2019 års regeländring compac /Fitasc

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

2019 års regeländring compac /Fitasc

Inläggav culot » 15 feb 2019, 11:44

Trakasseri av halvauto skyttar är tydligen det nya svarta för lerduve sporten ! Läs nya regeländringen för compac och fitasc
Compac i synnerhet visar att den som skrivit nya regeln har huvudet upp i arslet, HUR ska det funka praktiskt ? Plocka hylsor INNAN man kliver in i nästa bås, och det med pipan riktat rakt upp hela tiden som reglerna även kraver... Det kommer ju hacka sönder flytet i skyttet fullständigt. Vad blir nästa dumhet ? Jag ser en dold agenda har smugit sig in att ALLA halvauto ska bort , snacka om att pissa på sin egen rygg.
/P
culot

Re: 2019 års regeländring compac /Fitasc

Inläggav börje » 15 feb 2019, 13:02

Det finns ju faktiskt anordningar som samlar upp hylsorna, så då behöver man ju inte plocka. Men bäst ör ju förståss att skjuta med bock :twisted:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav HeyZeus » 15 feb 2019, 13:28

culot skrev:ALLA halvauto ska bort , snacka om att pissa på sin egen rygg.

Men bäst ör ju förståss att skjuta med bock

Börje må skämta, men visst finns det en uns av sanning i det han säger. Det finns folk gott och folk med över under som anser sig mycket finare än de med andra omladdningsmekanismer - speciellt äldre människor är sådana.

"Jag har minsann skjutit med överunder hela livet, varför ska man använda annat?"
HeyZeus

Inläggav potatiskastare » 15 feb 2019, 14:22

Jag ser inte riktigt problemet i Compak. Du måste ju ändå ha någon form av hylsfångare eller liknande på din halvis. Reglerna är ju bara ett förtydligande att även halvis-skyttar måste hålla ordning på sitt avfall. I Fitasc blir det knepigare. Vad händer om det är en duva som skjuts skarpt åt vänster(eller höger för en vänsterskytt) så att hylsan kastas ut på peggen. Jag tolkar det som tre alternativ
1: Använd hylsfångare
2: Ta varningen
3: Banläggaren tar bort soptunnorna
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 15 feb 2019, 15:53

potatiskastare skrev:Jag ser inte riktigt problemet i Compak. Du måste ju ändå ha någon form av hylsfångare eller liknande på din halvis. Reglerna är ju bara ett förtydligande att även halvis-skyttar måste hålla ordning på sitt avfall. I Fitasc blir det knepigare. Vad händer om det är en duva som skjuts skarpt åt vänster(eller höger för en vänsterskytt) så att hylsan kastas ut på peggen. Jag tolkar det som tre alternativ
1: Använd hylsfångare
2: Ta varningen
3: Banläggaren tar bort soptunnorna

Varför inte ha stake nog att Förbjuda halvautomat för de disciplinerna ? Om det nu stämmer som du säger att du i compac och kanske även FITASC redan krävs hylsfångare så är ju redan sista spiken slagen för halvisarna, så varför förlänga pinan.
att det kan funka i enskotts-disciplinerna med hylsfångare må vara hänt, för två skott är det bara att lägga ner.
tolkar jag det rätt att du tycker hylsfångar-regeln och även 2019 års förtydligande är en god ide ?

Alternativ :3 är ju en glimrande lösning på idiotin, dock tror jag nog att helvetet fryser till is före det händer.

/P
culot

Inläggav culot » 15 feb 2019, 15:57

börje skrev:Det finns ju faktiskt anordningar som samlar upp hylsorna, så då behöver man ju inte plocka. Men bäst ör ju förståss att skjuta med bock :twisted:

Det är ju bara larvigt ! Till ett skott må vara hänt men två ! Var hittar du en fungerande lösning för det ?

