Save the date, 1k UNL Sundsvall 28-29/9 2019

Detta forumet kan ni använda för att skriva in fakta om kommande skyttetävlingar.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Save the date, 1k UNL Sundsvall 28-29/9 2019

Inläggav Hilding » 22 mar 2019, 15:13

"Dette må være en av verdens mest utfordrende/hårete UNL 1000 meter konkurranse, der en har en 10'er på 10 cm og kun 3 sighterskudd før første serie

John-A"

BAH, det kan väl inte vara någon utmaning för alla tangentbordsskyttar från robsoft att skjuta på en 20% mindre tavla på 10% längre avstånd än F-class skyttet erbjuder!

Helgen kommer nog att bjuda på en hel del Aha-upplevelser och skojiga kommentarer :lol:
Artibus et armis recuperatur gloria

Jan Blomqvist
Hilding

Inläggav Stewe's world on ice » 22 mar 2019, 16:24

MONAB skrev:Det blir inga jämtlands regler här. Men jag kan spara det till sammanställningen jag håller på med hur jämtland ska komma ur avvecklingen i skyttet. Lite mer input behövs bara. :)

Skytte, här smäller det bara för att det är så roligt att ladda[/quote]
Jag tar med det som en punkt i utvecklingsplanen.
Stewe's world on ice

Inläggav Sharpshooter » 23 mar 2019, 03:08

MONAB skrev:
Sharpshooter skrev:Dette må være en av verdens mest utfordrende/hårete UNL 1000 meter konkurranse, der en har en 10'er på 10 cm og kun 3 sighterskudd før første serie :D :D

John-A

Skjuter jänkarna 20 skott inom 255mm och 16 av dessa inom 127 mm på 1000y med en 308 så måste sexhalvorna kunna skjuta 10st 100 mm 10or på 1000m. :wink:

Å sammenligne hva amerikanerne får til, og opplegget som her skisseres, er som å sammenligne epler og pærer.
I USA skytes det prøveskudd før hver serie der en får anvist hvert skudd, en får også anvist hvert skudd under 20 skuddsserien, og det blir noe heeelt annet ;)

Men ang UNL 1000 meter som det her snakkes om, så er det likt for alle, Men man skal ha litt flaks :)
Användarvisningsbild
Sharpshooter

Inläggav christer » 23 mar 2019, 09:27

Sharpshooter skrev:
MONAB skrev:
Sharpshooter skrev:Dette må være en av verdens mest utfordrende/hårete UNL 1000 meter konkurranse, der en har en 10'er på 10 cm og kun 3 sighterskudd før første serie :D :D

John-A

Skjuter jänkarna 20 skott inom 255mm och 16 av dessa inom 127 mm på 1000y med en 308 så måste sexhalvorna kunna skjuta 10st 100 mm 10or på 1000m. :wink:

Å sammenligne hva amerikanerne får til, og opplegget som her skisseres, er som å sammenligne epler og pærer.
I USA skytes det prøveskudd før hver serie der en får anvist hvert skudd, en får også anvist hvert skudd under 20 skuddsserien, og det blir noe heeelt annet ;)

Men ang UNL 1000 meter som det her snakkes om, så er det likt for alle, Men man skal ha litt flaks :)

Skjutklassen heter f-class, man får två provskott i varje omgång. Markering får man efter varje skott.

mvh christer
Det är inte ett tvång att bli gammal...bara för man levt länge.
christer

Inläggav MONAB » 23 mar 2019, 14:49

Hilding skrev:"Dette må være en av verdens mest utfordrende/hårete UNL 1000 meter konkurranse, der en har en 10'er på 10 cm og kun 3 sighterskudd før første serie

John-A"

BAH, det kan väl inte vara någon utmaning för alla tangentbordsskyttar från robsoft att skjuta på en 20% mindre tavla på 10% längre avstånd än F-class skyttet erbjuder!

Helgen kommer nog att bjuda på en hel del Aha-upplevelser och skojiga kommentarer :lol:

Kommer nog inte närmare tavlan med tangentträning
träning.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MONAB

Inläggav NickeF » 23 mar 2019, 16:10

Ja som ni konstaterar är det ingen lätt uppgift, är vinden byig blir det garanterat många tavelbommar.
Det är därför vi dröjer lite med förutsättningarna, vi måste försöka tänka igenom det här så det inte känns slumpmässigt vem som träffar eller bommar.
Ett problem är att vi inte har fri tillgång till skjutplatsen och kan göra egna utvärderingar i god tid.

Men personligen är en av styrkorna med vårt upplägg med 600UNL just att man inte får verifiera inför varje serie. Utan man måste vara beredd på att kompensera för avvikande vind, man kan inte anta att man kan få samma vind i alla serier. Man får testa och sen utvärdera träffbilden mellan serierna och dra slutsatser av det. Så jag hoppas det går att köra på liknande sett på 1k.
Så rent F-klass upplägg hoppas jag inte behövs, vilket iof inte är möjligt med tanke på att det kräver markörgrav...

Men en tävling är för lätt om alla träffar tavlan hela tiden.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Stefan.K » 23 mar 2019, 16:23

Jag har precis motsatt uppfattning om vad som är kul och lockande med precisionsskytte! Jag vill se mina kulhål i kikaren och agera efter provskott och inte gissa vad som kan vara rätt väg att gå. Jag skulle helst se att alla långhållstävlingar har targetcam system så skyttarna kan se vad som händer bortanför där man inte ser kulhål i kikaren längre.

