Blockera vänsterögat lagom mycket?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Blockera vänsterögat lagom mycket?

Inläggav Karre » 26 sep 2015, 13:59

razorflash skrev:Ser bra ut! Nu är det upplagt för en ny upplevelse när du går upp mot duvan. Låt ögonen läsa in duvan någon 10-dels sekund då du ser den skarpt så kommer svingen att ske av sig självt med god timing. Tänk inte skottet utan tryck av! Man känner automatiskt när man är med i matchen. Ögonen först, sedan svingen. Inte tvärtom. Se till att öga- mynning -mål ligger på eller strax under, aldrig över(utom vid rena motduvor). Pipan får inte skymma målet under svingen för bästa målfokus. Titta aldrig på pipmynning, för då är det kört o du kommer efter i skottet. Återkoppla gärna med erfarenheter.

Ja det var lite av en ny upplevelse. Men uppenbarligen har jag varit duktig på blunda i rätt tid för så stor skillnad var det inte. Jag testade dock lite olika varianter. Dels gjorde jag en uppsättning med möbeltassar mellan magneterna (19 mm), och sen körde jag med bara magneter (10 mm). Med möbeltassar var det ganska stor del som var utblockerad men istället så riskerade jag inte att magneterna hamnade fel när jag rätade på glasögonen. Tror jag ska trimma möbeltassarna lite eller hitta något motsvarande i typ 15mm. Sen måste jag ha nya brillor som sitter bättre. Antingen dyra Randolph eller hålla igen med någon som verkar vara en randolph kopia från radians. Men ska nog börja med att ta mig till en riktig optiker som kan skytte.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Jr_Moberg » 26 sep 2015, 14:08

Det låter som du krånglar till det i onödan. Med möbeltadsar och magneter. Som gjort för fuck-up under jakt och likande skarpa lägen.
Mitt råd är att få tejpbiten på rätt plats och sen har du den där.
:-)

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav Torpalasse » 26 sep 2015, 15:30

jag oroade mig också för fel ögondominans, men mitt stora problem är att jag inte klarar av att blunda med enbart vänstra ögat.
Jag började med att sätta en tejp på glasögonen som var ca 1,5*1,5cm. du sätter den när du provar anlägget så att du inte kan se kornet med det ögat.
Nackdelen med detta var att på lerduvebanan så fick man kasst periferiseende åt vänster och svårt att hänga med dom duvorna. På jakt fick jag satans ont i huvudet av att ha ngt som störde synen hela tiden.
Jag köpte då ett fiberkorn från easyhit där fibern är i en tunnel så du inte kan se det med fel öga. Någonstans i denna vevan så har det visat sig att jag inte behöver något alls längre. Rätt öga tar nu vid snabba reflexmässiga anlägg och fiberkornet hjälper till när man ska sikta lite längre tid som på ett stillasittande mål.
Jag kan träna ibland genom att sträcka ut höger arm med rakt pekfinger pekandes mot något en bit bort. Sen blundar jag med höger öga och ser då att målet hoppar bort från fingret= rätt öga har tagit målet. När man vet att detta händer 10/10ggr så kan man tryggt skjuta med båda ögonen öppna. Jag höjde mitt skytte till helt andra nivåer efter detta. Visserligen med låga nivåer som utgångspunkt. :D
På studsaren har jag en butler Creek-flippis som jag öppnar i 90gr åt vänster. då kommer den i vägen för att vänsterögat ska kunna se pipan och att man får dubbelseende på med förstoring på kikaren.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Hemulen » 17 apr 2017, 12:11

Hoppar på denna gamla tråd. Jag håller på och försöker lära mig hagelskytte för jägarexamen, och det går trögt, tycker jag. Efter runt tio turer till skjutbanan träffar jag i snitt 2-3/25 gånger :roll: Det kan bero på att jag är obildbar, på att övningsbanans duvor kommer snett från höger i stället för "rakt frångående" eller på att mitt vänsteröga är väldigt dominant (och jag är högerhänt). Instruktören förnekar helt att detta är ett problem och pratar om "instinktivt skytte" och att jag ska "titta på duvan". Lite som i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=tXo0WUiCx34. Det är nog rimligt på så sätt att om jag det minsta anar pipan ser jag antingen två eller en som pekar åt ett helt annat håll. Inte alls tal om att "se målet just över spången" som det heter i läroboken. Problemet är att det är svårt att justera anläggningen eftersom jag inte har någon som helst uppfattning om att jag varit i närheten vid bom förutom när instruktören berättar det. Börjar bli frustrerad. Ska jag framhärda med mitt instinktiva tvåögonsskytte? Eller ska jag ge upp och blunda med vänsterögat? Eller ska jag leta upp en skjutbana med frångående duvor?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Torpalasse » 17 apr 2017, 12:18

