Fältskytte Rinkaby med två klasser för kikarskyttar

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Re: Fältskytte Rinkaby med två klasser för kikarskyttar

Inläggav Faltskytt » 11 feb 2019, 13:46

Bra tävling, stort tack till arrangörerna!

För dom som inte sparade stationerna:

Mål o avstånd

1: Vänster: C25 257m Höger: C15 173m (GFKiA = knästående, GFKiN = liggande)
2: 1/7 251m (GFKiA = enbart innerring(ca 8cm) GFkiN = hela figuren)
3: B65 459m
4: Tunna+TunnaD 467m
5: L2 370m
Faltskytt

Inläggav bultis » 11 feb 2019, 13:51

Faltskytt skrev:4: Tunna+TunnaD 467m

Avancerad hade innerring på tunna. Har för mig ngn station hade 25 sek tid, du kanske vet vilken?
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Varg » 11 feb 2019, 13:58

bultis skrev:
Faltskytt skrev:4: Tunna+TunnaD 467m

Avancerad hade innerring på tunna. Har för mig ngn station hade 25 sek tid, du kanske vet vilken?

Station 5 är jag rätt säker på hade 25sekunder för KikA. Vilket var störigt eftersom det gapades om "första slut" i vår patrull som inte hade några KikA skyttar. Men men, jag hade inte vunnit tävlingen ändå, även om jag hade fått iväg alla skotten på den stationen, så det spelar mindre roll. Det var som tidigare skrivet ett ganska rörigt skjutprogram.
Senast redigerad av Varg 11 feb 2019, 18:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav NickeF » 11 feb 2019, 18:01

Ok, kul att det provas lite variation. Synd bara att det blev rörigt.

Låter lite onödigt att köra målväxling med olika avstånd med käpp, lite väl mycket moment där kan jag tycka.

Annars korta skjuttider och innerring gillar jag.

Här körde vi banfält i helgen med en ställningsklass för kikarskyttar, vi körde då sittande med remstöd när diopterskyttarna sköt ställning. L2 på 365m och 45sek är inte helt lätt, men de flesta fick in några träffar iaf, men mäta är svårt med remstöd. På övriga stationer körde vi samma som övriga kikarskyttar.
På Umeträffen på söndag blir det samma upplägg.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav kattafan » 11 feb 2019, 18:04

Jag kan bara hålla med om stt en, kanske två svåra moment per station. Innerring, kort skjuttid, målbyte och sittande skytte på samma mål är liiiite möed :)
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav bultis » 11 feb 2019, 21:10

Inget stöd med armbågarna för kikA då det sköts med käpp var hrm kämpigt
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Torparn » 11 feb 2019, 21:15

Markeringen blev ett lite stökigt kapitel på station 4, Tunna där endast innerringsträffar räknades, och Tunna D där hela figuren räknades. Därför följde jag kritningen noga och såg att den markering som gjordes avvek från kritning. Efter två om- markeringar fick jag noll träff i Tunnan och tre träff i Tunna D vilket såg väldigt märkligt ut i vårt protokoll - svårigheten låg nog i att den stationen krävde tre markeringar för att följa dioptermarkeringen hanterades. Dvs. Först markering på antal träff i mål nr. 1, därefter innerringsträffar i mål nr. 1, och som tredje markering antalet träffar i mål nr. 2 - jag tröstade mig dock med att jag hade alla träffarna i målen på stationen, än om att tre inte räknades...

Jag hoppas vi inte får se en sådan station på Ravlunda eftersom sådan markering blir tidsödande och vi med ca 140 stycken startande skyttar blev klara, utan särskjutning vid 15.30 - detta var över 5 stationer. Ravlunda blir 7 stationer så där finns inte tiden, och där brukar det hänga på håret att särskjutningarna hinns med ändå innan skjuttid tar slut för dagen.

Målväxling är bra, men då måste markeringen följa normal markering för startfältet. Som förhållandena var på Rinkaby så hade träff i målen räckt på Station 4, och gett bättre flyt mellan patrullerna.

Vinden var knepig. Jag startade tidigt och lurades på både första och andra stationen av vinden. Kände den rakt i ansiktet och kompenserade för lite, på tok för lite. 5-6m/s går inte att bortse från... Räddade dock träffarna på station 2. När vi kom ut på fältet kändes vinden mer hanterbar, och möjlig att bedöma. Min kestrel sa allt från 0.8 till 6.6m/s... Med korta skjuttider är det svårt att bara skjuta i vindbyarna :D

Målväxling och knäställning för kikarskyttar tycker jag låter obra. Bättre då med ett mål och kortare skjuttid!

