salt skrev:ok, jag ska hålla käft om du nu har skjutit så mycket med 6xc på 1500m, jag har det nämligen INTE!
mitt troende bygger endast på ballistik och vad jag läst, ber om ursäkt för detta tips!
Jag ber om ursäkt lite för min ton. Jag skjuter inte 6XC utan 6.5x55 och jag har skjutit och träffat på 1200m, många gånger. Längre avstånd än så har jag inte hittat i Stockholmsområdet. Därav 1200m. Och jag har legat bredvid folk som skjutit 6XC och lite andra kalibrar. Så vi har tävlat under exakt samma förutsättningar.
Men ballistik är en sak, och att faktiskt ägt, och tävlat med är en helt annan sak. Framför allt, erfarenhet vad gäller när kulorna blir trans- och subsoniska. Jag vet att mina 6.5x55 blir subsoniska precis innan 1200m nu på höst och vinter, men klarar sig hela vägen fram på sommaren, speciellt om man lägger magget i solen. Man träffar dock 1200m regelbundet även på vintern, så det verkar vara ok om kulorna blir subsoniska vid 1175m. Om folk träffat på längre håll än 1200m, berätta om er erfarenhet.