Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Inläggav gose » 01 sep 2018, 17:38

rajonbh skrev:När jag skulle beställa kikarsikte sist så var det riktmedlet det hängde på.
Alla taktiska riktmedel av mildot-variant gick inte alls. Däremot var det inga problem för "vanliga" riktmedel typ wide duplex.

Sedan måste du förtulla större inköp när du kommer till Sverige, men det är ju en annan fråga

Det borjar bli javligt tjatigt att vi alltid kommer tillbaka till samma skit, att nagra personer inte haft problem att kopa eller ta ut ur landet ar inte samma sak som att det ar lagligt. Det enda det betyder ar att handlaren i fraga inte kan lagarna, vilket inte kommer vara ett hallbart forsvar om man skulle hamna hos CBP.

Kunskapen hos handlarna borjar bli battre, men den ar fortfarande ganska usel. Hemsidorna hos State och Commerce department ar glasklara (om man orkar troska sig igenom reglerna), alla kikarsikten ar reglerade, punkt slut.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, .44, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Användarvisningsbild
gose

Inläggav Pes1 » 29 sep 2018, 14:10

Ändrar min fråga efter försökt förstå reglerna.

Det är möjligt att köpa vapen från de i usa som har rätt att eportera?
Kan jag som privatperson då importera utan problem?

Om jag då vill köpa ett vapen från t.ex gunsinternational.com hur går man till väga och vart börjar man?
Kanske frågar på helt fel ställe nu.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav pezon » 15 sep 2019, 20:09

gose skrev:
Gillinger skrev:Står och håller ett viper HS-T i näven inne på Bass pro och priset gör att det kliar i fingrarna, men ingen kan svara på huruvida den kikaren är föremål för ITAR eller inte... hur fabian får man reda på detta?

Alla kikarsikten ar exportkontrollerade, antingen av State department (ITAR) eller Commerce department (EAR). Mao sa kan man inte ta nagon som helst kikare och bara stoppa i vaskan.
Det ar strangare straff att bryta mot ITAR, men det ar likval brottsligt att bryta mot EAR.

Är det så att alla former av kikarsikten är exportrestriktioner?
Hade i såna fall en enorm tur att jag inte fick massa trubbel när jag tog hem ett Tasco sikte till luftbössan för några år sen..

Brukar alltid få väskan genomsnokad på vägen ut men inte den gången som tur var i såna fall.
pezon

Inläggav redtop » 16 sep 2019, 09:33

pezon skrev:
gose skrev:
Gillinger skrev:Står och håller ett viper HS-T i näven inne på Bass pro och priset gör att det kliar i fingrarna, men ingen kan svara på huruvida den kikaren är föremål för ITAR eller inte... hur fabian får man reda på detta?

Alla kikarsikten ar exportkontrollerade, antingen av State department (ITAR) eller Commerce department (EAR). Mao sa kan man inte ta nagon som helst kikare och bara stoppa i vaskan.
Det ar strangare straff att bryta mot ITAR, men det ar likval brottsligt att bryta mot EAR.

Är det så att alla former av kikarsikten är exportrestriktioner?
Hade i såna fall en enorm tur att jag inte fick massa trubbel när jag tog hem ett Tasco sikte till luftbössan för några år sen..

Brukar alltid få väskan genomsnokad på vägen ut men inte den gången som tur var i såna fall.

Att en vara är exportkontrollerad behöver inte betyda att det är olagligt att som privatperson ta med den till Sverige. Beroende på hur varan är klassificerad så kan det vara så att det bara är till vissa länder eller slutanvändare som man behöver exportlicens.

Amerikanska exportregler är en djungel. Vi har en avdelning på fem personer på jobbet som bara jobbar med att se till att vi följer dessa regler. :?
Användarvisningsbild
redtop

Föregående

Återgå till Bänkskytte