Vargars farlighet i diverse skrifter

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen

Vargars farlighet i diverse skrifter

Inläggav Karl » 21 sep 2005, 11:05

I denna tråd önskar jag att referat och hänvisningar rörande vargars farlighet/vargincidenter av olika slag skall samlas.

För att källkontroll skall kunna ske önskar jag att det vid sidan av en direktlänk till skriften även klipps in en kopia av skriften för det fall att artikeln tas bort eller flyttas. Vidare är det önskvärt om titel på källan och ursprunglig publiceringsdag anges.

I hänvisningarna vill jag förutom en länk till källan även ha en inklippt kopia av artikeln för det fall att källan tas bort eller flyttas. Även hänvisningar som titel på tidskriften och datum för den ursprungliga publiceringen underlättar för att i efterhand kunna kontrollera uppgifterna. Allt detta syftar till att i efterhand lättare kunna utföra någon form av faktakontroll och för att inte få in så mycket rykten utan att försöka hålla någon form av kvalitetskontroll på materialet.

Visst kan tillförlitligheten av vad som står i vissa skrifter (läs kvällstidningar) diskuteras men låt inte det bästa bli det första stegets fiende utan låt oss skapa detta artikelregister och ta det för vad det

Låt oss inte heller fylla denna tråd med diverse argumentation rörande vad som lagts in då tråden snabbt torde bli blir överfull av argumentation av karaktären ”lösa funderingar, aningar, önskningar mm”. Lägg diskussionen i andra trådar texhttp://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=24916&highlight=

Mvh
Karl
Karl

Inläggav gaston » 03 okt 2005, 08:43

Aftonbladet 051003

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story ... 81,00.html

"Slets ihjäl – av vargar
Flocken gick till attack under hundtävlingen: Vi hörde bara ett vrål
Vargarna gick till attack mitt under hundtävlingen.
– Det är så fruktansvärt att det inte går att beskriva, säger matte Britt-Marie Wettergren. Flerfaldiga championtiken Jazza, 5, slets i stycken.

Stövartiken Jazza drev på en hare bara ett par hundra meter från ägaren Britt-Marie Wettergren, när det ofattbara inträffade.
–Plötsligt hör vi bara ett vrål. Det går inte att beskriva. Sedan blev det knäpptyst. Efter ett par sekunder hörde vi två vargar yla och en tredje som svarade på avstånd, säger Britt-Marie Wettergren.
När hon och de andra chockade tävlingsdeltagarna kom fram var Jazza borta. Vargarna hade släpat iväg med hennes kropp och Britt-Marie tvingades använda den pejlingsutrustning som satt runt tikens hals för att hitta henne. 50 meter längre bort möttes hon av en fasansfull syn. Vargarna hade slitit stora stycken ur Jazzas kropp.

Värd hundra tusen
– Det var något helt fruktansvärt. Det var en halväten hund. Inte skinnet kvar, ingenting, säger Britt-Marie Wettergren.
Länsstyrelsen ersätter hundar som rivits av varg med tio tusen kronor, men det täcker långt ifrån Jazzas värde.
– En erfaren uppfödare jag pratade med sa att hon var ett avelsmaterial som är värt hundra tusen. Men jag vill inte ha pengar, jag vill ha min hund.
Det enda Britt-Marie har kvar efter Jazza är hennes ettåriga valptik.

Hunger eller konkurrens
– Men hon kanske får bli en soffliggare, för jag vet inte om jag vill gå ut mer, säger Britt-Marie Wettergren.
Enligt jaktvårdskonsulenten Gunnar Glöersen, som inspekterade Jazzas skador efter attacken, kan det vara både hunger och konkurrens som ligger bakom attacken.
–Hunden kan vara bytesdjur, eller dödas för att den är en besvärlig inkräktare i ett revir, säger Gunnar Glöersen.

Mil därifrån
Inför tävlingen hade länsstyrelsen deklarerat att området skulle vara vargfritt.
Länsstyrelsens vargansvarige gick inte att nå i går kväll, men även Gunnar Glöersen blev förvånad när han fick höra talas om attacken.
Han pejlade efter varg i går och den närmaste vargen med sändare befann sig åtskilliga mil från Sysslebäck.
–Det här är ett område där det inte borde finnas några vargar. Det här var vargar som befann sig långtifrån där de brukar vara, säger han.
Eftersom vargen är fredad kommer den inte att jagas trots hundattacken.

Eva Buskas
Publicerad: 2005-10-03"
Användarvisningsbild
gaston

Pojke vargdödad i Turkiet - JaktJournalen

Inläggav skhjojo » 04 okt 2005, 10:57

Pojke vargdödad - 2005-01-05
Först dödade vargen den 10-årige pojken med ett strupbett, sedan bet han av armen och tog den med sig.

Den 10-årige turkiske pojken uppehöll sig inne i byn Talas i Anatalya i slutet av november. I närheten av platsen där pojken dödades fanns ett supermarket där benrester förvarades i sopkärl.
De turkiska myndigheterna tror att vargen lockats av benresterna och anföll när pojken kom i närheten.

Författare: Holger Nilsson
http://193.13.137.193/jj/jakt.nsf/page. ... 800036571A
Tikka T3 Hunter 30-06
Krico 22WM
Heym mod. SR 40 .222Rem
Användarvisningsbild
skhjojo

Inläggav skhjojo » 04 okt 2005, 11:22

Kanske inte helt i enlighet med denna tråd men men...
Verkar som varghybrider i USA inte drar sej för att attackera. En av orsakerna vad jag förstår att vargar visar intresse för hundgårdar och dylikt är ibland deras sök av partners, vilket väl leder till hybrider. Nåväl, rensa inlägget om det inte hör hemma här.

01/06/05 Dunlap, IN
Man and his dog are attacked by wolf hybrid while going for walk in local neighborhood. Dog does not survive attack. (South Bend Tribune)
http://www.api4animals.org/382.htm
Tikka T3 Hunter 30-06
Krico 22WM
Heym mod. SR 40 .222Rem
Användarvisningsbild
skhjojo

Inläggav skhjojo » 04 okt 2005, 12:31

Well, när man börjar leta så verkar det ju finnas hur mycket som helst. Utomlands iaf.
Återigen, jag tar inget ansvar för riktigheten i texterna. Men här är en länk till en Amerikansk sida. Kanske är värt för den intresserade att kolla upp. Men nu måste jag banne mej jobba.... :)
http://www.natureswolves.com/human/aws_wolfattacks.htm
http://www.ambio.kva.se/1999/Nr2_99/mar99_10.html
Kolla vilka som står bakom domänen, verkar ju relativt seriöst
Tikka T3 Hunter 30-06
Krico 22WM
Heym mod. SR 40 .222Rem
Användarvisningsbild
skhjojo

Inläggav jonas » 07 okt 2005, 19:06

Citerat ur artikel av Eirik Granqvist, naturhistoriker och f.d. chefskonservator vid Helsingfors Universitets Zoologiska Museum:

Min mors morfar slog ihjäl en varg med järnstören, när han var och dikade i Vörå. Vargen attackerade kvigorna, som betade bredvid, men när den såg mannen med järnstören, som självfallet ville försvara kvigorna, så angrep den honom och han slog ihjäl den. Detta hände under de svåra vargåren på adertonhundratalet.

