Blockets bästa.

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Re: Blockets bästa.

Inläggav Snigel » 27 mar 2020, 02:16

Det är många man tydligen är "kompis" med på blocket, hmm..
Snigel

Inläggav börje » 27 mar 2020, 05:15

Karelskjämte skrev:Lite kul med annonser.
Jag fick med en Audi 100 i en affär för ett antal år sedan.
Lägger ut bilen på blocket för 5000 då jag skulle tjäna på affären då och bli snabbt av med bilen.
Fick några mail och en herre skulle ta den för 2000kr och jag förklara att det var inte aktuellt.
Han maila några gånger men fick samma svar.
Bilen kändes rätt kall.
Tog bort annonsen och tänkte att jag sladdar sönder den till vintern på nån isbana.
Men en kompis sa att lägg ut den till ett högre pris då dom som låg ute på blocket låg mellan 10000-15000kr.
Sagt å gjort, la ut den för 12000kr.
Då började folk höra av sig.
Och då även herren som bjöd 2000kr tidigare.
Eftersom jag hade bytt bilder på annonsen så visste han inte att det var samma bil.
Nu bjöd han 8000kr och jag sa att inget under 10000 släpper jag den för.
Han kommer å tittar på bilen med 9000kr i fickan och då var jag snäll och lät han ta den för det, vinterdäcken var ju slut!
Så det kan gå!!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Människan är ett konstigt djur som har förmågan att överraska.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Blaser338 » 27 mar 2020, 06:20

Tomas Johansson skrev:Det här kan bli en trådklassiker, om den inte låses! :lol:
Själv sålde jag Volvon nu i vintras, hade den ute för 52000:-. Värsta toket som mailade (dom ringer aldrig) bjöd 25000:- för den.
Svarade nåt som inte är lämpligt att återge i text här!

Tycker att det blir fler som tror att dom kan få saker för halva annonspriset, gissar att dom tittat för mycket på diverse tv-program där folk köper och säljer grejor...

Ja eller så är det robsoftare ;)
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav Filfrasen » 27 mar 2020, 10:33

Hörde om en lirare här i byn som tillslut lackade ur på prutare och däcksparkare när han skulle sälja sin raggarbil.

Han hade på distans beskrivit skick och status på bilen på ett 100% ärligt sätt och gjort upp fullständigt att det prutade priset dom hade enats om på telefon var det som gällde...INGET annat då det var ett pris som låg i underkant av marknadsvärdet på en fin och bra bil.

Däcksparkaren åkte ganska långväga för att hämta bilen på överenskommen tid och när det skulle till och skrivas papper så skulle han pruta 5000:- till.

Det var då det gick en säkring på säljaren, han höjde överenskommet pris med 5000:- utöver vad dom kommit överens om på telefon, däcksparkaren såg ut som en fågelholk...….-"Så kan du ju inte göra". :shock:

Svaret var kort....-"Jo det kan jag visst, efter som du brutit vår överenskommelse så behöver inte jag heller hålla den.

Däcksparkaren fick svälja stoltheten och hosta upp dom 5000:- extra innan han fick med sig bilen hem, alternativet hade varit att åka hem tomhänt. :mrgreen:

Gillar folk med lite ryggrad.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav lsjonsson » 27 mar 2020, 13:43

:mrgreen: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Ingvar » 27 mar 2020, 14:07

lsjonsson skrev::mrgreen: :mrgreen:

så skall nämligen en slipsten dras
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav lsjonsson » 27 mar 2020, 15:32

Ingvar skrev:
lsjonsson skrev::mrgreen: :mrgreen:

så skall nämligen en slipsten dras

Oh yes! :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Blaser338 » 27 mar 2020, 18:00

Filfrasen skrev:Hörde om en lirare här i byn som tillslut lackade ur på prutare och däcksparkare när han skulle sälja sin raggarbil.

Han hade på distans beskrivit skick och status på bilen på ett 100% ärligt sätt och gjort upp fullständigt att det prutade priset dom hade enats om på telefon var det som gällde...INGET annat då det var ett pris som låg i underkant av marknadsvärdet på en fin och bra bil.

Däcksparkaren åkte ganska långväga för att hämta bilen på överenskommen tid och när det skulle till och skrivas papper så skulle han pruta 5000:- till.