Hemulen skrev:Hoppar på denna gamla tråd. Jag håller på och försöker lära mig hagelskytte för jägarexamen, och det går trögt, tycker jag. Efter runt tio turer till skjutbanan träffar jag i snitt 2-3/25 gånger :roll: Det kan bero på att jag är obildbar, på att övningsbanans duvor kommer snett från höger i stället för "rakt frångående" eller på att mitt vänsteröga är väldigt dominant (och jag är högerhänt). Instruktören förnekar helt att detta är ett problem och pratar om "instinktivt skytte" och att jag ska "titta på duvan". Lite som i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=tXo0WUiCx34. Det är nog rimligt på så sätt att om jag det minsta anar pipan ser jag antingen två eller en som pekar åt ett helt annat håll. Inte alls tal om att "se målet just över spången" som det heter i läroboken. Problemet är att det är svårt att justera anläggningen eftersom jag inte har någon som helst uppfattning om att jag varit i närheten vid bom förutom när instruktören berättar det. Börjar bli frustrerad. Ska jag framhärda med mitt instinktiva tvåögonsskytte? Eller ska jag ge upp och blunda med vänsterögat? Eller ska jag leta upp en skjutbana med frångående duvor?

Var håller du till?
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Hemulen » 17 apr 2017, 12:47

Torpalasse skrev:
Hemulen skrev:Hoppar på denna gamla tråd. Jag håller på och försöker lära mig hagelskytte för jägarexamen, och det går trögt, tycker jag. Efter runt tio turer till skjutbanan träffar jag i snitt 2-3/25 gånger :roll: Det kan bero på att jag är obildbar, på att övningsbanans duvor kommer snett från höger i stället för "rakt frångående" eller på att mitt vänsteröga är väldigt dominant (och jag är högerhänt). Instruktören förnekar helt att detta är ett problem och pratar om "instinktivt skytte" och att jag ska "titta på duvan". Lite som i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=tXo0WUiCx34. Det är nog rimligt på så sätt att om jag det minsta anar pipan ser jag antingen två eller en som pekar åt ett helt annat håll. Inte alls tal om att "se målet just över spången" som det heter i läroboken. Problemet är att det är svårt att justera anläggningen eftersom jag inte har någon som helst uppfattning om att jag varit i närheten vid bom förutom när instruktören berättar det. Börjar bli frustrerad. Ska jag framhärda med mitt instinktiva tvåögonsskytte? Eller ska jag ge upp och blunda med vänsterögat? Eller ska jag leta upp en skjutbana med frångående duvor?

Var håller du till?

I Göteborg, skjutit i Säve.
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav l3th4l_bacon » 17 apr 2017, 13:08

Jag har det problemet med att jag är högerhänt/vänsterdominant. Det jag gjorde länge var att i anlägget kisa/blunda med vänstern när jag "läst duvan".
Men nuförtiden är det röda glasögon och en tejpbit på rätt ställe :mrgreen:
Fungerar väldigt bra men har muskelminne att stänga till vä ögat likt förbannat, stänger väl 50% av gångerna.. Måste verkligen koncentrera mig på öga/anlägg vilket inte är så bra ty det resulterar i att jag hamnar efter :x
Men skam den som ger sig :twisted:

/ Bacon
l3th4l_bacon

Inläggav Magnus M » 17 apr 2017, 15:43

Har samma problem, slutade med att jag bara har vänstervapen. Det var enklaste lösningen i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Ålandsjanne » 17 apr 2017, 18:17

Ålandsjanne skrev:Jag har detta problem efter att mitt vä öga blev fixat med ny lins efter starroperation så ser jag bättre med vä öga,jag har nya skytteglasögon med korrekt hjälp på hö öga och neutralt på vä öga och det går bra länge men vä öga vill hjälpa till när man blir trött eller blodsockernivån ändras.
Jag har använt halvtransparent tape en smal remsa så exakt som möjligt på vä glas men jag tycker det stör lite,det finns i Engelska tidningar små runda lappar i olika storlekar som hålls på plats med magnet dom har jag inte provat.
Det jag gör är att försöka hålla blodsockernivån jämn med protein drinkar (absolut inte stor måltid mitt i skyttet) och blunda lite med vä öga vid anläggningen så hö öga tar över.
Jag skjuter sporting.
Det är skit att bli gammal.
MVH Ålandsjanne

