Efterkrav/postförskott??

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen

Re: Efterkrav/postförskott??

Inläggav Blaser338 » 29 okt 2010, 10:19

Earp skrev:Swedbank erbjuder bankgiro för privatpersoner iaf, kostar 250kr per år och 10kr per transaktion. Skaffade ett för ca 3 månader sen. När pengarna satts in tar det ca 3 dagar innan dom dyker upp på kontot, och för varje transaktion kommer det ett brev på posten med kvitto. Skaffade detta för att kunna skicka via postförskott, vilket kräver bank eller postgiro.

??? Skulle skicka ett kikarsikte till en forummedlem för ca 1 månad sedan, snackade med Swedbank och fick beskedet att det bara var till för företagare, nu skulle man kanske kunna göra ett undantag för mig då jag är känd på banken och haft företag med bankaffärerna i den lokala banken men annars så var svaret nej. Nu ordnade det sig ju ändå så jag la ner projektet men erbjuder de servicen så ska jag ha den bara för att jäklas :)
Blaser338

Inläggav Gunnebrink » 29 okt 2010, 10:59

Ehnebom skrev:
Silver skrev:Plus eller bankgiro krävs vid postförskottsärenden av bussgods det är jag iaf säker på. Förmodligen är det så för Posten också.

Jag måste tyvärr påpeka att du har fel...

Ska man skicka med bussgods så räcker det med ett vanligt bankkonto, posten därimot kräver plus- eller bankgiro

Det är ingen fara att jag har fel. Det märkliga är dock att när jag nyttjat postförskott via bussgods har det inte gått att använda bankkontonummer för det försökte jag med först. Så jag fick lov att låna det bankgironr som fadern har på hemmanet för att kunna skicka mot postförskott. Kan det ha blivit en förändring eller är det något lokalt påhitt här i Västerbotten?
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Blaser338 » 29 okt 2010, 11:05

Det finns nog lika många svar som det finns bussgodskontor. På deras hemsida står det bankkonto och det stämmer för det har jag utnyttjat men det kommer inte att hända igen, fick vänta arbetsdagr på pengarna :evil:
Blaser338

Inläggav Earp » 29 okt 2010, 11:16

Blaser338 skrev:
Earp skrev:Swedbank erbjuder bankgiro för privatpersoner iaf, kostar 250kr per år och 10kr per transaktion. Skaffade ett för ca 3 månader sen. När pengarna satts in tar det ca 3 dagar innan dom dyker upp på kontot, och för varje transaktion kommer det ett brev på posten med kvitto. Skaffade detta för att kunna skicka via postförskott, vilket kräver bank eller postgiro.

??? Skulle skicka ett kikarsikte till en forummedlem för ca 1 månad sedan, snackade med Swedbank och fick beskedet att det bara var till för företagare, nu skulle man kanske kunna göra ett undantag för mig då jag är känd på banken och haft företag med bankaffärerna i den lokala banken men annars så var svaret nej. Nu ordnade det sig ju ändå så jag la ner projektet men erbjuder de servicen så ska jag ha den bara för att jäklas :)

Ring och prata med dom igen, det enda du behöver är ett separat konto som är kopplat till bankgirot, var då absolut inga problem för mig

:)
Användarvisningsbild
Earp

Inläggav Anton1 » 31 okt 2010, 00:32

Inte för att vara negativ, men varför använda sig av postförskott när man kan använda sig av betalning via t.ex. internetbank, vilket ju är både smidigare och effektivare?
"Det är jägarna som är de nya djurvännerna. Man jagar för djurens skull, för jakt är inte död. Det är viltvård." Citat M-E Nilsson SvD
Anton1

Inläggav Blaser338 » 31 okt 2010, 07:39

Anton1 skrev:Inte för att vara negativ, men varför använda sig av postförskott när man kan använda sig av betalning via t.ex. internetbank, vilket ju är både smidigare och effektivare?

ALLA kanske inte vill betala i förskott och ALLA vill kanske inte skicka utan garanti att få pengarna.
Blaser338

Inläggav Anton1 » 01 nov 2010, 00:49

Blaser338 skrev:
Anton1 skrev:Inte för att vara negativ, men varför använda sig av postförskott när man kan använda sig av betalning via t.ex. internetbank, vilket ju är både smidigare och effektivare?

ALLA kanske inte vill betala i förskott och ALLA vill kanske inte skicka utan garanti att få pengarna.