Det var då det gick en säkring på säljaren, han höjde överenskommet pris med 5000:- utöver vad dom kommit överens om på telefon, däcksparkaren såg ut som en fågelholk...….-"Så kan du ju inte göra". :shock:

Svaret var kort....-"Jo det kan jag visst, efter som du brutit vår överenskommelse så behöver inte jag heller hålla den.

Däcksparkaren fick svälja stoltheten och hosta upp dom 5000:- extra innan han fick med sig bilen hem, alternativet hade varit att åka hem tomhänt. :mrgreen:

Gillar folk med lite ryggrad.

Den har jag också gjort, skillnaden var den att jag sa att "Du ska inte ha någon bil" Hade 2 spekulanter till inga problem att bli av med den.
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav r1no1 » 27 mar 2020, 18:43

Hade en av mina R1:or ute på blocket.
Ringer en fräsare som är förare nånting extra.
Svarar artigt och vi kommer överens om att han ska titta på maskinen.
Dagen efter på uttalad tid kommer föraren sittandes BAK på en Suzuki Gsx 1100.
Tänker väl att ja med det var ju klyftigt att åka om man ska ta med sig maskinen vid ett köp.
Vis av tidens tand så efter lite tittande, bromsande och pillande så ska det provköras.
Jag frågar givetvis efter körkort.
-Nä jag har inget kort än.
-Ja men alltså då kan du glömma provtur direkt.
-Men var fan då för?
-Ja alltså det här är en 200 Hk maskin alltså en super sport maskin.
-Ja?
Tror du på fullt allvar att du ska få övningsköra med den?
-Ja men jag har ju instruktören med.
-Du det spelar ingen roll provkörning kan du glömma.
-Din instruktör kan prova OM han har med sig körkort, men NI tar ansvar för alla skador och det kommer jag spela in innan körningen påbörjas annars kommer han inte köra 1 cm ens.
Sagt och gjort.
Den så kallade chauffören sätter sig på hojen som står parallellt med en häck i midjehöjd, startar upp och allt ser väl ut som det borde trodde jag.
Sen släpper den dumma jäveln kopplingen varvid bågen hoppar in i häcken sedan studsar den ut på vägen varvid han ger gas, hojen typ halv wheelar över till andra sidan vägen.
Min haka var väl nere vid asfalten videt det laget.
På andra sidan vägen får han tjuvstopp då den jävla dåren trampar på fotbroms och frambroms i panik.
Sen ser jag hur han håller på att tappa mc:n, men som tur är lyckas hålla den från marken medans jag springer fram och får tar i hojen.
Vad som sen utspelas kan väl i det närmaste klassas som verbal avrättning.
Har sällan eller aldrig varit så arg i hela mitt liv, då kröp det fram att han inte kört på 15 år och knappt innan det heller.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav TekDr » 27 mar 2020, 18:58

Har bara haft en ”sporthoj” (eller knappt en det för det var en cbr600 från -98). Det var inte min grej helt enkelt och när jag fick barn sålde jag den. Han som köpte skulle strypa den till mellanklass och han hade sin farsa till att provköra. Det höll på att sluta på sidan efter 1m för även om den ”bara” hade runt 100hk hade den väldigt bra bromsar Men gubben lyckades hålla upp den efter lite vevande

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav r1no1 » 27 mar 2020, 21:41

Ibland kan man tro man har idiot magnet i fickan.
Med risk att någon känner igen sig så skiter jag faktiskt i det.

När jag sålde min Carl Gustaf så kom en herre.
Hade tagit fram vapnet och alla tillbehör.
Mannen i fråga dyker upp.
Tar fram vapnet och överräcker det med öppet slutstycke.
Vänder mig om och böjer mig ner för att ta fram dämparen.
När jag reser mig upp och vänder om igen tittar jag rakt ner i pipan och hör ett klick.
Sen revar han om som om det var det sista han skulle göra på jorden klick revar om så det bara smäller om det klick revar om i samma anda klick minst tio gånger i rad.
Extremt våldsamt handhavande och tomklick varenda gång, pipjäveln viftar runt i entren som en jävla elvisp.
-Jag liksom hoppsan här går det vilt till.
-Va?-Du det här vapnet funkar inte som det ska....
-Jasså hur menar du?
-Ja det kärvar vid repetering och trycket är för hårt.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Dandy » 27 mar 2020, 21:57

Sålde min navara får något år sedan, begärde runt 70 tusen har jag för mig, en herre av utländsk härkomst ringde och jag svarade:
-Ja det är x!
-Sista pris 25 tysen.
-ursäkta?
-25.
- Är du helt jävla efterbliven?
-...jah?