Kyrkoherden i Storkyro berättar utförligt om nio fall av vargdödade människor i kommunen åren 1718 - 20; en 28- årig kvinna och resten var barn. Efter slaget vid Napo hade det funnits riklig tillgång till lik och detta hade säkert bidragit till människoätandet. Förhållandet från före 1718 är obekant eftersom kyrkböckerna saknas. Det kan noteras, att det efter andra världskriget hade skett samma sak i Ryssland och att det där ansågs vara "normalt" med människoätarvargar ännu in på 1950 talet.

I Tammerforstrakten rev vargen fyra barn år 1877. Det första var ett tvåårigt barn, som lekte på gårdsplanen i maj månad. En vuxen som observerade det skedda sprang efter. Vargen släppte då sitt byte, men barnet dog senare av skadorna. I juni tog vargen den ena av två småpojkar, 6 och 8 år gamla, som lekte på gårdsplanen. Endast byxorna och bältet återfanns. I juli dök en varg upp på stranden, när tre barn var och simmade i Ylöjärvi. Det äldsta barnet tog det yngsta med sig och sprang hem för att hämta hjälp. Under tiden tog vargen den kvarblivna nioåriga pojken. Fadern kom springande till hjälp och vargen släppte då sitt byte i en havreåker. Pojken var då ännu vid liv, men dog i armarna på fadern. En 12-årig pojke togs av vargen, när han vaktade korna. Folk hörde honom ropa, men trodde att han ropade åt korna. När han inte kom hem gick man för att söka och hittade då bara ena benet med stöveln på.

En avhandling av Jouko Teperi 1977 berättar om totalt sextio vargdödade barn i Finland åren 1880 - 82

Landets mest beryktade människoätarvargar härjade i Åbotrakten under åren 1880 - 81, där de dödade 22 barn. Det rörde sig om en gammal varghona och en ung hanvarg, som antagligen var hennes egen upplärda årsvalp. Varghonan behåller gärna hanvalparna med sig över vintern, men jagar iväg honvalparna på hösten, eftersom de utgör konkurrenter för henne. Den klassiska vargflocken består således vanligen av en hona och hennes hanvalpar. Dock förekommer avvikelser.

Fallen i Åbotrakten är mycket väl dokumenterade, men också kring dem har mytbildningen varit stor. Man har velat göra vargarna till hundar, hundkorsningar eller rabiesbesmittade. Det senare är ett omöjligt önsketänkande, eftersom döden inträder en kort tid efter att djuret kommit i "bitarstadiet" och det kan då inte mera ens svälja.

När jag började mina studier vid Zoologiska Museet 1962 så visades jag av "de gamla" en uppstoppad varg, som fanns undangömd på vinden. Jag fick veta att det var Åbovargen som ätit 22 barn. Den talades om, som någonting helt naturligt av preparatorerna Flytström och Grönvall, som båda för länge sedan då hade uppnått pensionsåldern, men som av gammal vana dagligen ännu kom till museet. Deras föräldrar hade haft personliga minnen från vargtiderna. Av någon orsak så skulle vargen inte visas för publik trots att den var beryktad.

1971 återkom jag till Zoologiska Museet som nationalsamlingarnas chefskonservator. Jag ville då igen vid något tillfälle ställa ut den berömda Åbovargen, men professor Göran Bergman godkände inte tanken. "Vargar äter inte småbarn och de som gjort det får inte ha funnits till!"

http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/vargen.htm
-> Keep the spoor!
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inläggav Hälsing » 22 okt 2005, 12:11

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=11202

Steve Persson i Älmeskullen väster om Edsbyn har mist en fin jakt- och familjehund. På fredagen hittade han åttaåriga jämthundstiken Tova dödad av varg.

Det var på onsdagskvällen efter att mörkret hade fallit som Steve Persson plötsligt hörde valpen Tindra väsnas ute på gården. Han tittade men såg inget mer än att Tova, valpens mamma, hade lämnat gården.
Steve Persson letade efter tiken på torsdagen och natten till fredagen. Han började snart oroa sig för att något hade hänt.
- Hon brukade alltid komma hem, säger han.

På fredagen, efter älgjakten, hittade han till slut Tova i ett skogsparti bara några hundra meter från gården. Det fanns då inte mycket mer än huvudet kvar av den duktiga jakthunden, en bit från kroppen låg tarmar och andra rester. Resten har vargen, eller vargarna, ätit upp.
Steve Persson säger att vargen passerade nära gården den där kvällen, och att Tova måste ha upptäckt den och gett sig av för att försvara sin valp.
- Tindra var orolig hela torsdagen och tydde sig till mig.
Tova skulle ha varit med under älgjakten på fredagen men nu står Steve Persson utan jakthund. Valpen Tindra är bara tio månader gammal och ännu för ung.
Besiktningsmannen Sture Nordlund som var på plats under fredagen anser att det är varg som dödat tiken.
Steve Persson berättar att en annan hund revs av varg i Älmeskullen så sent som förra året.
Han var både ledsen och arg på fredagen.
- Det här är bedrövligt!

http://www.ljusnan.se/article.jsp?versi ... vargattack

Ytterligare en jakthund har blivit attackerad och biten av en varg. Denna gång var det Ove Jonssons drever Sorro i Edsbyn som blev sårad i samband med harjakt vid Mörtsjön nära Ryggesbo.

- Det är ett mirakel att han överlevde. Sorro är en så pass liten hund och de brukar stryka med när de blir attackerade av varg. Stora hundar bruka klara ett sådant angrepp, säger Ove Jonsson.
Varg som angriper en hund brukar hugga den över ryggen. Såren på Sorros rygg talar sitt tydliga språk. Hunden har även sår i baken och på buken.
Sorro är sex år och Ove har haft honom sedan han var valp. Sorro är enligt Ove en väldigt bra jakt -hund och han är med när Ove jagar hare och rådjur. De är ute två-tre gånger i veckan.
I söndags var Ove och en jaktkamrat uppe vid Mörtsjön för att jaga hare. De gick ut vid halv sju-tiden på morgonen. Sorro fick upp ett fint harspår och drevet gick också fint, när det plötsligt blev tyst. Då var klockan kvart i nio på morgonen. Ove gick då hunden till mötes och upptäckte Sorro blödande på skogsbilvägen.

