Regelverk kring tillfällig skjutbana.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Regelverk kring tillfällig skjutbana.

Inläggav Starr » 14 aug 2019, 11:04

La denna post under fältskytte då det var den kategori som ligger närmast åtminstonde.

Till frågan: När jag höll på med skytte för 10år sedan var det tillåtet att göra tillfällig skjutbana på egen mark inom ramen för ett visst reglemente. Vart finner jag dessa regler?

Mvh
Micke
Starr

Re: Regelverk kring tillfällig skjutbana.

Inläggav greyling » 14 aug 2019, 11:35

Starr skrev:La denna post under fältskytte då det var den kategori som ligger närmast åtminstonde.

Till frågan: När jag höll på med skytte för 10år sedan var det tillåtet att göra tillfällig skjutbana på egen mark inom ramen för ett visst reglemente. Vart finner jag dessa regler?

Mvh
Micke

Det finns inget som heter ”tillfällig skjutbana”. Pm försöker nu införa det begreppet på hittepåjävulskap. Ren skär tjänstemannaaktivism ägnar de sig åt.

Annars regleras det där i miljöbalken kring skytte på egen mark eller där man har tillåtelse. Säkert, inte störa - max 5000 skott per år. Nåt sånt.

Så länge pm inte lyckas ändra miljöbalken driver jag gärna det där till domstol. De kommer att förlora såklart men skiter väl i det som kring andra mål kring jakt och vapen. Ref ex vis tikkamålet.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav sos » 14 aug 2019, 11:42

aj aj ... benämningen börjar spridas, PM strategin verkar fungera -återigen, dvs "om en **** upprepas nog ofta så..."
i all välmening -byt namn på tråden genast, förslag: Övningsskytte på privat mark
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Starr » 14 aug 2019, 12:02

Fan vet jag vad det heter. Så sa skyttarna på skjutbanan för 10 år sedan i alla fall. Det jag minns var att man inte fick montera upp kulfång och ställa permanta målmateriel och således göra en egen permanent skjutbana. Därav man kallar dett tillfällig skjutbana antar jag. Vad är PM Polismyndigheten?

Och vad fan har det för betydelse vad min tråd heter? Jag ville ha svar på vart jag hittar info/regler kring detta och ni förstod vad jag menade. Väx upp för i h-vete!

Dessutom har PM propagerat för detta i över 10år? Om inte återanvänder man i såfall ett uttryck som redan innan figurerat i skyttekretsar.
Starr

Inläggav 2Mackan » 14 aug 2019, 12:24

Starr skrev:Fan vet jag vad det heter. Så sa skyttarna på skjutbanan för 10 år sedan i alla fall. Det jag minns var att man inte fick montera upp kulfång och ställa permanta målmateriel och således göra en egen permanent skjutbana. Därav man kallar dett tillfällig skjutbana antar jag. Vad är PM Polismyndigheten?

Och vad fan har det för betydelse vad min tråd heter? Jag ville ha svar på vart jag hittar info/regler kring detta och ni förstod vad jag menade. Väx upp för i h-vete!

Dessutom har PM propagerat för detta i över 10år? Om inte återanvänder man i såfall ett uttryck som redan innan figurerat i skyttekretsar.

Oj då :shock:

Känns som du fått svar. Inlägg 2 stycke 2.
Användarvisningsbild
2Mackan

Inläggav potatiskastare » 14 aug 2019, 12:36

Nja, redan tidigare fanns det väl hinder mot att sätta upp något permanent? Lite luddigt hur det skulle tolkas men började man bygga tavelställ, skjutbänkar mm var det en regelrätt skjutbana med de krav som ställs på det.