Jag skrattade så mycket att jag fick lägga på, uppenbarligen förstod han inte alls vad jag menade och inget ont om personer som har funktionsvariationer men att sälja bilar på blocket undviker jag. Speciellt den typen av bilar var extremt intressanta för export under den tiden. En annan herre undrade om den var silverfärgad men jag svarade att den bilen jag säljer är blå. Dem gillar silver fick jag till svar. Okej, du har ringt på en annons på en blå bil men letar efter en silverfärgad?

Folk...
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
Användarvisningsbild
Dandy

Inläggav Blaser338 » 27 mar 2020, 22:49

Satt och funderade lite. En kul affär som jag gjorde för några (10-talet) år sedan. Jag hade en BMW 318 av en lite äldre modell som jag skulle sälja. Jag kommer faktiskt inte alls ihåg priset men det var väl omkring 20 tusen. Bilen var väldigt fin och en bilhandlare hade väl beskrivet den i "nyskick". Saken är den att jag hade köpt en TGB 13 i Svenstavik. BMWn hade varit ute i 2 lr 3 veckor på blocket och jag de fått lite skambud från diverse kompisar som jag bestämt men "vänligt" sagt NEJ!!!! till. Veckan innan jag skulle ta tåget upp till Jämtland och hämta min 13 så får jag mail från en kille/man som frågade om BMWn var kvar. Jo det var den ju och sedan så pratade vi lite och han var jätteintresserad för det var just den modellen han var ute efter och just den färgen. Jag skickade ett gäng bilder och han var väldigt intresserad. Sedan så visar det sig att han bodde i Jämtland och skule ta tåget ner för att hämta bilen. Han var dock lite orolig eftersom det var en ganska gammal bil att köra 100 mil i. Jag sa "Jag jör gärna upp bilen till Svenstavik, eftersom jag ska hämta en TGB13 där som jag köpt men då finns det absolut ingen prutmån på bilen". Jag förklarade även att jag aldrig skulle ge mig ut på en 100 mila resa med en bil som jag inte litade på. Han bodde mindre än 30 minuters bussresa från Svenstavik så vi gjorde en deal. Jag ringde han som jag skulle köpa min 13 av och förklarade läget och frågade om det fanns ngt vandrarhem eller liknade man kunde sova över i. Han sa "Ni ska inte sova i något vandrarhem, jag lägger nyckel till gästrum/stuga ********* så sover Ni där. Jag ringer BMW köparen ca 1 timme innan vi är framme och han säger, det går en buss om 20 minuter så den tar jag. Vi svänger in på buss stationen i Svenstavik och på samma gång kommer det in en buss där det stiger ur en man/kille som tittar sig omkring, vinkar åt en grön BMW och kommer fram till oss. Jo det är han som vill köpa, han tittar på bilen och säger att den är finare än han trott. Pengar och bil byter ägare, han frågar om han ska skjutsa oss till stationen men eftersom han jag skulle köpa TGB av bor 300 meter från buss stationen med en pizzeria på vägen så tackar vi för affären och skiljs i bästa samförstånd.

Resan ner med TGB 13 är ett annat äventyr men det är också en helt annan historia :)

Ibland så är affärer så enkla och smidiga.

Edit: Skulle ngn känna igen sig så hör gärna av Er.
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav Magnus M » 27 mar 2020, 23:12

Låt aldrig den här tråden dö ut, hahaha vilka historier!

