Guide till neck turning?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 20:00

Läser du tråden noga, så ger jag ett tips hur gå tillväga med en enkel och snabb inställning. T.o.m Jägarn tyckte att det gick enkelt :wink:
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jägar'n » 15 jul 2007, 21:31

Ok då får det bli separata batcher.

En fråga till angående piloter. Ser på din bild att du har en pilot på den större sinclair svarven som liknar en expander. Kan man använda en expander som pilot också eller hur fungerar det?
Jägar'n

Inläggav Jägar'n » 16 jul 2007, 22:54

Tänkte uppdatera tråden lite med vad som hänt på det senaste. Har varit febrig och hemma från jobbet. Karensdagen var dock inte bortkastad. Tvärtom så fick jag ju tid med hylsorna. Har sedan tidigare gjort klart grovskäret på en testbatch och testade nu finskäret som Kari beskrivit. Jag ställde in skäret en gång och svarvade. Satte i kula och fick direkt 6,64. Svarvade en till med samma mått. En, också den landade på 6,64. Det var kanske en lyckträff att det blev så bra med första justeringen. Hur som helst så är jag glad 8)
Resten av dagen gick åt till skatjakt på gården med en rovdjursjagande svåger :P

Väntar nu på morgondagen och min bössa som jag försöker få hit från Ådala. :oops: Kan tyckas ruskigt otajmat med Brattvall i antågande men så är det i alla fall.

Nu är då frågan Kari, om resten av testbatchen håller samma mått, vad återstår då att göra med hylsornas halsar innan de är redo att göras till färdiga skott?
Jägar'n

Inläggav Jonas.G » 16 jul 2007, 23:00

Med "sliten" menar jag hårdare dvs. mindre elastisk. När elasticiteten i halsmässingen minskar, minskar även kraften som håller kulan på plats. Du känner detta som att en del hylsor bjuder mindre motstånd vid kulisättning med handkraft eller med arborpress. Resultatet av ojämnheten är att du får spridning. Problemet rättar du till med att byta till snäppet mindre bussning.

Tusen tack Kari :D
Det har gått troll i bössan sista tiden o jag har provat med nya laddningar ändrad f.f mm utan resultat. Ikväll har jag varit iväg och gjort de sista justeringarna inför brattvall. Jag tog en tightare bussning och det var som natt o dag, alla serierna gick kanon trots taskiga vindar så nu åkte självförtroendet upp rejält.
Jonas.G

Inläggav fresan » 19 jul 2007, 15:32

Kan någon vänlig själ mäta diameter och längd för infästningsdelen på piloterna. Vart inspirerad av denna tråd och håller på att bygga en svarv till halsarna. Vore praktiskt att kunna köpa standardpiloter utifall det blir till att svarva i andra kalibrar.
Användarvisningsbild
fresan

Inläggav fresan » 19 jul 2007, 17:24

Tilläggas skall att jag har inte samma krav på precision som ni hålskjutare, utan vill endast få mer likformiga halsar. Håller på att preparera 100 lapua hylsor nu och man ser med blotta ögat att en del har en ojämn halstjocklek. Tanken är därför att tillverka en svarv som gör halstjockleken likformig på några hundradelar när. Såhär ser det ut efter nattens övningar:

Bild

Har monterat ett hårdmetallskär av standardtyp. Kvar återstår att borra hål i blocket och sätta dit låsskruvar samt justerskruv för skäret. Det borde väl funka? Har inte tight-neck i vapnet, utan det är en vanlig 200 STR. Tycker ändå att halstjockleken varierar så pass mycket att det borde bli bättre om man svarvar, alternativt får fler hylsor läggas i skräplådan.
Användarvisningsbild
fresan

Inläggav kynoch » 19 jul 2007, 19:11

Ser ut att bli en bra hylssvarv, likformighet på hylsorna kan aldrig vara av ondo.
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------
kynoch

Inläggav Sniper_rifle » 20 jul 2007, 10:21

Fresan
Jag skjuter utan svarvning 3 skott inom en fjärdedel av en vanlig klisterlapp en bra dag testa med annan laddning så borde du krympa ihop dom lite till..
Bild
Sniper_rifle

Inläggav fresan » 20 jul 2007, 12:45

Ajabaja, regeringen kan se och då får en inte vara i verkstan och leka ikväll :wink:

Fina träffbilder, sorterar du ut hylsor som avviker mycket i vikt?
Användarvisningsbild
fresan

Inläggav Jägar'n » 20 jul 2007, 13:26

Sniper_rifle skrev:Fresan
Jag skjuter utan svarvning 3 skott inom en fjärdedel av en vanlig klisterlapp en bra dag testa med annan laddning så borde du krympa ihop dom lite till..
Bild

Skjut två skott till i varje serie. Då brukar man se vad bössan verkligen presterar.

Har haft många serier i laddstegar med standardbössor som sett ut som ovan men som inte varit något värt när man ökar till fem skott i serierna. :wink:
Jägar'n

Inläggav Sniper_rifle » 20 jul 2007, 14:22

¨har skjutit 5 skotts med som håller sammma klass dock inget kort på det för närvarande men Mecke var med sista gången jag sköt så det är inget jag har slagit ihop med en håltång,,

jag sorterar inte mina hylsor utan laddar och ser glad ut,.
har får lite erfarenhet för att veta hur jag ska sortera jag laddar och skjuter o hoppas på det bästa,
Sen är det inte en standardbössa jag har så jag vet vad den klarar och det faller till 99% på skytten i mitt fall.. matrialet är det inget fel på.
Sniper_rifle

Inläggav Jägar'n » 23 jul 2007, 20:32

Då var det dags att kommentera.

Efter all svarvning, mätande och pysslande har jag faktiskt fått använda den första batchen några gånger bl.a under SM i Brattvall.

Har hunnit skjuta hylsorna 6ggr och de verkar fortfarande uppvisa goda resultat och hylshalsarna håller sig lätt inom hundringen i jämnhet. Efter lite snack med Kari på SM om bussningar och ojämnheter har jag testat lite mer och den minsta bussning jag har ger ok resultat men .259 ger som det verkar helt klart bäst resultat :!:

Hade innan Brattvall använt .259 bussning som gick bra. Gjorde strax innan tävlingen en test med ännu mindre bussning som verkade gå ännu bättre. Just DÅ under mitt lilla test iaf. Sporter 100 började med 9.70 1:a serien. 8.79 i 2:a. Tänkte då lägga in överväxeln som jag trodde från det snabba testet innan tävlingen och använde den mindre bussningen under 3:e och 4:e serien och det slutade i katastrof. :x Nu kan jag såklart inte skylla på bussningen då jag inte helt hunnit utreda det men att jag bytte tillbaka till .259 i 5:e och sista serien verkade ta ihop vertikalerna från 3:e och 4:e men kunde inte reparera skadan som redan var skedd.

Jag lärde mig igen det jag redan visste. Använd alltid det beprövade när det gäller. Testa allt mer än en gång. Testa aldrig under tävling. :oops:

Det var altså kanske inte bara ETT rookie mistake jag gjorde med att skjuta i fel skjutlag, utan minst ett till med att byta bussning mitt i en tävling (jag hittade dock mitt namn i alla klasser i tävlingen trots att jag bara hade anmält mig till JK1, sporter och HV :lol: )

Min första tävling på 200 meter lyckades inte specielt bra varken i sporter eller HV. Vinden och miragen tog knäcken på mig. Blev dock glatt överaskad av min 14:e plats i HV 100 då jag aldrig skjutit med en HV-bössa mer än två gånger tidigare.

Vill rikta ett stort tack för bösspons från Lars Åström och hans gamla utsjutna CG1900 enkelskottare. Det bevisar att pipor som varit med ett tag fortfarande kan hänga med om man ger dom en stark medicinering med Shooter's choice och Sweets mellan serierna, :P

En man som ska ha mina tusen tack är Kari Lindström :!: för all hjälp med mitt svarvningsprojekt. Det jag trodde väntade mig innan var inte hälften så innehållsrikt eller intressant som det blev.
Tack!

Jag hoppas och tror efter att ha mött många skyttar som intresserat sig för tråden att den ska hjälpa andra på samma sätt som den hjälpt mig.

P.S: Tack Roland, Bo, Lars, Mats, Torsten, Magnus, matlagarna, markörerna och alla andra som fixar ett sånt bra arrangemang som SM i Brattvall är. Tack alla medtävlande som bevisar att bänkskyttar är ett exceptionellt trevligt och hjälpsamt släkte som inte spar på krutet för att hjälpa nya in i sporten och vidare. Jag kan lätt och enkelt konstatera att bänkskytte ligger högt upp på listan över saker som skänker god glädje i livet :D
Jägar'n

Re: Guide till neck turning?

Inläggav [Tommy_E] » 28 jan 2008, 12:52

Börjar nästan bli dags för någon att sammanställa det här :wink: Och kanske klistras.

Har just viktsorterat 100 nya lapuahylsor som ska till och svarvas... Blev 2 stora "loter" på dryga 40 hylsor i varje som inom varje bunt höll sig under 0,5gr i viktspridning. Dock så är det de absolut SÄMSTA eldhålen jag sett på lapuahylsor på ett tag. Flagor i varje hål som måste fixas till. :evil:

Sen blir det svarvning :roll:
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Rimborambo » 28 jan 2008, 14:56

Just precis, MATS du lovade sammanställa!!! :wink:
mvh
Klas

"Det är inte lätt att vara frisk i en sjuk värld!"

Älgbett är inte att leka med!
Användarvisningsbild
Rimborambo

Inläggav Jägar'n » 01 feb 2008, 17:24

Ja Mats, det vore ju finemangens och att sammanställningen sen fick klistras.
Jägar'n

Inläggav Jonas.G » 11 okt 2008, 09:00

Är det någon som har en bild på en svarvad 220russian hylsa, gjort med k&m svarven? Jag har tidigare skjutit ut mina hylsor med pistolkrut o sedan svarvat men har i år tänkt svarva hylsorna direkt. Jag skulle vilja se hur långt man ska gå ned på skuldran med k&m då det verkar skilja en del mellan den o sinclairs.
/ Jonas
Jonas.G

Inläggav [Tommy_E] » 20 okt 2008, 13:27

Jonas.G skrev:Är det någon som har en bild på en svarvad 220russian hylsa, gjort med k&m svarven? Jag har tidigare skjutit ut mina hylsor med pistolkrut o sedan svarvat men har i år tänkt svarva hylsorna direkt. Jag skulle vilja se hur långt man ska gå ned på skuldran med k&m då det verkar skilja en del mellan den o sinclairs.

Det finns ett väldigt bra och beskrivande svensk ord för det här. Lagom :mrgreen:
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Pelleman » 18 apr 2009, 21:59

Bumpdags!

Är det någon idé med neck turning om man inte skjuter bänkskytte?

Vill minnas att jag läst någonstans att Tubbs eller Tierney (minns inte vem) att hals-svarvning var en av de viktigaste detaljerna för precision rent allmänt.
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav NuBreed » 18 apr 2009, 23:54

Skulle nog säga så här istället. Har du inte tightneck så har du ingen större nytta av svarvade halsar.
Vegetarian, an old indian word for bad hunter.
Användarvisningsbild
NuBreed
Driftstekniker

Inläggav Pelleman » 18 apr 2009, 23:57

NuBreed skrev:Skulle nog säga så här istället. Har du inte tightneck så har du ingen större nytta av svarvade halsar.

Ah, bra! Jag hade börjat snöa in på att jag kanske behövde en sån där liten Sinclair-pryl men det är nog bättre att satsa på annat i stället.
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte