Figurskytte 3. Stålboda 10 Februari 2018 OBS:50Kr

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Figurskytte 3. Stålboda 10 Februari 2018 OBS:50Kr

Inläggav kenneth » 09 feb 2018, 18:37

JET skrev:Tid och plats
Kungsängen, Stålboda A-bana

Lördag 10 Februari 2018 09:00 - 12:00
Var på plats i god tid innan skjutningen börjar så att du hinner anmäla dig och förbereda utrustning. Stanna kvar och hjälp till med att duka av efter skjutningen om möjligt.

Figurskytte
Figurskyttet på Stålboda är ingen fältskyttetävling, snarare träning för fältskytte och en unik möjlighet att få prova på skytte på lite längre håll och en ett bra sätt att verifera sin kulbannetabell.
På de flesta figurskjutningar brukar det finnas kikarskyttar på plats som gärna svarar på frågor och hjälper till om det behövs.

Vilka kan delta
Alla som har ett repetergevär med kikarsikte kan i princip delta. Begränsningen sätts utav vilken kaliber som får skjutas på A-banan på Stålboda (max 12mm) och Regler för deltagande i Nationellt skytte Gevär Fält Kikarsikte med undantag för att Gevärsskyttekort och Tävlingslicens inte är ett krav på figurskjutningarna.
Förutom gevär med kikarsikte behöver du 33 stycken patroner och en tabell som visar hur du behöver skruva på ditt kikarsikte för att träffa målet på avstånd mellan 300 m till 600m.
En god ide är att först gå med ut i en partull för att observera och se hur det går till för att sedan gå i egen partull och skjuta samma stationer.

Övrig utrustning
All utrusning skall vara fältmässig och skall bäras med under hela skjutningen.
- Som stöd under framstocken är benstöd* (bi-pod) eller ryggsäcksstöd tillåtet.
- Backsäck av enklare typ är tillåtet*
- Skjutjacka och remstöd är tillåtet
- Skjutmatta är tillåten

*bänkskyttestöd eller f-class stöd anses inte fältmässigt och är ej tillåtet

Anmälan
Anmäl dig till skjutningen genom att skriva klass, ditt namn och föreningstillhörighet på patrullistan som finns i markörgraven på A-banan. Lägg 50 kr i kassan. Patrullerna och dess 8 stycken deltagare ropas upp innan det är dags för dem att gå till 300-metersvallen.
Klasser och skjuttider
Det finns tre klasser för kikarskyttar på figurskjutningen, Ki och KiS som har en skjuttid på 50 sekunder och XiN som har den längre sjuttiden 90 sekunder. Som nybörjare bör du anmäla dig till KiN.

KiN - skjuter liggande med mekanisk stöd på samtliga stationer. Långa skjuttiden.
Ki - skjuter liggande med mekanisk stöd. Korta skjuttiden.
KiS - skjuter förutom liggande med mekanisk stöd, knästående/sittande*. Korta skjuttiden.
OBSERVERA *Ny tillfällig klassindelning Ki/KiN/KiS på figurskjutningarna

Från och med Januari 2016 och under våren kommer vi att prova på och utvärdera höga skjutställningar för kikarklassen.
XiS skjuter sittande/knästående på samma stationer som dioperskyttarna.

Vi har stort fokus på säkerhet så det är viktigt att man har övat på ställningen med sin utrustning innan skjutningen och känner sig bekväm med denna. Notera att om man inte önskar att skjuta ställning så skall man anmäla sig i Ki eller KiN.

Tillåtna hjälpmedel/stöd vid sittande/knästående skjutställning:
- Skjutjacka & remstöd
- Höga benstöd
- Två-delad skjutkäpp
Andra än ovan beskrivna stöd är inte tillåtet i denna skjutställning.

Observera att detta är ett provprojekt och förutsättningar och utförande kan ändras eftersom det framskrider

Avstånd
Det skjuts 5 stationer på kända avstånd mellan 300 m och 600 m.

Genomförande och markering
Första skjutstation är på 300 m och skiljer sig något från de övriga 4 stationerna på två sätt.
Tävlingsserien föregås av tre stycken provskott. Provskotten markeras i ordningen antal träff , påäng för varje skott och dess läge.

Sedan skjuts 6 tävlingsskottskott varpå antalet träff och dess lägge markeras.
Målet på 300m är ett så kallat insatsmål vilket innebär att förutom träff räknas även poäng.

Övriga stationerna/avstånden skjuts 6 stycken tävlingsskott. Samtlig markering sker med fältmarkering.

Det ej är tillåtet att observera markeringen genom vapnets kikarsikte.
Ta med handkikare eller målkikare om ni tycker det är svårt att tyda markeringarna utan hjälpmedel.

Bild

Stationerna och antal skott är enligt följande:

300 m -3 provskott
300m - 6 tävlingsskott
400 m -6 tävlingsskott
400 m -6 tävlingsskott
500 m -6 tävlingsskott
600 m -6 tävlingsskott

Laddning får endas ske på kommando från skjutledaren (gäller även påfyllning av intern magasin).
Skytten får endast lägga sig bakom vapnet (inta liggande skjutställning) på kommandot “Inta skjutställning” från skjutledaren
Ligg kvar i skjutställningen tills Eld upphör är kommenderat från skjutledaren.

Visitation
Efter att du skjutit dina skott skall du säkerställa att du inte har ammunition kvar i ditt gevär.
Ta ut magasinet och stoppa in säkerhetsproppen i patronläget. När skjutledaren säkerställt att vapnet är tomt på ammunition är du visiterad.
Har du inte säkerhetspropp finns de att köpa för 25kr hos Gesab
Har du glömt att ta med dig proppen tar du ut slutstycket och lägg vapnet på axeln så att skjutledaren kan se genom loppet. Mynningen skall hela tiden peka mot kulfånget!

Protokoll
Illustrationen nedan visar ett av de träffbildsprotokoll som används vid figurskjutningen.
Träffar kryssas på figuren, poäng per träff redovisas på insatsmålet och summa noteras.

Exempel på protokoll

Bild

Markering åt andra skyttar
När du inte skjuter deltar du i markeringsarbetet genom att antingen skriva protokoll, klistra träffarna eller markera med markörspaden. Är du nybörjare kan det vara en ide att börja med en enklare uppgift så som att klistra eller skriva protokoll tills du lärt dig markera.
Tänk på att hela arrangemanget bygger på att samtliga skyttar är med och hjälper till med att markera, skriva protokoll och klistra tavlorna. Hjälp till och se till så att det finns tillräckligt med folk kvar så alla patruller får sina skott markerade.

Vägbeskrivning
Vägbeskrivning från E18 i höjd med Kungsängen (norr/södergående):
1. Ta avfart 150 mot Tibble/Brunna (Skyltat Livgardet).
2. Kör in på Granhammarsvägen
3. Åk igenom rondellen
4. Sväng vänster vid Västra Rydsvägen
5. Kör ca. 1,3 km och sväng vänster vid skyltning mot Stålboda, följ vägen fram till A-banan.

Koordinater:
Lat: N 59º 31.983'
Long: E 017º 44.108'

JET
Användarvisningsbild
kenneth

Re: Figurskytte 3. Stålboda 10 Februari 2018 OBS:50Kr

Inläggav faxe » 10 feb 2018, 05:39

Fan det är -7 nu och jag känner mig klen :oops: . Kanske dyker upp.
358 Win stannar
faxe

Inläggav Raoul Duke » 10 feb 2018, 07:01

faxe skrev:Fan det är -7 nu och jag känner mig klen :oops: . Kanske dyker upp.

-7C är ju nice. Brukar vara perfekta förhållanden för att skjuta fullt.

Jag tar på mig långkallingar, fleecetröjan och tjocka luvan. Ses där.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav faxe » 10 feb 2018, 07:13

Raoul Duke skrev:
faxe skrev:Fan det är -7 nu och jag känner mig klen :oops: . Kanske dyker upp.

-7C är ju nice. Brukar vara perfekta förhållanden för att skjuta fullt.

Jag tar på mig långkallingar, fleecetröjan och tjocka luvan. Ses där.

Bild
Jag vet :wink: . Det är bara det att jag jobbar utomhus hela veckorna och har det jävligt skönt här på soffan med alla hundar 8) . Okej då latmasken slår gärna till på helgerna när jaktsesången är slut :oops: :roll: . Och ändå värre är att arbetspolaren kommer att vara där och kommer att tracka mig och min lathet på måndag :mrgreen: .
358 Win stannar
faxe

Inläggav Raoul Duke » 10 feb 2018, 20:35

Bra skjutet idag Kenneth!
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav kenneth » 10 feb 2018, 23:03

Raoul Duke skrev:Bra skjutet idag Kenneth!

Tackar tackar, idag stämde det bra.

Var det några som tog kortet idag?
Användarvisningsbild
kenneth

Inläggav Danne-78 » 10 feb 2018, 23:15

Nån gång ska jag lyckas vara med. Antingen är det jakt eller nåt med familjen som krockar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
R8 match 6,5x55, z6i 2,5-15 x 56 Stalon Whisper
R93 Luxus 30-06, 8x68S, .375 H&H, z6i 2-12 , CSX 1,5-6
D99 Luxus 20/7x57R z6i 1-6
T3 CTR 308W Nightforce NXS 5,5-22
Savage gårdsbössa 20/22wmr
RIP Wachteln Selma
ADB-tik
Användarvisningsbild
Danne-78

Inläggav Raoul Duke » 11 feb 2018, 00:01

kenneth skrev:
Raoul Duke skrev:Bra skjutet idag Kenneth!

