Länsförsäkringars Serietävling (300m bana) 2 kikarklasser!

Detta forumet kan ni använda för att skriva in fakta om kommande skyttetävlingar.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Länsförsäkringars Serietävling (300m bana) 2 kikarklasse

Inläggav Winter » 04 maj 2019, 15:40

Det är ett stort lyft att ha elektroniska tavlor, med träffmarkering. Hoppas fler deltar nästa gång!

Bild
Användarvisningsbild
Winter

Inläggav Winter » 05 maj 2019, 17:13

När brukar tävlingsresultaten bli färdiga? Börjar bli otålig :D
Användarvisningsbild
Winter

Inläggav kattafan » 05 maj 2019, 17:27

Winter skrev:När brukar tävlingsresultaten bli färdiga? Börjar bli otålig :D

Samma här, sitter på indta och klickar ctrl+f5 hela tiden.
Dom brukar mailas ut samma dag, men excel kanske är svårjobbat när det är nytt rekord i deltagare. :)

Gissar att det kommer senast imorrn
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav Winter » 06 maj 2019, 13:53

Äntligen kom resultaten!

Jag har funderat lite över siktet och måltavlorna, har måltavlorna något väl definierat och märkt centrum som man ser i kikarsikten med större förstoring? För mig med 16x förstoring så upplevde jag målen som helt svarta(upp till 5:ans ring eller vad det nu är). Som tur är har hårkorset tydliga markeringar som ramade in tavlan ganska skapligt.
Användarvisningsbild
Winter

Inläggav kattafan » 06 maj 2019, 14:45

Winter skrev:Äntligen kom resultaten!

Jag har funderat lite över siktet och måltavlorna, har måltavlorna något väl definierat och märkt centrum som man ser i kikarsikten med större förstoring? För mig med 16x förstoring så upplevde jag målen som helt svarta(upp till 5:ans ring eller vad det nu är). Som tur är har hårkorset tydliga markeringar som ramade in tavlan ganska skapligt.

Nä, det är en svart blaffa som går ut till och med femmans ring och är 60cm (2MIL)i diameter.
De allra flesta MIL-sikten har lämpligtvis tvärstreck vid 1 MIL så att man kan rama in bollen med strecken som du nämner, det är alltså inte bara skapligt nära, det är exakt. På så sätt kan du skapa en diopterliknande effekt.

Du får ju tänka på banan är konstruerad för att man ska skjuta med en diopter på en svart fläck som är precis anpassad till ditt lilla titthål i dioptern. En mycket vanlig situation i verkliga livet utanför banan (jakt, militärt skytte) där man befinner sig i en situation då man ska bekämpa ett perfekt cirkulärt 60cm stort mål på exakt 300m :)

Centrum består av en svart gummiduk och den blir ju såklart sönderskjuten med tiden och då kan man såklart hitta en mer specifik punkt att skjuta på, men det skiftar ju från tavla till tavla och från tävling till tävling.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav kattafan » 21 maj 2019, 14:21

Andra deltävlingen på söndag!
Det är 3 bästa resultaten av fyra deltävlingar som räknas, så än finns det möjlighet att komma med och vinna.
Såklart är alla välkomna att bara delta i enstaka tävlingar, det är ju trots allt kul när det smäller :)
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav regnskogII » 21 maj 2019, 15:02

kattafan skrev:
Winter skrev:Äntligen kom resultaten!

Nä, det är en svart blaffa som går ut till och med femmans ring och är 60cm (2MIL)i diameter.
De allra flesta MIL-sikten har lämpligtvis tvärstreck vid 1 MIL så att man kan rama in bollen med strecken som du nämner, det är alltså inte bara skapligt nära, det är exakt. På så sätt kan du skapa en diopterliknande effekt.

Du får ju tänka på banan är konstruerad för att man ska skjuta med en diopter på en svart fläck som är precis anpassad till ditt lilla titthål i dioptern. En mycket vanlig situation i verkliga livet utanför banan (jakt, militärt skytte) där man befinner sig i en situation då man ska bekämpa ett perfekt cirkulärt 60cm stort mål på exakt 300m :)

Centrum består av en svart gummiduk och den blir ju såklart sönderskjuten med tiden och då kan man såklart hitta en mer specifik punkt att skjuta på, men det skiftar ju från tavla till tavla och från tävling till tävling.

Jag har arbetat med att skjuta på en liten punkt på tavelramen, efter att jag mätt och skruvat för det, på så vis slipper man hålla boll även om det kanske är lite konstgjort att ligga o sikta på en spik, eller måsblaffa på ramen så blir det lite mer exakt.

Vid kraftig mirage är det lättare/bättre att skjuta boll enligt mig.

Just, det jag har aldrig slagit skribenten ovan så baserat på resultat är det inget bra råd.
regnskogII

Inläggav kattafan » 06 aug 2019, 10:51

Upp å hoppa!

Deltävling 3 nu på lördag!

Kom och skjut så vi får lite match. 8-9 kikarskyttar är med i matchen hittils.
Har du inte varit med än är du säklart välkommen, vare sig du vill testa att skjuta 300m bana på en väldigt bra anläggning eller om du vill träna inför höstens kommande tävlingar:
Deltävling 4 i LF 5/10 md prisutdelning
Gåsaskyttet 22/9
Vinterskyttet 6 deltävlingar dec-mars
Nyårsträffen 31/12
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav kattafan » 10 aug 2019, 22:59

Tack alla som kom idag!
11 skyttar i kikarklass är helt fenomenalt, nu kan förbundsfolket inte ignorera oss så länge till :)

Go go gadget kikare
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav kattafan » 13 aug 2019, 12:02

Resultat efter 3e omgången: http://indta.se/api/v1/fil/bilagor/24a6 ... 9_omg3.pdf

Sista tävlingen den 5 oktober då allt avgörs och prisutdelning.
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav kattafan » 30 sep 2019, 08:50

Sista deltävlingen på lördag. Fortfarande öppet vem som vinner 3 av de 4 kikarklasstävlingarna.
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav kattafan » 07 okt 2019, 10:13

Tävlingen avslutades i lördags med ett bra deltagande.

Resultat från Indta här: http://indta.se/api/v1/fil/bilagor/a1a0 ... sultat.pdf
Kort blogginlägg: https://www.kikarskyttsyd.se/lf-serieta ... -okt-2019/
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Föregående

Återgå till Skyttetävlingar