Fick aldrig det riktigt bra med olika lappar på vänster öga så nu har jag an läderbit som sticker upp på min vänstra tumme och när bössan är anlagd så ser inte vänster öga mynningen på pipan,fördelen är att jag kan använda båda ögonen ända tills bössan är analagd.
Skulle sätta in en bild men jag har inte gjort det på länge och kommer inte ihåg hur man gör.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav redtop » 17 apr 2017, 19:09

Jag labbade lite med att sätta en pappersremsa (el. liknande) som sticker upp en bit på vänster sida spången ganska långt fram på pipan så att den precis skymmer kornet för vänsterögat. Med högerögat syns inte remsan alls.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Hemulen » 17 apr 2017, 19:12

Förslagen i denna tråd går ju ut på att på olika sätt blockera delar av utsikten från det retliga vänsterögat. Är det "helt fel" att som min instruktör insisterar på ignorera problemet? Jag är ju nybörjare och vet inte vad som funkar bäst i det långa loppet. När väl jägarexamen och licens är klar kanske man lättare kan testa olika alternativ?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Karre » 17 apr 2017, 19:21

Hemulen skrev:Förslagen i denna tråd går ju ut på att på olika sätt blockera delar av utsikten från det retliga vänsterögat. Är det "helt fel" att som min instruktör insisterar på ignorera problemet? Jag är ju nybörjare och vet inte vad som funkar bäst i det långa loppet. När väl jägarexamen och licens är klar kanske man lättare kan testa olika alternativ?

Jag skulle säga att du absolut minst måste blunda/kisa med vänsterögat. Även om du inte ska sikta så måste du ju se att du ligger rätt över spången.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Abex » 17 apr 2017, 20:05

Är oerhört frustrerande när man inte kan lita på sina ögon. För mig uppdagades problemet då jag var trött, ätit dåligt gärna i kombination med skymning.
Lösningen för mig var en sån där skitful easy-hit tub som lyser rött för högerögat men inte syns för vänster.
Säger inte att det funkar för alla men hjälpte iaf mig som var måttligt imponerad av mig själv då skottet gick och jag insåg att jag låg flera meter fel :lol:
Användarvisningsbild
Abex

Inläggav Hemulen » 18 apr 2017, 00:16

Karre skrev:
Hemulen skrev:Förslagen i denna tråd går ju ut på att på olika sätt blockera delar av utsikten från det retliga vänsterögat. Är det "helt fel" att som min instruktör insisterar på ignorera problemet? Jag är ju nybörjare och vet inte vad som funkar bäst i det långa loppet. När väl jägarexamen och licens är klar kanske man lättare kan testa olika alternativ?

Jag skulle säga att du absolut minst måste blunda/kisa med vänsterögat. Även om du inte ska sikta så måste du ju se att du ligger rätt över spången.

Det är också vad jag har trott. Men instruktören bara skrattar och frågar "Tittar du på hammaren när du slår i en spik?" Han menar att bara man tittar på duvan och gör en korrekt anläggning så fixar sig resten av sig självt. Helt fel har han nog inte, för även om jag bommar för det mesta, bommar jag inte så grovt som jag skulle göra om jag utgick från vänster ögas spångbild. Men jag har ingen riktig kontroll över vad som sker. "Du har för stort kontrollbehov", skrockar instruktören. Visserligen har jag inte bråttom, men jag är lite orolig att jag efter hundra lektioner får licens för ett hagelvapen som inte är identiskt med skjutbanans Beretta och får börja om hela proceduren igen...
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Karre » 18 apr 2017, 08:19

Hemulen skrev:
Karre skrev:

Det är också vad jag har trott. Men instruktören bara skrattar och frågar "Tittar du på hammaren när du slår i en spik?" Han menar att bara man tittar på duvan och gör en korrekt anläggning så fixar sig resten av sig självt. Helt fel har han nog inte, för även om jag bommar för det mesta, bommar jag inte så grovt som jag skulle göra om jag utgick från vänster ögas spångbild. Men jag har ingen riktig kontroll över vad som sker. "Du har för stort kontrollbehov", skrockar instruktören. Visserligen har jag inte bråttom, men jag är lite orolig att jag efter hundra lektioner får licens för ett hagelvapen som inte är identiskt med skjutbanans Beretta och får börja om hela proceduren igen...

Testa stör ut dominansen en gång. Om instruktörer hånar dig för att du testar, byt instruktör.

Det viktiga är att synbilden är samma varje skott. Om dominansen bråkar kan det se olika ut mellan varje duva. Dominansen kan ju ändra sig när bössan är på väg upp mot ögat eftersom dom reagerar på rörelsen.

Har du frågat om han själv har upplevt problemet?

Han kanske har rätt i att du kan träna bort det genom att bara skjuta på. Men måste du göra det innan examen?
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Ålandsjanne » 18 apr 2017, 09:48

Hemulen skrev:
Karre skrev:

När du spikar med hammare så är det bara ett moment, hammaren skall träffa spiken när du skall träffa ett mål med hagelgeväret är det en sak till, den skuggbild du ser av geväret skall sammanföras med målet och om vä öga gör det så bommar du 2 m till vänster på 25-30m.Om du är högerskytt.
Att använda båda ögonen behövs vid avståndsbedömmning därför har jag en läderbit på min vä tumme som hindrar vä öga att se pipan när bössan är anlagd men när jag börjar jakten på lerduvan så ser jag med båda ögonen.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Lundbergarn » 18 apr 2017, 12:08

Karre skrev:

Det är nödvändigtvis inte det som är felet.

Skit i anläggning, ligg med färdig anläggning och låt honom kolla vart det tar.
Ser han inte det så byt för guds skull ut till en instruktör som kan nåt.

En duktig instruktör ser till att du träffar minst 60% efter max en kvart med färdig anläggning.

När (inte om) du börjar träffa bra med färdig anläggning kan du gå vidare och köra hela vägen från anläggning till skott.
Lundbergarn

Inläggav Hemulen » 18 apr 2017, 14:21

Lundbergarn skrev:
Karre skrev: Jag skulle säga att du absolut minst måste blunda/kisa med vänsterögat. Även om du inte ska sikta så måste du ju se att du ligger rätt över spången.

Det är nödvändigtvis inte det som är felet.

En duktig instruktör ser till att du träffar minst 60% efter max en kvart med färdig anläggning.

När (inte om) du börjar träffa bra med färdig anläggning kan du gå vidare och köra hela vägen från anläggning till skott.

Tack för alla synpunkter! Som nybörjare är det inte lätt att navigera bland alla sätt att potentiella lösningar man hittar på nätet :? Att som engelsmännen köpa sig en custom made bössa med S-formad kolv känns inte aktuellt innan man har licensen klar åtminstone. Jag har prövat med färdig anläggning och det blev inte mycket bättre. Det är fortfarande två pipor eller en som pekar åt fel håll. Intressant att höra tankar om hur träffprocenten "borde vara" vid det här laget. (Körskolepaketen innehåller ju typiskt 15-30 lektioner, och då är det något fler situationer man behöver behärska än på hagelprovet.) Jägarskoleboken talar om att man bör träna anläggning och stillastående mål till fulländning innan man kvalificerar sig för nästa level. Instruktören jag har råkat få kanske gick lite för fort fram när jag efter 5 min framför spegeln konfronterades med raska sidoduvor?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Emppoo » 18 apr 2017, 16:06

Jag blundar helt enkelt med vänsterögat samtidigt jag lägger an. Det ska vara roligt att skjuta och roligt blir det om man nån gång träffar vad man siktar på, Som nybörjare ska man träna på raka frånduvor tills man kan det och då får en minnesbild hur det ser ut när du träffar duvan och hur du gör, sidoduvor är en lite annan grej, det ska man träna på efter jägarexamen men det är ju inget krav i den utbildningen.

Tips till nybörjare: Ta det lugnt, det är inte så bråttom som man tror att kasta upp bössan och trycka av. Man har rätt gott om tid på sig.
Emppoo

Inläggav Melker » 18 apr 2017, 18:07

Hemulen skrev:
Karre skrev:

Om din instruktör är helt säker på att du ite är vänsterdominant kan han ha rätt men i annat fall har han tvärfel.

Jag har haft problemet i vissa ljusförhållanden och oftast på tornduvan.
Har nött in ett litet "ögonbrynsknip" och det fungerade bra ånga tusen skott i flera år men när den stora tjädertuppen gick upp framför fötterna på mig så hade jag båda ögonen vidöppna så den flög glatt vidare.
Användarvisningsbild
Melker

FöregåendeNästa

Återgå till Hagelskytte