/P
culot

Inläggav HeyZeus » 15 feb 2019, 16:37

potatiskastare skrev:duva som skjuts skarpt åt vänster

Om jag minns rätt, Winchester SX3n gillar att kasta ut sina hylsor ungefär 3 meter mot klockan 2, så där spelar det ingen roll vilken vinkel man skjuter, hylsorna hamnar åt helvete ändå.
HeyZeus

Inläggav potatiskastare » 15 feb 2019, 16:48

I Compak ser jag inte riktigt problemet eftersom redan de gamla reglerna krävde hylsfångare. Har man fångat upp hylsorna är det väl inte så svårt att lägga dem i tunnan?

Till sist kommer det ju ändå bli upp till domarna att döma. Jag tror tanken är att man skall ha ett tydligt mandat för att klämma åt de som systematiskt kastar hylsor runt sig.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 15 feb 2019, 18:24

potatiskastare skrev:I Compak ser jag inte riktigt problemet eftersom redan de gamla reglerna krävde hylsfångare. Har man fångat upp hylsorna är det väl inte så svårt att lägga dem i tunnan?

Till sist kommer det ju ändå bli upp till domarna att döma. Jag tror tanken är att man skall ha ett tydligt mandat för att klämma åt de som systematiskt kastar hylsor runt sig.

Ja och redan där sållar man bort automater ! Om man ville klämma åt hemska bockskyttar så behöver man ju inte ens skriva halvautomat. Stöder du regler som sållar bort vissa vapentyper ? Varför inte har inte förbundet ryggrad och banna dom helt då andemeningen är solklar.

/P
culot

Inläggav culot » 15 feb 2019, 18:28

HeyZeus skrev:
potatiskastare skrev:duva som skjuts skarpt åt vänster

Om jag minns rätt, Winchester SX3n gillar att kasta ut sina hylsor ungefär 3 meter mot klockan 2, så där spelar det ingen roll vilken vinkel man skjuter, hylsorna hamnar åt helvete ändå.

Kört i compac hur som helst ! Det då krav på hylsfångare finns ...

/P
culot

Inläggav culot » 15 feb 2019, 18:35

Min hemmabana ska ha nåt de kallar ” hageltävling ” EU -trap , skeet , sporting och då brukar man köra enligt bla Fitasc reglementen , så jag får väl fråga hur dom förhåller sig till både de gamla och nya kraven .

/P
culot

Inläggav J.Tännström » 15 feb 2019, 18:40

culot skrev:Min hemmabana ska ha nåt de kallar ” hageltävling ” EU -trap , skeet , sporting och då brukar man köra enligt bla Fitasc reglementen , så jag får väl fråga hur dom förhåller sig till både de gamla och nya kraven .

/P

Enkelt löst på Haninge du får stanna till sist och städa :mrgreen:
aka Janne T
J.Tännström

Inläggav potatiskastare » 15 feb 2019, 21:49

culot skrev:
potatiskastare skrev:I Compak ser jag inte riktigt problemet eftersom redan de gamla reglerna krävde hylsfångare. Har man fångat upp hylsorna är det väl inte så svårt att lägga dem i tunnan?

Ja och redan där sållar man bort automater ! Om man ville klämma åt hemska bockskyttar så behöver man ju inte ens skriva halvautomat. Stöder du regler som sållar bort vissa vapentyper ? Varför inte har inte förbundet ryggrad och banna dom helt då andemeningen är solklar.

/P

Som jag tolkar dig är det alltså inte årets regeländring i Compak som stör, utan redan tidigare regler? Jag vet inte när kravet på hylsfångare kom men det är åtminstone några år gammalt. I Fitasc har det varit ett tjafsande om hylstunnor ett tag. Nu blir det förvisso krångligt med halvisar, men det är lika för alla. Hylsorna SKALL i tunnan. Jag vet bock-skyttar som systematiskt jäklats med detta och skickat hylsorna över axeln. De kanske kommit undan just för att halvisarna kommit undan. Nu skall alla förpassa hylsorna i tunnan oavsett laddsystem. Men hur många Fitasc-tävlingar har vi per år? Och hur många skjuter halvis? Jag kommer på rak arm bara på två skyttar i Sverige och de kanske kan ansöka om dispens?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav macggu » 15 feb 2019, 22:43