Tackar tackar, idag stämde det bra.

Var det några som tog kortet idag?

Tror Sam examinerade en fyra stycken minst. Han lämnade över ansvaret på mig för att se till att det markerades när det skulle examineras folk.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Sulan83 » 11 feb 2018, 00:09

@Kenneth - Snyggt skjutet. Nära full pott! Vi kan gratulera 4 nya skyttar till behörighet att söka tävlingslicens! Hoppas vi ses den 24/2.

@Raoul Duke - en stor eloge för att du tog komandot över dukningen imorse. Kanske missade jag någons insats där men det var iaf bra jobbat av er som tog tag i dukningen när ordinarie var sjuk.

Till regionfälttävling 2 den 24:e behövs det funktionärer. Förhoppningen var att iordningställa mål efter figurskjutningen idag men ingen kunde. Ni som ska skjuta, även om ni är nya, flagga gärna upp om ni kan tänka er agera funktionär. Man behöver inte vara orolig att man inte kan göra nytta, det är inte raketvetenskap att markera eller bära målställningar. Det är fältskyttetävlingarna som är själva fältskyttet. För att kunna hålla tävlingar måste skyttar ställa upp och hjälpa till med dukning, markering, vakta bommar, duka av etc.

Mvh,
Samuel
"Det har varit uppförsbacke hela livet, det är först nu det börjar gå utför."
Sulan83

Inläggav kenneth » 11 feb 2018, 02:05

Sulan83 skrev:@Kenneth - Snyggt skjutet. Nära full pott! Vi kan gratulera 4 nya skyttar till behörighet att söka tävlingslicens! Hoppas vi ses den 24/2.

@Raoul Duke - en stor eloge för att du tog komandot över dukningen imorse. Kanske missade jag någons insats där men det var iaf bra jobbat av er som tog tag i dukningen när ordinarie var sjuk.

Till regionfälttävling 2 den 24:e behövs det funktionärer. Förhoppningen var att iordningställa mål efter figurskjutningen idag men ingen kunde. Ni som ska skjuta, även om ni är nya, flagga gärna upp om ni kan tänka er agera funktionär. Man behöver inte vara orolig att man inte kan göra nytta, det är inte raketvetenskap att markera eller bära målställningar. Det är fältskyttetävlingarna som är själva fältskyttet. För att kunna hålla tävlingar måste skyttar ställa upp och hjälpa till med dukning, markering, vakta bommar, duka av etc.

Mvh,
Samuel

Tackar.
Vi var en hel bunt som satte upp ramar så det löste sig bra.
Användarvisningsbild
kenneth

Inläggav Raoul Duke » 11 feb 2018, 18:51

Danne-78 skrev:Nån gång ska jag lyckas vara med. Antingen är det jakt eller nåt med familjen som krockar.

Du har 5 chanser till i år, så det borde lösa sig.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Raoul Duke » 11 feb 2018, 18:58

Det var coolt att det var 7 patruller med. FBU verkar ha fått tillökning, och de var trevliga. Men skjuter man 30 eller 29 träff i KiN bör man direkt gå över till Ki. Ni vet vilka ni är! Ni kommer behöva träna skjuta fortare om ni ska klara sommarträffen. Vad var det som lägst där? 6 skott på 25 sekunder va?

Och det var en helt ny klubb som jag inte sett förut dessutom.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Karre » 11 feb 2018, 19:36

Raoul Duke skrev:Det var coolt att det var 7 patruller med. FBU verkar ha fått tillökning, och de var trevliga. Men skjuter man 30 eller 29 träff i KiN bör man direkt gå över till Ki. Ni vet vilka ni är! Ni kommer behöva träna skjuta fortare om ni ska klara sommarträffen. Vad var det som lägst där? 6 skott på 25 sekunder va?

Förra årskullen som flyger själva. Riktigt kul med tillväxt. Hoppas att vi kan få in några till under våren.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav kenneth » 12 feb 2018, 23:40

Karre skrev:
Raoul Duke skrev:Det var coolt att det var 7 patruller med. FBU verkar ha fått tillökning, och de var trevliga. Men skjuter man 30 eller 29 träff i KiN bör man direkt gå över till Ki. Ni vet vilka ni är! Ni kommer behöva träna skjuta fortare om ni ska klara sommarträffen. Vad var det som lägst där? 6 skott på 25 sekunder va?

Förra årskullen som flyger själva. Riktigt kul med tillväxt. Hoppas att vi kan få in några till under våren.

Ja riktigt kul

Skickat från min S60 via Tapatalk
Användarvisningsbild
kenneth

Återgå till Fältskytte