Patronlängd och stålhagel

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Patronlängd och stålhagel

Inläggav Gullhoved » 25 okt 2018, 10:00

Hej !

Jag läste Pertos artikel i ett av de senaste nr av Vapentidningen om hagelammunition, och blev då varse ngt som jag inte kände till, nämligen att man skall undvika att skjuta kortare patroner än patronläget när det gäller stålhagel. Dvs ej 65 mm i patron i 70 mm patronläge osv.

Det var lite dåliga nyheter eftersom jag hittat 65mm 21 g övningsstål Gamebore Trainer som jag provat i min gamla Husqvarna 310 och som var en mkt trevlig upplevelse. Bössan har visserligen 70 mm patronlägen och jag har tagit upp övergångskonan en del eftersom den var supertvär innan, men jag resonerade som så att lätt laddade kortare patroner i ännu högre grad borde bidra till mindre påfrestning på bössan. Men uppenbarligen stämmer inte detta när det gäller stål.

Så, lösningen borde då vara lätt laddade 70 mm övningsstål? Vad finns då? Gyttorp har väl en 20-grammare tror jag? Finns några andra 70 mm stål med mindre laddning än 24 g?

Mvh Gullhoved
Gullhoved

Re: Patronlängd och stålhagel

Inläggav börje » 25 okt 2018, 10:17

Skjut du dina gamebore. Jag har skjutit tusentals stelmax m.fl märken i min beretta med 76mm patronlägen, utan några som helst problem. Har heller inte hört att nån annan haft problem i sina bössor. Skjuter man stål med filtförladdning så kanske det faller i en annan dager? Men jag har aldrig hört detta förut och tror inte ett dugg på påståendet.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav culot » 01 nov 2018, 09:40

Skulle det vara nåt som sände ner en blixt från himlen och utplånade dig så skulle all som tränar med sina Jaktbockar på fläcken dö, och det på grund av att mer eller mindre Samtliga har 12/76 lägen
För att inte nämna 12/89 lägen, men uppenbarligen så lever dom och har hälsan. 12/70 lägen hittar du idag nästan enbart på rena sport-Bockar.

När det kommer till Hagelreportage i VT så är det endast Tobias Hassels reportage jag ägnar uppmärksamhet åt.

/ P
culot

Inläggav potatiskastare » 01 nov 2018, 13:20

Jag vet inte säkert eftersom jag köpte den beg., men min sportingbock med 76 lägen har tuggat nåt eller några femsiffriga antal 70mm patroner nu. Det syns en gnutta erosion i patronlägenas framkant, men det hade det rimligtvis gjort med samma antal blypatroner.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Återgå till Hagelskytte