Köpråd hagelbock, Beretta 686 eller Benelli 828U?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Köpråd hagelbock, Beretta 686 eller Benelli 828U?

Inläggav Snystrand » 20 nov 2019, 16:40

Hej

Dags för inköp av mitt första hagelvapen som jag har som ambition att det ska få följa mig under många år framåt och tänkte därför satsa på något av kvalitet (som alla rekommenderar att man ska göra).

Vapnet ska fungera för allt från ripjakt, rådjur, hare till lerduvor (ingen tävling utan mest för träning/nöje). En allround bössa alltså.

Tittar på Beretta 686 med justerbar kolvkam alternativt en Benelli 828U (båda 71cm pipor). Har känt på båda i butik men inte testskjutit. Tycker att båda ligger bra, gillar Benellins lite mindre vikt men samtidigt känns Beretta mer rejäl och beprövad. Det finns dessutom fler Berettor på begagnatmarknaden. Finns det några fler hagelbockar som bör läggas in i vad man överväger?

Har ni några tips eller råd att ge till någon som ska köpa sitt första riktiga hagelvapen?

Tacksam för svar
/Svante
Snystrand

Re: Köpråd hagelbock, Beretta 686 eller Benelli 828U?

Inläggav Canta » 21 nov 2019, 10:55

Numera kan man 'fuska' dvs läsa på saker o ting via nätet. Bara att köra Google o slå in t.ex. Beretta 686 problem osv. så kommer ev krångel upp.
Rent generellt med hagelbössor gäller väl pmt' käpphäst dvs har föregående ägare hållt emot levern/brytaren med fingrarna då risk för glapp bössa. Sån ska man studsa.
Mer generellt ... skulle tro att Browning är säkare val än italienarna men kanske lite mer oelegant. Tycker också att jänkarbössor har annan kolvvinkel som oftast dvs rakare o passar icke-spagettiarnar bäst :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav nils hult » 29 nov 2019, 23:51

Själv blev jag nyfiken på Browning, köpte en, tänker inte byta. En sådan här blev det: https://www.wildmarkullared.se/index.ph ... ts_id=5428
Underbar bössa (för mig), härligt grepp.

Om jag hade köpt idag hade det nog blivit denna: https://www.wildmarkullared.se/index.ph ... ts_id=5427
Justerbar kolvkam fanns inte när jag köpte min.

Här är en annan:
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 6/77303119

Det finns fler 8)

OK, Beretta är bra bössor. Köp det som du trivs bäst med, det här är som att välja mellan Ferarri 458 och Ford GT 8)

Benelli 828U är jag inte imponerad av, däremot Benellis halvautomater, men det är ett annat kapittel ......
Founder and President of NHRA (Nils Hult Rifle Association)
nils hult

Inläggav Broder Tuck » 30 nov 2019, 19:42

Hur tung/lätt bössan ska vara beror hur man värderar olika egenskaper och är lite av en smaksak men personligen skulle jag inte släpa på en tung sporskyttebössa vid ripjakten men det är ju jag det. På bana eller på pass kanske – men inte för en lång dag där man bär bössan i näven.

Lite äldre 686:or kunde man välja mellan 4 olika standard dropp på kolvarna, tyvärr tog de bort den möjligheten och den enda kolven (förutom den justerbara) är åtminstone för mig allt för låg. Browning har väl den möjligheten kvar på 525 om jag förstod det hela rätt när jag frågade ifjol när jag var på Sunne jaktmässa och pratade med en kunnig kille i Browning montern. Sen är ju frågan om du vet vilka mått du ska ha på kolven? Är nog lockande med en justerbar men jag gissar att risken finns att man börjar skruva i den så fort träffarna uteblir? Men det blir ju mer och mer justerbara kolvar på marknaden då de "passar" i stort sett alla och efterfrågan finns.

Provsköt Bennellin i jaktversion när jag var på jaktmässan. Trivdes bra med den men det är en rätt rapp bössa, inte alla som trivs med den skulle jag tro. Var nog den kal 12 bock som väckte största habegäret hos mig men nu har jag redan en Beretta 687 kal 20 med 75cm pipor för fågeljakten så det blev inte affär på den då den i mångt och mycket skulle fylla samma behov. Beretta och Browning/Miroku är väl beprövade, osäker hur kvalitén på Bennelli bocken är?

Vet inte om du blev något klokare av detta?
Broder Tuck

Återgå till Hagelskytte