Sommarträffen 2018 Kikarfälttävling.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Sommarträffen 2018 Kikarfälttävling.

Inläggav kenneth » 03 maj 2018, 23:28

Äntligen!
12h Gåfältskjutning med kikare och längre avstånd!
Klicka på pdf bilderna till höger!
https://kikarfalt.wixsite.com/kikarfalt/aktuellt
Användarvisningsbild
kenneth

Re: Sommarträffen 2018 Kikarfälttävling.

Inläggav Kylling » 08 maj 2018, 13:23

Detta ska bli ytterst trevligt!
Användarvisningsbild
Kylling

Inläggav kattafan » 20 maj 2018, 21:42

Nån som vet om det finns platser kvar till denna tävling?
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Inläggav kenneth » 21 maj 2018, 09:24

kattafan skrev:Nån som vet om det finns platser kvar till denna tävling?

Verkar så, står ;
2018-06-16 Sommarträffen Anmälan öppen till 2018-06-03
på hemsidan.
Användarvisningsbild
kenneth

Inläggav Karre » 21 maj 2018, 13:11

Obegripligt att det inte blir fullt direkt.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav kattafan » 21 maj 2018, 20:33

Karre skrev:Obegripligt att det inte blir fullt direkt.

Håller med :)

Fick bekräftelse på bokning nu och i den listan var det 43 namn så det finns fortfarande möjlighet för hugade spekulanter.
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
kattafan

Inläggav Kylling » 22 maj 2018, 09:37

Även jag instämmer i den kören.

Fejsbuck-gruppen "långhållsskytte med gevär" inhyser för närvarande strax över 7200(!) medlemmar. Rimmar dåligt med att knappt 50 personer anmält sig när det bjuds på fantastiska möjligheter till skytte på längre håll under en hel dag utanför Hufvudstaden..
Användarvisningsbild
Kylling

Inläggav Varg » 22 maj 2018, 16:34

Kylling skrev:

Även jag instämmer i den kören.

Fejsbuck-gruppen "långhållsskytte med gevär" inhyser för närvarande strax över 7200(!) medlemmar. Rimmar dåligt med att knappt 50 personer anmält sig när det bjuds på fantastiska möjligheter till skytte på längre håll under en hel dag utanför Hufvudstaden..

Äh, ni vet hur det är. Man har ändlösa laddstegar att skjuta och utvärdera. Skriva långa avhandlingar om necktension och utvärdera minst 8 olika benstöd under tiden samt skylla alla kassa träffbilder på flyers och att det är cold bore skott.

Nä, det är alldeles för många som inte förstår att tävling är den bästa träningen och utvärderingen av prylar.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 22 maj 2018, 17:01

Låter som att jag spar mycket tid på att inte ha fejsbook.

:)
kattafan

Inläggav Varg » 22 maj 2018, 17:08

kattafan skrev:Låter som att jag spar mycket tid på att inte ha fejsbook.

:)

Jag skulle aldrig drömma om att gå med på ansiktsboken igen, lämnade för 10 år sedan och är mycket nöjd med det beslutet.
Håller en rätt låg profil här också numera, då det inte händer så mycket här.

Men för att återgå till trådämnet så ser jag mycket fram emot årets upplaga av sommarträffen. Förra året stannade jag hemma eftersom jag var så less efter SM-haveriet i Eskilstuna.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Varg » 17 jun 2018, 11:19

Ett enormt tack till samtliga involverade i Sommarträffen.
Otroligt bra tävling med extra allt som man kan tänkas önska sig och det fanns inga köer, inget tjafs, bara ruskigt mycket och bra skytte på 16 stationer med minst 2 plåtmål på varje, ofta fler. Jag tänkte skriva ihop något lite mer omfattande, men jag ska bara vila ut och återhämta mig först. Men igen, fantastiskt välorganiserad och bra skyttetävling. TACK!!
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 17 jun 2018, 12:41

Kan bara hålla med Varg.

Flera mål på olika avstånd på samma station som skulle mätas och skjutas på samma skjuttid gav en kul och utmanande tävling.
kattafan

Inläggav NickeF » 18 jun 2018, 08:43

Varg skrev:Ett enormt tack till samtliga involverade i Sommarträffen.
Otroligt bra tävling med extra allt som man kan tänkas önska sig och det fanns inga köer, inget tjafs, bara ruskigt mycket och bra skytte på 16 stationer med minst 2 plåtmål på varje, ofta fler. Jag tänkte skriva ihop något lite mer omfattande, men jag ska bara vila ut och återhämta mig först. Men igen, fantastiskt välorganiserad och bra skyttetävling. TACK!!

Ser fram emot en rapport därifrån, tycker det låter som ett intressant och kul upplägg. Deltog ifjol men i år kunde jag inte, hoppas det blir fler tillfällen.

kattafan skrev:Kan bara hålla med Varg.

Flera mål på olika avstånd på samma station som skulle mätas och skjutas på samma skjuttid gav en kul och utmanande tävling.

Låter jäkligt kul. Näst sista ifjol hade 2 figurer på samma tid, hur många figurer var det nu?
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav kattafan » 18 jun 2018, 09:08

NickeF skrev:Låter jäkligt kul. Näst sista ifjol hade 2 figurer på samma tid, hur många figurer var det nu?

Alla stationer hade 2-3 mål utom det enda med kända avstånd där var det ett 1-MILs mål och ett 0.5-MILs mål på 1000, 1100 respektive 1200m.
kattafan

Inläggav kattafan » 18 jun 2018, 09:15

Här kommer en sammanfattning av min upplevelse av Sommarträffen.