Fick förresten slå upp bulten två gånger på station 2. Utstötaren hyvlade flisor i botten på två hylsor och det kändes allmänt besvärligt i några långa sekunder. Efter kontroll av hylsor och djupa diskussioner med mina ladd- gurus så går teorierna kring att jag fått i två magnumhattar i dessa två patroner. Bör nog tillägga att jag inte har , eller ens använder magnumtändhattar till någon av mina kalibrar. Trycket stack oavsett och jag gillar inte att behöva vålda upp slutstycket. Bortsett detta tråkiga, och mitt miserabla resultat så är det uppfriskande att lägga sig på bart gräs och upptäcka att man just ställt ifrån sig bössan där korna gjort toalett :shock:

Det jag tar med mig är att jag mätte avstånden rätt, inga dumma missar där som kostade träffar, och bortsett två heta patroner så sköt pangen som jag förväntar mig. Dvs. felen fanns som vanligt bakom pangen...

Det är inte lätt när det är svårt, men Rinkaby är alltid ett kul ställe att skjuta lite på

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav kattafan » 11 feb 2019, 21:18

bultis skrev:Inget stöd med armbågarna för kikA då det sköts med käpp var hrm kämpigt

Inget stöd med armbågarna?!
Wow, då skjuter jag nog hellre med rem som var alternativet.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav bultis » 11 feb 2019, 21:29

kattafan skrev:
bultis skrev:Inget stöd med armbågarna för kikA då det sköts med käpp var hrm kämpigt

Inget stöd med armbågarna?!
Wow, då skjuter jag nog hellre med rem som var alternativet.

Jajamen, fick det berättat för mig vid station. Jag kör nog liggande nästa tävling men man kan ju ändra sig när man löser inbjudan :wink:
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Varg » 11 feb 2019, 22:35

Torparn; utmärkt sammanfattning av intrycken från tävlingen.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Torparn » 12 feb 2019, 11:36

Varg skrev:Torparn; utmärkt sammanfattning av intrycken från tävlingen.

Får dock korrigera mig lite eftersom jag idag på morgonen fick veta att Ravlunda kommer att skjutas över 5 stationer. DM är flyttat till hösten!

När jag ändå är igång siar jag lite om framtiden, med utgångspunkt i de reflektioner jag hört från både dipopter-, och kikar -skyttar. För harmoniskt skytte mellan dipoter och kikarskyttar tror jag skjuttiderna måste anpassas så dessa blir samma. De vassaste skyttarna fixar de kortare tiderna, oavsett riktmedel. KikA får alltså skjuta kortaste tiden enligt Diopterklass Elit...

Målväxling är av godo! Nyttja tillfället för sådant på rätt stationer, med mål som utmanar skyttar utan att kräva innerringsmarkering! exemplet nu senast på Rinkaby är bra på första stationen. Även Station 4 var bra, utmanande OM man undvikit innerringsmarkeringen på Tunnan. Ska KikA skjuta knä så ska man INTE göra det på en station med målväxling!

Skjuttider! Jag tror att KikA ska skjuta samma tider som diopter Elit. Dvs. det finns ett första slut, ett andra slut och eld upphör. Tydligt och enligt normalt förfarande. För urskiljning så kan man mycket väl göra som under skjutningen i Rinkaby och lägga innerringsmarkering på ALLA stationer där det INTE är målväxling, då blir protokoll enkelt att hantera och vinnaren i KikA koras genom antal figurträff och innerträff, som vanligt - tanken på ett skitkort mål tillsammans med ett långt lockar :D Det testar skyttens rutin och arbetsprocess! Protokoll förs då lika för alla klasser och riktmedel.

p.s Hörde några deltagare beklaga sig över att information vid stationernas haltpålar varit bristfällig. Detta motsäger jag bestämt. Läste man anslagen så framgick det med all önskvärd tydlighet vad som gällde för de olika klasserna. Att sen ansvarig vid pålen inte gick igenom allt så noga är en annan femma! Både vad gäller tider och hur markering skulle ske. Dessvärre hade inte alla funktionärer koll på detta :cry:

Det var svårt, men det var roligt och jag hoppas banläggare och arrangörer hittar förbättringar och en lagom nivå utifrån detta inför kommande tävlingar. Det vinnande konceptet är det som passar både diopterskyttar och utmanar kikarskyttar!

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Föregående

Återgå till Fältskytte