Input/info om Benelli

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Input/info om Benelli

Inläggav Kendo » 03 okt 2015, 19:50

Varg skrev:
Kendo skrev:
Dyraste är att köpa ett strypt rör. Näst enklaste och tråkigaste är att använda plastbiten som begränsning och limma fast låsbrickan med epoxy så det blir permanent.

Ett utmärkt tips!

Kemisk metal rekommenderas.

Jag är för övrigt ganska säker på att magasinröret på en M2 är gjort av någon form av aluminium. Huruvida det går att svetsa i eller inte vågar jag inte svara på!
(Med tanke på att du skriver om svetsning i ett inlägg ovan.)

Ajdå. Har haft isär bössan men inget fick mig att tänka aluminium, men jag har inte kollat närmare så det kan mycket väl stämma.

I form av utrustning har jag vad som krävs för att svetsa alu, men jag skulle inte vara bekväm att göra det jobbet själv.

Är det däremot stål så är det relativt enkelt ordnat om man kan.

Risken med kemisk metall är att det blir för permanent. Epoxy är tillräckligt för att vara permanent. Men om något skulle gå sönder och man var tvungen att bryta sig in i bössan så tror jag det är lite lättare om man använt epoxy. Vid en sån manöver får man nog vara beredd på att köpa ny låsbricka.

Använder man epoxy istället för kemisk metall så är mitt tips att man ställer bössan med öppningen på magasinröret nedåt, så det inte rinner iväg dit det inte ska vara.
Kendo

Inläggav Karre » 04 okt 2015, 23:30

Nu har jag haft chans att kolla på hur begränsningen ser ut. Och det var tyvärr bara en plastbit inne i röret som hindrade. Fast med den ute fick jag ändå bara i 3 stycken 70mm smäll, så egentligen ingen större skillnad.
Men jag måste begränsa. Och som ni säger, enklast är väl att epoxilimma fast klämringen eller vad den heter med plast begränsningen i. Det går väl att få loss epoxi med mycket värme? Så att jag i nödfall ska få isär det utan att såga av röret. Det måste ju anses som nog permanent. Kemisk metall gillar jag inte. Annars några nitar som bygger 1 mm på insidan. Då kommer fjädern förbi men inte patronen.

Förövrigt tycker jag pipan får ytrost väldigt enkelt. Nästan så jag blir sugen på lack.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Immortalis » 04 okt 2015, 23:53

Karre skrev:Nu har jag haft chans att kolla på hur begränsningen ser ut. Och det var tyvärr bara en plastbit inne i röret som hindrade. Fast med den ute fick jag ändå bara i 3 stycken 70mm smäll, så egentligen ingen större skillnad.
Men jag måste begränsa. Och som ni säger, enklast är väl att epoxilimma fast klämringen eller vad den heter med plast begränsningen i. Det går väl att få loss epoxi med mycket värme? Så att jag i nödfall ska få isär det utan att såga av röret. Det måste ju anses som nog permanent. Kemisk metall gillar jag inte. Annars några nitar som bygger 1 mm på insidan. Då kommer fjädern förbi men inte patronen.

Förövrigt tycker jag pipan får ytrost väldigt enkelt. Nästan så jag blir sugen på lack.

Se till att köra vapenolja på pipan och alla andra delar samt se upp för saltvatten :)

Funderar också på att expoxylimma, det tordes anses som ganska permanent och inget man kan ta bort när man sitter på ett jaktpass, och således en helt acceptabel lösning.
"The average man will bristle if you say his father was dishonest, but he will brag a little if he discovers that his great- grandfather was a pirate."
Immortalis

Inläggav Kendo » 05 okt 2015, 00:02

Som jag minns nämns epoxy som alternativ i lagen, eller om det var nvvs föreskrift. Så det ska vara ok.
Kendo

Inläggav Karre » 05 okt 2015, 00:18

Immortalis skrev:Se till att köra vapenolja på pipan och alla andra delar samt se upp för saltvatten :)

Funderar också på att expoxylimma, det tordes anses som ganska permanent och inget man kan ta bort när man sitter på ett jaktpass, och således en helt acceptabel lösning.

Kan ju inte behöva stå och olja in varenda gång. Har inte ens haft den ute i dåligt väder.

Men kan man få bort epoxi i nödfall?
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav jägare308 » 10 feb 2017, 18:07

Hej på er

Var lossnar magasinsröret på en Benelli M2 är det runt den gula linjen...? Den röda linjen har ju någon typ av infräst (Fläns)

Mvh
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jägare308

Inläggav olssonolsson » 12 jan 2018, 16:55

Jag undrar precis samma sak!
olssonolsson

Inläggav culot » 12 jan 2018, 23:00

Jag har på 3 av mina 4 A5:or epoxilimmat fjäderbrickan , och likadant på en Tidigare A5:a och härom veckan var jag tvungen att ta bort en av dom för att ordna till en reduceringsstång som kinkade i magget .

Och det är inga större problem att få bort epoxin med en rejäl varmluftpistol, och efter jag fixat till en ny stång
Lade jag på en ny epoxi limning , jag har haft 16 automater och 2 pumpar men aldrig haft nåt överdrivet behov av att rengöra magröret på insidan ??? Så jag begriper inte vad vapenägare har emot en 2-k limmning gentemot en metod som förstör röret ...

/P
culot

Inläggav olssonolsson » 13 jan 2018, 19:50

jägare308 skrev:Hej på er

Var lossnar magasinsröret på en Benelli M2 är det runt den gula linjen...? Den röda linjen har ju någon typ av infräst (Fläns)

Mvh

Har du fått löst det?
olssonolsson

Föregående

Återgå till Hagelskytte