Lära ut hagelskytte helt från början.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Lära ut hagelskytte helt från början.

Inläggav razorflash » 08 aug 2016, 15:31

Ja, det är många som gör så. Inget fel i det.
razorflash

Inläggav carl_m » 28 aug 2017, 19:16

Lyfter denna tråd.
Mätte farten på hagelsvärmar under veckslutet. Stålhaglen gick ungefär såsom tillverkaren skrivit. Är det någon som vet:
Vad är den ungefärliga farten på en lerduva när den kastas i trap, eller skeet?
Vad är den ungefärliga farten på en normalt flygande and?
carl_m

Inläggav PatrikMalmo » 28 aug 2017, 19:37

Vet inte svaret på dina frågor, men ska du försöka lära ut, se till att det är kul! Ge folk lite tester, se till att det smäller och korrigera lite smått. Men det är nedrans skillnad på om det är framtida jägare eller folk som vill ha "lite kul". Vi (gänget) har skjutit lite mer efteråt, men jag har inte uppdaterat här. Vart bättre och roligare med lite papper framför, syns direkt vart folk träffar och smäller gör det ju. Men mitt gäng är inga jägare alls, det ska smälla lite och vara "kul". Ok, då kör vi så.

Hoppas någon annan kan svara på dina frågor, där har jag noll koll. Men jag vet att målet flyger ungefär så snabbt som en bra sving! :D
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav potatiskastare » 28 aug 2017, 20:28

En skeet-duva och en and på transport har ungefär samma fart. Söker du på forumet eller skaffar en bok om träning hittar du mått och modeller och lite teorier om framförhållning och olika sätt att åstadkomma den.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav culot » 29 aug 2017, 12:22

carl_m skrev:Lyfter denna tråd.
Mätte farten på hagelsvärmar under veckslutet. Stålhaglen gick ungefär såsom tillverkaren skrivit. Är det någon som vet:
Vad är den ungefärliga farten på en lerduva när den kastas i trap, eller skeet?
Vad är den ungefärliga farten på en normalt flygande and?

Mätte du med fotocell kronograf ?

2m ifrån ? Och la på 15ms för att få V2,5 ?
Vad fick du för värden ?
culot

Inläggav Lundbergarn » 29 aug 2017, 16:14

Har hört kring 95 km/h för skeetduvan tycks jag minnas.
26-28 m/s.
Lundbergarn

Inläggav lone_wolf » 29 aug 2017, 16:29

Lundbergarn skrev:Har hört kring 95 km/h för skeetduvan tycks jag minnas.
26-28 m/s.

Hagelsvärmen går ca 400 m/s. Antag att målet är 40 meter bort och rör sig vinkelrätt mot skytten. -> det tar 0.1 sek för hagelsvärmen att nå fram.
På den tiden hinner målet röra sig 2.6 meter!
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB.
lone_wolf

Inläggav carl_m » 29 aug 2017, 18:08

culot skrev:
Mätte du med fotocell kronograf ?

2m ifrån ? Och la på 15ms för att få V2,5 ?
Vad fick du för värden ?

Prövade med Superchrono. Fick 425-433 m/s. Stod 1-1,5 meter bakom.
carl_m

Inläggav Ålandsjanne » 31 aug 2017, 09:38

Framförhållningen är inget som funkar att räkna fram i m och cm man hinner ändå inte räkna ut det för varje duva,man kan veta det på en Skeet bana där man står och nöter på samma duvor på samma avstånd hela tiden 20-24m men skall man träna för att bli en bättre jaktskytt krävs mer variation på avstånd och farten på duvorna och det är något som kommer med träning och kommer att sitta i ryggmärgen,ungefär som när man lärde sig cykla,känns svårt i början men efter en tid är det inget man behöver tänka på för det sitter i ryggmärgen. Sporting är det skyttet som är närmast jaktskyttet.
Det är väl ingen som tror att hjärnan behöver bearbeta varje rörelse för att hålla balansen när man cyklar.
Gör så här om det finns möjlighet, placera den nya skytten där duvan landar och låt honom skjuta dom inkommande duvorna och står man bakom skytten så ser man var han bommar,när han träffar regelbundet så tar man kanske 5 steg åt sidan och när han träffar regelbundet där så kan man fortsätta tills det blir en regelrätt sidoduva.
När det gäller sidoduvorna,be skytten att börja bakom och jaga ifatt duvan och skjut när han har kommit framför duvan utan att stanna svingen.
Att svingen stannar när skytten har kommit framför duvan är för att ögonen som styr finmotoriken säger till att du håller på att gå förbi och behöver stanna svingen istället bör man få det att smälla så fort man har kommit framför duvan utan att stanna.
Det kan bli svårt om man "Vet" för mycket. Jan Boklöv som vann varldskuppen i backhoppning med den nya V stilen berättade i TV att han skulle minsann lära sig allt om backhoppning i detalj,hur varenda muskel funkade och sedan fick han inte till det för det var för komplicerat,det är samma med skyttet,krångla inte till det.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Ålandsjanne » 11 sep 2017, 10:11

Ålandsjanne skrev:Framförhållningen är inget som funkar att räkna fram i m och cm man hinner ändå inte räkna ut det för varje duva,man kan veta det på en Skeet bana där man står och nöter på samma duvor på samma avstånd hela tiden 20-24m men skall man träna för att bli en bättre jaktskytt krävs mer variation på avstånd och farten på duvorna och det är något som kommer med träning och kommer att sitta i ryggmärgen,ungefär som när man lärde sig cykla,känns svårt i början men efter en tid är det inget man behöver tänka på för det sitter i ryggmärgen. Sporting är det skyttet som är närmast jaktskyttet.
Det är väl ingen som tror att hjärnan behöver bearbeta varje rörelse för att hålla balansen när man cyklar.
Gör så här om det finns möjlighet, placera den nya skytten där duvan landar och låt honom skjuta dom inkommande duvorna och står man bakom skytten så ser man var han bommar,när han träffar regelbundet så tar man kanske 5 steg åt sidan och när han träffar regelbundet där så kan man fortsätta tills det blir en regelrätt sidoduva.
När det gäller sidoduvorna,be skytten att börja bakom och jaga ifatt duvan och skjut när han har kommit framför duvan utan att stanna svingen.
Att svingen stannar när skytten har kommit framför duvan är för att ögonen som styr finmotoriken säger till att du håller på att gå förbi och behöver stanna svingen istället bör man få det att smälla så fort man har kommit framför duvan utan att stanna.
Det kan bli svårt om man "Vet" för mycket. Jan Boklöv som vann varldskuppen i backhoppning med den nya V stilen berättade i TV att han skulle minsann lära sig allt om backhoppning i detalj,hur varenda muskel funkade och sedan fick han inte till det för det var för komplicerat,det är samma med skyttet,krångla inte till det.
MVH Ålandsjanne

Skulle gärna höra om någon provat den varianten som jag rekomenderat.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav sevehem » 11 sep 2017, 10:42

Själv har jag lärt mig genom att skjuta duvor rakt bakifrån och sedan ta någon meters steg åt ena sidan skjuta några sedan gå någon meter till osv till dess att man har rena sidoskott. Det har fungerat bra tycker jag. Tyvärr har jag långt kvar till dess jag är en bra hagelskytt men det sitter såpass att jag inte räds att jaga i alla fall.
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav PatrikMalmo » 11 sep 2017, 15:13

sevehem skrev:Själv har jag lärt mig genom att skjuta duvor rakt bakifrån och sedan ta någon meters steg åt ena sidan skjuta några sedan gå någon meter till osv till dess att man har rena sidoskott. Det har fungerat bra tycker jag. Tyvärr har jag långt kvar till dess jag är en bra hagelskytt men det sitter såpass att jag inte räds att jaga i alla fall.

Det där hörs bra, personligen har jag bara testat ett par steg från frånduvor och det har funkat ok. Någon bra hagelskytt blir jag nog aldrig men det är det roligaste skyttet jag testat hittills.

Mer generellt till alla, det där med svingen. Jag upplever att en sving från höger till vänster funkar bättre än tvärtom. Kass på att beskriva det, men på ena hållet kan jag rätt lätt dra ifatt målet och liksom "peka in" skottet. Träff. Från andra hållet är det mycket segare på något vis, där skjuter jag ofta bom (bakom). Är det någon generell sanning att ena svingen är svårare än den andra och vad handlar det om, ni som kan mer?
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav PatrikMalmo » 11 sep 2017, 15:45

sevehem, hur gick det förresten med frugan och skyttet? Har ju lite liknande sits, även om det inte är just fru. Min dam älskar att skjuta, och är hyfsad på pistol (där jag inte kan ett smack). Hon sätter en rätt samlad träffbild, även om det inte är i mitten.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Ålandsjanne » 11 sep 2017, 16:43

PatrikMalmo skrev:
sevehem skrev:Själv har jag lärt mig genom att skjuta duvor rakt bakifrån och sedan ta någon meters steg åt ena sidan skjuta några sedan gå någon meter till osv till dess att man har rena sidoskott. Det har fungerat bra tycker jag. Tyvärr har jag långt kvar till dess jag är en bra hagelskytt men det sitter såpass att jag inte räds att jaga i alla fall.

Det där hörs bra, personligen har jag bara testat ett par steg från frånduvor och det har funkat ok. Någon bra hagelskytt blir jag nog aldrig men det är det roligaste skyttet jag testat hittills.

Mer generellt till alla, det där med svingen. Jag upplever att en sving från höger till vänster funkar bättre än tvärtom. Kass på att beskriva det, men på ena hållet kan jag rätt lätt dra ifatt målet och liksom "peka in" skottet. Träff. Från andra hållet är det mycket segare på något vis, där skjuter jag ofta bom (bakom). Är det någon generell sanning att ena svingen är svårare än den andra och vad handlar det om, ni som kan mer?

Antagligen fotfel. Ställ dig med vä fot pekande kl 13 om du skall skjuta kl 12 med 60% av vikten på vä fot. Glöm ej att ställa dig bekvämt dit du kommer att skjuta sväng sedan tillbaka mot kastaren för att ta tag i duvan,låt den passera bössan och jaga sedan ifatt och gå förbi och skjut. Mycket svårt att förklara eftersom alla ser det lite olika.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Lundbergarn » 11 sep 2017, 19:33

Ålandsjanne skrev:
MVH Ålandsjanne

Ja nästan. Bra tips av dig förresten.

En gång för ung 13 år sen bestämde jag mig för att lära mig skjuta skeet. Före dess prickade jag väl mellan 2 och 5 duvor per 25 skott unhefär. Ifjol vann jag SM för 50+are så det går även för den talanglöse att bli bra. Man måste vara lite envis bara.

Jag gjorde så att jag ställde mig på platta 1 och tog ett skottpaket (500 skott) och sköt tills jag började träffa. Det tog väl några hundra skott.
Sen ställde jag mig på tvåans platta och sköt tills jag började träffa. Skottpaketet tog slut innan det inträffade.
Gjorde likadant nästa gång. Och nästa. Sen sköt jag på treans, fyrans och så vidare tills jag klarade av att skjuta bra på alla plattor.
Lundbergarn

Inläggav sevehem » 12 sep 2017, 07:47

PatrikMalmo skrev:sevehem, hur gick det förresten med frugan och skyttet? Har ju lite liknande sits, även om det inte är just fru. Min dam älskar att skjuta, och är hyfsad på pistol (där jag inte kan ett smack). Hon sätter en rätt samlad träffbild, även om det inte är i mitten.

Har inte blivit något mer av det. Kidsen är i den åldern att de tar rätt mycket av fritiden just nu... vilket har negativa följder för mitt eget skjutande och jagande...
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav PatrikMalmo » 12 sep 2017, 08:19

Lundbergarn, gött att höra! Det finns hopp alltså. Det där med att övning ger träning är ju sant. Blir att tänka på vad Stenmark sa kring en fråga om hur mycket tur han hade när han åkte.
-Jag vet inte mycket om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.

Tack alla för tipsen!
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Ålandsjanne » 12 sep 2017, 11:30

Lundbergarn skrev:
Ålandsjanne skrev:
MVH Ålandsjanne

Ja nästan. Bra tips av dig förresten.

En gång för ung 13 år sen bestämde jag mig för att lära mig skjuta skeet. Före dess prickade jag väl mellan 2 och 5 duvor per 25 skott unhefär. Ifjol vann jag SM för 50+are så det går även för den talanglöse att bli bra. Man måste vara lite envis bara.

Jag gjorde så att jag ställde mig på platta 1 och tog ett skottpaket (500 skott) och sköt tills jag började träffa. Det tog väl några hundra skott.
Sen ställde jag mig på tvåans platta och sköt tills jag började träffa. Skottpaketet tog slut innan det inträffade.
Gjorde likadant nästa gång. Och nästa. Sen sköt jag på treans, fyrans och så vidare tills jag klarade av att skjuta bra på alla plattor.

Liknar min start. Jag kom första gången till Skeet banan 1969 eller 1970 fick 3 träffar första rundan och ingen sade något banan hade funnits bara ett år tror jag,det var Gyttorp kastare och därför kom Rune Flodman hit och visade oss lite och 3 år senare var jag Åländsk Mästare (kommer inte ihåg resultatet.
Nu är det nog sporting som gäller för mig.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Föregående

Återgå till Hagelskytte