Har jag rätt ammunition?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Har jag rätt ammunition?

Inläggav KST » 20 nov 2017, 22:01

Hej på er,

Jag är en nybliven jägare som nu ska ut på min första drevjakt på rådjur. Jag köpte mitt hagelvapen på en välkänd vapenaffär hör i Sthlm och sa att jag skulle jaga rådjur och behövde ammunition till detta ändamål. Försäljaren gav mig då en ask med Alphamax där det på hylsan står ”36 gram” och ”4 shot”. Jag hittar inget US nummer på varken asken eller patronerna. Är 4 shot samma som US4?
KST

Re: Har jag rätt ammunition?

Inläggav potatiskastare » 20 nov 2017, 22:29

Ganska troligt är att det är en UK4 dvs snarare en US5. Enda sättet att veta säkert brukar vara att skära upp en patron och kolla. Ett tips är att Eley ibland skriver en kod på askarna där det går att lista sig till hageldiametern.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav sevehem » 20 nov 2017, 22:51

Både fyror och femmor går att jaga rådjur med och HJÄLP vad det brukar bli diskussioner om vilken storlek som lämpar sig bäst. Jag hade gärna tagit en US3 eller 4 MEN mycket kunnigare folk än jag förespråkar så fina hagel som US5. Andra menar att US1 är det enda som duger. Sanningen ligger väl i att allt fungerar bra för de mesta och när det inte fungerar bra så är det ändå inte lätt att veta varför det inte gick så bra.
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav KST » 20 nov 2017, 23:00

Tack för svar!

Jag har insett att det kan leda till ordentliga diskussioner om rätt och fel när det gäller vilken storlek som är bäst, så jag tänkte strunta i det :)

Ja, det är väl bara att skära upp och räkna då.
KST

Inläggav potatiskastare » 20 nov 2017, 23:19

Om man håller sig till de numera rekommenderade hållen spelar hageldiametern knappt någon roll. Däremot är det inte så skoj att ta rätt på djuren om man trär i alla haglen i kroppen. Gissningsvis är det omkring 200 hagel i dina skott. På 20m är inte svärmen större än att du kan lyckas träffa med i stort sett alla. Har man läge är det inte dumt att hålla framme i hals/huvud .
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav KST » 20 nov 2017, 23:36

Mycket riktigt så landade jag på US5 när jag räknat haglen. Tack för tipset!
KST

Inläggav potatiskastare » 20 nov 2017, 23:40

KST skrev:Mycket riktigt så landade jag på US5 när jag räknat haglen. Tack för tipset!

Jag hade nog mätt med skjutmått och varit nöjd med det men räkna går såklart det med. Alltid skönt att veta vad man har i bössan i vilket fall. Och femmor är inte fel, speciellt om det även bjuds mindre vilt än rådjur.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Återgå till Hagelskytte