Ove tog sin hund till bilen och Sorro fick vila ut i sin bur. Jaktkamraten skymtade något vitt i skogen och man tror det var vargen, som kanske följde efter hunden. I trakterna av sjön Värasen finns en varg som rör sig i området bland annat vid Mörtberget, men det kan också ha varit en strövvarg som attackerade Ove Jonssons hund.
Väl hemma i Edsbyn sökte Ove kontakt med veterinär och besiktningsman. Han fick så småningom kontakt med Falu djursjukhus, dit han körde senare på dagen med Sorro.
Veterinären konstaterade att hunden hade fått nio sår och det tog över två timmar för teamet i Falun att sy ihop dem innan Ove och Sorrro kunde åka hem igen.
Sorro var omtöcknad av smärtstillande och han kunde inte ligga på sidan, utan låg på magen. Under måndagen hade han blivit lite piggare. På måndagen konstaterade även besiktningsman Sture Nordlund att det var en varg, som hade bitit Sorro.

- Man tror inte att något sådant här ska hända en själv. Det är numera alltid en risk att släppa en hund i skogen. Man kan inte vara säker för strövvargar. Det känns olustigt och man tappar lusten för att jaga och släppa sin jakthund. Jag kommer nog att gruva mig för det och Sorro kan ha fått en motvilja att gå ut i skogen. Det får vi se när han har blivit piggare, säger Ove Jonsson.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?versi ... F6r+Edsbyn

En jakthund har blivit biten och dödad av en varg utanför Edsbyn. Det var i samband med rådjursjakt som drevern Pillan, ägd av Gunnar Jonsson i Dulsa mellan Edsbyn och Homna, mötte vargen och blev ihjälbiten inte långt från gården.

- Det skedde på torsdag förmiddag. Förmodligen har vargen lockats fram av hundskallen. Pillan drev rådjur. Spår i snön visar att vargen jagade hunden innan den fick tag på hunden på en myrmark som ligger 500-600 meter från huset, säger Gunnar Jonsson som sörjer sin jakthund.
Pillan var 10 år och hon var sällskapshund, jakt- och vakthund på gården. Gunnar tycker det är hemskt att på detta sätt mista en familjemedlem.
- Det är fruktansvärt att vargen ska behöva breda ut sig så här, tycker jag. Det kommer att bli riktigt eländigt om den utvecklingen får fortsätta. Man skulle sätta upp ett stängsel runt hela Stockholm och sedan bestämma att alla rovdjur skulle finnas innanför det stängslet. Då skulle det nog bli ändring, säger Gunnar Jonsson.

Släppte hunden
Allt började med att Gunnars pappa Helge Jonsson var ute på jakt med Pillan. Han släppte hunden som gav sig i väg. Gunnar anslöt cirka 10 minuter senare.
När Gunnar Jonsson hörde att hundskallet tystnade trodde han från början att den försvunnit utom hörhåll. Men när hunden inte hade hörts av på en timme började han ana oråd och gick för att söka sin hund. Det var spårsnö så han kunde följa hundspåren som började i Stenkullen mest genom skog, men så småningom efter en kraftledningsgata.
Han kom fram till den plats där vargen mötte hunden. Spåren visar att vargen började jaga hunden cirka 50 meter. Han såg också den blodlega, där vargen hade lagt ner hunden. Efter att ha slagit hunden bar vargen hunden cirka 130 meter och grävde ner den i en myrhåla. Han hittade Pillan i myrgropen med mossa över vid 14-tiden. Det var ren tur att han hittade sin hund. Den var så väl övertäckt.
När Gunnar undersökte hunden kunde han se att vargen hade bitit av ryggraden. På det stället var det bara smulor av ryggraden kvar, kunde Gunnar konstatera och bar hem hunden till gården.

Varg till 100 procent
På fredagen kom en besiktningsman till gården och han kunde konstatera att det till 100 procent var en varg som hade bitit ihjäl hunden. Han tog med sig Pillan, som nu ska obduceras. Man ska undersöka om det har blivit olika bettskador och dokumentera betten.
Gunnar Jonsson har 85 nötkreatur och några hästar vid sin gård. Han är orolig om vargen kommer närmare gården. Pillan blev ihjälbiten bara 400-500 meter från gården. I somras var det varg som tog ett lamm för hans granne. Och för sex-sju år sedan var det griskultingar borta i Homna som blev dödade.
Vargen har allmänt funnits i området tre-fyra år.
De senaste fem-sex åren har han haft direkta problem med björn, som har funnits i området 10 år, och som bland annat rivit upp höbalar för honom. Egentligen skulle detta jaktvårdsområde behöva skjuta 10 björnar, lika många som var för hela länet i höstas. Det är mer björn än älg i skogen, konstaterar Gunnar Jonsson.
Användarvisningsbild
Hälsing

Inläggav Hälsing » 23 okt 2005, 17:20

http://www.ljusnan.se/article.jsp?versi ... %E5ngstuga

En förödande syn mötte Göte Rösth från Skräddrabo när han i onsdags kom ut till sin gård i Mållångstuga för att se till de får och hästar han har på bete där.
Direkt på andra sidan bron som går över sundet mellan sjön Mållången och Mållångstugufjärden låg en död, svårt sönderbiten fårtacka.

Lite längre bort låg ytterligare döda får, en tacka och tre lamm. Av lammen var det nu i stort sett bara skinn och slamsor som återstod. Inte nog med att fem av de inlånade fåren låg döda, de övriga sju fåren som gick på bete här var försvunna.
Göte Rösth slog larm till länsstyrelsens rovdjursspårare och besiktningsman Sture Nordlund som kom ut och tittade.
En första misstanke om att det var en björn som varit framme kullkastades när vargspillning hittades vid två olika platser på betet.
Göte Rösth var ut till gården på tisdag förmiddag och såg till djuren. Då hade fåren gått där och betat som vanligt. Angreppet har därför skett någon gång efter det, under tisdagen eller onsdag natt.
Sture Nordlund tror att det är vargarna i det så kallade Amungenreviret som varit framme.

Alfaparet
- Säkert alfaparet tillsammans med någon fjolårsvalp.
Göte Rösth var en av de första i länet som i slutet av 1990-talet försågs med rovdjursstängsel.
Stängslet är draget så att de skär av det näs på vilket fåren betar. Annars är det vattnet runt näset som skyddar.
- Det är ju möjligt att vargarna tagit sig runt stängslet på något sätt, säger Göte Rösth.
Det är inte bara attacken i sig som nu får Göte Rösth att bekymra sig.
- Jag får ju bidrag av länsstyrelsen för att hålla ett öppet landskap här. Inte är det någon som vill låna ut djur till mig efter det här. Ska jag försöka hålla öppet med maskiner eller ska jag så skog här, funderar han.