Lärdomar:
1. Gör det enkelt, använd enkla och lättillgängliga tabeller
2. Ha bra skor om du ska gå en hel dag med packning.
3. Ha med vatten och se till att dricka.
4. Ha koll på din ammo.

Dagen började med upprop klockan 06.00 med säkerhetinfo och nyindelning av patruller. I min patrull fick jag med mig två yngre (än mig) militärer med sina tjänste-PSG90 och en äldre herre med sin Tikka t3X Varmint.
Ett intressant upplägg var att vi, förutom förlängda max-avstånd upp till 1.5 gånger rekommendationerna, även hade mellan 2 och 6 mål per station. Vi sköt en och en på varje station och hade 4-5 minuter på oss att mäta och skjuta totalt 6 skott på målen. Alla patruller fördelades ut över banan så att alla började och slutade samtidigt efter att ha genomfört ett helt varv.

Mitt setup var ganska enkelt. Jag bar bössan i en rangebag som dubblerade som liggunderlag, något som var väldigt skönt på vissa stationer som drällde av stenmjöl. Dagen till ära hade jag tillverkat en minimerad tabell för storleken på målen och jag använde mig sen av en truemiller för att räkna ut avståndet. Snabbt och effektivt. (kan dela med mig av tabellen om nån är intresserad. Den är 7x14 cm laminerad och klar)

Första stationen var två mindre mål på 290 respektive 330 meters avstånd och dagen började med 6 enkla poäng. När vi sen kom till nästa station med medelstora mål på 450 meter ungefär började det hända underligheter. Jag träffade 50-100 cm under tavlan och jag fick direkt dubbelkolla mina beräkningar och mätningar. Allt var rätt och jag sköt igen. Samma sak, rejält under. Jag klickade upp rejält och bommade ytterligare en gång. Till slut när jag höll en bit ovan målet fick jag in två träffar. Självförtroendet fick sig en törn, men när mina patrullkollegor fick 2-3 träffar även dom kändes det lite bättre i a f. Nästa station var det annorlunda. Satte första skottet occh tokbommade med följande tre skott. Nånting stämde helt enkelt inte.

Fjärde stationen var långskottaren. 1 respektive 0.5 MILs mål på 1000, 1100 och 1200 m. Jag var först ut och jag gick igenom min standardprocedur, laddade magasinet med fem skott från de plastrack (såna man får av Norma) som jag förberett hemifrån och en kula i loppet från de kulor jag har i patronhållaren i liggunderlaget.

Avstånden var kända så jag klickade upp mina 9.4 mil enligt tabellen, la till lite för vinden och träffade det stora 1000-metersmålet i första försöket. Näst på tur var 1100m varpå jag klickade till 11.1 MIL sköt och .... såg en stor dammpuff långt under tavlan. Jag klickade upp mig ytterligare, och sköt lågt. Tredje skottet gick in i skogen till vänster om tavlan och när jag höll av en 30cm till höger om tavlan fick jag så min träff. På 1200 meter la jag på lika mycket procentuellt sett som jag gjort på 1100m, höll uppe till höger utanför tavlan och satte i första försöket. Fick det till 15,2 MIL i höjd istället för de 13.1 som min tabell sa (2.5 meter off). Nu var nånting riktigt galet.

Jag kollade i Strelok och fick utgångshastigheten baserat på 1200m och 15.2 MIL till 827m/s, 40 m/s långsammare än jag räknat med i mina tabeller. Det bara snurrade i huvet. Nästa station nollade jag enkla mål på 450m och självförtroendet sjönk. När jag skulle packa undan mina tomhylsor råkade jag öppna fel ficka i väskan och fick fram min oöppnade ask ammo jag hade med mig och såg en sak: Det var Norma Diamondline BANA! Ganska väsentligt eftersom jag räknat med att jag hade FÄLT-ammo med 50m/s högre utgångshastighet enligt förpackningen. Jag hade alltså råkat få ett par askar med fel ammo när jag handlade sist. Och för att göra det hela ännu värre så visste jag nu att jag hade minst tre av återstående 8-9 rack med patroner där det kunde vara både fält och bana....

Under promenaden till nästa mål räknade jag om min tabell för banammo med hjälp av Strelok och bestämde mig för att använda ammon från den oöppnade förpackningen på stationer med långa avstånd och lottopationerna på stationer med kortare avstånd.
När ballistiken återigen var utredd satt 5-6-poängarna där som dom skulle och jag avslutade med att vinna min patrull. Lite bittert att veta att jag tappade kanske 15 poäng på grund av missödet med sammanblandad ammunition, men samtidigt så känns det bra att jag identifierade problemet, löste det och kom igen.

Efter 14 timmars promenad och 22 kilometer var vi alla rätt färdiga och nöjda. Jag lärde mig mycket under dagen och jag fick verkligen stresstestat min utrustning. Till nästa gång kommer jag att endast ha drop-tabellen som backup och använda mig av en remsa från customturretsystems.com direkt på höjdvredet. Enda tabellen kommer att bli den med storleken på fältmålen och avståndet räknar jag med miniräknare eller truemiller.

En klockren tävling med många utmaningar under en lång dag. Stort tack till arrangörerna som fått till detta och jag kan nästan garantera att jag kommer tillbaks nästa år om tillfälle ges. Mina kollegor i patrullen genomförde tävlingen på ett gentlemannamässigt sätt och det var en allmänt trevlig upplevelse. 4 minuter för att mäta, skruva och skjuta två mål och fem för 3 mål var gott om tid. Jag upplevde aldrig att jag var stressad.

I en perfekt värld hade man kanske t o m kunnat arrangera en liknande tävling i Skåne om bara de ansvariga för skjutfälten här nere varit lite mer medgörliga.
kattafan

Återgå till Fältskytte