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav king » 27 mar 2020, 23:17

En ev valpköpare som tyvärr blev uten valp.
Ber om ursäkt för den dåliga ljudkvaliten.

https://youtu.be/aGWb4G6LQXE

Mvh Anders
king

Inläggav r1no1 » 28 mar 2020, 18:03

Jag har genom åren ägt ett antal bågar av olika karaktär.
Under åren med småttingar fick dom stora effektstinna maskinerna stå tillbaka för annat.
Hade bla en Yamaha wr 450 F.
För dom som inte vet vad det är så är det en enduro/cross med rätt skapligt med fyrtakts effekt.
När den skulle avvaras så sattes som vanligt in maskinen på blocket.
Var lite halv trögt, även med hyggligt bra pris.
Men trägen vinner och en yngre förmåga skulle komma förbi.
Tar ut maskinen dammar av och tvättar upp maskinen.
Står på tork ute i solen, när en granne kommer förbi.
Lite surr och prat slutade med att han ville "bara" provrulla efter gatan.
Sa som det var att det är en ganska rask maskin trots att det är en fyrtakt och lite lätt fram på låga växlar och än mer så om man sitter med vikten långt bak.
Vet att han kört lite cross tidigare i livet, så ja fanns väl inte så mycket tveka på, men kanske ändå lite så...
MEN jag vet att det är en reko kille och har pengar OM nu något skulle gå fel.
Så ja startar upp maskinen, varmkör.
Grannen tar vid med shorts, spännarlinne och träskor.....
Starten ser lugn och fin ut....
Sitter lite så långt bak på sadeln....
Lägger i tvåan....
Och öppnar spjället för fullt, maskinen upp på bakhjulet...
Tappar fotpinnarna och Benen rakt ut i onaturligt brett läge sittandes och hängdes i styret...
Vinglar iväg över gatan med ett avgrunds vrål ur avgas systemet som ekade mellan husen....
Sätter ner maskinen på asfalten, tänker att nu kanske det är över...
Klipper i trean och samma cirkus öppnar spjället för fullt igen varvid maskinen åter skickar framgaffeln mot himlen igen.
Vid det här laget är mannen i fråga framme vid vändskivan längst in.
Tänker igen att skönt att allt gick bra....tanken stannar där.
Grannen vänder laddar iväg igen brapp, brapp, brapp, brapp och bromsar en kabel 10 meter lång fram till där jag står.
-Helvete vilken fin maskin...

30 minuter senare bytte maskinen ägare, men det var inte grannen.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Magnus M » 28 mar 2020, 18:29

king skrev:En ev valpköpare som tyvärr blev uten valp.

Mvh Anders
Ojdå, det var en speciell kille ;)

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav r1no1 » 28 mar 2020, 18:31

Tror ni han var nykter? :D

Magnus M skrev:
king skrev:En ev valpköpare som tyvärr blev uten valp.

Mvh Anders
Ojdå, det var en speciell kille ;)

Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav börje » 28 mar 2020, 19:55

Troligen inte :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Magnus M » Igår, 19:36

För flera år sedan skulle jag sälja en rishög till Audi A6, 8000kr. Framvagnen var helt jäkla slut, obesiktigad och oskattad. Intresset är iskallt men till slut dyker en tjomme från Södertälje upp. Själv bor jag på helt andra sidan Sthlm, nästan i Uppsala län. Killen kommer med färdtjänst tillsammans med sin mor och bror. Jag ifrågasatte transportsättet men han tyckte det var klockrent med nästan gratis taxi så länge morsan var med.

Jag upplyser om bilens brister och säger att han kan väl köra en sväng på parkeringen, men att om han köper bilen så vore en bärgare eller biltransport en bra idé.
-Nä, ingen provkörning. Jag tar den för 5000. OK sa jag och han betalade.

Jag hinner precis komma innanför dörren då telefonen ringer:
-Du måste komma! Framhjulet lossnade i en rondell!
Efter att ha försäkrat sig om att alla mådde bra och att det inte var ett skämt så tog jag cykeln och for till rondellen.

Till saken hör att killen var rom och att vid rondellen finns ett höghus där tydligen halva hans släkt bor, jag möts av totalt 10 pers med varierande snällhet i uppsynen. Jag bad om ursäkt för olyckan och upprepade att jag tipsat om bärgare. Han sket i det och ville ha tillbaks pengarna vilket han fick. Nu är mitt nästa problem att jag står med en trasig bil i mitt namn så jag ringer bärgare. Bilen var avställd så det skulle kosta 8000kr att köra bilen till skroten. Jag har ju liksom inget val utan får acceptera det. Då kommer killen fram igen och säger att han kan köpa bilen för en hundring...

Får till slut 200kr och avbokar bärgaren.

Användarvisningsbild
Magnus M

Föregående

Återgå till Övrigt