Guide till neck turning?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Guide till neck turning?

Inläggav Jägar'n » 27 jun 2007, 18:04

Nu har hylsorna kommit på posten och svarven anlänt. Nu är jag då redo att svarva.

Är nu ute efter lite tips angående själva svarvningen då jag tidigare haft hjälp av bekant som nu inte kan hjälpa mig.

Skulle bli överlycklig om någon kunde beskriva var man börjar och sen steg för steg går mot färdigsvarvad hylsa.

Det handlar som tidigare i några av mina trådar om en 6BR med .262 neck.

Tusen tack för all hjälp!
Jägar'n

Inläggav Kari Lindström » 27 jun 2007, 20:11

Först måste vi reda ut vilka verktyg du skaffat?
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 27 jun 2007, 20:33

Och sen om du ska skjuta Flat base matchkulor med "tryck ring". Eller "vanliga" kulor.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Jägar'n » 28 jun 2007, 05:23

En nielson Neck Turner http://www.benchrest.com/nielson/ (lånegods tills min dyker upp från staterna)
för hylshalsens tjocklek och en helt vanlig längdsvarv för längden.

Kulorna är helt vanliga FB match kulor.
Jägar'n

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 15:50

Om jag förstår dig rätt, så har du en svarv, en pilot och ett skär och delarna är ihopmonterade. Vad har du mer ?

Du behöver:

- mikrometer att mäta med. Skjutmått duger inte p.g.a oprecision.
- ett verktyg för att necka upp halsar alt. flera stycken anpassade piloter
- fett, vax att smörja hals och pilot med
- Topz för att fetta in halsar och för rengöring
- amminiak för rengöring av piloten

Dessutom behöver du ha mätt diametern på det stjockaste stället på dina kulor som du tänker skjuta med. Vi behöver också veta vad du har för hylsor och hur mycket.

Det finns olika metoder att svarva en hylshals. Huvudlinjerna är två. Den ena är den snabba vägen till oprecision och det andra är den jobbiga vägen till ära och berömmelse. Jag kan lära dig den senare av dessa två. Men jag lovar att du kommer både gråta en och två gånger och bli förbannad emellanåt också.

Det jobbiga för din del kommer vara tidsåtgången. Räkna med uppemot en timme per hylsa, eftersom du är nybörjare och om du vill ha det bästa som också skjuter. Alltså, om du har 100 hylsor som ska iordningställas, tar det 100 timmar att fixa dom. Men det är inte så att om vi börjat nu, är vi färdiga om 100 timmar. Räkna ett par tre veckor för alla dessa hylsorna om du jobbar varje kväll.

Vad sägs ?
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jägar'n » 28 jun 2007, 16:18

Jag säger att jag aldrig lyckats med några bra genvägar. Så vi kör väl.

Av det som du nämner är nödvändigt fattas mikrometer och verktyg att necka upp halsarna med. Vilka kan du rekomendera som är bra och såklart helst billiga?

Hylsorna är Lapua 6mmBR Norma och jag innehar en ask på 100st.

Jo förresten har jag inte ammoniak hemma. Går det åt stora mängder? Om inte kanske sweets kan vara ett alternativ?

Glömde jag säga att jag är grymt tacksam för all hjälp.
Jägar'n

Inläggav [Tommy_E] » 28 jun 2007, 17:17

Kan berätta lite hur jag gjorde. Kommer förmodligen inte att vara i närheten av, som "precisionsKari :D " skulle ha gjort. Men tid tar det.

Har en KM svarv.
Har ingen mikrometer.. Kommer att skaffa en sån :oops:
Ett digitalt skjutmått som är pålitligt.
Smörja till halsar och pilot.
Expander för hylsorna.
Liten skruvdragare som går långsamt.

Necka upp hylsorna i expandern. Detta för att de ska passa på piloten på svarven.
Då kommer hylsorna även att få ett invändigt mått på ca .243" Alltså som en kula. Mina blev dock inte riktigt .243" utan snarare .2425"

Man får svarva hylsorna i flera steg när man har .262 neck. Jag tog det i 3 steg för att det gick för tungt och ta det i 2.
Första steget blev hylsorna ca .266
Andra steget ca .263
Sista steget gjorde jag en specialare som man slipper om man har en mikrometer.

Tog och svarvade en hylsa till ca .261. Satte i en kula, White Head FB med tryck ring. Då pendlade mitt skjutmått mellan .262 och .2625! AJ DÅ! Mycke riktigt, den gick inte in i patronläget.
Ställde ner svarven något så att hylsorna blev .260 Ca .261-.2615" med kula isatt. Pefekt!

Sen var det bara att svarva resterande hylsor med svarven i detta läge.

Eftersom att jag gjorde steg ett och steg två på alla hylsorna först behövde jag inte ställa om svarven efter att jag bestämt hur mycke jag slutligen ville att den skulle ta. Får se när jag köpt en mikrometer hur pass exakta halsarna blev.
Är dom inte exakta kommer jag att sortera ut de som är för tjocka och svarva ner dessa till "rätt" mått. Eller sortera ut de som är för tunna, beroende på hur många det är.
Enligt skjutmåttet är halstjockleken 0,25mm på mina färdiga hylsor.

Ska man nu göra varje enskild hylsa klar så är mikrometer ett måste för att få lika halstjocklek.

Mvh
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 17:37

Har du Sweets, så är det ännu bättre. Det ska vi nämligen använda till rengöring av piloten. Det kan du faktiskt börja med om svarven har använts tidigare. Kör man med för tung passning eller maskinellt med för högt varvvtal eller för länge, så fastnar det koppar på piloten och den blir tjockare. Vi ska ju svarva halsar med 5 tusendels noggranhet och då gäller det ha kontroll över processen.

Mikrometern köper du på närmaste Biltema, Claes Olsson, Jula eller järnhandlare som har en sådan hemma. Du behöver inget digitalt monster utan den billigaste analoga räcker gott..

För att ha kontroll över halsarna, behöver du ett verktyg som t.ex följande hos Sinclair Intl.

Bild

Den kostar $17.90 och den hittar du här: http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store

Utöver verktyget behöver du tv piloter till en. En som vi ska anpassa just för dina hylsor och en annan som vi har i reserv när du klantar till den första.

Bild

Piloterna kostar $7.95 styck och den hittar du här:
http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store
Du beställer två 6mm piloter.

En fråga till: Du har väl en hylshållare till svarven, eller något som du sätter hylsan fast i under svarvning ?

Du behöver också skaffa våtslippapper. 1200 grovlek blir bra och det räcker med en ark.

Medan vi väntar på att du ska skaffa de återstående prylarna, kan du roa dig och väga alla dina hylsor med 0,1 grains noggranhet. Avsikten är att hitta de hylsorna som markant avviker från mängden viktmässigt. De är de sämsta och de ska vi använda sedan till att ställa i svarven.

Här ser du en bild från mina hylsvägningar och den förklarar säkert bra hur det går till:

Bild

Du kan också läsa nedastående trådar. De innehåller en del läsvärt kring temat.
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t ... =julpyssel
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t ... =julpyssel
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 17:47

Tommy E:s beskrivning är en bra beskriving, varför man INTE ska använda skjutmått. Det finns nämligen inga pålitliga skjutmått. De bästa i flera tusenkronosklassen har en repeternogranhet på 0,1 och däröver och de billigare 0,02 och mer. När vi pratar om tajtneckvapen är sådant förkastligt för precisionen. Har man .262 neck dvs. 6.65 mm nominelt, ska man efter svarvning med kula i landa på 6,62, 6,63 eller 6,64 för maximal precision. Hur mäter man då det med skjutmått. Det går ju inte !
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jonas.G » 28 jun 2007, 18:03

262 neck dvs. 6.65 mm nominelt, ska man efter svarvning med kula i landa på 6,62, 6,63 eller 6,64 för maximal precision. Hur mäter man då det med skjutmått. Det går ju inte !

Har det någon betydelse om du svarvar ner till 6,62 eller 6,64?
Jonas.G

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 18:06

Ja, men det berättar jag senare. Vi går inte händelsärna i förväg, utan tar en bit i taget. Jägarn's tråd heter ju Guide till neck turning och den ska bli lååång och plågsam :wink:
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav MickeE » 28 jun 2007, 18:41

Denna tråd ska jag följa med stort intresse.
*Micke dukar fram popcorn och lutar sig tillbaka i fåtöljen*
Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav Jägar'n » 28 jun 2007, 18:56

Hahaha! Detta ska bli intressant. Jag hoppades faktiskt att du skulle nappa Kari då jag gissade att det skulle bli just långt och plågsamt.

Duger en sån här mikrometer från Jula?http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=49092122&pf_id=SE-162301

Vad kommer expanderverktyget användas till?

Då ska här fixas grejer...

Under tiden kollar jag hylsorna. jag har ingen digital våg. Hur väger man de enklast annars. Balansvågen?? :shock:
Jägar'n

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 19:37

En sådan mikrometer duger bra... jag har själv den som står underst i bilden. Expanderverktyget ska vi använda för att få perfekta runda halsar som matchar piloten på din svarv, inte ungefär utan exakt.

Vad beträffar vägning av hylsor, så går det med balansvåg också. Då ska du egentligen inte väga efter tiondelar, utan efter ett genomsnitt. Då går det snabbare. Du försöker genom vägning av slumpvis valda hylsor först konstatera vad blir snittvikten. Den använder du som en nolla. Om du har en våg där du har en gradering runt nollan, kan du godtyckligt bestämma populationens viktavvikelse. De som överstiger, lägger vi i skrotlådan. Saknar vågen gradering, kan du godtyckligt dra streck lika långt ifrån på varsinsida nollan. Dessa sträck får markera tillåten avvikelse. Sedan är det bara och väga.

Bild
(C)Rimborambo
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 28 jun 2007, 22:36

Visst ska man ha en mikrometer.. inget snack om det.

Hylsorna blir ju dock ändå oerhört jämna om man bara behöver finputsa sista hundringen eller hundringarna som blir kvar efter steg ett och två.

Alltså att man inte rör inställningen när man kör halsarna till sin slutgiltiga tjocklek. Krävs förståss att man är riktigt nogran med svarvningen så att man inte "hoppar" över material utan låter stålet ta allt som går. Detta kräver även att inte svarven flexar ett dugg, så därför: Gör som Kari kommer att berätta, det tänker jag nog göra i fortsättningen.

Har bara inte fått en riktigt utförlig förklaring till Hur man egentligen ska göra så,berättade hur jag gjorde med grejerna jag hade.

Det har gett mig bra precision men finns det mer att vinna på att göra på andra sätt så sitter jag spänt som ett tänt ljus och väntar på fortsättning :D

--Tommy:- som har mycket kvar att lära.

Mvh
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Jägar'n » 28 jun 2007, 22:37

Ok. Då har jag lite att pyssla med ett tag. Helgen går dock bort på annat håll. Men det positiva är att jag kan handla lite grejer jag behöver till projektet.

Och förresten, jag har en Lee three jaw chuck som jag använder. Duger den?

Tusen tack so far...
Jägar'n

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 22:39

Vad är det ? Jag har aldrig sett en sådan. Följde det ingen hållare för hylsan med halssvarven ?
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 28 jun 2007, 22:58

[Tommy_E] skrev:Visst ska man ha en mikrometer.. inget snack om det.

Hylsorna blir ju dock ändå oerhört jämna om man bara behöver finputsa sista hundringen eller hundringarna som blir kvar efter steg ett och två.

Mikrometer har egentligen inte med jämnheten att göra, utan det handlar om vetskapen om vilka mått som gäller. Seriös bänkskytte handlar om hundradelar och egentligen är tumregeln att hundradelar ska mätas med verktyg som har nogranheten på tusendelar. Men det blir för knöligt och därför satsar vi på uniformitet och en avvikelse på max en hundring totalt. Ju mindre grupper är man ute efter, desto mindre ska avvikelsen vara. Det finns också en annan väg. Acceptansen av större avvikelser och splitternya nya hylsor till varje tävling. Ett fritt val.

Bänkskytte handlar alltså om att veta vad man har, så att man kan göra en ändring till det bättre. Många missuppfattar och tror att bänkskyttar labbar med kulor och krut till dödagar. Nej, det gör man inte ! Man tar fram en laddning som skjuter runda grupper och sedan börjar labbandet t.ex med hylshalsar. Vilken bussning ger minsta grupperna, hur många drag ska man borsta halsen invändigt, hur långt ska halsen kalibrerars mm. saker.

Bänkskytte är också mycket labbande med olika framtagningsmetoder. T.ex hur få fram fina hylshalsar som håller länge med minsta möjliga möda. Därför bedrivs det mesta av bänkskyttet vid laddbänken hemma. Många långa vinterkvällar läggs ner för att fundera hur göra.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jonas.G » 28 jun 2007, 23:10

Ja, men det berättar jag senare. Vi går inte händelsärna i förväg, utan tar en bit i taget. Jägarn's tråd heter ju Guide till neck turning och den ska bli lååång och plågsam

Nu är klockan 23.09 så vad är då svaret :) ?
Jonas.G

Inläggav Jägar'n » 29 jun 2007, 04:55

Kari Lindström skrev:Vad är det ? Jag har aldrig sett en sådan. Följde det ingen hållare för hylsan med halssvarven ?

Så ser den ut: http://www.smartreloader.com/lee-3-jaw-chuck-p-1933.html

Nej jag frågade aldrig om en hållare då jag tänkte att denna skulle fungera om man nu skulle använda den med ett handtag eller med en långsamtgående skruvdragare. Den grepar och samtidit centrerar hylsan. Sen använder du handtag till chucken eller skruvdragare eller annat valfritt verktyg så du får moment till att vrida hylsan. Ska se om jag har nån bild på hur det ser ut när hylsan sitter i chucken...
Jägar'n

Nästa

Återgå till Bänkskytte