Blockera vänsterögat lagom mycket?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Blockera vänsterögat lagom mycket?

Inläggav Arve » 18 jun 2017, 23:20

Du kan även prova ett fiberoptiskt korn, typ truglo, hiviz och vad-de-nu-heter. Det riktar ljus rakt bakåt, så att 'kornet' endast syns för högerögat.
Stör definitivt synen mindre än tejp.
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav locorod » 20 jun 2017, 14:56

"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Melker » 20 jun 2017, 15:38

För att "fånga" målet, dvs bedöma riktning, fart och avstånd ser jag en fördel i att ha båda ögonen igång men precis när kolven landar på axeln kniper jag ner vänster ögonbryn för att styra över till högerögat. Glömmer jag det går det bra i de flesta fall men ibland tar vänster över och då går det snett.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Hemulen » 21 jun 2017, 08:59

locorod skrev:https://youtu.be/RFUHXrMWUXo

Intressant film! Denne skytteinstruktör tillhör uppenbarligen samma religion som min instruktör. När man kollar på videon efter ca 6 minuter ser man att bössa, kropp/armar och ögon hela tiden hålls i samma riktning. Kanske det är förklaringen? Gör man detta exakt rätt och följer duvan med paketet ögon/armar/kropp/bössa bör det bli träff om man bara klipper av vid rätt tillfälle, oavsett vilket öga som är dominant. (Förutsatt att ögonens "parallax" inte har någon nämnvärd betydelse på "lerduveavstånd" till skillnad från "kornavstånd", men det verkar rimligt.) Nu hävdar emellertid Jocke Smålänning i denna text http://img.laget.se/2326689.pdf att man ska fixera duvan med blicken och låta bössan komma strax efter i anläggningen. Smålänning menar att den vänsterdominante måste blunda med vänsterögat: "Nu skall man ju inte sikta när man skjuter hagel, men man måste ända peka lite noggrant i alla fall." Men med resonemanget ovan skulle det kunna fungera att bara peka på duvan, förutsatt att man vid varje anläggning uppnår en helt perfekt koordination av ögon/armar/kropp/bössa. I det fallet skulle man ju inte behöva "peka lite noggrant". Detta kan inte vara principiellt omöjligt att träna in. Efter att ha betalat ca 200 kr per krossad lerduva har jag dock funnit att det, i alla fall för mig, är ganska svårt. Därför har jag tagit en paus på hagelbanan och riktar f n in mig på att klara av älgprovet. Då finner jag intressant nog att det går bra att fokusera på kikarbilden även om båda ögonen öppna, även om det förvisso inte heller tillför något eftersom kikaren skymmer sikten om älgen kommer från höger.
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Melker » 21 jun 2017, 15:44

Ögonens "parallax" ger bom med 2m om fel öga tar över som dominant.
Även om du inte siktar eller ens medvetet kikar över en suddig spångbild så registrerar hjärnan när du ligger i rätt läge för avfyrning.
Går du sen över på sporting och får lite håll blir det ännu tydligare med framförhållning.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Hemulen » 21 jun 2017, 21:37

Melker skrev:Ögonens "parallax" ger bom med 2m om fel öga tar över som dominant.

När jag skjuter enligt Säve-doktrinen bommar jag nästan varje gång, men inte med 2 meter. Problem med ögondominans uppstår inte om man tittar på ett objekt på långt håll och inte ens om man tittar på ett objekt på nära håll, eftersom man skelar då. Problemen kommer i stället när man har ett objekt, t ex ett korn eller ett pekfinger, mellan ögat och målet.
Min högstadietrigonometri känns lite avlägsen, så någon får rätta mig om jag har fel när jag spekulerar lite, men så här tänker jag:

Om jag är ovanligt bred mellan ögonen och har 0,1 m mellan dem och tittar på en lerduva 20 m bort, blir vinkeln mellan ögonens siktlinjer ca 0,28 grader. Om man lyckas träna in en anläggning så att man alltid träffar där man tittar när man klipper av, kommer det inte spela någon större roll vilket öga man tittar med, särskilt som hagelsvärmen har en viss spridning. Jag misstänker att det är så "titta bara på duvan"-folket tänker.