Kulturmarker
Skräddrabogrannen Hans Degerman som är länsordförande i Jägarnas riksförbund har följt med Göte ut för att titta på det inträffade.
- Det är ju galet att gamla kulturmarker inte längre ska kunna hållas öppna på grund av alla rovdjur vi fått. Här i södra Hälsingland berörs vi mer eller mindre av sex vargrevir. Vi måste få en annan nödvärnsrätt, fyller Hans Degerman på med.
För så där en fem år sedan fick Göte Rösth ett par får dödade av ett lodjur. Annars har hans djur klarat sig bra frånsett de tre lamm som fått sina ögon urpickade av korpar. Hästarna som finns på andra sidan bron, vid själva gården, tycks inte haft något vargbesök.
Vad som hänt de sju försvunna fåren var i går okänt. En teori var att de flytt ut i vattnet och drunknat. En annan att de i chocktillstånd sprungit iväg genom rovdjursstängslet.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?versi ... es+av+varg

På fredagseftermiddagen upptäckte Olle Henriksson på gården Skogens i Älvkarhed, en mil sydöst om Edsbyn, några rovdjursdödade får på gårdens fem-sex hektar stora fårhage mitt i byn. Bestiktningsmannen Sture Nordlund kontaktades och kunde av spår som fanns i hagen konstatera att det var varg som varit framme.

I hagen där det i vanliga fall betar 85 får hittades då på eftermiddagen 9 dödade får. Vid en vidare kontroll som gjordes senare på kvällen fann man ytterligare fem döda får och under lördagen hittades två till. Dessutom har man noterat att fyra får saknas.
Grannarna Håkan och Åsa Sköld vid Nirs getgård hade också ett par får i Skogens fårhage. Ett av de fåren har hittats dött.
- Det finns även några får som är skadade men de kommer att överleva, säger Lena Skogens, som förstås är ledsen över det som inträffat.
Mycket tyder på att attackerna skett under en tidsperiod av flera dagar eller rättare sagt nätter. Men eftersom det fortfarande rört sig får och även en del kor i hagen är det ingen i gårdarna runt omkring som tänkt på att att något sådant här skulle ha hänt.

- Att attackerna genomförts under en längre period förstår man av att några av de döda fåren är angripna av mask medan andra inte blivit det än, säger Håkan Sköld.
Håkan och Åsa Skölds getgård ligger bara ett par tre hundra meter från gården Skogens fårhage. Deras stora vakthund Musse, som Ljusnan berättade om tidigare i sommar, har varit orolig på nätterna.
- Ända sedan tisdag natt har hunden skällt och sprungit runt i gethagen på nätterna. Men eftersom vi haft getterna inne i ladugården då har vi inte reagerat så mycket på det, säger Håkan och Åsa Sköld. Säkert har hunden märkt vad som var på gång i fårhagen en bit bort.
Sture Nordlund utesluter i alla fall att det är de sändarförsedda Amungenvargarna som varit framme eftersom han får positionsrapporter på dem.
- Om det är Svartbovargarna eller någon strövarg som slagit till är omöjligt att sia om, säger han.
Nu är Håkan och Åsa Sköld oroliga för barnen.
- Vår yngsta dotter Agnes som är fyra år och hennes lika gamla kompis Joline brukar ofta vara nere vid vägen som passerar hagen. Nej, något sådant får bara inte hända, säger Håkan Sköld.

Under söndagen samlades de kringspridda fårkadavren in för att i dag, måndag, transporteras till Skåne där de ska brännas.
Vid Skogens har man nu flyttat fåren närmare gården. Någon ny vargattack har det inte varit men i går eftermiddag när Olle Henriksson och Håkan Sköld gjorde en sista kontroll runt hagen upptäckte de färska vargspår.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?versi ... na+av+varg

På söndagskvällen hade fårägaren Pierre Hellsén i Kammahav, drygt en mil söder om Edsbyn, vargen i sitt kikarsikte strax utanför bostadshuset. Vargen, som hann glida undan, hade bara en stund tidigare dödat ett lamm för Pierre och tidigare under helgen dödat och skadat ett tiotal får under flera attacker.

Medveten om den senaste tidens vargattacker mot fårgårdar i trakten, där dryga 20-talet får dödats, beslöt Pierre Hellsén i Kammahav att flytta sina och brodern Lars 50 får närmare gården.
På lördagsmorgonen hittade han en tacka död.

- Jag trodde först att den dött en naturlig död och att korparna varit fram och hackat på den, berättar Pierre.
På söndagsförmiddagen gjordes nästa upptäckt.
- Jag såg att det var korpar som flög och skränade ute i hagen så jag gick däråt för att se vad det var som stod på. Då hittade jag en tacka till.
Peirre förstod nu att det var vargen som varit framme och kontaktade därför besiktningsmannen Sture Nordlund som kom och konstaterade vad Pierre trott. Flera dödade eller skadade får hittades.
På söndag kväll kom nästa attack. Pierres fru Anna-Karin såg hur hela fårflocken kom rusande i full fart och ställde sig bakom huset. Pierre gick ut för att se vad som orsakat deras panikrusning och hittade då ett nyligen dödat lamm. Pierre gick in och hämtade geväret.
- Jag gick där och smög i åkanten då jag hörde hur de plaskade i vattnet. Jag lyfte geväret och hann se vargen i kikarsiktet ett ögonblick innan den försvann bakom en buske, berättar Pierre.

På måndagsmorgonen var vargen tillbaka igen. Nu var det Pierres bror Karl-Evert som kommit på besök för att se vad som hänt som fick syn på vargen i full färd med att jaga ett lamm. Karl-Evert skrek och hojtade och lyckades därigenom rädda lammet.
Med de skadade får Pierre nu måste avliva uppskattar han att det rör sig om ett tiotal av gårdens får som blivit vargens offer.
Förra veckan skickade Pierre och Lars in en ansökan om rovdjursstängsel till länsstyrelsen. Men i avvaktan på det satte Sture Nordlund i går upp ett mindre så kallat akutstängsel vid Hellséns i Kammahav.
Som tidigare i Älvkarhed och i Skalen har vargen i stort sett bara dödat fåren med ett bett i halsen och sedan lämnat dem.
- Ja, mycket tyder på att det är samma varg, säger Sture Nordlund
Användarvisningsbild
Hälsing

Inläggav P.O. » 24 okt 2005, 14:38

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/var ... /index.asp

Är vargen farlig?

"Genom århundradena har vi på vargen projicerat de egenskaper vi avskyr mest och är mest rädda för hos oss själva" - Barry Lopez: "Of Wolves and Men"

En varg kan ensam döda en fullvuxen älg. Självklart kan den också döda en människa. Vilket också har hänt vid ett begränsat antal kända fall i historien. Men bara ytterst sällan och nästan alltid under mycket speciella omständigheter. Huvudsakligen i samband med omfattande mänskliga katastrofer - som Digerdöden, Trettioåriga kriget, eller Första och Andra världskriget. Då fanns plötsligt lik efter döda människor på många håll i landskapet. Där fanns öde gårdar, brända byar och flyktingar som svalt ihjäl i skogarna. Många generationer barn har fått sin bild av vargen genom sagan om Rödluvan och vargen, Vargen och killingarna, Peter och vargen, De tre små grisarna, och rader av andra blodisande berättelser.
Redan 500 år f.Kr kunde folk läsa om lömska och sluga vargar i Aisophos fabler. Enligt skrifter från den katolska kyrkan på 1200-talet var vargen ett Djävulens redskap, satt på jorden som Guds straff för människans synder. I gamla strafflagar betraktas ibland vargen som en förbrytare likvärdig med en mördare, och skulle straffas.

Ordet varg på medeltidssvenska betydde"våldsverkare". Det var från början ett så kallat "noa-namn" för ulven, som var djurets namn på fornnordiska. Många trodde att blotta nämnandet av ulvens namn skulle göra att den kom, så istället sade man varg. Efterhand kunde inte heller ordet varg användas och då blev det ord som "Gråben", "Tasse" (som i Tassemarkerna) eller "Den gråe". Vargskräcken späddes på ytterligare under den katolska Inkvisitionens tid, då man menade att ensamma vargar var människor som förvandlats till varulvar. Historien visar att människor gärna hänger fast vid de föreställningar de en gång fått som barn. Budskapet om vargens ondska basuneras ut än idag. Dagens barn möter vargen i tidningen Bamse, där vargen förr varit svart och elak, men nu blivit lite snällare med åren. Hans vargbröder är dock ännu lika elaka. I Walt Disneys serie Lilla stygga vargen står Lilla vargen för godheten själv medan hans pappa, Stora stygga vargen är både ond och lömsk.

I en del lokaltidningar leder det faktum att en varg visat sig, omedelbart till krigsrubriker om "By i skräck", "Varg härjar" och "Vi vågar inte gå ut". Symbolen för det blodtörstiga, svekfulla och djävulska ligger vargen till last än idag, trots att hunden, "människans bästa vän", faktiskt direkt härstammar från just vargen. Den som försöker tränga in bakom myterna och sagorna, finner att vargen är ett intelligent djur med en genetiskt nedärvd skygghet, som oftast flyr så fort den känner vittring av människan. Men vargen är samtidigt ett nyfiket och vetgirigt djur, som mycket väl kan våga sig ganska nära människans boningar. Om just det djuret inte haft några skrämmande upplevelser av människan, kan den dessutom komma ganska nära människor.

Detta är inte nödvändigtvis ett hotfullt beteende, utan ett utslag av vargens fullt naturliga nyfikenhet. Särskilt om det rör sig om en ensam varg utan flock, på långvandring och på jakt efter sällskap och mat. Erfarenheten visar att ett visst jakttryck snabbt lär dem att hålla sig undan för människan.
På flera håll i Europa bor vargar alldeles i utkanten av tätortsbebyggelse, och besöker under nätterna torg, gator och soptippar i både byar och större städer. Frågan om hur farlig vargen är bör kanske också ställas i relation till andra, vanligare faror i samhället. Alla stora däggdjur kan vara farliga. Varje år skadas eller dödas människor i närkontakt med ilskna älgar, kvigor, tjurar, renar, kronhjortar, hundar, ja till och med rävar har gett sig på spädbarn och rådjur anfallit villaägare. Flera människor dör varje år i Sverige av getingstick, och någon dör av huggormbett. Naturen har aldrig varit helt ofarlig.

Ironiskt nog verkar vargen kunna bli människodödare, bara när människan själv är människodödare i jätteskala. I Sovjetunionen anses vargar under världskrigsåren 1941-45 ha dödat minst 12 personer (med reservation för opålitlig sovjetisk statistik.). Noteras kan att under samma tid, i samma land, dödades minst 22 miljoner människor av andra människor!
I Rumänien anses vargar under andra världskriget ha dödat 7 personer (men enligt uppgift ingen sedan dess). Under samma krig, i samma land dödade människor minst 677 000 andra människor...

De senaste sextio åren finns uppgifter om att som mest fem människor i Europa utanför Ryssland kan ha dödats av icke-rabiessmittad, vild varg (Spanien 1957, 1959 och 1974). Ytterligare som mest fem andra bedöms ha dött av rabies efter att ha blivit bitna av rabiessmittade vargar (Lettland 3, Estland 1 och Slovakien 1).

Trots att i området under hela den perioden levt ungefär 10 000 vargar och flera hundra miljoner människor. Under samma tid har hundratals människor i området dödats av sina eller andras hundar, och tiotusentals människor blivit mördade. Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga. Vargen är fullständigt olämplig som husdjur, detsamma gäller korsningar mellan varg och hund, så kallade varghybrider. Sådana har angripit och dödat flera människor i både USA och Ryssland.

Sjukdomen rabies finns inte i Sverige. I svenska kyrkböcker från tidigt 1700-tal kan man någon gång hitta uppgifter om att människor "tagits av varg". Tillförlitligheten till de uppgifterna kan diskuteras. I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll". Detta var dessutom tider då ovälkomna barn kunde sättas ut i skogen just för att dö.

Avslutningsvis kan man sätta vargens eventuella farlighet i relation till andra vardagliga livsfaror i skog och mark. Antalet dödade genom vådaskott i samband med jakt, har legat i genomsnitt på 2-3 personer per år under den senaste tioårsperioden.

I Sverige mördas 100-170 människor och 60 000 misshandlas - varje år. Rådjur orsakar i medeltal två trafikolyckor om dagen, bara i Sörmland. Älgolyckor orsakar ungefär 10 människors död varje år i Sverige, och runt 500 skadade. Det är helt enkelt betydligt farligare att åka ut till skogen i sin bil, än alla farorna i skogen sammantagna. En annan illustration till vargens grad av farlighet, är att i flera av de djurparker där några av närbilderna här på http://www.de5stora.com fotograferats, släpptes fotograferna in helt fritt och utan övervakning till både järv, lo och varg. De anses uppenbarligen inte vara någon risk alls.

Till björnarna däremot släpps ingen utomstående in. Inte någonstans. Knappt ens djurskötarna. Lyssnar man på vad de människor säger, som bor där det finns riktigt gott om varg (till exempel i Lettland, Ryssland, Rumänien eller Kanada) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan. En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -"Är ni rädda för räv också?".
Användarvisningsbild
P.O.

