Jaktsidan och SvJF har avslutat samarbetet

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Jaktsidan och SvJF har avslutat samarbetet

Inläggav sos » 11 sep 2015, 21:41

Jaktsidan och SvJF har avlsutat samarbetet

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/52020 ... ntry884492

Blev det ohållbart...??? att vara på ett forum med direkt kontakt?
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Re: Uppfattning om att jägare vill använda automatvapen...

Inläggav Stewe's world on ice » 11 sep 2015, 22:03

sos skrev:Jaktsidan och SvJF har avlsutat samarbetet

Det blev nog för mycket kontakt med jägare som söker svar och kände sig svikna. Bättre att låsa in sig i bunkern och planera för jägarnas framtid i fred från alla jägare.
Vore dårskap att ta jaktlig beslut när det tar så mycket resurser att svara på jägares klagomål bättre att lägga resurserna på annat viktigare.
Ett bra beslut av sjf. Om det är mindre medlemmar man är ute efter dvs.
Stewe's world on ice

Uppfattning om att jägare vill använda automatvapen...

Inläggav Kendo » 11 sep 2015, 22:17

Stewes world on ice skrev:
sos skrev:Jaktsidan och SvJF har avlsutat samarbetet

Det blev nog för mycket kontakt med jägare som söker svar och kände sig svikna. Bättre att låsa in sig i bunkern och planera för jägarnas framtid i fred från alla jägare.
Vore dårskap att ta jaktlig beslut när det tar så mycket resurser att svara på jägares klagomål bättre att lägga resurserna på annat viktigare.
Ett bra beslut av sjf. Om det är mindre medlemmar man är ute efter dvs.

När väl skiten träffade fläkten, så att säga, så gjorde man inte många rätt. Det hade räckt med att googla lite, typ social media damage control.

SJF gjorde tyvärr tvärt emot vad som hade varit det bästa för dem. Man stod på sig och hävdade sin rätt, argumenterade, snudd på hotade och försökte tysta debatten (det kanske inte var avsiktligt, men det upplevdes nog så av många vilket är vad som räknas, ex. när en representant bad folk ringa/maila istället)

Bensin på elden.

Lite synd att de lämnar in handduken faktiskt. Men det är samtidigt hoppingivande att se en sån reaktion, det känns som ett kvitto på att internet är ett kraftfullt och fungerande verktyg för att samla likasinnade. Likasinnade som annars aldrig hade setts eller hörts.
Kendo

Inläggav herrgårdsvagn » 11 sep 2015, 23:42

Lite tidigt att fira men jag ska lägga skumpan på kylning, snart nog så läggs förbundet ner och då tar jag fram skumpan.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav Luger6 » 12 sep 2015, 00:35

Förbundet känner sig kränkta, sätter näsan i vädret och hoppar av ett mångårigt sammarbete på grund av att patrasket inte ställer rätt frågor?
Nä, så år det ju inte, arbetsinsatsen för att besvara pöbelns frågor är för hög och har absolut inget med att göra att jaktsidans tråd om AIAX har
ca 65000 träffar hittills och även en och annan post som kritiserar SJF agerande.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Lundbergarn » 12 sep 2015, 00:47

De uppför sig som mina barn gjorde vid 5-års ålder när de inte fick som de ville. Ta befogad kritik verkar inte vara deras starka sida. Vilket är synd, en konstruktiv och öppen debatt hade man kunnat komma långt med.
Hemma säger man: När argumenten tryter kommer nävarna fram.
I brist på nävar gjorde de sådär.
Lundbergarn

Re: Jaktsidan och SvJF har avslutat samarbetet

Inläggav Luger6 » 12 sep 2015, 08:15

Se där ja, SJF påstår att det inte är dom som har avslutat samarbetet med jaktsidan. Ska bli intressant att läsa vad det är som motiverar beslutet att ge dom respass
från samarbetet med forumet. Vad jag har förstått så är tråden om AIAX/MR1/policyn den längsta/populäraste i jaktsidans historia men å andra sidan har det också
antyds det från medlemmar och moderatorer att den ibland hårda tonen mot SJF har spillt över till andra trådar och drar ner stämningen.
SJF agerande i frågan har också dragit ner min stämning en del, jag hade gärna varit kvar i ett förbund som jobbar för jaktens fromma, vilket för min del inkluderar
arbete med att hävda jägarens rätt att använda adekvata, moderna verktyg för att utöva sin hobby.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Brohuvud » 12 sep 2015, 08:58

Stämningen var väl tråkig och det verkade som många gjorde sak av att pinka på SvJF snarare än att vara konstruktiv.

Det är lätt att vara tuff bakom tangentbordet, och det var jävligt gnälligt om jag får säga så, fokus på fel fel fel som så ofta händer på webben. Tyckte att en klick seriösa forumister förde en intellektuellt högre dialog (som här) i flera trådar, men som har nämnts, kändes som mycket spillde över. Läst forumet länge men postade typ aldrig.

Om det var orsaken till uppbrottet, vem vet? Kanske rörde dig om pengar? Tid? Tröttnade man på att försvara sig mot anonyma, kränkta, medelålders män?

Oavsett så var det synd, kunde ha varit ett sätt att ta kontakt gräsrötterna och kanske både lära och lära ut.
A man generally has two reasons for doing a thing, one that sounds good and the real one.
J.P. Morgan
Användarvisningsbild
Brohuvud

Inläggav fonkystuff » 12 sep 2015, 09:04

Jag har förståelse för att de inte orkade längre. Lättare att hålla en dagisklass snorfri i november.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav Filfrasen » 12 sep 2015, 09:13

Håller med Brohuvud.

Vem står frivilligt kvar i gropen och låter folk spy och pissa på en ?
Meningen med arean var väl att få förslag och ge förbundets syn på jaktrelaterade frågor,
inte vara en spottkopp.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2015, 09:21

Filfrasen skrev:Meningen med arean var väl att få förslag och ge förbundets syn på jaktrelaterade frågor.

Det var väl just där det sket sig då folk ville ha svar på frågor men då inga svar kom så skenade tråden iväg. Dom blev väl kränkta av kritiken helt enkelt.
Stewe's world on ice

Inläggav Filfrasen » 12 sep 2015, 09:24

Stewe's world on ice skrev:
Filfrasen skrev:Meningen med arean var väl att få förslag och ge förbundets syn på jaktrelaterade frågor.

Det var väl just där det sket sig då folk ville ha svar på frågor men då inga svar kom så skenade tråden iväg. Dom blev väl kränkta av kritiken helt enkelt.

Om kritiken hade kommit i form av konstruktiva förslag till bättring kanske det hade
kunnat mynna ut i något possitivt i stället för ett avslutat sammarbete ?
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2015, 09:32

Filfrasen skrev:

Om kritiken hade kommit i form av konstruktiva förslag till bättring kanske det hade

Jag tyckte det fanns en hel del sådana i den tråden.
Första motionen som behandlar problematiken kring att gå pm ärenden på tycke och smak kom väl redan 2009. Detta är ingen nya misslyckanden utan upprepning av gamla där inte ens intern kritik hjälper.
Stewe's world on ice

Inläggav rkt » 12 sep 2015, 09:41

Jag undrar hur ni som anser att sjf inte behövs tror att jakten kommer att förvaltas utan ett förbund. Föreställ er att politikerna får för sig att avsluta det allmänna uppdraget hos sjf. Vad är eran mest kvalificerade gissning om vad som händer med jakten då? Tror ni på fullaste allvar att politikerna "släpper" jakten fri? Det här är en seriös fråga, är verkligen intresserad av vad ni som gnäller hela tiden på sjf tror händer om dom försvinner? Gärna seriösa och genomtänkta svar... Inga foliehattar.

Hls Rickard
rkt

Inläggav Raggarö » 12 sep 2015, 09:42

Filfrasen skrev:

I min lilla värld av blommor så kom det en blandning av konstruktiv kritik och rent gnäll från forummedlemmarna, många vettiga svar eller skylla ifrån sig, hota med polisanmälning + en massa floskler beroende vem som svarade från SvJF.

Nu blev det som det blev, jag kan tycka att det var synd att arean stängdes, jag kommer fortsätta att kontakta Outdoorsman och Linkis ändå om jag har ej vapenrelaterade frågor.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2015, 10:02

rkt skrev:Jag undrar hur ni som anser att sjf inte behövs tror att jakten kommer att förvaltas utan ett förbund. Föreställ er att politikerna får för sig att avsluta det allmänna uppdraget hos sjf. Vad är eran mest kvalificerade gissning om vad som händer med jakten då? Tror ni på fullaste allvar att politikerna "släpper" jakten fri? Det här är en seriös fråga, är verkligen intresserad av vad ni som gnäller hela tiden på sjf tror händer om dom försvinner? Gärna seriösa och genomtänkta svar... Inga foliehattar.

Hls Rickard

Jag vill inte att dom ska försvinna jag vill att dom ska sluta hålla pm om ryggen och göra deras smutsgöra. Detta skulle enligt mig stärka sjf.
Stewe's world on ice

Inläggav Filfrasen » 12 sep 2015, 10:07

Utan att ha lusläst allt i den tråden så kan man nog ana att det inte var den
kontruktiva kritiken som bidrog till att den möjligheten nu är borta ?

Det verkar som det finns en falang som önskar att SJF ska gå i graven
och att detta är en framgång.
Frågan är om dessa belackare är beredda att axla manteln om deras önskan skulle besannas och
göra SJF jobb med det allmänna uppdraget ?
Eller är det bara en flock gamar som kraxar och längtar efter att något ska dö ?
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2015, 10:13

Filfrasen skrev:Utan att ha lusläst allt i den tråden så kan man nog ana att det inte var den

Frågan är om dessa belackare är beredda att axla manteln om deras önskan skulle besannas och
Eller är det bara en flock gamar som kraxar och längtar efter att något ska dö ?

Och den falangen spelas rakt i händerna av sjf själva.
Stewe's world on ice

Inläggav Filfrasen » 12 sep 2015, 11:06

Filfrasen skrev:Utan att ha lusläst allt i den tråden så kan man nog ana att det inte var den

Och den falangen spelas rakt i händerna av sjf själva.

Det är alltid lättare att peka finger på att någon annan har gjort något dåligt än
att göra något bra själv.
Det som behövs nu innom klubbar,föreningar och förbund är folk som kan och vill
göra något.

Med göra något menar jag inte att sitta och gnälla på internet och hoppas att dom
som åtminstånde försöket ska gå under om man inte är beredd
att spotta i nävarna och göra jobbet bättre själv.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav hk » 12 sep 2015, 11:24

SvJF kunde fått med sig massorna lätt om dom varit öppna och kunde motivera vad dom gjort, men eftersom dom inte kan det så försöker dom sopa allt under mattan och hoppas att allt glöms fort, men det ska vi nog se till att det inte görs :twisted:
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Nästa

Återgå till Övrigt