Sedan finns det ju olika reglementen. Där är ju begreppet "tillfällig skjutplats"
Nedan saxat ur Säk B
2.1
Skjutning som bedriv från tillfälliga skjutplatser, exempelvis från icke anlagd skjutvall är
möjligt om säkerhet är enligt kapitel 2.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav greyling » 14 aug 2019, 12:42

Starr skrev:Fan vet jag vad det heter. Så sa skyttarna på skjutbanan för 10 år sedan i alla fall. Det jag minns var att man inte fick montera upp kulfång och ställa permanta målmateriel och således göra en egen permanent skjutbana. Därav man kallar dett tillfällig skjutbana antar jag. Vad är PM Polismyndigheten?

- hoppsan -

Ta det lite lugnt.

Jag försökte svara dig. Ledsen om det inte var bra nog för dig. Ja pm är polismyndigheten.

Som PK säger - permanenta prylar får inte ställas upp. Var den gränsen går har nog aldrig prövats. Har liksom inte behövts.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Thjona » 14 aug 2019, 12:49

Hur går det med jakttornen i detta resonemang det är ju en ganska "fast skjutplats" blir det besiktning av alla jakttorn nu? :shock:
Thjona

Inläggav sos » 16 aug 2019, 12:03

https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20190816/

Verkar mer och mer som att Jägare och skyttar ställs inför fullbordat faktum, PM har inte visat några tendenser till att lyssna utan kör på, de har som sagt bemyndigandet att utforma det så som de tycker är bäst eller som ministern sade -vi måste tänka på säkerheten

Verkligen tragiskt om även detta så småningom måste dras i FR, KR och HFD för att återställa MEN denna gång blir det svårare pga bemyndigandet, möjligen låter sig rätten påverkas av den "hävd" som funnits.

Vi får väl se vad som står i den färdiga FAP:en till hösten... men det bådar inte gott.
Användarvisningsbild
sos

Inläggav sos » 16 aug 2019, 12:20

Thjona skrev:Hur går det med jakttornen i detta resonemang det är ju en ganska "fast skjutplats" blir det besiktning av alla jakttorn nu? :shock:

Det finns nog gränser för hur långt PM tänkt dra detta och det här lär absolut inte omfattas... vilken storm det skulle orsaka!!! hittills har det varit i ett "vattenglas".
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Thjona » 16 aug 2019, 12:49

sos skrev:
Thjona skrev:Hur går det med jakttornen i detta resonemang det är ju en ganska "fast skjutplats" blir det besiktning av alla jakttorn nu? :shock:

Det finns nog gränser för hur långt PM tänkt dra detta och det här lär absolut inte omfattas... vilken storm det skulle orsaka!!! hittills har det varit i ett "vattenglas".

Det var lite raljerande men det blir underligt med deras resonemang, men det får bli jakttorn på lagom avstånd från grusvallen om problemet uppstår.
Thjona

Inläggav arvid0 » 16 aug 2019, 21:23

Thjona skrev:
sos skrev:

Det var lite raljerande men det blir underligt med deras resonemang, men det får bli jakttorn på lagom avstånd från grusvallen om problemet uppstår.
visst fortsätter du raljera? varför skulle det vara skillnad om du ställer upp ett jakttorn? Hur många skott avlossar ni i snitt per jakttorn och år?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
arvid0

Inläggav Sulan83 » 11 sep 2019, 09:00

Problemet med Polisens förslag utöver att det verkar för att begränsa och hindra skytterörelsen, är att det skapar mer frågor än det besvarar. För det första behövs ingen ytterligare reglering därför att dagens utformning bevisligen fungerar. I den mån det inte fungerar är det inte mer regler utan mer tillsyn som behövs. Polisen verkar heller inte förstå att detta regelverk begränsar även deras egna möjligheter till övningsskytte på så vis att få föreningar kommer vilja ha polisen verksam på deras skjutbanor om detta drivs igenom. Men jag håller med i tidigare inlägg, begreppet "tillfällig skjutbana" ska bannlysas. Antingen är den en skjutbana så som framgår av plan- och bygglagen, eller också är det skytte i terräng. Vad man nu ställer upp i terrängen för att kunna bedriva sagda skytte saknar betydelse, det är fortfarande i terrängen och ingen tillfällig skjutbana. Risken är att om vi börjar använda polisens hittepåbegrepp så skapas en legitimitet kring begreppet vilket leder till missförstånd. Kring dessa saker krävs lite juridisk stringens och att man håller sig till fastslagna och i lagstiftningen gällande termer. Annars är risken att polisens slarviga benämningar, genvägar genom lagparagrafer och önsketänkanden faller ut i något som vi faktiskt behöver förhålla oss till.