Inläggav Karl » 09 dec 2005, 22:45

Publiserad i The Moscow Times, Monday, August 8, 2005. Issue 3225. Page 4.

Wolves Attack 14 in Ukraine

KIEV -- A pack of wolves attacked more than a dozen people in eastern Ukraine, and one of the animals was found to have rabies, authorities said Sunday.

The attacks on 14 people took place Thursday through Saturday in villages in the Zaporizhia region, the Emergency Situations Ministry said. A car struck and killed one of the wolves and authorities who examined the animal determined it had rabies, it said. (AP)

http://www.moscowtimes.ru/stories/2005/08/08/031.html
Karl

Inläggav Bruno » 19 mar 2006, 19:58

Valerius Geist, Professor Emeritus of Environmental Science, the University of Calgary, Canada.

Översatt av Calle Seleborg, Likenäs, Sverige

Den 8:e November år 2005 dödades en 22-årig bergsingenjörsstudent vid University of Waterloo, Kenton Joel Carneige, av fyra vargar vid Points North Landing i Wollaston sjödistrikt i norra Sakatchewan. Fallet är unikt eftersom det är den första dödliga utgången av en vargattack i Nordamerika i nutid. Människor har blivit bitna av rabiessmittade vargar och avlidit men de ”räknas inte” eftersom det var rabiessmittan som dödade, inte vargen.

Nyfallen snö gjorde det möjligt att spåra förloppet noggrant. Mr. Carneige var ensam när fyra vargar närmade sig bakifrån. Han ramlade tre gånger innan han blev liggande. Andra attacker har hänt i Kanada, både historiska och nutid. Mr Fred Desjarlais attackerades och sårades nyligen av en varg i norra Sakatchewan. Andra ej rapporterade attacker av vargar har hänt i Sakatchewan, varav en som jag lärde känna i detalj. En boskapsägare attackerades av tre vargar under hjortjakt. Han dödade två.

Vi vet att de fyra inblandade vargarna hade setts och fotograferats av andra och att Mr Carneige visste detta. Tyvärr, enligt Saskatoon Star Phoenix från november 14 2005, visste varken Mr Carneige eller de som han talade vid, att orädda och nyfikna vargar är en varningssignal. Det första villkoret är att allmänheten, speciellt friluftsmänniskor, informeras om att när de möter orädda, nyfikna vargar lämna området skyndsamt, utan att springa, och vara beredda på att försvara sig. Att springa innebär att inbjuda till attack.

Varför är orädda och nyfikna vargar ett varningstecken?

När vargar är vid gott hull är de extremt skygga och undviker människor. Jag har sett i vildmarken ofta hur vargar grips av panik när de stöter på mina spår eller får vittring. Andra iakttagelser tyder också på att vargar normalt är mycket försiktiga. Men, när deras normala byte tar slut, så börjar de leta efter alternativ. De gör så mycket försiktigt och över en lång tidsperiod. Detta sökande efter en alternativ födokälla visar sig i att vargarna blir – efter hand - orädda och nyfikna. Mina grannar, min hustru och jag har färska erfarenheter (1999-2003) när en vargflocks bytesdjur tog slut och de närmade sig lantbruk och förstäder. Jag har granskats tre gånger i det öppna av vargar, samma vargar hotade min hustru två gånger, en gång på förstutrappan. Samma vargar anföll och dödade grannars hundar, förföljde ryttare och ”nafsade på” och dödade tamboskap. De var närgångna mot min grannes mjölkkor och bet och nafsade i svansar, öron och bakhasor. Andra Vancouver Island vargar utforskade människor genom slicka och nafsa och riva i kläder (vid en campingplats på Vargas Island nära Tofino) i veckor innan de anföll och allvarligt sårade en campare, Scott Lavigne den 2:a juli år 2000. Han räddades från anfallet av andra campare. Jim Beatty, Vancouver Sun sidor A1-2 den 5:e juli år 2000. Slutsatsen är, att när vargar verkar orädda, stirrar på dig och följer dig då granskar de dig – och tänker sannolikt på lunch.

En försvårande faktor är avskräde runt bostäder. Vargar dras till bostäder när deras naturliga byte är på upphällningen och hittar alltid lämningar och sopor. Att äta rester kan bli en vana och de blir därigenom tillvanda till människor. Sådana vargar behöver inte vara utsvultna för att utsträcka sitt alternativa födosök till att inkludera människor. Två vargar som dödas efter attacken på Vargas Island var fulla av hjortkid. Detta antyder att tillvanda vargar kan anfalla utan att vara hungriga. Slutsatsen är: orädda och nyfikna vargar är farliga oberoende av hur de blev sådana.

Argumentet, att vargar är ofarliga eftersom de sällan har anfallit människor i Nordamerika, är felaktigt. Det finns goda skäl till att vargar i Nordamerika, i motsats till Europa, sällan anfaller människor. De senaste decennierna har vi Nordamerika haft en unik situation: vilda djur har fått göra en come back. Få Nordamerikaner vet idag att bara för hundra år sedan det fanns mycket få vilda djur och att det har gått åt stora resurser för att få tillbaka de dessa. Återkomsten av det vilda Nordamerika, och därigenom kontinentens biologiska mångfald är troligen den största lyckosamma miljöhistorien av det 20:e århundradet. En sådan återhämtning börjar med en uppgång av gräsätarna. Efter en tidsrymd börjar rovdjuren öka. Så länge rovdjuren är sällsynta, och gräsätarna talrika, är vargarna välgödda. De blir stora och kraftiga och mycket skygga. Vi förväntar oss inte att se orädda och nyfikna vargar. Under dess omständigheter ser man sällan varg vilket ger upphov till den romantiska bilden av varg så vanligt i Nordamerika idag. Men, när bytesdjuren tar slut medan antalet vargar stiger, kommer vargarna att söka nya marker i sitt sökande efter nytt byte. Då uppträder de orädda, nyfikna vargarna.

Hur vet vi detta?

