VARFÖR DAMMAR DET BARA OM LERDUVORNA

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

VARFÖR DAMMAR DET BARA OM LERDUVORNA

Inläggav macggu » 18 nov 2018, 17:52

Idag provade vi lite trapskytte. Lågt antal träffar överlag, men de flesta duvorna dammade det rejält om. Plötsligt lossnade det och blev som vanligt. Jag undrar om lerduvorna i botten på magasinen kunde påverkats av väder och temperatur eller om det bara var vi som var vinterrostiga. Kan det vara så att det började gå bra när vi kom in i en ny batch duvor?? Var det bara uppvärmningseffekt på skyttarna??
macggu

Re: VARFÖR DAMMAR DET BARA OM LERDUVORNA

Inläggav älg » 18 nov 2018, 18:37

Det är inte ovanligt att det dammar om duvorna vid dålig träff. Den bästa förklaringen till att det går dåligt är att man skjuter illa. Men det kan vara svårt att smälta så man hittar gärna på andra förklaringar: duvorna, ammunitionen, bössan, vädret, miljöpartiet osv. Det är bara mänskligt att skylla på annat än sig själv. :D
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav potatiskastare » 18 nov 2018, 20:23

Om duvorna är lite sega och man bara får i enstaka hagel brukar det damma rejält. Speciellt tydligt i vissa ljus.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Melker » 18 nov 2018, 20:38

Håller inte med, jag har upplevt att duvorna varit ytterst hårdskjutna och vid undersökning hittades flera hela med 3-6 hagelhål i sig.

Vet inte om det beror på att de blivit fuktiga eller övervintrat djupfrysta i ett förråd eller om det helt enkelt var en miss i produktionen. Skulle tro på miljö då det varit duvor som legat länge i kallförråd.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav macggu » 23 nov 2018, 21:43

älg skrev:Det är inte ovanligt att det dammar om duvorna vid dålig träff. Den bästa förklaringen till att det går dåligt är att man skjuter illa. Men det kan vara svårt att smälta så man hittar gärna på andra förklaringar: duvorna, ammunitionen, bössan, vädret, miljöpartiet osv. Det är bara mänskligt att skylla på annat än sig själv. :D

Hmmm Fyra landslagsskyttar skjuter så illa - samtliga.....
macggu

Inläggav potatiskastare » 23 nov 2018, 22:31

Melker skrev:Håller inte med, jag har upplevt att duvorna varit ytterst hårdskjutna och vid undersökning hittades flera hela med 3-6 hagelhål i sig.

Vet inte om det beror på att de blivit fuktiga eller övervintrat djupfrysta i ett förråd eller om det helt enkelt var en miss i produktionen. Skulle tro på miljö då det varit duvor som legat länge i kallförråd.

I somras var jag med om mycket dammande duvor. På flera tävlingar påpekades det av tävlingsledningen att damm inte räknas som synlig bit, eftersom det var så mycket dammande duvor.
Någon gång kunde jag konstatera att duvorna som var solvärmda upplevdes sega att ta sönder. Halvträffar som normalt knäckt en duva resulterade bara i damm. Nu beror dammande även på ljus. Riktigt bra ljus så syns dammet bättre. Fuktiga duvor brukar jag uppleva känns segare de med. Men det är bara mina teorier varför det dammar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav älg » 23 nov 2018, 23:13

macggu skrev:
älg skrev:Det är inte ovanligt att det dammar om duvorna vid dålig träff. Den bästa förklaringen till att det går dåligt är att man skjuter illa. Men det kan vara svårt att smälta så man hittar gärna på andra förklaringar: duvorna, ammunitionen, bössan, vädret, miljöpartiet osv. Det är bara mänskligt att skylla på annat än sig själv. :D

Hmmm Fyra landslagsskyttar skjuter så illa - samtliga.....

Tja, det var ju ditt förslag från början. Jag vet inget om hur bra ni skjuter. Jag vet bara att jag av och till ser att det dammar från duvorna. Som potatiskastare är inne på så kan det nog vara tydligare i visst ljus.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Ålandsjanne » 23 nov 2018, 23:54

Riktiga Trapduvor som flyger 75m som skjuts med stålhagel brukar ha en del träffar utan att det blir synliga bitar.
Jag sköt automattrap på Ö spelen på Färöarna och det hade hänt något med La Porte duvorna dom hade man hörde träffarna men inga synliga bitar.När jag sköt som sista man på träningen så hörde jag att jag träffade och duvan fortsatte landade på ett berg och studsade vidare och blev liggande helt synligt så vi gick och kollade den den hade 9 träffar. Detta hände 1989 och om jag kommer ihåg rätt så kom det andra duvor mitt i tävlingen.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav macggu » 24 nov 2018, 07:31

Vi skjuter ju inga riktiga trapduvor - bara sådana som skjuts på nationell trap och Jägareförbundens EM.
macggu

Inläggav Ålandsjanne » 25 nov 2018, 16:03

macggu skrev:Vi skjuter ju inga riktiga trapduvor - bara sådana som skjuts på nationell trap och Jägareförbundens EM.

Det finns så många olika Trapgrenar med olika kastlängder så det skulle vara på sin plats att skriva vilken sorts Trap det är när man diskuterar.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav macggu » 25 nov 2018, 17:19

Nationell trap 45 meter. Jägartrap numera 50 meter. Europamästerskapet kombinerat jaktskytte 60 meter. Vi skjuter 50 och 60 meter.
Idag plockade jag en del duvor från förra helgens skytte - eller någon äldre, och det var många som hade hagelskador där haglen inte perforerat duvan. En del hade också 1-2 hagelhål. Men idag sprack de ordentligt. Skall nog försöka med 28 gram och hagel nr 6.
macggu

Inläggav macggu » 07 jan 2019, 20:20

Nu har det återgått till det vanliga - duvorna spricker, även om en del bara blir "klyvare", alltså två fragment. Andra blir rent pulver. Exempelvis blev de senaste tre serierna 23, 25, 24 - skjutet som vanligt. Det känns fortfarande som att där var något fel på de duvorna som bara dammade, dammade för oss alla. Har inte hunnit fotografera, men där var hagelmärken i majoriteten av de hela duvorna jag hittade på nedslagsplatsen då.
macggu

Inläggav Ålandsjanne » 08 jan 2019, 23:17

macggu skrev:Nu har det återgått till det vanliga - duvorna spricker, även om en del bara blir "klyvare", alltså två fragment. Andra blir rent pulver. Exempelvis blev de senaste tre serierna 23, 25, 24 - skjutet som vanligt. Det känns fortfarande som att där var något fel på de duvorna som bara dammade, dammade för oss alla. Har inte hunnit fotografera, men där var hagelmärken i majoriteten av de hela duvorna jag hittade på nedslagsplatsen då.

Vad har du för problem, om du har bara 3 borta efter 3 serier så är det inte mycket att ändra på?
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav fonkystuff » 09 jan 2019, 07:47

Jag fick 25 kross en gång, men det hände när jag tappade en låda duvor i backen.....
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav macggu » 09 jan 2019, 09:37

Ålandsjanne skrev:
macggu skrev:Nu har det återgått till det vanliga - duvorna spricker, även om en del bara blir "klyvare", alltså två fragment. Andra blir rent pulver. Exempelvis blev de senaste tre serierna 23, 25, 24 - skjutet som vanligt. Det känns fortfarande som att där var något fel på de duvorna som bara dammade, dammade för oss alla. Har inte hunnit fotografera, men där var hagelmärken i majoriteten av de hela duvorna jag hittade på nedslagsplatsen då.

Vad har du för problem, om du har bara 3 borta efter 3 serier så är det inte mycket att ändra på?
MVH Ålandsjanne

Om du läser ursprungsinlägget så ser du att problemet var varför det bara dammade om duvorna för flera hyggligt duktiga skyttar, som samtliga presterade påtagligt under vad de normalt gör. Viss ledning kan man få i att titta på att majoriteten av de hela duvorna på marken hade hagelmärken och i några fall hål efter hagel. Nu spricker duvorna som vanligt igen, men frågan kvarstår - var det fel på batchen duvor eller var det lagringsfel??
macggu

Inläggav Ålandsjanne » 09 jan 2019, 11:28

Jo som jag berättade tidigare i tråden så har jag varit med om att det varit fel på duvorna och i vårat klimat ibland fuktigt sedan kallt så händer det saker,
nere i ett Traphus är det ofta källarliknande förhållanden,alltså fuktigt det har vi upplevt hos oss och vi har dom stående på pall och inte mot väggarna och man ser på kartongen att det är fuktigare än i andra lagringsplatser.
Det blir väl inga bommar alls för er bara ni får nya duvor.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav macggu » 09 jan 2019, 14:30

Jodå - bommar blir det - många. Men jag har känt hur fuktiga kartonger i kastarhuset är.
macggu

Inläggav Ålandsjanne » 09 jan 2019, 16:44

macggu skrev:Jodå - bommar blir det - många. Men jag har känt hur fuktiga kartonger i kastarhuset är.

Kanske ni har duvor lagrade på någon torrare plats så ni kan prova lite med dom.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav macggu » 09 jan 2019, 18:36

Ålandsjanne skrev: Kanske ni har duvor lagrade på någon torrare plats så ni kan prova lite med dom.
MVH Ålandsjanne

Ja, de nya kom direkt från butiken - riktig torrhet i dem.
macggu

Inläggav finnjägarn » 10 jan 2019, 18:36

Hade samma problem jag också förra året. En dag då jag och kompisen stod och tränade med handkastarn. (Kul komplementövning att göra några ggr per sommar :D )jag blev smått irriterad då det inte alls tog nå bra. mycket sämre än vanligt :evil: . Men då vi gick och plockade upp duvorna senare så var det flera som kunde ha 4-8 hål rakt igenom utan att spricka :shock:. Vi provade då att ta upp ett nytt paket och blev dom till pulver som vanligt igen 8) :mrgreen: :mrgreen:. Min gissning i det fallet är att duvorna på någon månad blivit fuktiga efter att ha stått i kompisens kallgarage. Men numera förvaras dom i varmgarage
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Nästa

Återgå till Hagelskytte