Om vi i stället föreställer oss en linje som går från mitt högeröga via ett korn 1 m från ögat till en lerduva 20 meter från ögat, kommer en linje som går 20 m från vänster öga via samma korn träffa en punkt som avviker ca 1,7 m från lerduvans position. Det blir inte bra. Följaktligen måste blunda med vänsterögat, om jag vill titta över spången.
Därför lutar jag utan att egentligen veta något om detta att det är i princip möjligt att träffa målet enligt den första modellen, men att det kräver en övermänskligt jämn anläggning och dessutom att man ibland måste peka med bössan åt olämpliga håll för att fånga upp svåra duvor. Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Melker » 21 jun 2017, 23:16

Vi räknar lika men min duva var på lite längre håll så därför blev dina 1,7m i mitt exempel 2m.

Att tro att en normal skytt kan skjuta helt opåverkad av spångbild är enligt min uppfattning en teoretisk fantasi.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Emppoo » 22 jun 2017, 07:40

Spången, kornet och kolven finns där av en anledning. Korn, mitten av spången och ditt öga ska linjera för att kunna träffa frekvent.
Emppoo

Inläggav Ålandsjanne » 22 jun 2017, 11:45

Emppoo skrev:Spången, kornet och kolven finns där av en anledning. Korn, mitten av spången och ditt öga ska linjera för att kunna träffa frekvent.

All utbildning inom hagelskyttet säger att om du ser kornet så bommar du för focuset är inte på målet. Det har testats alla möjliga försök med olika korn och andra finesser men man ser ingen elitskytt använda något annat än ett litet korn.
Jag fick testa en kamrats bössa med ett korn som han hade köpt som hölls på plats med en magnet och skulle lysa rött när man har ögat rätt bakom,jag träffade alla duvor jag sköt på men inte såg jag något av kornet inte. kamraten sköt några serier med det och sedan slängde han det till skogs och nu har han inget korn alls på sin bössa.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Melker » 23 jun 2017, 01:46

Man ska inte ha fokus på kornet och sikta MEN...

Hur många kommer så långt att de träffar där de tittar utan att ta hjälp av spångbilden?
Då skulle man alltså skjuta lika bra med en 15 cm bred kartongbit fasttejpad så man inte ser varken spång eller korn.

Det finns några stjärnor som klarar det och träffar med bössan vid höften mm men då snackar vi inte medelsvensson utan kanske typ 1 på 50000 skyttar.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Ålandsjanne » 23 jun 2017, 10:10

Melker skrev:Man ska inte ha fokus på kornet och sikta MEN...

Hur många kommer så långt att de träffar där de tittar utan att ta hjälp av spångbilden?
Då skulle man alltså skjuta lika bra med en 15 cm bred kartongbit fasttejpad så man inte ser varken spång eller korn.

Det finns några stjärnor som klarar det och träffar med bössan vid höften mm men då snackar vi inte medelsvensson utan kanske typ 1 på 50000 skyttar.

Dom blir inte annat än medelsvensson heller om dom inte lär sig.När man inte får rätt info när man börjar med hagelskytte så tror man att man skall sikta för det gjorde man med luftgeväret,vi har ett uttryck på våran bana "Lite sikta lite bommar,mycket sikta mycket bommar"

Idag finns det hjälpsamma instruktörer på många banor,använd dom och lyssna på dom.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Melker » 23 jun 2017, 10:36

Nu skrev jag ju ganska tydligt att man inte ska sikta så jag förstår inte ditt svar?
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Ålandsjanne » 23 jun 2017, 11:08

Melker skrev:Nu skrev jag ju ganska tydligt att man inte ska sikta så jag förstår inte ditt svar?

