Hur fan skall man kunna bestämma sig?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Hur fan skall man kunna bestämma sig?

Inläggav Gillinger » 14 jul 2018, 23:38

Hej, ny dum nybörjarfråga

Har vid ett par tillfällen skjutit Benelli M2 Comfortech, och benelli montefeltro. Gillade båda. Inget att anmärka på där. Spola fram ett par månader och jag får en Beretta A400 Xplor i nävarna. Gillade den. Inget att anmärka på, förutom att jag tänkte "hmm, denna är nog snäppet bättre än M2:an jag provade innan"

Så - pengarna i hand - vilken skall man köpa? Jepp gas vs rekyl, lätta laddningar vs tunga laddningar osv. Men hur tusan tar jag reda på vilken som faktiskt passar MIG bäst? Kollade lokala basspro stället här i staterna där jag gömmer mig och skjuter hagel och åker runt med golfbil, men där hittar jag inte ställen som har båda hemma för att kunna göra sida vid sida prov - än mindre ställen där man kan få provskjuta dem.

Så hur gör ni egentligen? Läser tills ni dör och singlar slant? Hittar nya kompisar med bössor - bjuder på grillning och skjuter ett par askar?

Stort tack på förhand, tänkte försöka beställa så man kan få bössan denna sidan årsskiftet med gällande licenstider hos myndigheten.
Gillinger

Re: Hur fan skall man kunna bestämma sig?

Inläggav 2Mackan » 15 jul 2018, 07:23

Alla tre kan du ju byta kolvschims på, så det borde finnas potential att få dem att passar skapligt.

Jag valde Benelli över Beretta då jag anser att rekylomladdningen är en elegantare lösning. Kräver mindre rengöring och skitar ner mindre.
Min har då inte haft några problem med omladdningen. Provat diverse övningsplugg för sakens skull men kör mest med Saga och FS-steel för att vara på säkra sidan.

Valde M2 över Montefeltro då den kändes bättre för mig (annan framstock och lite högre spång)

/Markus
Senast redigerad av 2Mackan 15 jul 2018, 09:32, redigerad totalt 1 gång.
2Mackan

Inläggav Lasrberglund » 15 jul 2018, 09:29

Eftersom jag är vänsterskytt och bössan jag vill ha sällan (läs aldrig) finns hemma så blir det att grotta ner sig i teori innan köp.

Efter det så är det väldigt nervösa månader tills bössa och licens kommer så man får se om det blev rätt. :mrgreen:
Det är fan inte lätt att vara rätthänt
Lasrberglund

Inläggav potatiskastare » 15 jul 2018, 12:04

Numera vet jag ungefär vad jag själv vill ha och jag börjar lära mig hur det skall se ut när andra skjuter. Sedan har vi de små personliga preferenserna mm. Om man inte gillar en bössa hjälper det inte att den passar. Samma sak tvärtom. Jag har sett många som lärt sig skjuta bra med en bössa som egentligen inte passar, eftersom de gillar den.

Det bästa är såklart om du kan hitta en bana eller skjutskola som låter dig provskjuta ordentligt vid samma tillfälle. Annars är det nog bara att känna och klämma och chansa. Inget av valen är dåligt. Det är mest en fråga om smak och mått.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Gillinger » 15 jul 2018, 22:54

Har försökt läsa spaltmeter om dem, och förbannar mitt korta minne - vad var det jag gillade med de olika bössorna. Tyckte båda svingade bra, framgreppet var snäppet bättre för mina händer i A400, men jag tyckte att M2 Comfortech låg snäppet bättre mot axeln.

Var ute och körde sporting clay med min golfbil i fyra timmar idag med en montefeltro och det gick ju alldeles ypperligt. Spanade på folk på banan om jag hittade någon A400 att prova, men ingen. Mycket pump-mossberg dock med tuffa och fräcka picatinnyskenor på...

Det skiljer ca 3000 på dem, och det verkar som Européer föredrar M2 medan A400 är kung på amerikanska forum (iallafall modeller nyare än 2016 där det var endel problem)

Någon i Stockholm som har A400 som man mot betalning kan få prova?
Gillinger

Inläggav Gillinger » 15 jul 2018, 22:56

potatiskastare skrev:Jag har sett många som lärt sig skjuta bra med en bössa som egentligen inte passar, eftersom de gillar den.

Så har det varit i början för mig när jag körde lånebössor på olika banor runt Stockholmsområdet - sköt bra med dem men fick alltid kommentarer efteråt "bra skjutit, men hade jag varit dig hade jag skaffat en bössa med längre kolv för du får jobba på tok för mycket vid varje anläggning"
Gillinger

Inläggav soul » 15 jul 2018, 23:38

Handlar och byter tills jag hittar det jag söker. Bössorna på vägen hjälper mig förstå vad jag igentligen är ute efter.
soul

Inläggav Gillinger » 17 jul 2018, 08:09

Var hos en handlare i Naples idag som hade A400 på hyllan, och den känns onekligen jävligt "rätt" i anläggningen, möjligt att jag behöver en bricka - men det är finjustering.

Idag skall jag försöka hitta någon bana som har en på lån så jag kan köra igenom några rundor och se hur jag skjuter med den...igen...

Vad är er allmänna take på M2 Comforttech vs Beretta A400? Båda verkar vara högst kompetenta bössor, kommer väl gå 60/40 på bana vs jakt. Jag gör nog inte bort mig med någon av dem - men det är så förbaskat dyrt att köpa-prova-sälja-köpa :)
Gillinger

Inläggav Gillinger » 19 jul 2018, 01:40

Jahopp, detta sket ju sig ordentligt.

Sprang på en kille med en A400 xtreme PLUS på banan idag. Ny modell sen i maj tydligen, men den verkar inte tas in i Sverige - vem skall man skälla på så de tar in den, för maken till bössa har jag nog aldrig hållt i...
Gillinger

Inläggav potatiskastare » 19 jul 2018, 06:59

Vad skiljde sig på den då? Förutom det långa namnet...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Torparn » 19 jul 2018, 08:21

Har du haft möjlighet att känna på en Winchester SX4a? En kompis har en sådan och det är en väldigt trevlig halvautomat. Har själv en Benelli Comfort som jag gillar och trivs väl med. Har inte justerat den ett smack utan skjuter den som den levererades från vapenhandlaren. För egen del vill jag gärna få lite knuff i axeln när jag kramar av. Den knuffen är minimal på SX4an och därför trivs jag bättre med Benellin.

Inte för att röra till det för trådskaparen. Men värt att kolla på även Winchesters halvautomater när man sonderar terrängen :)

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav Gillinger » 19 jul 2018, 23:31

Nu har jag inte skjutit en vanlig Xtreme och en plus back to back så det KAN ju vara så att de är exakt samma lika :) Större charging handle och större bolt release kände jag direkt att det satt som en smäck, samma med vad som upplevdes som större laddport i botten så det gick snabbare att få i hylsorna med handskar på. Säkert modifikationer man kan göra på en vanlig bössa - men om det finns att köpa så varför inte?

http://www.beretta.com/en-us/a400-xtreme-plus/

Mailade Sako(at)sako.se och frågade om det var en bössa som var på gång in.

Winchester har jag provskjutit och det var något som inte riktigt föll mig i smaken. Samma med browning maximus som jag äntligen fick prova. Så det är benellin eller berettan som är på listan.
Gillinger

Återgå till Hagelskytte