Först, eftersom vargar har fötts upp i fångenskap av forskare har vi skaffat oss en detaljerad kunskap i hur vargar utforskar nya situationer. Informationen diskuteras mellan kollegor i mitt yrke, etologi, att studera djurens beteende. I mitt yrke är det livsviktigt att förstå djurens tillvänjande för att överleva arbete med i naturen med halvtama djur. För det andra har jag personlig erfarenhet av en vargflock som hade sitt revir nära vårt hus på Vancouver Island under fyra års tid. En flock vars bytesdjur tog slut och de invaderade lantbruk och förstäder. Jag antecknade erfarenheterna från mina grannar, min hustru och mig själv eftersom dessa var så vitt jag vet de första vargarna som inte bar sig åt som normala Nordamerikanska vargar. Snarare, de liknade mera ryska vargar. Jag skrev om detta till Erich Klinghammer i Wolf Park, Illinois, en gammal vargbiolog; brevet publicerades i Virginia Wildlifer (May 2003 issue sid 39.43) . För det tredje, editerar jag en bok om ryska vargar skriven av en språkexpert, Will Graves, som arbetade som översättare för Amerikanska armen. De ryska erfarenheterna understryker med stor precision när vargar blir farliga. För det fjärde, en bok av Heptner m fl; Mammals of the USSR har nu översatts till engelska av Smithsonian Institute, och finns alltså nu på engelska. Läs avsnittet om vargar! Ironiskt nog, de ryska erfarenheterna är liknande de som de amerikanska nybyggarna upplevde och som beskrevs i detalj av Stanley P. Young (1946. The wolf in North American History. Idaho: Caxton). Att vargar kan utgöra ett dödligt hot är alltså inte en Rödluve-historia.

Man kan inte försvara den nuvarande romantiska tron om ofarliga, vänliga, kramgoa vargar. Det är absolut nödvändigt att allmänheten får reda på att det finns en stor mängd information som bevisar motsatsen. Och allmänheten ska veta varningstecknen innan de ger sig ut i naturen. Och orädda, nyfikna vargar är just ett sådant tecken.

Tyvärr, det är inte bara detta man ska känna till när man är i områden med växande vargpopulationer. Växande vargpopulationer kommer oundvikligen att överlappa områden där små rovdjur bär på rabies. Alltså kommer troligen en del vargar att smittas. Dessa vargar är mycket farliga, inte bara på grund av de i sitt mentala tillstånd blir extremt aggressiva och delar ut många och djupa bett men också därför att ett sådant bett är dödligt om det inte kommer under snabb behandling. Var och en som blir biten måste komma snabbt till sjukhus för behandling. I gamla tider var botemedlet mot rabies utrotning av vargen i Kanada. Det var då. Hur man ska handskas med problemet nu är kruxet. Svaret kan vara, gå inte ensam, var beväpnad och se till att mobilen är med.

Sen finns det ett tredje problem för vilket det inte finns något lätt svar. Som vi sagt tidigare. Först kommer gräsätarna, sen kommer rovdjuren och så småningom kommer sjukdomar och parasiter, Vissa av dessa behöver både gräsätare och rovdjur för sin levnadscykel. Om vi tillåter täta vargpopulationer är det oundvikligt att dödliga sjukdomar som Hydatid sjukdom uppträder. Denna sjukdom beror på en dvärgbinnikemask (Ecinococcus granulosus) som lever i tarmkanalen of hunddjur – vargar, hundar, rävar – i stor mängder. De producerar små ägg som kommer ut med avföringen i stora mängder från smittade individer. Normalt sprids dessa ut och konsumeras med maten av hjortdjuren. De bildar sedan stora cystor i lungor, lever och hjärna i den smittade gräsätaren. Varje cysta innehåller stora mängder av dvärgbinnikemaskhuvuden. Sjukdomen dödar djuren eller gör det till ett lättfångat byte. När lungor eller lever äts av rovdjuret sätter sig binnikemasken i tarmen och cykeln är fullbordad.

Människor kan bli smittade av pälsen av smittade djur eller från avföring som berörs. Vargfekaler kan innehålla millioner och åter millioner av ägg. Dessa ägg kan som damm virvla upp i luften och hamna på händer eller i ansiktet. Larverna bosätter sig i blodrika organ – lever, lungor, hjärna – där de växer till stora cystor fulla av dvärgbinnikemaskhuvuden. Dessa cystor är dödliga om de inte avlägsnas på kirurgisk väg. Det är alltså upp till oss att (a) se till att denna sjukdom inte blir vida spridd och (b) att jägare och guider vet att vargfekaler aldrig ska vidröras eller sparkas. Undvik dem och rör dem inte. (c) In areas with Echinococcus dvärgbinnikemask måste avpälsning av rovdjur ske med handskar och andningsskydd! (d) Ge aldrig inälvor från hjortdjur till hundar. Om hundens tarm innehåller Echinococcus dvärgbinnikemask kommer huset och trädgården att bli inpyrd av dödliga dvärgbinnikemaskägg. Dessa kan utvecklas till stora cystor hos dem som bor i huset. Lantgårdar är speciellt utsatta. Information om utbredningen av Hytatid-sjukdomen i Kanada och Förenta Staterna kan enkelt hittas på Internet. Historiskt sett var den ovanlig – liksom vargarna.

Det finns andra sjukdomar som kommer att spridas med ”kompletteringen av det ekologiska systemet”. Vi har framför oss ett potentiellt hälsoproblem.

Lev väl, Val Geist.

Översättarens tillägg:

Echinicoccus multilocularis(rävens dvärgbandmask) Är ett ännu större hot än hundens dvärgbandmask och den finns ju redan hos en tredjedel av vargarna i Finland.

Artikeln visar också att biologerna har gjort ett fundamentalt misstag när man baserat sina rekommendationer från en liten population rovdjur med ett överskott på byte medan man helt ignorerat äldre tiders kunskap för att inte tala om de ryska nutida kunskaperna. Våra förfäder som utrotade vargen hade rätt. Dagens biologer och rovdjursivrare tar på sig ett enormt ansvar som de tydligen inte är medvetna om. Rovdjursromantikerna måste lära sig den bistra verkligen. Rovdjuren är ett stort hot mot vår livskvalité och på sikt vår hälsa.
http://www.folkaktion.com/content/view/1915/3/
Bruno

Inläggav Nils L » 02 apr 2006, 18:39

http://www.jakt-fritid.nu/rovdjursinc.htm
Här är en länk tyvärr så stämmer inte uppdateringen med datumen i listan.
Källan borde inte vara så svår att få tag på då månag namn och platser är givna. Dessvärre fanns inte de sista två åren med.
Nils L

Inläggav Melker » 03 apr 2006, 10:28

Från SJF:s hemsida.

"2006-03-30 15:03:00
Finska jakthundar lever farligt
I Finland vargdödades 34 hundar av vargar i fjol.

22 av hundarna revs av vargar när de jagade 12 var bandhundar som dödades på sina gårdar. Detta är ett rekord. De flesta hundarna föll offer för vargar i kommunerna i östgränsen. Norra Karelen är särskilt drabbat.
Vargstammen i Finland beräknas till mellan 200 till 300 vargar.
Vargarna har dödat 55 hundar de senaste åren.

Bo Lindevall"
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Bruno » 09 apr 2006, 15:15

Nils L och övriga. Här är en länk till händelsen i Lit. Och du Nils L - det var bara roligt att hjälpa till.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 64,00.html

Finns även fler artiklar kvar på nätet om denna varg.
Kolla in nyhetssök på eniro http://www.eniro.se/query?q=vargen+lit& ... ect=&site= här finns artiklar kvar även från Östersunds-Posten och Länstidningen.

