Kal. 16, ej bly eller stål i Östergötland.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kal. 16, ej bly eller stål i Östergötland.

Inläggav dilaiic » 18 mar 2019, 20:58

Behöver skaffa lite 7:or (ungefär) före helgen. Får inte skjuta bly på banan och vill inte skjuta stål i den aktuella bössan. Nån som känner till en handlare som har sånt hemma?
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Re: Kal. 16, ej bly eller stål i Östergötland.

Inläggav Pek » 19 mar 2019, 07:06

Köpte på torsbo sist bly. Alla andra alternativ är väldigt dyra.
Senast redigerad av Pek 19 mar 2019, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Pek

Inläggav culot » 19 mar 2019, 11:10

dilaiic skrev:Behöver skaffa lite 7:or (ungefär) före helgen. Får inte skjuta bly på banan och vill inte skjuta stål i den aktuella bössan. Nån som känner till en handlare som har sånt hemma?

inte bly och inte stål ?????

Jag har fyra 16 och skjuter stål :7 i allihop , du lär inte hitta nåt annat då 16 inte är kal 12 eller en mode kaliber
culot

Inläggav dilaiic » 19 mar 2019, 15:58

Visst tusan är det en modekaliber, folk har bara inte fattat det än!

(Jag vill helst inte skjuta stål i en 100-årig bössa. Har inga bra argument varför, bara känslan.)
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav culot » 19 mar 2019, 17:11

dilaiic skrev:Visst tusan är det en modekaliber, folk har bara inte fattat det än!

(Jag vill helst inte skjuta stål i en 100-årig bössa. Har inga bra argument varför, bara känslan.)

Nä folk e lite tröga i allmänhet ;-)

Men du pratar om Bismuth eller nåt ? Är den fulltrång eller har demaskerade pipor ?
Jag TROR att du får jäkligt svårt att hitta alternativhagel förutom stål i 16, men OM tex torsbo kan ta hem från england där du om möjligt kan hitta så förbered dig på att det blir sketadyrt !!

/ P
culot

Inläggav Fritz Kraut » 19 mar 2019, 21:47

culot skrev:Men du pratar om Bismuth eller nåt ? Är den fulltrång eller har demaskerade pipor ?
Jag TROR att du får jäkligt svårt att hitta alternativhagel förutom stål i 16, men OM tex torsbo kan ta hem från england där du om möjligt kan hitta så förbered dig på att det blir sketadyrt !!

/ P

Jag köpte en 25-ask Eley GP Bismuth 16/67 för ett tiotal år sedan i Norge. Jag fick ge närmare 500 kr för asken.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav dilaiic » 19 mar 2019, 22:26

Fritz Kraut skrev:Jag köpte en 25-ask Eley GP Bismuth 16/67 för ett tiotal år sedan i Norge. Jag fick ge närmare 500 kr för asken.

F.

Ok..... Vid närmare eftertanke är det kanske inte så dumt med stål.

Visserligen 1/2 och 3/4 choke men jag får väl ta nån lätt och nätt laddning.
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Fritz Kraut » 20 mar 2019, 08:38

dilaiic skrev:
Fritz Kraut skrev:Jag köpte en 25-ask Eley GP Bismuth 16/67 för ett tiotal år sedan i Norge. Jag fick ge närmare 500 kr för asken.

F.

Snabböversatt från RWS/Rottweils katalog:

Normalpatron - hagel upp till 3,25 mm, max 400 m/s, 740 bar, /kan skjutas i vapen med/ vanlig jaktlig trångborrning, normalt provtryck.

Större hagel, högre fart och högre tryck, dvs. magnumpatron, kräver högtrycksprovat vapen, 1050 bar, "lång chokeprofil" samt högst 1/2 choke.

Det finns nog inte ens magnumpatroner för kal 16, varken med bly eller stål.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav culot » 20 mar 2019, 10:02

Fritz Kraut skrev:
dilaiic skrev:

F.

Normalpatron - hagel upp till 3,25 mm, max 400 m/s, 740 bar, /kan skjutas i vapen med/ vanlig jaktlig trångborrning, normalt provtryck.

Större hagel, högre fart och högre tryck, dvs. magnumpatron, kräver högtrycksprovat vapen, 1050 bar, "lång chokeprofil" samt högst 1/2 choke.

F.

Jo det gör det faktiskt ! 32-35g bly i 16 är lika med " Mini magnum " i 12/70 , och dina siffror ovan är ju ifrån kal 12 eller hur ?
Den mindre kalibrarna har högre normalt arbetstryck än 12 , och i synnerhet kal 20 då det är en populär kaliber jmf med 16 som tyvärr stannat lite i utvecklingen.
Man kan räkna om värdena i 12 vs 16 och då får man fram att 31g i 16 är lika med 36g i 12. Jag har omräkningstabellerna om nån är intresserad.

/ P
culot

Inläggav culot » 20 mar 2019, 10:07

dilaiic skrev:

F.

Nu är inte utbudet speciellt stort av stål 16 och faktum är att Jaguar /Gamebore 26:7 16/67 stål piskar upp steelmax kal 12 alla dagar i veckan och nättare laddning har du svårt att hitta.
en 24g:7 hade inte vart fel. är det en 16/70 eller 16/65 du har ?

/ P
culot

Inläggav dilaiic » 20 mar 2019, 11:34

Byggd som 16/65 men uppbrotschad till 16/70.
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav culot » 20 mar 2019, 12:52

dilaiic skrev:Byggd som 16/65 men uppbrotschad till 16/70.

Hmm ! Hade ju känts bättre med en 24g :7 stål
Det finns i Norge ett märke som gör stål till 16 men
Jag kommer fanken inte ihåg vad dom hette , men om
Du trålar lite på kammeret.no så hittar du nog.
Gamebore/jaguar har nog gjort det lätt för sig och bara bytt ut no:5 stål till :7 i sin jaktstål i 16/67
Och det var efter påtryckning ifrån den Danska marknaden som jaguar 16/67 :7 stål togs fram.

/P
culot

Inläggav potatiskastare » 20 mar 2019, 13:11

culot skrev:
Fritz Kraut skrev:[

SNIP

F.

Jo det gör det faktiskt ! 32-35g bly i 16 är lika med " Mini magnum " i 12/70 , och dina siffror ovan är ju ifrån kal 12 eller hur ?
Den mindre kalibrarna har högre normalt arbetstryck än 12 , och i synnerhet kal 20 då det är en populär kaliber jmf med 16 som tyvärr stannat lite i utvecklingen.
Man kan räkna om värdena i 12 vs 16 och då får man fram att 31g i 16 är lika med 36g i 12. Jag har omräkningstabellerna om nån är intresserad.

/ P

Nä, det där är för 16. CIP har ingen högtryckspatron i 16. Möjligen har jänkarna det i SAAMI. Fast trycket i 16 är inte 740 utan 780 om vi skall vara noga. Och normalpatronen är godkänd för alla borrningar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 20 mar 2019, 18:00

potatiskastare skrev:Nä, det där är för 16. CIP har ingen högtryckspatron i 16. Möjligen har jänkarna det i SAAMI. Fast trycket i 16 är inte 740 utan 780 om vi skall vara noga. Och normalpatronen är godkänd för alla borrningar.

Rätt så om kal 16 kontra 12. Men det viktiga i mitt resonemang var inte tryckvärdet i sig, utan begreppet "normaltryck".

Sedan kan man kanske också fråga sig om hagelstorleken kan ha betydelse.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav culot » 20 mar 2019, 22:56

Fritz Kraut skrev:
potatiskastare skrev:Nä, det där är för 16. CIP har ingen högtryckspatron i 16. Möjligen har jänkarna det i SAAMI. Fast trycket i 16 är inte 740 utan 780 om vi skall vara noga. Och normalpatronen är godkänd för alla borrningar.

Rätt så om kal 16 kontra 12. Men det viktiga i mitt resonemang var inte tryckvärdet i sig, utan begreppet "normaltryck".

F.

Storleken har betydelse för " momentet " om jag benämner det rätt, och momentet blir mindre med små hagel
Som i åtminstone i min värld tar sig lättare genom konorna, och om jag minns rätt kan man ta upp farten något
Om man går ner i storlek då det jag kallar momentet sjunker.

/P
culot

Inläggav potatiskastare » 21 mar 2019, 09:19

culot skrev:
Fritz Kraut skrev:

F.

Storleken har betydelse för " momentet " om jag benämner det rätt, och momentet blir mindre med små hagel
Som i åtminstone i min värld tar sig lättare genom konorna, och om jag minns rätt kan man ta upp farten något

/P

Jag är osäker på vad du menar. Det sägs ofta att grova hagel går trögre genom konor. Det kanske stämmer, men SAAMI verkar inte tänka så. Jänkarna säljer stålhagel i åtminstone BB i kal 16 när jag nyss letade.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 21 mar 2019, 10:40

F.[/quote]

/P[/quote]

Jag är osäker på vad du menar. Det sägs ofta att grova hagel går trögre genom konor. Det kanske stämmer, men SAAMI verkar inte tänka så. Jänkarna säljer stålhagel i åtminstone BB i kal 16 när jag nyss letade.[/quote]

SAAMI där kan man göra vilka tokigheter som helst så länge " chamber pressure " är lågt , så skjuter dom bort choker åxå med 25gram BB stål i 600ms så det är lite allt eller inget där...

" trögare = moment " tror det är beskrivet i Hassels bok åxå och i boken Allt om krut och lite till

/ P
culot

Inläggav potatiskastare » 21 mar 2019, 12:34

moment=momentun i cip fallet är inte mer än massa x hastighet. Dvs rörelsemängd på svenska. Den är begränsad. Rätt eller fel... rörelsemängden är det mätbara som mest relaterar till (mätbara) rekylen och det kanske då är den som knäcker axlar, låsreglar mm. även om trycket är inom ramarna?

MEN rörelsemängden bryr sig inte ett skvatt om konvinklar, hagelnummer etc. Två patroner kan ha samma rörelsemängd men helt olika upplevd rekyl och helt olika kammartryck.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 21 mar 2019, 13:26

potatiskastare skrev:moment=momentun i cip fallet är inte mer än massa x hastighet. Dvs rörelsemängd på svenska. Den är begränsad. Rätt eller fel... rörelsemängden är det mätbara som mest relaterar till (mätbara) rekylen och det kanske då är den som knäcker axlar, låsreglar mm. även om trycket är inom ramarna?

MEN rörelsemängden bryr sig inte ett skvatt om konvinklar, hagelnummer etc. Två patroner kan ha samma rörelsemängd men helt olika upplevd rekyl och helt olika kammartryck.

Med reservation för att jag har använt fel benämning, men det finns beskrivet och det finns ett värde som inte bör överskridas inom CIP så du får väl berätta för dom hur det ligger till...

annars så står det rätt tydligt här http://www.shotguns.se/html/stal_prov.html Mynnings momentum heter det visst, men han kanske åxå har fel och bara fört oss bakom ljuset...

/ P
culot

Inläggav lasse-a » 22 mar 2019, 18:29

culot skrev:
potatiskastare skrev:annars så står det rätt tydligt här http://www.shotguns.se/html/stal_prov.html Mynnings momentum heter det visst, men han kanske åxå har fel och bara fört oss bakom ljuset...

Tja, fel såtillvida att det är en krattig översättning av engelskans "momentum". På svenska blir det just rörelsemängd. Det ser man både på enheten (Ns) samt definitionen "massan i kg multiplicerat med hastigheten i m/s", blir just kg*m/s aka Ns som är enheten för rörelsemängd (och impuls, men det bortser vi ifrån här).

Som den defineras här så har den som sagt inte med storleken på haglen att göra, eller vad de är gjorda av. Det är bara hur mycket de väger tillsammans samt hur fort de kommer ut. Och det går dessutom åt fel håll; med en trång borrning som haglen skulle ha svårt att komma förbi, så minskar hastigheten och därför rörelsemängden vid mynningen. (Se det som en rekylbroms, det är precis samma effekt). Men krafterna internt i loppet blir naturligtvis större. Vilket ju sämre.
Användarvisningsbild
lasse-a

Nästa

Återgå till Hagelskytte