Vad har ni med er i ryggsäcken?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav mickekarl » 30 dec 2012, 10:42

tanden skrev:
dr_cosmo skrev:
Tobbeeng. skrev:en packning för jakt får plats i swedteams midjesäck.

Det är inte så enkelt, det finns många olika typer av jakt och jägare.

/R

men den röda tråden verkar vara att alla blir akut skitnödiga så fort de sitter på passet... :mrgreen:

Sitter på pass? Jag trodde frågan gällde vad man har med sig när man jagar. Sitter på pass är ju en helt annan sak, då kan man ju ha med en husvagn med lite extra grejjer o bara parkera på lämpligt ställe.

Ps. Dasspappret i min packning är inte i första hand tänkt för att jag ska skita i skogen, det brukar jag göra hemma. Pappret är till kikarsikte, eftersök, mm.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Re: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav robert.a » 30 dec 2012, 11:19

I ryggsäck vid älgpass.
Regnställ
extra sockar
varm tröja
kaffe och macka
skit papper används mest till kikaren men jävlar om det glöms
första förband.

Knivar, ammo, radio och sånt bärs i klädseln.
robert.a

Sv: Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Tobbeeng. » 30 dec 2012, 11:36

dr_cosmo skrev:

/R

jagar även viss jakt i fjäll, och jag skulle nog kunna pula ner packningen i en midjeväska. har dock ryggsäck då.

angående skiteriet i skogen så lär man sig att ha med pappret efter att man lära skure ur underställe en gång...

/ Mvh. Tobbe
-- För varje vinst kommer förlusten närmare --
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Inläggav mickekarl » 30 dec 2012, 12:01

Bär med er mindre mat o kaffe till skogen så blir det mindre behov av att skita dessutom, då går det åt mindre dasspapper i packningen också. På så sätt kan ni snart avvara ryggsäcken och får plats med det nödvändiga i fickorna. Då blir det mindre tungt att bära och behovet av att konstant äta för att hålla energin uppe minskar, å det är ju bra då ni ändå inte har så mycket mat med er.
Behöver ni äta för att det är tråkigt på jakten så byt för guds skull fritidssyssla och ägna er åt något ni tycker är roligt istället.

Man varken svälter eller törstar ihjäl under en jaktdag även om man inte har med sig något. Handlar mest om en ful ovaba att det alltid ska ätas när man jagar. För ev blodsockerfall så stoppa en kexchocklad eller japp i ena fickan så är det provlemet löst.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Re: Sv: Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav dr_cosmo » 30 dec 2012, 13:27

Tobbeeng. skrev:
dr_cosmo skrev:

/R

jagar även viss jakt i fjäll, och jag skulle nog kunna pula ner packningen i en midjeväska. har dock ryggsäck då.

angående skiteriet i skogen så lär man sig att ha med pappret efter att man lära skure ur underställe en gång...

/ Mvh. Tobbe

Det finns absolut tillfällen då en liten ryggsäck eller midjeväska räcker men sist jag var ute så dök termometern till -28. Då krävs det att man har med sig rätt saker om man vill ha med sig alla fingrar och tår hem.

//R
dr_cosmo

Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Mr X » 30 dec 2012, 15:06

Kollade vad jag hade i ryggsäcken, handsprit, dasspapper, walkstol, dragband, buntband, stort förstaförband med inriktning mot hund, nätsäck som kan fästas på ryggsäcken, större kniv, ammo, kamera och energidryck/vatten.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Mr X

Inläggav jocke.s. » 30 dec 2012, 18:42

mickekarl skrev:Bär med er mindre mat o kaffe till skogen så blir det mindre behov av att skita dessutom, då går det åt mindre dasspapper i packningen också. På så sätt kan ni snart avvara ryggsäcken och får plats med det nödvändiga i fickorna. Då blir det mindre tungt att bära och behovet av att konstant äta för att hålla energin uppe minskar, å det är ju bra då ni ändå inte har så mycket mat med er.
Behöver ni äta för att det är tråkigt på jakten så byt för guds skull fritidssyssla och ägna er åt något ni tycker är roligt istället.

Man varken svälter eller törstar ihjäl under en jaktdag även om man inte har med sig något. Handlar mest om en ful ovaba att det alltid ska ätas när man jagar. För ev blodsockerfall så stoppa en kexchocklad eller japp i ena fickan så är det provlemet löst.

En choklad bit är ju helt värdelöst om du har en bit kvar av dagen!, då du bränner en japp tämligen fort!!!, sen får du en svacka till som är ännu djupare!!!,
Inget för mig!, på en heldag....
ofta skjuter man utan att jaga,
OFTAST jagar man utan att skjuta....
Användarvisningsbild
jocke.s.

Inläggav mickekarl » 30 dec 2012, 18:53

Använder inte min kexchocklad som mellanmål mitt på dagen. Den används om musten verkligen är på väg att ta slut och för att orka ta sig till bil eller hus.
Äta mitt på dagen gör jag inte annat än av rent psykologiska skäl i så fall(veta att magen är full). Den energi jag behöver för att genomföra en jaktag har jag redan fått i mig innan jakten, äter jag under jaktdagen så är det ju bara för att jag vill känna mig mätt. Som jag skrev innan så svälter jag inte ihjäl på en dag.
Den kexchocklad och den festis jag bär med mig brukar nog få vara med på 5-10 jakter innan de används och måste ersättas. En vanlig jaktdag äter jag frukost innan jakt och middag efter jakt
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav jocke.s. » 30 dec 2012, 19:05

mickekarl skrev:Använder inte min kexchocklad som mellanmål mitt på dagen. Den används om musten verkligen är på väg att ta slut och för att orka ta sig till bil eller hus.
Äta mitt på dagen gör jag inte annat än av rent psykologiska skäl i så fall(veta att magen är full). Den energi jag behöver för att genomföra en jaktag har jag redan fått i mig innan jakten, äter jag under jaktdagen så är det ju bara för att jag vill känna mig mätt. Som jag skrev innan så svälter jag inte ihjäl på en dag.
Den kexchocklad och den festis jag bär med mig brukar nog få vara med på 5-10 jakter innan de används och måste ersättas. En vanlig jaktdag äter jag frukost innan jakt och middag efter jakt

Strongt!, skulle inte funka för mig :D
Användarvisningsbild
jocke.s.

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Tobbeeng. » 30 dec 2012, 23:14

dr_cosmo skrev:
Tobbeeng. skrev:
dr_cosmo skrev:[quote="Tobbeeng."]en packning för jakt får plats i swedteams midjesäck.

/R

/ Mvh. Tobbe

Det finns absolut tillfällen då en liten ryggsäck eller midjeväska räcker men sist jag var ute så dök termometern till -28. Då krävs det att man har med sig rätt saker om man vill ha med sig alla fingrar och tår hem.

//R[/quote]
har alla utstickande kroppsdelar kvar trots att jag midjeväska.

/ Mvh. Tobbe
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav dr_cosmo » 31 dec 2012, 02:07

Tobbeeng. skrev:har alla utstickande kroppsdelar kvar trots att jag midjeväska.

...du missade uppenbarligen poängen trots att den serverades på silverfat.

Läs detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reduktionism

//R
dr_cosmo

Inläggav jimmy85 » 31 dec 2012, 02:14

Kaffe
Dasspapper
Ammo
Vantar
Strumpor
Ev smörgåsar
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Tobbeeng. » 31 dec 2012, 15:24

dr_cosmo skrev:
Tobbeeng. skrev:har alla utstickande kroppsdelar kvar trots att jag midjeväska.

...du missade uppenbarligen poängen trots att den serverades på silverfat.

Läs detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reduktionism

//R

grekiska

/ Mvh. Tobbe
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Cmxi » 31 dec 2012, 15:36

Ryggsäck med Handskar, tjock tröja, vatten, nötchoklad , jaktpall, jaktradio samt borsnake om jag sätter pipan i marken.

På mig har jag kläder efter väder och stövlar om det inte är för kallt samt något att dra djuret med.
Bössan rymmer all ammo jag behöver.
Med swingbladen fixar man der mesta.

Men sen har vi stuga+slaktbod mitt på marken samt fyrhjuling+pulka om man skjuter något stort.
Blaser R8 KKC
Blaseer R8 Pro Adj
Pipa:1 308W , Pipa:2 9.3x62
A-Tec Maxim Titan .338
Stalon W110 .7,62 / 9,3 fronter.
Zeiss 1.1-4x24
Aimpoint H2,

Husqvarna 350CS

Vovve1
Vovve2
Cmxi

Sv: Vad har ni med er i ryggsäcken?

Inläggav Ante. » 31 dec 2012, 16:38

Har med två ryggsäckar när jag jagar :lol:

i den stora säcken finns, mackor, ombyte, grillpinne, reserv headset till radion, termos och vattenflaska.