Var hittar man det reglemente ni skriver om? I ett gammalt reglemente stod det hylsfångare ELLER deflektor - och kamraten som skjuter halvautomat har byggt just en sådan, en deflektor som skyddar från tomhylsekast. Vad gäller bockbössorna går det att kasta hylsor på grannskytten även från en sådan - det gjorde skytten på plattan till vänster om mig precis när min duva var kastad och jag gick i anläggning.
macggu

Inläggav potatiskastare » 15 feb 2019, 22:49

Det är rätt. Det står inte hylsfångare. I Engelska versionen står det att det skall vara en anordning som gör att dina hylsor inte stör grannen. Jag har bara lite svårt att se en anordning framför mig som garanterar detta som inte är en hylsfångare, med tanke på alla olika skjutvinklar som kan tänkas uppstå.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav pistolmike » 22 feb 2019, 23:56

culot skrev:
börje skrev:Det finns ju faktiskt anordningar som samlar upp hylsorna, så då behöver man ju inte plocka.

Det är ju bara larvigt ! Till ett skott må vara hänt men två ! Var hittar du en fungerande lösning för det ?

/P

Bild
Bild lånad här: http://airsoftdepot.ca/store/product_in ... ts_id=3534

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav culot » 23 feb 2019, 10:05

pistolmike skrev:
culot skrev:
börje skrev:Det finns ju faktiskt anordningar som samlar upp hylsorna, så då behöver man ju inte plocka.

/P

Bild
Bild lånad här: http://airsoftdepot.ca/store/product_in ... ts_id=3534

Mvh Micke

Du måste skilja på usa där folk samlar hylsor för att omladda, många banor har policyn " hylsa på marken tillhör banan "
Det funkar säkert på en combat pump i nån dynamisk gren, men om du ska prestera i ett compac bås så är det bara att glömma, och att jag skulle skruva på nåt skit på min grade :3 graverade A5 då har helvetet frusit till is innan.
Nej det är en strid som redan är förlorad och vi vart besegrade av inifrån av våra " egna" sen må dom vara grodätare eller ej
Inte precis nån här på hemmaplan som protesterade i högan sky. Men det är som att sätta in en svart höna bland 5 vita
Dvs dom vill ha ihjäl den.
/P
culot

Inläggav Levon » 23 feb 2019, 11:00

Du får författa nån ny disciplin för oss med halvisar culot.
Nåt som kräver 3 skott på nån station

De med svs eller öu får vara med men de måste göra en fånig dans först
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav potatiskastare » 23 feb 2019, 16:55

Jag har svårt att se det stora problemet. Hur många klubbar är hårda med liknande regler under träning etc? Återstår sanktionerade tävlingar. Där tror jag det fåtal som skjuter halvis kan få dispens.

Är ni inte nöjda så får ni engagera er i lämpligt förbund för att få förändring, eller börja erbjuda egna tävlingar med regler som passar er. Flera klubbar gör redan det i olika skala.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 23 feb 2019, 18:45

potatiskastare skrev:Jag har svårt att se det stora problemet. Hur många klubbar är hårda med liknande regler under träning etc? Återstår sanktionerade tävlingar. Där tror jag det fåtal som skjuter halvis kan få dispens.

Är ni inte nöjda så får ni engagera er i lämpligt förbund för att få förändring, eller börja erbjuda egna tävlingar med regler som passar er. Flera klubbar gör redan det i olika skala.

De flesta resonerar som du , dvs dom ser inget problem då det inte drabbar dom så det är ett lönlöst företag.

Alla ska gå som dagisungar iklädda samma mössor och jackor hållandes i ett koppel med en ledare fram och bak som styr

/P
culot

Nästa

Återgå till Hagelskytte