Ha de´
Bruno

Inläggav Bruno » 09 apr 2006, 18:01

Glömde klippa in kopia på artikeln.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 64,00.html

Publicerad: 2005-07-18

Här LIT-ar de inte på vargen

TRÄFFADE GRÅBEN "Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv", säger Åsa Pettersson, som mötte vargen med dottern Sandra.
Foto: ROBIN NORDLUND

Lilla Lit i skräck efter attacken

LIT.
Åsa och Sandra Pettersson var ute på kvällspromenad när den vilda vargen plötsligt började förfölja dem:
- Den var stor och kom närmare och närmare. Vi tvingades stoppa en bil och fly.
Den närgångna varghannen sätter skräck i den jämtländska byn Lit, två mil norr om Östersund.
Under de senaste dagarna har den observerats ett 30-tal gånger.
I lördags kväll var Åsa Pettersson, 52, och dottern Sandra, 28, ute och promenerade längs landsvägen.

Kom närmare
-Vi såg ett stort djur som rörde sig bland husen och såg direkt att det var en varg, säger Sandra Pettersson.
De fortsatte sin promenad i tro att vargen skulle försvinna.
-Men så plötsligt stod den där och började lufsa emot oss.
De skrek och försökte schasa bort varghannen. Men han kom bara närmare.
-Till slut var han väl bara en halvmeter ifrån oss. Då var vi rejält uppjagade. Vad skulle vi göra?

Stoppade en bil
Vargen dansade runt dem.
- Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, säger Åsa Pettersson.
- Jag ställde mig mitt ute på vägen och stoppade första bilen som kom körandes. Ta oss bara hem, sa vi.
De var inte ensamma om att se vargen den kvällen. Mellan klockan 23 och 03 strök den runt mellan villor, hundgårdar och hagar.
-Vi såg i morse att den hade varit och grävt vid vår kaninbur, säger Frida Hemborg, 16.
Polispatrullen som tillkallades fick också syn på vargen som fräckt strök sig längs polisbilen.
Olov Eriksson, 19, lyckades ta en bild på varghannen:
-Den gick alldeles bakom bilen så den var väl ett par meter ifrån mig.
Viltvårdaren Per-Göran Eriksson tror att vargen kan ha lockats till byn av olika anledningar:

"Verkar knäpp"
- Det kan finnas en löpande hundtik i området. Sedan lockas vargen alltid av betande boskap. Stryker den längs landsvägen så kan den också leva på överkörda djur.
Men vargens tambeteende förbryllar.
-Jag får en känsla av att den är van vid människovittring. Den måste ha haft kontakt med människor tidigare. Den verkar vara lite knäpp, säger han.

Karin Östman

Dödar flest i Indien
Det finns ungefär 100 vargar i Sverige. Arten fridlystes 1966.
Antalet dödsoffer efter vargattacker i hela världen är sex till sju per år, de flesta i Indien. Ungefär lika många dödas av hajar världen över varje år.
Ingen människa i Sverige har i modern tid blivit angripen av en varg.
Bruno

Inläggav Twinn » 21 apr 2006, 21:11

Saxat från jaktjournalens hemsida.

EXTRA! VARGAR DÖDADE 22-ÅRING!!!

2006-04-20

Minst fyra vargar har dödat en 22-årig man som skulle ta en kvällspromenad. När mannen inte kom hem i utsatt tid sökte hans kamrater honom. När de hittade honom på vägen stod vargarna fortfarande och åt på kroppen, de chockades av synen de mötte!

Jaktjournalen kan som första svenska tidning avslöja den tragiska händelse när en grupp vargar dödade den 22-årige Kenton Carnegie i Kanada. Den tragiska vargattacken har inte nått Sverige tidigare trots en intensiv vargdebatt, för och emot varg.
Enligt Fish & Wildlife Service har ett 80-tal attacker skett tidigare, dock utan dödsfall.
De nu avslöjade händelserna kan komma att påverka även den svenska vargpolitiken. Läs allt om tragedin i nästa nummer av Jaktjournalen.
Tidningen finns hos prenumerant fredag den 21 april och i kiosk den 23 april.
Mvh Twinn
Blaser and 9.3's go together like hookers and politician's.
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav Twinn » 21 apr 2006, 21:13

Ännu en saxning från jaktjournalens hemsida:

Söker skyddsjakt på varg

2006-04-12

Orsa (JJ) Orsa kommun har beslutat att ansöka om skyddsjakt på varg. Ansökan gäller tre vargar i en grupp som dödat flera hundar och tamdjur.

Rättviks kommun har tidigare ansökt om skyddsjakt men fått avslag från länsstyrelsen och Naturvårdsverket. Mikael Thalin (c) hoppas att myndigheterna ska inse problemen i glesbygden och agera i frågan om vargarna som ställt till stora problem senaste tiden.

Jag vet inte hur länge till det måste dröja för att varningklockorna ska börja ringa!?!?!? Hos mig har de ringt ett tag iaf.
Mvh Twinn
Blaser and 9.3's go together like hookers and politician's.
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav Hogterrier » 22 apr 2006, 20:35

April 5, 2006?

En 8årig pojke vargdödad i Ryssland.

http://cwapc.org/news/IncidentDescripti ... 60405.html

------------------------------------------------------------------------------------
18. April 1996

24årig kvinna vargdödad.

http://www.wolfpark.org/Articles/Wyman.html
-------------------------------------------------------------------------------------

En studie av över 80st vargattacker i Alaska/Kanada.
Finns att läsa på:

http://www.usa4id.com/Documents/Documen ... ttacks.htm
Användarvisningsbild
Hogterrier

Inläggav Bruno » 24 maj 2006, 22:10

Nio skadade i vargangrepp. Även i februari blev 17 människor skadade av vargar i samma område.
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article2113372.ece

tidningen Dagsavisen 23.05.2006

NI SKADD I ULVEANGREP
Dusjanbe (ANB-AP): Ni mennesker, deriblant et barn, ble skadd da en ulv gikk til angrep nord i Tadsjikistan sist helg.
De ni menneskene, deriblant tre kvinner og et barn, er innlagt på sykehus etter at en ulv angrep dem i landsbyen Dasjti Kosi. Angrepet skjedde i løpet av helgen, men ble først kjent tirsdag. Omstendighetene rundt angrepet er ikke kjent.

I februar ble 17 mennesker skadd av ulver som angrep i samme område i Tadsjikistan. (ANB-AP)
Bruno

Inläggav Hogterrier » 29 maj 2006, 12:41

Användarvisningsbild
Hogterrier

Nästa

Återgå till Övrigt