Whisky, måste det vara rökig single malt?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN

Re: Whisky, måste det vara rökig single malt?

Inläggav denstore » 04 dec 2019, 00:13

Jag drack ganska mycket single malt ett tag, men tröttnade just på grund av att det blev en massa snobbande av folk som tidigare aldrig hade varit intresserad av Whisky överhuvudtaget. Favoriten då var Auchentoshan, som inte är särskilt rökig alls.
denstore

Re: Whisky, måste det vara rökig single malt?

Inläggav J f n Fjollträsk » 04 dec 2019, 11:19

https://www.amazon.co.uk/Chasing-Dram-F ... 1471157229

Kan rekommendera den här boken, om den skotska whiskyvärlden från begynnelsen till "idag", borde få den mest inbitne, tråkiga, rökig single malt-drickaren att vilja prova på annat, även blended. Det finns mycket att upptäcka. Författarinnan (!) är skotska och har bott en tid i Spanien, boken innehåller en del matrecept som innehåller whisky (eller mat att dricka whisky till).

Vad man dricker beror rätt mycket på när man ska dricka. Rökigt kan vara otroligt gott när man på eftermiddagen kommer in efter en jakt, men jag tycker själv inte att det är så bra som digestif efter maten. Talisker, Lagavulin och Caol Ila dricker jag gärna, men lika gärna sådana som Springbank, Tomintoul och Cragganmore. Famous Grouse eller Ballantine's som blended (fast borde kanske pröva Johnnie Walker Blue Label, sedan jag läst ovan att det är den whisky du "ska" ha på bröllop i Indien, minst ett lass). Efter maten kör jag oftast hellre konjak eller bourbon.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Föregående

Återgå till Övrigt