Vilken skåpbil har högst markfrigång?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Vilken skåpbil har högst markfrigång?

Inläggav pezon » 11 feb 2019, 23:59

Fukar det att gå upp ett snäpp och ta en standard pickis med kåpa, L200, Hilux, Navara...?
De flesta har bra markfrigång och bra fyrhjulsdrift mm och därav lämpliga för terrängkörning.

Finns dessutom bra med hasplåt mm att köpa till sådana.
pezon

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 00:39

YoYo skrev:Slänger du ut baksätet på en Lada Niva så har du en skåpbil som verkligen går att köra i terrängen. Lastutrymmet du får bakom stolarna är helt plant så det är bara att skära till en gummimatta från biltema så är det klart. Är man orolig för att få heckpacken i nacken vid eventuell krock så kan man sätta dit ett lastgaller också. Den är dock lika kass på motorvägen som den är bra i skogen så det bästa är att ha den som dedikerad jaktbil och något annat för de längre turerna.

Har du dina jaktmarker långt bort så hade jag satsat på en Subaru forester och gjort samma sak med den. Inte lika bra i skogen som Nivan men betydligt skönare på motorvägen. Utan baksäte så får du dessutom ett riktigt rejält bagageutrymme. Vet ej om det är lika plant som i Nivan men det borde vara lätt fixat isf.

Funderar allvarligt på en Niva isf en fyrhjuling. Ett riktigt "vrak" som går att köra ut i skogen med.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Efalk » 12 feb 2019, 08:26

Funderat på forester förr men tror inte utrymmet blir tillräckligt om jag river ur stolarna. Niva går nog bort också för jag kör ganska mycket långstreckor. Vägbuller stör mig inte men vet åter igen inte om deras krocksäkerhet är något att hänga i granen?

Intressant att Nissan byggt sin bil på Renault kangoo också! Varför går flera biltillverkare till just Renault och ”lånar” bil?
Efalk

Inläggav sos » 12 feb 2019, 08:30

De äldre "herrgårds-citrorna CX" gick att höja ordentligt och lasta löjligt mycket i men att hitta en sådan i någorlunda skick?
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Föregående

Återgå till Övrigt