Guide till neck turning?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav Kari Lindström » 14 jul 2007, 23:33

Hur går det ?

När du sedan är klar med grovsvarvningen, är det dags och plocka fram inställninsghylsan alt. hylsorna från skrotlådan eller svarva till ett par nya sådana, medan skäret är inställt på grovsvarvning. Då gör du som du gjorde med inställningen innan.

- skruvar åt insställningskruven sakta och svarvar av halsen med tunt skär och upprepar tills su nått 0,23 mm halstjocklek.
- nu ska du också skära skuldran. Du skär på pass mycket att hela skärets bredd rensar skuldran. Men observera att det inte får bli någon med nagel kännbar kant.

I bilden nedan ser du hur hylsan ska se ut:
Bild

- därefter sätter du kula i inställningshylsan och kontrollmäter med mikrometer på halsen tjockaste ställe, dvs. precis där pressure ring'en sitter under.
- resultatet borde bli ca. 6,64mm
- om inte fortsätter du ställa i svarven. Om skäret tar för mycket är det bara och lossa alla skruvarna, backa skäret och börja om från början med inställningen.
- när mätresultatet är rätt, är det bara och fetta in halsarna och ta finskäret
- nu borde halsarna glida betydligt lättare över piloten. Skulle de glappa litet ökar du mängden fett.
- kolla var fjärde eller femte hylsa genom at stoppa i kula och mäta på tjockaste stället
- har du gjort allting rätt orde alla hylsor ha lika tjocka halsar
- stämmer det är det bara och rengöra halsarna invändigt från överflödigt fett med Topz. Det går bra använda litet ren bensin eller aceton på Topzen.

Sedan ska hylsorna prepareras i tändhattsläge och tändhål, men det är en annan kurs :D
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jonas.G » 14 jul 2007, 23:41

Kari, det ser ut som att det är svarvat ända ner på halva skuldran? Sådär ser inte mina hylsor ut men det kanske är skillnad på svarvarna?
Jonas.G

Inläggav Kari Lindström » 14 jul 2007, 23:47

Så här kan det se ut om man legat i... 25 stycken hylsor kvar och svarva. De med tändhattarna i.

Bild

Jap...att svarva ned på skuldran är en finess som kan göras med Sinclairs svarvar och skär. Alltså, man kan förtunna skuldran som är väldigt viktigt när man förkortar hylsor till olika vildkattor. Det finns skär och köpa till olika bröstvinklar.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jonas.G » 14 jul 2007, 23:58

KM svarven har nog ett brantare skär då. Jag tycker det är grymt svårt o se om man tagit tillräckligt långt in på skuldran!
Jonas.G

Inläggav Jägar'n » 15 jul 2007, 09:12

Ok då ser jag hur det framskrider :idea:

Idag får hylssvarvningen vänta tills eftermiddagen.
Ska ut på en liten fjälltur idag först.

Ska räkna på dom 50 hylsorna. Blir nog ett rätt saftigt tiimpris. :wink:
Jägar'n

Inläggav Jägar'n » 15 jul 2007, 09:51

En fråga:

Har jag förstått det rätt att jag först ska ta min testbatch med finskäret?

Kommer jag inte sen vara tvungen att ställa om svarven till grovskär för resten av hylsrona och sen finskär igen därefter. Jag kommer ju nästan omöjligt att kunna få samma inställning på testbatchen som resten av hylsorna om jag måste börja om från början från batch till batch.

Förstår du hur jag tänker Kari?
Jägar'n

Inläggav [Tommy_E] » 15 jul 2007, 11:23

Tror nästan jag måste köpa lite nya hylsor och börja om.... Jag har nog väntat för lite mellan hylsorna.. Kanske bara 3-5 minuter...
Nåja.. MYCKET intressant tråd!! :D

FENIX! Jag har också en KM och den verkar vara brantare för den tar inte alls lika långt ner på halsen som sinclair verkar göra. Sen om det har någon praktiskt betydelse, de vet jag inte...
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 11:42

Med backa menar du köra skruvdragaren backåt dvs andra hållet eller menar du att köra den samma håll och bara dra ut skrubdragaren.

Kari Lindström skrev:Du ska köra sakta, mycket sakta med ett litet nominellt tryck. Spänningen i hylshalsen gör att hylsan dras nästan in av sig själv. Backa gör du på samma så att halsen putsas upp på vägen ut. Du bara drar hylshållaren sakta tillbaka. Alltså, en gång framåt, och backa ut är allt som behövs.
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 11:52

Är det något du delar med dig eller är det hemlighetsmakeri.

Kari Lindström skrev:Jag själv preppar mina hylsor litet annorlunda. Bl.a. ingår brotchning av hylsans insida.
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 12:51

Jägar'n skrev:En fråga:

Har jag förstått det rätt att jag först ska ta min testbatch med finskäret?

Kommer jag inte sen vara tvungen att ställa om svarven till grovskär för resten av hylsrona och sen finskär igen därefter. Jag kommer ju nästan omöjligt att kunna få samma inställning på testbatchen som resten av hylsorna om jag måste börja om från början från batch till batch.

Förstår du hur jag tänker Kari?

Alldeles korrekt... tanken är att göra hylsorna färdiga och sammanfatta hur det blev. På det viset kommer du underfund med om något behöver ändras, justeras eller om resultatet är bara och accepteras som godkänt.

Nackdelen är att du måste ställa om svarven mellan omgångarna och natutligtvis får du inte bland loterna i framtiden, eftersom halsarna kommer vara olika tjocka. För att undvika detta dilemmat, kan man ha två eller flera svarvar. En inställd för grovskäret och de andra för finare.

Men det är inget som säger att du inte kan ha flra patronaskar med t.ex 20 hylsor i varje. Så håller jag isär mina hylsor som är svarvade i olika omgångar. Se en tidigare bild med flera patronaskar i.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 12:53

-Markus- skrev:Med backa menar du köra skruvdragaren backåt dvs andra hållet eller menar du att köra den samma håll och bara dra ut skruvdragaren.

Jag menar att man fortsätter att köra åt samma håll och dar ut hylsan. Gör man det sakta finputsar man ytan.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 12:58

-Markus- skrev:Är det något du delar med dig eller är det hemlighetsmakeri.

Det är inga hemligheter. Processen i stort är allmänt känt och nyttjas av många på olika sätt. Det personliga är hur man bär sig åt för att åstadkomma det man är ute efter. Hemligheten är "det man är ute efter" och att berätta hur göra men inte varför... känns inte meningsfullt.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Krico » 15 jul 2007, 16:21

Kari. Med fascination har jag läst om ditt bössbygge (förresten fel ord, hur du bygger ett instument) och hur du iordningställer hylsor. Med omedelbar verkan ändrar jag min signatur. Nu har jag en fråga i sammanhanget. Själv är jag överlycklig om jag kan sätta skotten på en femkrona, skulle jag märka någon skillnad med ett jaktvapen om jag svarvade hylshalsarna?
Den kunskap jag nu börjar få insikt i skulle jag haft på den tiden jag höll på med 300 m skytte.
Nils Kvale fan club med över trettio år i träsket........Det kan bli skrivfel med feletonen.
Krico.
Användarvisningsbild
Krico

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 17:16

Jag sitter och är precis på väg att beställa från Sinclair. Ska jag beställa deras svarv eller ska jag beställa från någon annan.
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 18:01

Vad gäller svarvade halsar i vanliga standard jaktvapen, så gör de ingen nytta. För att ha fördel, måste man ha ett sk. tight neck-patronläge. Vill man ändå skjuta med hylsor av hög standard, kan man sortera upp dom per halstjocklek.

Det kan man göra med ett följande verktyg:

Bild

Sinclairs prylar köper man lämpligast hos Sinclair :wink:
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 18:19

Mjo det har du så rätt i men jag täkte kanske någon annan märke på svarven var bättre :)

Kari Lindström skrev:Sinclairs prylar köper man lämpligast hos Sinclair :wink:
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 18:48

Olika kulstorlekar menas det inom en och samma kulsort eller är det för olika kulsorter?

Kari Lindström skrev:- drar vi av 0,01 för utrymmet som behövs per sida för olika kulstorlekar, får vi kvar 0,4548.
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav Kari Lindström » 15 jul 2007, 18:56

Jag menar olika märken, vikter och former som har olika diameter.

Hur definiera ett bättre och sämre svarv ? Vi kan säga att svarvar som är tillverkade av bänkskyttar eller tillbehörsfirmor som säljer bänkskytteprylar är bra. Allt annat är sämre.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 15 jul 2007, 19:04

KM har den fördelen att du kan skruva en mätklocka direkt på svarven så ser man halstjockleken direkt.. Förutsatt att man nollat ordentligt...
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav -Markus- » 15 jul 2007, 19:14

Ok då får det bli en Sinclair när jag likaså beställer där.
Exempel har jag hört att i alla fall Sinclairs svarv är grymt jobbig att ställa in, det var vad jag menade med bättre eller sämre, dvs fördelar och nackdelar.

Kari Lindström skrev:Hur definiera ett bättre och sämre svarv ? Vi kan säga att svarvar som är tillverkade av bänkskyttar eller tillbehörsfirmor som säljer bänkskytteprylar är bra. Allt annat är sämre.
Användarvisningsbild
-Markus-

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte