt några fältskjutningar i kikarklass när det var nytt och på experiment-nivå. Kul och inspirerande med en skara nyfikna och ivriga kikarskyttar! Känslan av att vara lite ”outsiders” fanns och en del dioperskyttar hade nog en lite föraktfull inställning, inte alla bör tilläggas. Det som gjorde att mitt intresse falnade var Skyttesportförbundets tämligen svala intresse för kikarklassens existens :| :evil:

Att försöka kicka i gång kikarfältskytte är ett lovvärt initiativ men när Skyttesportförbundet aktivt motverkar att det ska gå att få målskjutningslicens på en kikarfältbössa (samtidigt som man delar ut SM- medaljer i kikarfält) tror jag bidrar till att grenen har en dyster framtid :cry:

Att skyttesportförbundet lyckats få med sig alla negativa och bakåtsträvande ”ideologier” från FSR när det gäller fält och banskytte tror jag är det som kommer göra att fältskyttets dagar är räknade :cry:
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Townes van Zandt » 11 mar 2020, 20:22

Kul!
Skulle bli entusiasmerad av ett liknande upplägg i Stockholmsregionen!
Esse non videre
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inläggav kattafan » 11 mar 2020, 20:29

Stefan.K skrev:Jag sköt några fältskjutningar i kikarklass när det var nytt och på experiment-nivå. Kul och inspirerande med en skara nyfikna och ivriga kikarskyttar! Känslan av att vara lite ”outsiders” fanns och en del dioperskyttar hade nog en lite föraktfull inställning, inte alla bör tilläggas. Det som gjorde att mitt intresse falnade var Skyttesportförbundets tämligen svala intresse för kikarklassens existens :| :evil:

Att försöka kicka i gång kikarfältskytte är ett lovvärt initiativ men när Skyttesportförbundet aktivt motverkar att det ska gå att få målskjutningslicens på en kikarfältbössa (samtidigt som man delar ut SM- medaljer i kikarfält) tror jag bidrar till att grenen har en dyster framtid :cry:

Att skyttesportförbundet lyckats få med sig alla negativa och bakåtsträvande ”ideologier” från FSR när det gäller fält och banskytte tror jag är det som kommer göra att fältskyttets dagar är räknade :cry:

Läs första meningen i mitt första inlägg igen ;)
Det finns andra trådar att lipa i, en gång i livet kan vi väl vara lite positiva?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
Användarvisningsbild
kattafan

Inläggav kattafan » 11 mar 2020, 20:30

Townes van Zandt skrev:Kul!

https://kikarfalt.wixsite.com/kikarfalt
it's a start
Användarvisningsbild
kattafan

Inläggav Thjona » 11 mar 2020, 20:32

Stockholmsregionen har aktiviteter här https://kikarfalt.wixsite.com/kikarfalt/introkurs

Bra jobbat Katten :D

Här är ett kurstillfälle visserligen diopter men det är kul det mä https://smaland.skyttesport.se/Utbildni ... uorgid=546

Mvh
Thommy
Thjona

Inläggav Townes van Zandt » 11 mar 2020, 20:43

kattafan skrev:

https://kikarfalt.wixsite.com/kikarfalt
it's a start

Tack! Har regnat mig.
Esse non videre
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inläggav Stefan.K » 11 mar 2020, 21:10

Jag tycker det är jättebra att det görs försök att få ut skyttar på tävlingar, jag har dragit igång flera såna projekt med varierande framgång! Tycker bara det är så trist att man i princip måste skapa en helt ny struktur och organisation från grunden när det redan finns förbund och strukturer som lätt skulle kunna integrera tex kikarfält. Det finns mycket att vinna på att bygga vidare på befintlig grund i stället för att måsta starta på ruta ett igen.....

Hoppas ni lyckas bra med erat skytte och att ni orkar driva på så länge att skytteformen växer och etableras ordentligt!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav JohanL73 » 11 mar 2020, 21:11

.
Bra jobbat Kattafan! Men det ligger en del i det Stefan.K säger...

Du tänker väl inte använda ett gevär du har på jaktlicens? :wink: :mrgreen:
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Stewe's world on ice » 11 mar 2020, 21:14

kattafan skrev:Startar en ny tråd eftersom tidigare trådar gått från kreativa idéer till bittra kommentarer från diverse surfi**or. Många frågar "vem gör nåt åt det" eller "nån borde göra xxx".

Eftersom jag är lite bättre än alla andra så bestämde jag och en skyttekompis oss för att leverera. Det är inte så jävla svårt faktiskt. Ba gö dä!

Vi skapade en sida för ett tag sen som heter kikarskyttsyd.se där vi försöker driva på, informera och rapportera om skytte så gott det går med våra begränsade resurser. Det gick bra. Vi la till en tävlingskalender där vi försöker få med så många tävlingar som möjligt där vi kikarskyttar är välkomna. Det gick bra (även om jag har några inbjudningar jag inte fått in än, men fortsätt skicka)

Sen började det trilla in frågor om hur man kommer igång att skjuta i olika varianter. Det var kul så vi bestämde oss för att även om vi inte är proffs så kan vi i a f lära folk tillräckligt för att de ska våga sig ut på en fältskjutning. Vi la ut ett blogginlägg med en inbjudan. Det gick bra, vi hade fyllt kursens åtta platser till nästa dag. De anmälda är nybörjare som har velat men inte vetat hur.

Nu på lördag är det så dags. En förmiddag med teori sen en eftermiddag med nollning, en femstationers fältskyttetävling, kulbaneverifiering och tabellframtagning och som avslutning några skott på längre avstånd. Alla har fått hemläxor att läsa samt har tagit skyttekort och skaffat licens.

Mottot för dagen är "Efter kursens slut ska ni inte ha några ursäkter kvar för att inte åka på en fältskyttetävling". Åtminstone en av deltagarna kommer faktiskt att leverera och följa med på en tävling på söndagen.

Kommer att blogga lite om vad vi hittat på på kikarskyttsyd.se/blogg samt lägga ut bilder på @kikarskyttsyd på Instagram.

Men jag skrev inte detta för att skryta om hur duktig jag är, min fråga/uppmaning till näste man är: Vad ska du göra den närmsta tiden för att gynna tillväxten inom skyttekåren?

Härligt att se redigt agerande, exakt så ska det göras. Jag fokuserar själv mycket på eget tävlande då jag sammanlagt är på resande fot på tävling sammanlagt ca en månad per år plus dom lokala tävlingarna men det blir ju även lite medarrangerande. Dock är det ju bäst för mig att vara med och arrangera tävlingar i discipliner jag själv inte skjuter då det blir mindre stress. Sen är det ju väldigt trevligt att hjälpa andra skyttar med tips och råd runt skyttet. Jag är själv väldigt nöjd med den bredden vi har i vår egen verksamhet, utbytet är väldigt stort.
Stewe's world on ice

Inläggav Karre » 12 mar 2020, 09:38

Vi hade en prova-på-dag i helgen. Inte specifikt för kikarfält men de fick skjuta plåt på 300 meter bland annat. Vi hade 40 platser och jag tror 34 dök upp.

Bra att visa upp vad vi gör, bra inför framtida medlemsintag och ett litet ekonomiskt tillskott för föreningen.

För att nya ska komma ut på tävling är min tro att det krävs ett något större eget intresse hos personen. Så ju fler man tar in på kurser och annat, desto större chans att man hittar folk som har tillräckligt intresse.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav johaneriksson » 12 mar 2020, 10:16

Karre skrev:Vi hade en prova-på-dag i helgen. Inte specifikt för kikarfält men de fick skjuta plåt på 300 meter bland annat. Vi hade 40 platser och jag tror 34 dök upp.

Bra att visa upp vad vi gör, bra inför framtida medlemsintag och ett litet ekonomiskt tillskott för föreningen.

För att nya ska komma ut på tävling är min tro att det krävs ett något större eget intresse hos personen. Så ju fler man tar in på kurser och annat, desto större chans att man hittar folk som har tillräckligt intresse.

Precis så jobbar vi i Haparanda Skyttegille. Prova på dagar för så många som möjligt och de mest intresserade trillar ner ordentligt i träsket. Små inofficiella tävlingsmoment verkar avdramatisera tävlandet för de som är lite tveksamma så att de vågar tävla på riktigt senare.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Karre » 12 mar 2020, 10:35

johaneriksson skrev:
Karre skrev:Vi hade en prova-på-dag i helgen. Inte specifikt för kikarfält men de fick skjuta plåt på 300 meter bland annat. Vi hade 40 platser och jag tror 34 dök upp.

Precis så jobbar vi i Haparanda Skyttegille. Prova på dagar för så många som möjligt och de mest intresserade trillar ner ordentligt i träsket. Små inofficiella tävlingsmoment verkar avdramatisera tävlandet för de som är lite tveksamma så att de vågar tävla på riktigt senare.
Precis. Fokus på roliga tävlingar.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Återgå till Fältskytte