Hur skjuter ni lerduvor?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Hur skjuter ni lerduvor?

Inläggav roke » 04 maj 2015, 21:16

macggu skrev:
roke skrev: Förresten, när man skjuter lerduvor generellt, finns det några regler på hur anläggningarna ska se ut vid skyttet? Alltså, om jag fattat rätt så är det väl inte brukligt att ha bössan färdiganlagd när duvan ropas fram.

Du får läsa reglementen för vad som är tillåtet och inte tillåtet i de olika lerduvegrenarna. Ett par exempel är Skeet - kolvhäl i armbågshöjd. Trap - bössan i anläggning vid axeln.
Reglementen hittar Du exempelvis på Skyttesportförbundet/lerduvesektionen/tävling/reglementen och på Jägareförbundet/skytte/reglementen.

Okej. Tack för info.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav roke » 05 maj 2015, 20:37

Tätt på given nu.. Sköt tre vändor ikväll igen. Vart 9,6,6. Får väl duga men det finns förbättringspotential. Jag var nog inte riktigt koncentrerad.

Provade de svarta trackerna i första rundan och visst, de påstods att de syntes av åtminstone en av deltagarna. Det var den rundan jag sköt 9 så det var ju inte till så stor hjälp att felsöka. I de rundorna som jag sköt 6:or skulle det varit lämpligare. Jag tror jag plockar fram trackerskotten igen när det går riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav roke » 11 maj 2015, 20:53

23 blev det idag. Inte bra. Men jag tror jag fick alla frånduvor. Alltid nåt.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav Verbatin » 12 maj 2015, 00:27

Om du har mölighet så kan ett tips kan vara att "nöta" in duvorna så att dom sitter.
Börja med vanliga frånduvor skjut 10-15 skott eller vad som krävs för att du ska känna att du är ok med just dom duvorna.

När du känner att frånduvorna sitter flytta till nästa position, skjut och nöt in den duvan tills den ochså sitter.
Gå tillbaka till första, sitter den fortfarande? eller kanske behöver dra ytterligare några smällar.
Flytta till ny position, osv osv

Kan kanske kännas lite tråkigt att nöta samma duvor hela tiden men jag uplever att jag lär mig mera på det dels att läsa duvorna bättre sämt jag lär mig om jag ligger bakom,framför,över eller under beroende på att jag skjuter på olika sätt tills att jag träffar duvan.

Jag stod och nötte 200 smällar i dag för att träna höga/långa sidoduvor, började på ett ok avstånd till kastaren för att sedan gå långre och längre ifrån kastaren för att således göra det svårare å svårare.
Blaser R8 Professional:
9,3x62 - Swarovski z6i 1-6x24,
30-06 - Helia 5 2.4-12x56.
Stalon whisper + vakfront
Krico 302 - 22lr - Bushnell 3200 5-15
Beretta DT11 sporting
Merkel 8 Sbs
Användarvisningsbild
Verbatin

Inläggav roke » 12 maj 2015, 04:57

Bra tips. Skulle nog vara nyttigt att verkligen nöta in tills träffarna stämmer. Nuvarande skytterundor är väldigt varierande mellan stationerna, speciellt hastigheten på duvorna.
När man står nära kastaren går duvorna skitfort och när man står långt bort från kastaren kommer de så de nästan står still ibland.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav Verbatin » 12 maj 2015, 05:10

Ja flyttar man om för mycket i början så kan det bara rör till det i huvudet. Man har inte riktigt koll på vad man gör, ibland träffar man och ibland inte utan att riktigt förstå varför.
Bättre att ta det lungt å köra basic innan man krånglar till det.

Var det inte Jocke Smålänning som stod och övade anläggning xxx gånger varje dag framför spegeln?
Blaser R8 Professional:
9,3x62 - Swarovski z6i 1-6x24,
30-06 - Helia 5 2.4-12x56.
Stalon whisper + vakfront
Krico 302 - 22lr - Bushnell 3200 5-15
Beretta DT11 sporting
Merkel 8 Sbs
Användarvisningsbild
Verbatin

Inläggav roke » 12 maj 2015, 06:34

Jaha. Jo. Jocke smålänning har man ju hört om. Jag har aldrig sett honom skjuta men jag har förstått att det kan liknas vid utomjordiskt. Ligger säkert en del träning bakom.

Få se hur jag ska lägga upp skyttet framöver. Nöta är nog kanske rätt melodi. Men just nu känns det som att jag inte har möjlighet,eller tid, till det. Jag vill heller inte gå in och styra upp/ändra på nuvarande koncept i gänget jag får vara med i.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav roke » 12 maj 2015, 06:35

Dublett.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav roke » 25 maj 2015, 21:23

Idag gick det rätt bra faktiskt. Fick 30. 9-6-8-7.
Nästa gång, om det blir läge, ska jag få låna och provskjuta en hagelbock. Får vi se om jag kan träffa med den.

Halvautomaten är rätt bra men det finns också nackdelar. Det är enklare att tydligt visa att man har en ofarlig bössa med ett brytvapen. Man behöver inte leta utspottade tomhylsor efter varje skjutning med ett brytvapen.

Om jag ska kunna motivera ett eventuellt bockköp gäller det ju nu att komma på fördelar för en bock och nackdelar med halvautomaten :roll:
Användarvisningsbild
roke

Inläggav roke » 09 maj 2019, 04:52

Trådlyft.
Igår var det premiärskjutning med gubbarna igen.
Jag träffa 20 av 40 st.

Jag använder fortfarande min gamla halvautomat.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav snusketören » 10 maj 2019, 12:17

roke skrev:Idag gick det rätt bra faktiskt. Fick 30. 9-6-8-7.
Nästa gång, om det blir läge, ska jag få låna och provskjuta en hagelbock. Får vi se om jag kan träffa med den.

Halvautomaten är rätt bra men det finns också nackdelar. Det är enklare att tydligt visa att man har en ofarlig bössa med ett brytvapen. Man behöver inte leta utspottade tomhylsor efter varje skjutning med ett brytvapen.

Om jag ska kunna motivera ett eventuellt bockköp gäller det ju nu att komma på fördelar för en bock och nackdelar med halvautomaten :roll:

Fördelar:

1. Snyggare
2. Inget plock efter hylsor
3. Enklare att visa att vapnet är säkert
4. Bekvämt att ha på axeln medan man väntar
5. KÄNSLAN! KÄNSLAN FÖR BÖVELEN!
snusketören

Inläggav culot » 13 maj 2019, 09:53

roke skrev:Idag gick det rätt bra faktiskt. Fick 30. 9-6-8-7.

Känslan med halvis att du stör nån liten skitnödig bockskytt är värt vartenda ev nackdel 8)
Jag stör mig inte så mycket men är mer förvånad då bockskyttar ofta inte kan få i samtliga hylsor i korgarna, ser det ofta när jag plockar efteråt och då jag skjuter 16 så kan dom aldrig skylla på mig.

/ P
culot

Inläggav culot » 13 maj 2019, 09:59

roke skrev:Jaha. Jo. Jocke smålänning har man ju hört om. Jag har aldrig sett honom skjuta men jag har förstått att det kan liknas vid utomjordiskt. Ligger säkert en del träning bakom.

Få se hur jag ska lägga upp skyttet framöver. Nöta är nog kanske rätt melodi. Men just nu känns det som att jag inte har möjlighet,eller tid, till det. Jag vill heller inte gå in och styra upp/ändra på nuvarande koncept i gänget jag får vara med i.

Han är inte utomjordisk , det vet jag då han länge var medlem på samma klubb som jag. Så hårt som han lägger an och så höga kolvar han förespråkar passar långt ifrån alla.
Men bara för att man är en duktig trickskytt så vinner man inte per automatik alla sportingtävlingar. Jag har sett han bomma 2 duvor för att ruttna ur och skjuta resterande 4 från höften.... Skulle jag gjort nåt sånt hade jag nog blivit diskad.
/ P
culot

Inläggav macggu » 13 maj 2019, 10:41

Jag har fått hylsa kastad på mig även från hagelbock. Skytten till vänster om mig bommade sin trapduva. När jag ropat på min duva och bössan var på väg upp - då svor grannen högljutt och öppnade sin bock så att jag fick hylsan på mig. Det var första duvan jag bommade i den serien och det var ett nordiskt mästerskap, så det var surt. Men visst - halvautomater är värre - reglementet säger väl att de skall ha hylsfångare eller deflektor.
macggu

Inläggav börje » 13 maj 2019, 14:13

Du borde ha fått en ny duva. protesterade du?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 13 maj 2019, 16:02

börje skrev:Du borde ha fått en ny duva. protesterade du?

Nej jag var alltför timid - men visst borde jag ha protesterat. Ändå är det tyvärr så att jag har problem med koncentrationen, så om jag skjuter en bom blir det gärna en till. Eller i detta fall - jag hade troligen bommat ändå. Men självfallet skulle jag ha tagit chansen.
macggu

Inläggav culot » 14 maj 2019, 10:02

macggu skrev:

Nej jag var alltför timid - men visst borde jag ha protesterat. Ändå är det tyvärr så att jag har problem med koncentrationen, så om jag skjuter en bom blir det gärna en till. Eller i detta fall - jag hade troligen bommat ändå. Men självfallet skulle jag ha tagit chansen.

Kanske hårklyveri , men får man börja skjuta innan skytten bredvid är klar ? dvs tömt och i detta fall brutit sitt vapen ??? Jag vet att tempot brukar dras upp, och vill man psyka stressputtar kan man ta lite extra tid på sig 8)

/ P
culot

Inläggav börje » 14 maj 2019, 11:41

En bock ska ändå inte öppnas så hylsan flyger på skytten bredvid :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jaegrlicious » 16 maj 2019, 00:57

culot skrev:
macggu skrev:

Kanske hårklyveri , men får man börja skjuta innan skytten bredvid är klar ? dvs tömt och i detta fall brutit sitt vapen ??? Jag vet att tempot brukar dras upp, och vill man psyka stressputtar kan man ta lite extra tid på sig 8)

/ P

Efter skottet på skytten före har gått, är de din tur.
Sako Forester 308w, CZ 455 22lr/17hmr, Ceasar Guerini Invictus I Sporting
Jaegrlicious

Inläggav culot » 16 maj 2019, 08:10

börje skrev:En bock ska ändå inte öppnas så hylsan flyger på skytten bredvid :roll:

Näe dom KAN ju faktiskt undvika det till skillnad på en halvauto.
culot

FöregåendeNästa

Återgå till Hagelskytte