Hagel Halvautomat.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Hagel Halvautomat.

Inläggav T-Grön » 08 okt 2019, 11:18

Hejsan.
Min granne har börjat skjuta lerduvor och har en gammal sbs som verktyg. Nu frågade han mig om jag visste något om halvautomater. Han hade kollat på nåt ställe där de rekommenderat en för 5000:- troligen en Turkbössa.

Han skiter helt i vad märke det är, bara den är tillförlitlig.

Jag erbjöd honom att jag skulle kolla på soften bland er nördar,, vad ska man köpa? Finns det något vettigt till salu för samma peng (5000) som han blivit rekommenderad av säljare.
Och vad är vettigt, modell, fabrikat osv?

Kan inget om hagelautomater alls, förutom en Beretta A300 som jag provsköt en gång.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Re: Hagel Halvautomat.

Inläggav k_neptun » 08 okt 2019, 21:12

Jag har en Browning Gold som knappt är inskjuten, har aldrig trivts med den de få gånger jag provat lerduvor & funderar på att sälja den till till förmån för en Beretta 686 adj istället. Jag överlåter till andra att hissa/dissa, jag kan för lite själv.
/ Krieghoff Neptun

Krieghoff Neptun 16-16/7x65R (1970)
Krieghoff Trumpf Primus Dural 16-16/7x57R ,+22wm (1967)
Husqvarna 1651, .358 Norma Magnum,
k_neptun

Inläggav T-Grön » 08 okt 2019, 21:26

k_neptun skrev:Jag har en Browning Gold som knappt är inskjuten, har aldrig trivts med den de få gånger jag provat lerduvor & funderar på att sälja den till till förmån för en Beretta 686 adj istället. Jag överlåter till andra att hissa/dissa, jag kan för lite själv.

Browning låter ju som att de kan va en bra bössa.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav culot » 15 okt 2019, 12:09

T-Grön skrev:
k_neptun skrev:Jag har en Browning Gold som knappt är inskjuten, har aldrig trivts med den de få gånger jag provat lerduvor & funderar på att sälja den till till förmån för en Beretta 686 adj istället. Jag överlåter till andra att hissa/dissa, jag kan för lite själv.

Browning låter ju som att de kan va en bra bössa.

En Gold är bättre än en turkautomat alla dagar i veckan , speedload och invector plus choker gör den bättre än de flesta
Automater.

/P
culot

Inläggav malx » 15 okt 2019, 12:36

T-Grön skrev:Han skiter helt i vad märke det är, bara den är tillförlitlig.

Skulle säga att tillförlitlig och halvautomat nästan inte är förenligt men det beror en hel del på hur mycket underhåll man har också. En gasomladdad är trevligare att skjuta än en rekylomladdad men kräver rejäl rengöring och service minst var 500 skott för att du ska kunna "lita" på den. (Många fungerar betydligt mer än 500 skott utan service men tillförlitligheten minskar då också)

Min Beretta A300 är ett exempel för att de kända B:na, Beretta, Bennelli, Browning, inte är någon garanti för högsta kvalitet. (Förutom fejkade blåneringen så gick den sönder i avtryckarmekanismen vid 2000 skott, fick byta bakfjäder vid 3000 och verkar måsta byta igen nu vid 10 000). Men väldigt trevlig att skjuta när den fungerar.

Rekylomladdat om tillförlitlighet vid dåligt underhåll är prioritet, dock svårt att hitta ens begagnat för 5000:-. Ska väl finnas nån turkkopia av Benellin som fått bra betyg i pressen.
malx

Inläggav HuggyBear » 15 okt 2019, 13:11

Lägg på 2 laxar å köp en ny Berika.
https://staffansvapen.se/vapen/nya-vape ... -12-76-28/

Grabben köpte en slik å den är riktigt trevlig att skjuta med. Håller man bara emot med axeln ordentligt så laddar den även om 24g Steelmax utan problem.
Finns ju även en som kostar under 5k men jag vet inte vad som skiljer dessa 2 åt... Sen en i plast ett par 100 billigare ändå.

Din granne bör komma ihåg att även om man köper en mycket dyrare halvautomat så behöver dessa "slitas in" å gärna då med lite kraftigare laddning än 24g. Jag ha själv en Winchester Sx3 som hakade sig ibland då den va ny men efter ca 1000-1500 skott så funkade den hur bra som helst utan att haka sig å jag skjuter mellan 600-800 steelmax innan jag tvingas torka rent utblåset å i förstocken. Sen äre bara å åka igen. :D
Senast redigerad av HuggyBear 15 okt 2019, 13:17, redigerad totalt 1 gång.
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC Vortex 5-25x50
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav darkness » 15 okt 2019, 13:16

malx skrev:
T-Grön skrev:Han skiter helt i vad märke det är, bara den är tillförlitlig.