Det blev fel,mitt svar skulle inte varit riktat till dig utan mest allmänt.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Melker » 23 jun 2017, 11:21

Ålandsjanne skrev:
Melker skrev:Nu skrev jag ju ganska tydligt att man inte ska sikta så jag förstår inte ditt svar?

Det blev fel,mitt svar skulle inte varit riktat till dig utan mest allmänt.
MVH Ålandsjanne

OK, tror vi tänker ganska lika i praktiken.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav razorflash » 23 jun 2017, 16:09

Många funderingar kring korn vara eller icke vara. Dock det som avgör om man träffar eller ej kan delas in i två delar;
1. Skjutögats läge över och i sida över spången.
2. Målbilden i målet när man trycker av.

1. För att uppnå samma läge av ögat så har man också samma läge i anlägget, dvs vinkel mellan spången och ögats siktlinje ska var densamma hela tiden. Detta uppnås av att kolvkammen och bakkappan hamnar på samma ställe på kindknota resp axelficka oavsett varifrån målet kommer och att avtrycket sker alltid i detta läge. Anlägget mot kindkammen fungerar då som en grundinriktning mot målet, ibland så kallar jag det för det 3:de ögat. Detta uppnås mha träning. och i slutändan så tänker man aldrig på kornet när man gå upp mot målet. Viss variation i anlägget av kindknotan kan tillåtas om målbilden är den rätta, vid t.ex. skjutning av overhead duvor. Det här gäller både med kolv uppe eller kolv nere i starten.

2.Vad är målbild? Idealet är att när man går upp i anlägg ska målet ligga i ögats gula fläck, helst i centrum, där att ögats tappar är som tätast och det saknas där blodkärl mellan tapparna och reaktionstiden som snabbast. På ca 1 m (avstånd öga mynning) blir målbildsområdet för gula fläcken en cirkel kring kornet på ca 25 cm. Centrum av gula fläcken "gropen-fovea centralis" har diam ca .3 mm vilket ger framme vid mynningen en cirkel på ca 2,5 cm. Såå..., målet har den största skärpan/fokus just i denna närhet av kornet och uppnås man man går upp mot målet (anlägget) och helst ska man ha den skarpa målbilden i kornets närhet, ovanför/sidan beroende på en hög duva eller sidoduva. Detta har föregåtts av att man går upp mot flyktlinjen och ligger kvar där samtidigt då anlägget fullbordats och målbilden är som skarpast, går ifrån och trycker av. Detta sker inom ca 2 tiondels sekunder. I början när man är ovan så ser man duvan som en rund klump, men om man fokuserat på den kant av duvan där duvan är på väg, t.ex, sidoduva till höger - främre kanten så synkroniserar man svingen bättre till målets flykthastighet och man behöver inte fundera så mycket över framförhållningen. Hur mycket framförhållning lämnas åt träningen men man kan allmänt säga att mycket en sned frånduva så ska man inte se luft mellan avtrycket och duvan, en 45-gradare så ska man se lite luft och en 90 graders sidoduva så ska man se 2 fingrar till en knutnäves luft beroende på vilket avstånd från mynningen målet är(20 -50 m).
För att hamna rätt med ögat så är den intränade anlägget grundläggande för att träffa målet i flyktskyttet. Oavsett om man är högerdominant eller vänsterdominant så gäller ovanstående förutsättningar för träff. Tänk på att svingen är en rörelse och den stannar aldrig i skottet, den utförs mer eller mindre fort beroende på vart målet är på väg till och hur fort den flyger. Vanligast är att pipan stannar då man har tappat fokus på målet.

PS. Egentligen så kan man också skjuta o träffa ett mål i flyktskytte utan anlägg så länge målbilden är RÄTT. Så tränar trickskyttarna, efter rätt målbild och timing vid avtrycket Jag själv orkar ca. 3 lerduvor i rad utan anlägg på trappbanan, sen blir jag lite trött i armarna.