I den lilla trepunkts säcken finns, lampor till bössan och en själv, spårlina, första hjälpen, tryckförband, snöre till att dra ut allt vilt med och plasthandskar.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav MagnusBj » 31 dec 2012, 17:36

I ryggan:
Kaffe
Mackor
Toapapper
5 meter paracord
Liten Maglight
Sittunderlag
Hopfällbar pall beroende på jaktform
Extra batterier (lurar/gps)

På mig (förutom kläder....) :lol:
(radio,lurar och gps vid gemensam jakt)
Mobil
Mora 2000
Necker kniv
Kompass
Karta
Tändare

Och i bilen har jag en back med diverse "bra o ha" såsom extra radio, ombyten, headset, etc..
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Styrkan » 31 dec 2012, 17:58

Lite OT, men en bekant som i princip är deltidstrapper är känd för sin ryggsäck, som alltid är fylld med en massa bråte. Kläder, mat, verktyg, saltstenar, motorsågskedjor, ja allt möjligt. Alltid redo. En kompis till honom som ville skoja smög ner en stor, flera kg tung sten i säcken. Det roliga är att gubben bar omkring ryggsäcken i skogen i ett par veckor innan han upptäckte stenen.
Användarvisningsbild
Styrkan

Inläggav jocke.s. » 01 jan 2013, 02:40

På 80-talet var det en gubbe i jaktlaget, han hade pärer å fläsk med sig i skogen, plus stekpanna!, plus all sköns prylar som vi inte ens funderat på ha med sig, en riktigt rejäl packning!!
En dag kunde jag inte va tyst, frågade om han inte tyckte ryggsäcken var i största laget!?,
-Hörru du, det är ingen ryggsäck om man inte kan få ner ett cykelhjul! :mrgreen:
Användarvisningsbild
jocke.s.

Inläggav Amarace » 01 jan 2013, 03:05

På älgjakten har jag detta i ryggsäcken (är en glad amatör bara :) )

Skitpapper och lite hushållspapper (har även skitpapper med mig i byxficka)
Kniv för mat (sitter fastsatt i ryggsäcken så den är alltid där) m.m.
Buköppnare
Lite plastpåsar (typ 3l och 5l, några av varje samt vanliga matkassar en par stycken, man vill ju ha med sig hjärtat ut ur skogen t.ex :) )
En par vantar och sockar
Plåster och första förband (har jag i byxficka också)
Tändstickor och tändare samt några tändkuddar
Snöre
Hundkoppel som är runt 3m långt, starkt som går att använda till allt möjligt om man vill
Sen brukar det vara med en termos med varm choklad och en par smörgåsar.
En festis
En liten påse med sockerbitar (ifall man får blocdsockerfall)
Bryne

Har ammunition, tändare/tändstickor, skitpapper, ett par vinylhandskar m.m. med mig i kläderna, kniv sitter såklart i bältet också.

Sitter dock på pass.

OM jag skulle gå med hund eller liknande skulle jag ha med mig det som får plats i kläderna o kanske nån liten säck med vatten m.m. i.
Amarace

Inläggav birk0323 » 01 jan 2013, 13:25

När jag har som mest i ryggsäcken är under älgjakten eller om jag ska vara ute flera dagar(som är ytterst sällan nuförtiden).

Haglöfs Castor

underkläder och även jackan om jag ska röra på mig (gå till passet)
regnkläder, poncho om det är älgjakt (perfekt att elda stearinljus under)
Värmeljus alt en marchall.
yxa
någon form av snabbt eldtände som kan skapa en eld på sekunder
termos kaffe, kåsa i locket
termos mat,tallrik i locket, bestick i fryspåse (älgjakt)
Mackor
påse med hårda söta karameller
Vatten, rejäla mängder på älgjakten 2*2 liter. (blir max någon km för det mesta att gå som passjägare)
sovsäck och liggunderlag(om jag tänker sova ute)
en par meter snöre
fick och pannlampa
Papper, licens osv ligger i plastpåse i ytterfacket på locket.
Jag har även en kniv på utsidan säcken för div täljning (morakniv)

Radio, gps, karta med passen , snus, swingblade, förstahjälpen, ammo har jag i kläderna på kroppen.
Gps är bra om det blir mörkt, märka ut platser för att senare lättsamt hitta tillbaka, även om det är någon annan som ska dit.

Vid jakt med egen hund, räv, rå och bäver har jag nästan ingen packning med alls, blir bara bökigt att röra sig.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt