Kaffe, abstinensbesvär

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Kaffe, abstinensbesvär

Inläggav FilGoa » 21 apr 2018, 09:37

Som skiftarbetare har jag alltid druckit mycket kaffe, särskilt efter det att jag slutade snusa för några år sedan. 3-5 koppar per dag har det nog blivit dom senaste åren. Men på sistone har jag blivit mer och mer besvärad av dom abstinensbesvär jag får om jag inte dricker tillräckligt mycket kaffe.

Jag vaknar ofta med en jobbig huvudverk(om jag inte druckit kaffe sent på kvällen tidigare) som inte går över förrän efter andra koppen kaffe. Och om jag har varaktigt druckit bara 2-3koppar kaffe per dag under 1-2 dagar så infinner sig inte bara huvudverken utan också illamående. Nuförtiden vet jag om detta, och bryta illamåendet med en kopp kaffe innan jag börjar kräkas.

Är det några andra som också tycks utveckla detta beroende av coffein, trots det relativt ringa mängden? Jag har nu bestämt mig för att försöka bli kvitt eländet helt och hållet, med hjälp av tabletter.

Bild
Användarvisningsbild
FilGoa

Kaffe, abstinensbesvär

Inläggav jdrotz » 21 apr 2018, 09:55

Fråga kaffeexperten Isjonsson

Här kommer lite tips som jag hittade iallafall https://magkliniken.se/bryt-ditt-kaffeberoende/

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Re: Kaffe, abstinensbesvär

Inläggav älg » 21 apr 2018, 10:09

Precis: Fråga Jonsson! Han dricker 3-5 koppar innan han ens har vaknat. :mrgreen:

Men är det inte bättre att köra en cold turkey ett par veckor istället för att knappra koffeintabletter? De gör ju inte så att du blir av med behovet, utan du blir beroende av tabletterna istället.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Giobbi » 21 apr 2018, 11:37

Trappa ner långsamt är enklast. Cold turkey om du kan, dag tre mår man ok igen.
Vänsterskytt
Fridykning
VM 2017 Honduras - Totalt 2a plats
2017 nytt svensk rekord - 72m utan fenor. 90m med fena
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Gunnebrink » 21 apr 2018, 13:49

Oj, 3-5 koppar och sådana bekymmer. Det måste vara en pina, men som sagt innan, jag tror det är nog så bra att bara sluta tvärt. Jag har dragit ner på mitt kaffedrickande några gånger genom åren men då har det varit för att att magen till slut sagt ifrån pga snudd på missbruk. Jag har dock bara hållit upp några dagar för att återställa en något bättre magfunktion.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav l3th4l_bacon » 21 apr 2018, 15:52

Kör 12 koppar/dag mån-fre 06.30-16 sen är det CT på kvällarna och över helgerna utan några problem.
Hur annorlunda vi alla är..

Snuset däremot är en annan historia :|
l3th4l_bacon

Inläggav FilGoa » 21 apr 2018, 16:21

Ja, det är märkligt hur det kan vara så stor skillnad. Jag har själv slutat med alkohol efter att ha försökt dricka i flera år utan att ha lyckats. Jag har provat alkohol i olika former, öl/vin/starksprit/cider, vid olika tillfällen, vid fest/ensam/på natten/på dagen men lyckas inte få någon själslig reaktion som överväger kostnaden för inköpet eller får en att vilja uppleva smaken av det hela. När jag hör folk prata varmt om fredagsdrinkar och baginboxer så känner jag mig faktiskt lite besviken på mig själv, att jag inte kan framkalla någon form av vilja att dricka eländet...

Att sluta med snus var däremot en stor utmaning, trots att det gått ett par år så har jag fortfarande inte återhämtat mig och återfått samma livskvalitet som tidigare. Det kan möjligen bero på att jag blev utsatt för nikotin i fosterstadiet och sedan som passiv rökare mina första 10 levnadsår.
Användarvisningsbild
FilGoa

Inläggav kattafan » 21 apr 2018, 17:28

l3th4l_bacon skrev:Kör 12 koppar/dag mån-fre 06.30-16 sen är det CT på kvällarna och över helgerna utan några problem.
Hur annorlunda vi alla är..

Snuset däremot är en annan historia :|

Halveringstiden gör kanske att du inte löper torr över helgen.

Jag dricker själv 10+ muggar om dagen måndag till fredag och har inte ens en vettig kaffekokare hemma. Ofta blir det inget kaffe alls på helgen och jag märker på sin höjd att jag blir sugen på att vila middag på eftermiddagen men ingen huvudvärk eller så.

Till TS, kan det vara så att du kanske inte får i dig tillräckligt med vätska i övrigt? Det kan ju ge samma symptom.
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Inläggav FilGoa » 21 apr 2018, 18:53

Jag har provat det mesta, även att dricka stora mängder vatten. Konstigt nog är värktabletter helt verkningslösa mot kaffeabstinenshuvudvärken, har provat alvedon, ipren, magnesyl och eeze helt utan framgång. Alla symptom försvinner magiskt på ca 30min om man tar 1-2 koppar kaffe. Att bara sluta "cold turkey" funkade med nikotin, men inte med kaffe eftersom abstinensbesvären är för otäcka.

För ett par år sedan hade jag varit på resande fot några dagar och inte druckit kaffe alls, efter ett dygn eller så blev jag illamående, började kräkas och fick en otäck huvudvärk. Jag trodde att det var migrän, men huvudvärken och illamåendet höll i sig i 2 dygn. Till slut flyttade huvudvärken ner i ansiktet, och värkte i ögonen och kindbenen. Jag kunde inte äta eller dricka något annat än vatten och började tro att jag antingen hade någon sällsynt migrän eller var allvarligt sjuk. Till slut propsade min fru på att jag skulle ta en kopp kaffe, och vips så var alla problemen borta... Även humöret börjar snabbt svikta och jag blir lättirriterad och nedstämd utan kaffe.

Enligt den amerikanska psykiatrins diagnosmanual DSM-5 stämmer symptomen, och förmågan att bli beroende ska vara ärftlig.
Användarvisningsbild
FilGoa

Inläggav lsjonsson » 21 apr 2018, 18:56

FilGoa skrev:Jag har provat det mesta, även att dricka stora mängder vatten. Konstigt nog är värktabletter helt verkningslösa mot kaffeabstinenshuvudvärken, har provat alvedon, ipren, magnesyl och eeze helt utan framgång. Alla symptom försvinner magiskt på ca 30min om man tar 1-2 koppar kaffe. Att bara sluta "cold turkey" funkade med nikotin, men inte med kaffe eftersom abstinensbesvären är för otäcka.

För ett par år sedan hade jag varit på resande fot några dagar och inte druckit kaffe alls, efter ett dygn eller så blev jag illamående, började kräkas och fick en otäck huvudvärk. Jag trodde att det var migrän, men huvudvärken och illamåendet höll i sig i 2 dygn. Till slut flyttade huvudvärken ner i ansiktet, och värkte i ögonen och kindbenen. Jag kunde inte äta eller dricka något annat än vatten och började tro att jag antingen hade någon sällsynt migrän eller var allvarligt sjuk. Till slut propsade min fru på att jag skulle ta en kopp kaffe, och vips så var alla problemen borta... Även humöret börjar snabbt svikta och jag blir lättirriterad och nedstämd utan kaffe.

Enligt den amerikanska psykiatrins diagnosmanual DSM-5 stämmer symptomen, och förmågan att bli beroende ska vara ärftlig.

Har du provat Alvedon 665 mg?
Den fungerar då på mig vid värk av olika slag. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden. HV 71 & IFK Göteborg-supporter

Inläggav Giobbi » 21 apr 2018, 19:06

FilGoa skrev:Jag har provat det mesta, även att dricka stora mängder vatten. Konstigt nog är värktabletter helt verkningslösa mot kaffeabstinenshuvudvärken, har provat alvedon, ipren, magnesyl och eeze helt utan framgång. Alla symptom försvinner magiskt på ca 30min om man tar 1-2 koppar kaffe. Att bara sluta "cold turkey" funkade med nikotin, men inte med kaffe eftersom abstinensbesvären är för otäcka.

Intressant. Jag får exakt samma symptom.
Vänsterskytt
Fridykning
VM 2017 Honduras - Totalt 2a plats
2017 nytt svensk rekord - 72m utan fenor. 90m med fena
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav FilGoa » 21 apr 2018, 19:51

Skönt att veta att jag inte är ensam med mina besvär :D
Användarvisningsbild
FilGoa

Inläggav Gunnebrink » 22 apr 2018, 09:36

Usch jag lider med dig. Hoppas det fungerar bra med koffeintabletterna.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Fritz Kraut » 22 apr 2018, 10:10

Fortsätt med kaffet istället för att försöka ersätta med tabletter. Det gör inte saken bättre, snarare tvärtom. Om du inte har problem med magen eller hjärtklappning, så är inte kaffet farligt.

Trappa ner långsamt, så att kroppen vänjer sig. Då kan du få ner förbrukningen på sikt.

För egen del klarar jag mig utan kaffe, men en dag utan en kanna riktigt svart te på morgonen är helt förstörd.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav FilGoa » 23 apr 2018, 20:16

Nu har jag provat tabletterna, 3x100mg koffein per dygn håller abstinensen i schack, tar en tablett när jag känner att det närmar sig dom första symptomen. Tänkte prova att köra på 300mg ett par dygn för att sedan minska till 200 osv
Användarvisningsbild
FilGoa

Återgå till Övrigt