Lycka till!
razorflash

Inläggav Ålandsjanne » 24 jun 2017, 21:08

WP_20170624_009.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ålandsjanne

Inläggav Ålandsjanne » 24 jun 2017, 21:09

Ålandsjanne skrev:
WP_20170624_009.jpg

Ville se om det gick att lägga in bilder på detta vis.Mycket viktigt vid torrträning att inte titta direkt på spången/kornet först målet sedan kan man kolla om man ligger rätt.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Hemulen » 26 jun 2017, 12:01

Ålandsjanne skrev:Idag finns det hjälpsamma instruktörer på många banor,använd dom och lyssna på dom.

Problemet för min del är att jag har träffat en instruktör som säger "Du måste ha bägge ögon öppna hela tiden" och en annan som säger "Du måste blunda med vänsterögat". Det går med andra ord inte att lyssna på bägge två... i alla fall inte samtidigt.

Det finns en stor enighet i denna tråd om att fokus vid hagelskytte ska ligga på målet och att det är en konsekvent anläggning som får bössan att peka i rätt riktning. Så står det ju också i jägarskoleböckerna. Skillnaderna i uppfattningar gäller huvudsakligen hur mycket av spång, korn etc. man måste ana för att träffa rätt (från inte alls till en halvtydlig spångbild) och hur mycket av vänsterögats synbild som måste blockeras för att den högerhänte med dominant vänsteröga (eller tvärtom) ska lyckas med detta (från inte alls till helt och hållet).
Melker skrev:

Risken är väl emellertid att en sådan kartongbit skulle skymma även målet och därmed leda till bom?
razorflash skrev:
PS. Egentligen så kan man också skjuta o träffa ett mål i flyktskytte utan anlägg så länge målbilden är RÄTT. Så tränar trickskyttarna, efter rätt målbild och timing vid avtrycket Jag själv orkar ca. 3 lerduvor i rad utan anlägg på trappbanan, sen blir jag lite trött i armarna.

Men det fordras väl även i detta fall att bössan riktas mot målet (eller rättare sagt mot en punkt något längre fram i dess flyktbana), dock inte i en linje parallell med siktlinjen utan från höften (eller vad det nu är man skjuter ifrån)?
Ålandsjanne skrev:Ville se om det gick att lägga in bilder på detta vis.Mycket viktigt vid torrträning att inte titta direkt på spången/kornet först målet sedan kan man kolla om man ligger rätt.

Bra bild! Tror det är mycket värdefullt att träna på detta vis. Dock har jag ännu inte rätt att inneha ett eget gevär.

Jag är ju en enkel nybörjare och vill som första steg klara jägarexamensprovet så snabbt som möjligt, så att jag med egen bössa kan torrträna och pröva mig fram i lugn och ro bland alla alternativa lösningar. Efter det är ambitionen att lära mig skjuta tillräckligt väl för att kunna avlossa etiskt riktiga skott mot småvilt i rörelse när det rätta tillfället bjuds. Sannolikt kommer jag inte att bli sporting champion. Vad tror ni är den bästa strategin i denna situation? Blunda med vänsterögat fram tills jägarexamen och sedan träna in Melkers ögonbrynsknip? Piratlapp? Fortsätta med öppna ögon och budgetera för lika många lektioner till på skjutbanan?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Karre » 26 jun 2017, 12:57

Är det raka frånduvor över axel så skulle jag absolut blockera vänsterögat. Hur du gör sen när egen bössa och möjligt att öva mycket måste du nog prova fram själv.

Jag har exprimenterat en del sen trådstarten och nu har jag en liten blokering av vänsterögat. Störs knappt av den när jag tittar vanligt eftersom den sitter högt på glaset. Den blockerar dock hela spången vid anläggning.

Är två små starka magneter som jag satt krympslang på för att dom inte ska repa glaset. Tejp funkar lika bra men svårare att sätta helt rätt.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Melker » 26 jun 2017, 16:18

Ålandsjanne skrev:
WP_20170624_009.jpg

Har du alltså gjort en ghostring i papper för att träna precisa anläggningar?
Användarvisningsbild
Melker

FöregåendeNästa

Återgå till Hagelskytte