Hur ska säljaren kunna lita på att köparen hämtar ut ett ev. paket via postförskott då? Det finns ju ingen garanti för det heller.
"Det är jägarna som är de nya djurvännerna. Man jagar för djurens skull, för jakt är inte död. Det är viltvård." Citat M-E Nilsson SvD
Anton1

Inläggav anti85 » 13 nov 2018, 12:19

Lyfter en gammal tråd. Frågan är vilka alternativ har en privatperson som ej har postgiro nr eller bankgiro nr att kunna skicka med postförskott eller liknande nu 2018 verkar fortfarande inte finnas någon vettig lösning. Och nu ligger även blocket paket nere till januari. ? Ska skicka en pejl och köparen vill betala när han hämtar ut paketet vilket jag givet kan förstå. Tack på förhand.
Det jag ej gör idag Kommer troligtvis ej ske imorgon heller.
anti85

Inläggav johaneriksson » 13 nov 2018, 13:37

anti85 skrev:Lyfter en gammal tråd. Frågan är vilka alternativ har en privatperson som ej har postgiro nr eller bankgiro nr att kunna skicka med postförskott eller liknande nu 2018 verkar fortfarande inte finnas någon vettig lösning. Och nu ligger även blocket paket nere till januari. ? Ska skicka en pejl och köparen vill betala när han hämtar ut paketet vilket jag givet kan förstå. Tack på förhand.

Kör swish så är båda parter identifierade. Postförskott får inte öppnas före man betalat så det ger ingen ökad säkerhet.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav anti85 » 13 nov 2018, 14:12

Ja alltså för mig som säljare spelar det mindre roll i detta fall är det köparen som vill andvända sig av postförskott eller betala när han hämtar ut. För mig funkar det med swish. Har kollat upp adress och telefon nr så det ser ju att att stämma iaf.
anti85

Inläggav kattafan » 13 nov 2018, 14:27

Alla affärer jag gjort på Robsoft har varit förskottsaffärer, enda undantag vapenaffärer. Är det en etablerad rs-profil så säger det en del i mina ögon. Men visst är det väl alltid en idé att vara försiktig, kanske ett telefonsamtal kan skingra orosmolnen? (Är det blocket vi pratar om så hade jag varit försiktig om det rör sig om större belopp).

Förslag om köparen är nojig:
1. Hitta en bekant i endera än den till den i andra änden som kan skicka/ta emot paketet och bekräfta att båda har rent mjöl i påsen.
2. Halva pengen nu, resten vid mottagen leverans.
3. Sälj till nån annan om möjligt.
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Inläggav malx » 13 nov 2018, 16:36

johaneriksson skrev:Kör swish så är båda parter identifierade. Postförskott får inte öppnas före man betalat så det ger ingen ökad säkerhet.

Mm, swish är ett bra kvitto, kontrollera telefonnummer mot person, möjligtvis göra kreditkoll och man ska se till att skriva vad betalningen gäller också. MEN det är ingen total säkerhet på något sätt, yrkeskriminella använder sig av bulvaner och pengar är lätt att dribbla bort. Spelar ingen roll om nån får lite smäll på fingrarna efter nått års utredning om pengarna ändå är "försvunna".
malx

Inläggav Blaser338 » 15 nov 2018, 16:36

Blocketpaketet funkar bra.
Blaser338

Inläggav anti85 » 15 nov 2018, 18:28

Blaser338 skrev:Blocketpaketet funkar bra.

Jo det Tycker jag med att det gjort men tyvärr ligger det nere till i januari.
anti85

Inläggav Blaser338 » 16 nov 2018, 21:33

anti85 skrev:
Blaser338 skrev:Blocketpaketet funkar bra.

Jo det Tycker jag med att det gjort men tyvärr ligger det nere till i januari.

Ajdå, visste jag inte.
Blaser338

Inläggav anti85 » 16 nov 2018, 21:46

Det löste sig med video samtal över messenger vid paketering på Ica samt innlämmnande där efter kom ett swish.
anti85

Inläggav Blaser338 » 17 nov 2018, 17:53

anti85 skrev:Det löste sig med video samtal över messenger vid paketering på Ica samt innlämmnande där efter kom ett swish.

Ja så kan man ju också göra :) Den nya tekniken är bra i många fall...... Fast jag undrar om det gamla systemet när man kunde lita på folk inte var bättre.
Blaser338

Föregående

Återgå till Övrigt