/Samuel
"Det har varit uppförsbacke hela livet, det är först nu det börjar gå utför."
Sulan83

Inläggav sos » 29 nov 2019, 10:40

Polismyndigheten kommer att stryka SäkB från FAP angående skjutbanor och skriva sin egen instruktion för att godkänna skjutbanor, troligen blir det utökade säkerhetszoner och större krav på kulfång samt ytterligare restriktioner på material för tavelställ etc etc som sagt de håller på att skriva om sin FAP och de har inte släppt detta med "tillfälliga" skjutbanor, fältskytte och jaktstigar riskerar att bli så byråkratiskt att det inte går att genomföra.

Myndighetens iver att stoppa halvautomater känner inga gränser, de vill stoppa "förenings egna grenar" typ "fritt gevär" som gett möjlighet för skyttar att köpa AR15 på enbart intyg, utan väntetid och då utan att syssla med IPSC (som tar 2-3 år att få intyg). Myndigheten har förlorat dessa mål vid överklagan ända upp i Högsta Förvaltnings Domstolen och försöker nu att komma runt via ny skjutbane FAP som kommer att strypa antalet godkända skjutbanor för "fritt gevär" samt nya ansöknings blanketter som saknar/uppmanar till att inte kunna välja "förenings egna grenar/fritt gevär". Men som sagt detta drabbar även tillfälliga skjutbanor då det annars lämnar ett hål för "fritt gevär"... inga skjutbanor = inget behov

Kan intentionen vara -Men om ni stryker förenings egna grenar rörande fritt gevär så kan vi nog godkänna er permanenta bana som den är :evil:
Användarvisningsbild
sos

Inläggav pezon » 29 nov 2019, 11:10

sos skrev:Polismyndigheten kommer att stryka SäkB från FAP angående skjutbanor och skriva sin egen instruktion för att godkänna skjutbanor, troligen blir det utökade säkerhetszoner och större krav på kulfång samt ytterligare restriktioner på material för tavelställ etc etc som sagt de håller på att skriva om sin FAP och de har inte släppt detta med "tillfälliga" skjutbanor, fältskytte och jaktstigar riskerar att bli så byråkratiskt att det inte går att genomföra.

Myndighetens iver att stoppa halvautomater känner inga gränser, de vill stoppa "förenings egna grenar" typ "fritt gevär" som gett möjlighet för skyttar att köpa AR15 på enbart intyg, utan väntetid och då utan att syssla med IPSC (som tar 2-3 år att få intyg). Myndigheten har förlorat dessa mål vid överklagan ända upp i Högsta Förvaltnings Domstolen och försöker nu att komma runt via ny skjutbane FAP som kommer att strypa antalet godkända skjutbanor för "fritt gevär" samt nya ansöknings blanketter som saknar/uppmanar till att inte kunna välja "förenings egna grenar/fritt gevär". Men som sagt detta drabbar även tillfälliga skjutbanor då det annars lämnar ett hål för "fritt gevär"... inga skjutbanor = inget behov

Kan intentionen vara -Men om ni stryker förenings egna grenar rörande fritt gevär så kan vi nog godkänna er permanenta bana som den är :evil:

WTF, man häpnar vad de hittar på.
Hoppas någon snart tar de i örat, jag anser att det finns annat för polisen att prioritera än detta.
pezon

Återgå till Fältskytte