Robsoft med i studie om jaktetik!

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen

Robsoft med i studie om jaktetik!

Inläggav HuggyBear » 04 nov 2018, 12:43

Läste i Jakt & Jägare om Erica von Essens studie om jaktetik. Hon använde, tillsammans med div tidningar, detta forums sökfunktion för att försöka hitta information om detta forums "skribenters" syn på jaktetik som en del i studien. Vad gäller detta forum konstaterade hon väl mest att det inte fanns så många trådar som berörde detta ämne. Så kanske det är å vad det beror på vet jag inte men vad säger ni...? Är det nåt det pratas för lite om både här på forumet å överlag i landet? Vad är egentligen god jaktetik?
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Re: Robsoft med i studie om jaktetik!

Inläggav börje » 04 nov 2018, 12:51

God jaktetik är att följa jaktlagen, inte skjuta bara för att man kan utan spara djur som är bra avelsdjur. Vid fågeljakt är det ju lite annorlunda, men jaga inte för hårt på ett o samma ställe.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav locorod » 04 nov 2018, 13:00

Tyvärr går det inte alltid att föra en vettig diskussion gällande etik. Handlar det om rovdjur faller det rent i diket. Se ex tråden om Hedin.

I övrigt hamnar man ofta i tyckande utan argument och i de flesta fall om torgförande av de egna åsikterna snarare än diskussion där man vill lära.

Jag satt tillsammans med essen i över en timme. Funderade mycket på hur sågade en del av hennes frågor skulle bli på RS. De var bra och rättfram. Och skulle kanske trampat en och annan på tårna....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Katjing » 04 nov 2018, 15:48

Är det inte forumets sökfunktion som är problemet då?

Jag tycker att etiken diskuteras hela tiden, men kanske mer indirekt och i mer konkreta ordalag. T.ex. köttförstöring kontra lidande, maximalt skjutavstånd, acceptabel precision, hur mycket man bör öva skytte, tekniska hjälpmedel, arkaiska jaktformer och så vidare.
Katjing

Inläggav Canta » 04 nov 2018, 16:09

Det intressanta är nog 'glidningen' dvs hur jaktens etik påverkas av samhällets etik. Alla 'hobbies' typ fiske, golf, bågjakt, fälljakt osv påverkas indirekt av yttre etik. Ofta är man inte medeveten om processen men den finns. Mycket av 'glidningen' kommer nog underifrån dvs med nya unga jägare med färsk jägarexamen. Tror mindre på PK-lyhördhet men mer på djurrätt o sånt. Det man gjorde förr gör man inte idag helt enkelt för man ser annorlunda på liv i sig. Om det har att göra med medmänsklighet o allas lika värde o sånt är väl knepigt att reda ut men kanske ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav 405 WCF » 04 nov 2018, 17:02

Idag står inte svälten i farstun även om vi avstår ett skott i dåligt läge.
Vi behöver inte chansa för att ha något att ställa på bordet.
Ekonomin rasar inte samman om räven eller mården inte går in i de lagliga och humana fångstredskap som finns.
Vi är inte tvingade att bedriva jakt och använda fångstmetoder som utsätter viltet för lidande.
Dessa tider tillhör historien och bör få husera just där, i historien.
Att ta tillvara på det man skjuter är en självklarhet, annars kan man syssla med något annat, ty fiskets ”catch and release” funkar ju inte när det kommer till jakt.
Skillnaden mellan förr och nu är enorm, och det ska synas och höras i samtalet om etik.
405 WCF

Inläggav Katjing » 04 nov 2018, 17:51

405 WCF skrev:Idag står inte svälten i farstun även om vi avstår ett skott i dåligt läge.
Ekonomin rasar inte samman om räven eller mården inte går in i de lagliga och humana fångstredskap som finns.
Vi är inte tvingade att bedriva jakt och använda fångstmetoder som utsätter viltet för lidande.
Att ta tillvara på det man skjuter är en självklarhet, annars kan man syssla med något annat, ty fiskets ”catch and release” funkar ju inte när det kommer till jakt.
Skillnaden mellan förr och nu är enorm, och det ska synas och höras i samtalet om etik.
Apropå catch and release så finns det faktiskt. Sök t.ex. på bowhunting rhino, de skjuter bedövningspilar på noshörning.

Sen vet jag inte om catch and release egentligen är så etiskt. Varför plåga en massa fisk om man inte tänker äta den?
Katjing

Inläggav 405 WCF » 04 nov 2018, 18:02

Katjing skrev:
405 WCF skrev:Idag står inte svälten i farstun även om vi avstår ett skott i dåligt läge.
Apropå catch and release så finns det faktiskt. Sök t.ex. på bowhunting rhino, de skjuter bedövningspilar på noshörning.

Sen vet jag inte om catch and release egentligen är så etiskt. Varför plåga en massa fisk om man inte tänker äta den?

Du har nog rätt i dina tankar om fisket!
Men, små firrar bör få växa till sig innan dom hamnar i stekpannan, så där kan jag se en stor fördel med C&R.
405 WCF

Inläggav jonas » 04 nov 2018, 18:28

Jag tycker också att jaktetik är ett ganska allmänt ämne här på forumet, men det är invävt i var och varannan tråd som handlar om jakt. Ordet jaktetik i sig ger säkert inte så många träffar i sökfunktionen.
Men generellt sett är ju jaktetik = jaktkultur, och utgör en del av ett samhälles övriga kultur. Den skiljer sig mellan olika samhällen och den förändras över tid precis som allt annat. Den innehåller oerhört mycket mer än gällande lagstiftning, och begrepp som "rätt" eller "fel" beror bara på vilken kultur (plats, tid, samhälle, individ) den speglas i.
-> Keep the spoor!
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inläggav Stainless steel » 04 nov 2018, 21:20

Undra hur hon missade delen av forumet som heter jaktetik viewforum.php?f=40 och har 364 trådar.
Stainless steel

Inläggav HuggyBear » 05 nov 2018, 11:06

Må väl ge sökfunktionen en liten känga jag också... Efter alla dessa år här på robsoft så tänkte jag inte ens på att lägga denna tråd i rätt kategori. Dvs Jaktetik. Moderator få flytta tråden dit då. En snabbkoll där så fanns det ju 8 sidor så det verka ju gått även Erica förbi precis som Stainless skrev...
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Återgå till Övrigt