Men detta är min personliga åsikt och sätt att se på precisionsskytte, ni har ju bra uppslutning på era långhållsevenemang så jag är nog i minoritet :wink:
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Kronhjorten » 23 mar 2019, 16:44

Stefan.K skrev:Jag har precis motsatt uppfattning om vad som är kul och lockande med precisionsskytte! Jag vill se mina kulhål i kikaren och agera efter provskott och inte gissa vad som kan vara rätt väg att gå. Jag skulle helst se att alla långhållstävlingar har targetcam system så skyttarna kan se vad som händer bortanför där man inte ser kulhål i kikaren längre.

Men detta är min personliga åsikt och sätt att se på precisionsskytte, ni har ju bra uppslutning på era långhållsevenemang så jag är nog i minoritet :wink:

För mig som är för rostig i skyttet känns det likadant, om jag inte vet om jag träffar blir det bara en gissningslek. Jag har aldrig skjutit annat än plåt bortom 6-700 meter.
Jag var först väldigt sugen på att försöka knipa en plats här för att komma igång igen men jag känner lite att det är bortkastat att jag tar upp en plats.
Unl600 vore såklart vettigare (för mig) men det datumet fungerade inte.

Hur mycket förstoring behöver man för att se kulhål på 1000 meter?
Sen beror det ju lite på bakgrunden också, skjuter man tex mot en bergvägg så kan man ju se om man missar tavlan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav NickeF » 23 mar 2019, 16:47

Jo så är det, det finns många önskemål hur det ska gå till.
Så i brist på facit tycker jag att man ska arrangera tävlingar så som majoriteten i arrangerande förening/grupp tycker låter intressant och kul. Sen får man se vilket genomslag det blir och kanske anpassa sig efter erfarenheterna. Det är även mycket roligare att arrangera en tävling som man själv tror på än att man ska försöka fixa en som "alla andra" vill skjuta.

Som parentes så hoppas jag verkligen vår lösning accepteras och inte att target cam-varianten blir allas önskan, belastningen på arrangemangen blir då så stor så det skulle bli svårt att rodda ihop en tävling med lite större startfält.

Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav arnold » 23 mar 2019, 16:48

Nu är ju inte 600unl en precisions tävling utan en poängtävling, tror helt klart att unl1000 går att arrangera likadant som unl600 ,men det kommer ju ställa större krav på att göra rätt beslut med att hålla av eller klicka rätt för vind ,
Fortsätt på inslagen linje tycker jag, finns säkert möjlighet till förbättringar/förändringar till 2020 .en jätte förbättring som skedde på UNL 600 var att man fick se bild på varje serie å kunde dra bättre slutsatser utefter den ..

Tror vi kommer få se många nya byggen under sommaren inriktad på 1000unl :)
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 23 mar 2019, 16:53

Kronhjorten skrev:
Stefan.K skrev:Jag har precis motsatt uppfattning om vad som är kul och lockande med precisionsskytte! Jag vill se mina kulhål i kikaren och agera efter provskott och inte gissa vad som kan vara rätt väg att gå. Jag skulle helst se att alla långhållstävlingar har targetcam system så skyttarna kan se vad som händer bortanför där man inte ser kulhål i kikaren längre.

För mig som är för rostig i skyttet känns det likadant, om jag inte vet om jag träffar blir det bara en gissningslek. Jag har aldrig skjutit annat än plåt bortom 6-700 meter.
Jag var först väldigt sugen på att försöka knipa en plats här för att komma igång igen men jag känner lite att det är bortkastat att jag tar upp en plats.
Unl600 vore såklart vettigare (för mig) men det datumet fungerade inte.

Hur mycket förstoring behöver man för att se kulhål på 1000 meter?
Sen beror det ju lite på bakgrunden också, skjuter man tex mot en bergvägg så kan man ju se om man missar tavlan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finns inget sikte som man kan se kulhålen på 1000m på svart tavla, knappt någon som kan se det på 600m ..klart du ska tävla det är inte så svårt som det låter, du har ju hela dagen innan på att skjuta så du ligger rätt på tavlan sen på tävlings dagen får du 3 provskott å sen är det bara å brassa iväg 10st ,sen får du en bild i mobilen som visar träffbilden .
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Stefan.K » 23 mar 2019, 17:17

Jag är övertygad att ett targetcam system som sänder via wi-fi skulle göra långhållsskyttet mycket mer attraktivt! Det skulle inte behöva bli så betungande för arrangörerna alls! Han man kameror som sänder via wi-fi kan skyttarna använda egen telefon/platta/laptop eller vad man föredrar. Jag satte igång ett projekt i bänkskytteförbundet där vi skulle bygga ett kamerasystem som skulle sända via wi-fi när jag satt i styrelsen för 5-6 år sen. Det gick i stå tyvärr men nu när jag är tillbaka i styrelesen kanske jag ska sätta fart på detta igen när vi ordnat upp det mest akuta arbetsuppgifterna.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav MONAB » 23 mar 2019, 18:14

Jag är glad att ni har kompetensen och resurserna fixa en 1k tävling , upplägget enligt 600 är bevisligen en träff och jag antar att de platser ni släpper kommer vara bokade inom minuter.
MONAB

Inläggav Johan.Ö » 25 mar 2019, 21:07

Följer ...
Den som inte lever över sina tillgångar har ingen fantasi .
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav NickeF » 22 maj 2019, 20:50

Tyvärr så får vi skjuta den här satsningen på framtiden, vi lyckas inte lösa markägarfrågan på den tilltänkta banan.
Ska vi hålla en 1k UNL vill vi inte behöva skruva ner dmax för att anpassa oss till en viss bana, utan vi måste ha en bana som tillåter de patroner som är lämpad för 1k.

Vi jobbar vidare och hoppas att vi får till det här evenemanget så småningom.

Användarvisningsbild
NickeF

Föregående

Återgå till Skyttetävlingar