Ska väl finnas nån turkkopia av Benellin som fått bra betyg i pressen.

Chefskonstruktören på Benelli gick över till ATA Arms Turkiet och där har du en prisvärd, tillförlitlig rekylomladdad halvauto. min är en ATA ARMS Neo Synthetic och den bara går och går. Jaktia brukar köra drive på dessa. Har för mig att jaktskytte klubben i Östersund, den som håller till uppe i Lungre köpte in sådana ATA Arms Till hagelbanorna.
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav culot » 15 okt 2019, 14:00

Ingen turk eller italbössa har speedloadfunktion, det har Browning haft sedan 1953 alla andra
Måste trycka på en knapp för att ladda första patronen.
culot

Inläggav malx » 15 okt 2019, 14:42

culot skrev:Ingen turk eller italbössa har speedloadfunktion, det har Browning haft sedan 1953 alla andra

Som jag förstått det så KAN (långt ifrån alltid) speeloadfunktionen påverka bössans tillförlitlighet, både direkt men framförallt efter en del slit och släng. Därav så har andra valt att skippa funktionen. Sen ser jag nog personligen en betydligt större fördel i plundringsfunktionen för browningen än själva laddningen.
malx

Inläggav culot » 15 okt 2019, 16:43

malx skrev:
culot skrev:Ingen turk eller italbössa har speedloadfunktion, det har Browning haft sedan 1953 alla andra

Som jag förstått det så KAN (långt ifrån alltid) speeloadfunktionen påverka bössans tillförlitlighet, både direkt men framförallt efter en del slit och släng. Därav så har andra valt att skippa funktionen. Sen ser jag nog personligen en betydligt större fördel i plundringsfunktionen för browningen än själva laddningen.

Dom andra har aldrig haft nån sådan funktion mig veterligen , eller har du nåt exempel på fabrikat ? , plundringsfunktionen är som vilken halvis som helst
Möjligen Browning 2000 men den är så ovanlig att jag inte räknar den, Browning gold däremot plundras som vilken halvis som helst + att den har Speed load .
Mina Auto 5:or från 60-64-69-89 talet funkar speedloaden perfekt på.
culot

Inläggav malx » 15 okt 2019, 17:17

culot skrev:Dom andra har aldrig haft nån sådan funktion mig veterligen , eller har du nåt exempel på fabrikat ?

? Var skriver jag något sådant?

culot skrev:plundringsfunktionen är som vilken halvis som helst
möjligen Browning 2000 men den är så ovanlig att jag inte räknar den, Browning gold däremot plundras som vilken halvis som helst + att den har Speed load .

Hade för mig att man kan plundra direkt från magasinet med hjälp av någon spärr, det kan man då inte på min Beretta.

culot skrev:Mina Auto 5:or från 60-64-69-89 talet funkar speedloaden perfekt på.

Talar inte av egen erfarenhet. Att det kunde påverka tillförlitligheten va bara något jag läste när jag själv sökte halvautomat för några år sedan och då var det t.ex någon som skrev att det kunde vara anledningen till att konkurrenterna ej infört det.
malx

Inläggav culot » 15 okt 2019, 19:32

malx skrev:
culot skrev:Dom andra har aldrig haft nån sådan funktion mig veterligen , eller har du nåt exempel på fabrikat ?

? Var skriver jag något sådant?

culot skrev:plundringsfunktionen är som vilken halvis som helst
möjligen Browning 2000 men den är så ovanlig att jag inte räknar den, Browning gold däremot plundras som vilken halvis som helst + att den har Speed load .

Hade för mig att man kan plundra direkt från magasinet med hjälp av någon spärr, det kan man då inte på min Beretta.

culot skrev:Mina Auto 5:or från 60-64-69-89 talet funkar speedloaden perfekt på.

Talar inte av egen erfarenhet. Att det kunde påverka tillförlitligheten va bara något jag läste när jag själv sökte halvautomat för några år sedan och då var det t.ex någon som skrev att det kunde vara anledningen till att konkurrenterna ej infört det.

Jag frågade om du visste om nåt jag inte kände till .
Jag talar av egen erfarenhet då jag haft ett stort antal olika halv auto totalt 19-20st och mestadels Browning men även benelli beretta Remington mossberg Fabarm .
Ang spärr så menar du kanske en sk ” mag cut off” ? Och den kan se ut på lite olika sätt, Browning har haft sin sedan -34 om jag inte minns fel och är rätt ball , aktivera spärren samt dra bak slutstycket och plundra patronläget dom stannar öppet, vill få in en patron i kammaren fäller du tillbaka spärren slängs en patron in i kammaren automatiskt, det patenterade Browning när benelli sket i trasor. Det är faktiskt 2 användbara funktioner.
culot

Återgå till Hagelskytte