Bra pris Soundscope?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Bra pris Soundscope?

Inläggav Glooie » 19 sep 2018, 07:36

Nån som använder Sako Soundscope? Hittade nedan annons på blocket, och det känns som ett riktigt bra pris, men är dom värda pengarna? Eller ska man satsa på en modell med öronavgjutning?

https://www.blocket.se/vi/81408103.htm
Glooie

Re: Bra pris Soundscope?

Inläggav TekDr » 19 sep 2018, 08:08

Jag hade (ligger undanstoppade nånstans) ett par såna men jag kom aldrig riktigt överens med ljudet i dom som var rätt uselt samt att de bröt vid alldeles för låg volym för att sedan ha en lång återhämtningstid innan fullt ljud uppnåddes vilket var riktigt störigt om man var ute när det blåste.

Utöver det så funkade inte halsslingan om man satt under kraftledningar utan det gav en satans massa brus och som lök på laxen åt de batteri så man blev trött för mindre.

Andra kan säkert ha andra upplevelser men för mig funkade det inte. Trivs då bättre med mina MSA Sordin...

Skulle tro att Peltor LEP är ett bättre köp om man inte går på ett par formgjutna direkt.

Mina fem ören...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav Glooie » 19 sep 2018, 08:14

Tackar för input, låter ju som att dom kanske är "billiga" men inte prisvärda...
Fler åsikter?
Glooie

Inläggav malx » 19 sep 2018, 08:24

Problemet under kraftledningar har du med samtliga hörselskydd/hörapparater som använder slinga för externt ljud. (Så vanliga formgjutna soundscope är inte bättre i sammanhanget, däremot så är det bra om man kan välja att slå av stödet för slinga när man inte behöver den. Det kan man i mina formgjutna). Även elektrisk påslagen värmeväst stör min slinga, dock inte så farligt att jag inte kan stå ut.

Nu gör jag en ren gissning, har EJ testat eller ens hållit i produkten. Men med tanke på hur länge sako soundscope verkar ha funnits på marknaden (hittade inlägg från 2006 på jaktsidan) och att jag inte har hört talas om dem förrän idag så låter det som att butiken i fråga hittat något gammalt undanlagt exemplar och hoppas att nån blir lurad att köpa... Vet inte var micken sitter på dem men skulle inte vilja ha mick på baksidan av örat om man ska använda ljudet för att ta ut riktning.
malx

Inläggav TekDr » 19 sep 2018, 08:32

malx skrev:Problemet under kraftledningar har du med samtliga hörselskydd/hörapparater som använder slinga för externt ljud. (Så vanliga formgjutna soundscope är inte bättre i sammanhanget, däremot så är det bra om man kan välja att slå av stödet för slinga när man inte behöver den. Det kan man i mina formgjutna). Även elektrisk påslagen värmeväst stör min slinga, dock inte så farligt att jag inte kan stå ut.

Nu gör jag en ren gissning, har EJ testat eller ens hållit i produkten. Men med tanke på hur länge sako soundscope verkar ha funnits på marknaden (hittade inlägg från 2006 på jaktsidan) och att jag inte har hört talas om dem förrän idag så låter det som att butiken i fråga hittat något gammalt undanlagt exemplar och hoppas att nån blir lurad att köpa... Vet inte var micken sitter på dem men skulle inte vilja ha mick på baksidan av örat om man ska använda ljudet för att ta ut riktning.

Problemet med halsslinga är nog precis som du säger universellt oavsett vad man har för produkt men men soundscopen så har man i princip inget alternativ om man vill höra sin radio i dom då hörapparatsdesignen gör att man inte får plats med en vanlig öronmussla utanför... iallafall räckte inte min öron till..

Kan även bekräfta att de var svårare att hör ljudriktning än t.ex ett par vanliga aktiva hörselkåpor...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav Arctic » 19 sep 2018, 10:20

Jag har Starkey-varianten som också kallas Soundscope. Den har gjutna pluggar.

Jag är nöjd med den, och uppfattar det lättare att riktningsbestämma ljud än med t.ex. Peltor eller Sordin aktiva kåpor.

Mina Soundscope är faktiskt första hörselskyddet som jag faktiskt använder under jakt. Både Peltor och Sordin låg oftast i ryggsäcken när det small...

Bruset vid radio och kraftlinjer är ett problem. Ett annat är att ljuden nära uppfattas som mer förstärkta än de som kommer från långt håll. Det gör att det prasslar väldigt mycket när man går. De är också lite obekväma efter en hel dags användning -- men bättre än kåpor eller vanliga proppar. Så med andra ord -- inte perfekta, men det bästa jag provat hittills.
Arctic

Återgå till Övrigt