Vem lär ut bänkskytte i Göteborg?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Vem lär ut bänkskytte i Göteborg?

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 11:15

Hej, jag tror jag har kommit till insikten att det som hindrar mig i mitt handladdande är att jag inte kan skjuta i bänk. Det blir svårt att se vilket som är ammunitionen och vilket som är jag när jag får helt "slumpmässiga" resultat.

Jag kan hålla en bågminut ganska enkelt med .223:a (tom en halv, men vet som sagt inte om det är ammunitionen eller jag som sätter begränsningen då). Men med 308 så får jag ingen konsekvens. Jag har förut kunnat hålla en bågminut med SAKO-övningsammo utan större problem, och min egen handladdade ELD-Match spred förr 5-7mm i höjdledd men 30mm i bredd. Men nu efter sommaren så kommer jag inte i närheten av det. (Skjuter en Sako 85 Finnlight 2 med dämpare från sandsäckar).

Så, jag vet vart jag skall åka för att få hjälp hagelskyttet, men vem lär ut bänkskytte på nybörjarnivå? Jag har läst det jag kommer över, men inser att jag skulle behöva en expert som dels kan visa vad jag gör för fel, och dels kan visa vad som är bössan, ammunitionen, och jag.

Några tips? (Bor som sagt i Göteborgstrakten men har ofta vägarna ner åt Halmstad).
Användarvisningsbild
lasse-a

Re: Vem lär ut bänkskytte i Göteborg?

Inläggav JohanL73 » 12 sep 2019, 11:25

Kan verka vara ett tyket svar, men i all välmening:
Hur många tusen skott har du skjutit i år?
Tillräckligt många för att veta var skottet tog innan du ser resultatet?

Skytte kräver träning. När du vet var skottet tar innan du ser var, är du mogen att utvärdera laddningar... :mrgreen:
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 11:38

JohanL73 skrev:Kan verka vara ett tyket svar, men i all välmening:
Hur många tusen skott har du skjutit i år?
Tillräckligt många för att veta var skottet tog innan du ser resultatet?

Skytte kräver träning. När du vet var skottet tar innan du ser var, är du mogen att utvärdera laddningar... :mrgreen:

I år? 0.3 tusen eller så. (Med luftgevär när jag tävlade, ingen aning. Många, många tusen... Men det innebar inga stöd och rekylupptagning.)

Jo, jag förstår att skytte kräver övning. Och liksom med exv. hagelskytte så blir denna övning mycket mera effektiv om man har någon som instruerar en.

Så jag köper inte att jag först måste skjuta X tusen skott lite på måfå, innan jag kan be någon kan visa mig hur det bäst skall göras.

Frågan kvarstår alltså; finns det något sätt att få instruktion?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Frank69 » 12 sep 2019, 11:48

Håller med dig att det kan vara mycket matnyttigt att träffa likasinnade som har stor erfarenhet.
Har du kollat här:
http://www.benchrest.se/
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 11:52

Frank69 skrev:Håller med dig att det kan vara mycket matnyttigt att träffa likasinnade som har stor erfarenhet.
Har du kollat här:

Hej, nej så långt hade jag faktiskt inte gått. Tack för tipset!

Jag vill inte låta påskina att jag faktiskt är intresserad av det som sport, så det är därför jag dragit mig lite för det, men det här låter ju iaf bra: "... något som kännetecknar bänkskyttar är den höga graden av hjälpsamhet och vänlighet mot såväl kollegor som mot nybörjare." :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2019, 12:35

lasse-a skrev:
Frank69 skrev:Håller med dig att det kan vara mycket matnyttigt att träffa likasinnade som har stor erfarenhet.
Har du kollat här:

Hej, nej så långt hade jag faktiskt inte gått. Tack för tipset!

Jag vill inte låta påskina att jag faktiskt är intresserad av det som sport, så det är därför jag dragit mig lite för det, men det här låter ju iaf bra: "... något som kännetecknar bänkskyttar är den höga graden av hjälpsamhet och vänlighet mot såväl kollegor som mot nybörjare." :)

Det centrala i bänkskytte som utgör skillnad är vindflaggor. Spakstöd osv hjälper mer på tävling än tester
Stewe's world on ice

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 13:22

Stewe's world on ice skrev:Det centrala i bänkskytte som utgör skillnad är vindflaggor. Spakstöd osv hjälper mer på tävling än tester

Tack, men jag tror som sagt inte jag är på den nivån än. Jag behöver snarare konkret hjälp och tips med sittställning, rekylupptagning, osv. (Idag så väntar jag helt sonika tills jag får en dag med lite eller "ingen" vind, och jag skjuter bara på 100m ändå).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2019, 16:04

lasse-a skrev:
Stewe's world on ice skrev:Det centrala i bänkskytte som utgör skillnad är vindflaggor. Spakstöd osv hjälper mer på tävling än tester

Tack, men jag tror som sagt inte jag är på den nivån än. Jag behöver snarare konkret hjälp och tips med sittställning, rekylupptagning, osv. (Idag så väntar jag helt sonika tills jag får en dag med lite eller "ingen" vind, och jag skjuter bara på 100m ändå).

För mig är ingen vind det som ger mest spridning.
Vindflaggor rätar ut många frågetecken och det behöver bara vara enkla plastband. Säg att du har 1cm egenspridning i vapnet och 5mm i vinden vilket är ca 1 m/s. Tar både vinden och vapnets egenspridning åt samma håll åt vänster och höger blir det 20 mm. Tar man bort vinden och skjuter i samma vind så blir det en förbättring på 100%. Har man inga flaggor blir det samma förbättring men då pga slump vilket gör att man lätt kan "hitta på" vad det beror på. Det är farligt.
Stewe's world on ice

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 16:23

Stewe's world on ice skrev:För mig är ingen vind det som ger mest spridning.
Vindflaggor rätar ut många frågetecken och det behöver bara vara enkla plastband. Säg att du har 1cm egenspridning i vapnet och 5mm i vinden vilket är ca 1 m/s. Tar både vinden och vapnets egenspridning åt samma håll åt vänster och höger blir det 20 mm. Tar man bort vinden och skjuter i samma vind så blir det en förbättring på 100%. Har man inga flaggor blir det samma förbättring men då pga slump vilket gör att man lätt kan "hitta på" vad det beror på. Det är farligt.

OK, jag köper det. Men eftersom jag ibland skjuter "bra," och ibland "dåligt" i "samma" vind så tror jag det där jag är i utvecklingen är mera jag, än vinden (eller min brist på förståelse av denna).

Så frågan kvarstår, vem lär man sig av? ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Stewe's world on ice » 12 sep 2019, 16:34

lasse-a skrev:
Stewe's world on ice skrev:För mig är ingen vind det som ger mest spridning.

OK, jag köper det. Men eftersom jag ibland skjuter "bra," och ibland "dåligt" i "samma" vind så tror jag det där jag är i utvecklingen är mera jag, än vinden (eller min brist på förståelse av denna).

Så frågan kvarstår, vem lär man sig av? ;)

Jag vet att orbirol på forumet gjutit bänkar i Göteborg så den klubben kan vara ett tips att gå med i. För övrigt när det gäller vind så är det rätt svårt att hinna skjuta en femskottsserie i samma vind. Innan jag skaffade flaggor sköt jag mycket i samma vind, sen jag skaffat flaggor har antalet serier i samma vind mirakulöst försvunnit till stor del :)
Stewe's world on ice

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 16:37

Stewe's world on ice skrev:Jag vet att orbirol på forumet gjutit bänkar i Göteborg så den klubben kan vara ett tips att gå med i. För övrigt när det gäller vind så är det rätt svårt att hinna skjuta en femskottsserie i samma vind. Innan jag skaffade flaggor sköt jag mycket i samma vind, sen jag skaffat flaggor har antalet serier i samma vind mirakulöst försvunnit till stor del :)

OK, är det bara min brist på flaggor så blir ju ingen gladare än jag! ;) Men jag vågar inte hoppas på det.

Tack för tipset iaf, jag skall kolla det närmare!
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Giobbi » 12 sep 2019, 16:48

Lasse-a - jag är intresserad med! Bor också i Göteborg, säg till om du får napp. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 12 sep 2019, 16:53

Forumägaren och några till håller till i Skaraborg. Inte oändligt långt.

Sedan är det viss skillnad på bänkskytte som tävling och skytte från bänk. Men genom att se på tävlingsskyttarna kan man få förståelse för alla moment som måste beaktas.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Bo Petersson » 12 sep 2019, 16:57

Vindflaggor är ett måste och viktigast är svansarna när vinden är svag. Sedan är det mycket värdefullt att skjuta tillsammans med andra därför att det finns konditioner som ser bra ut men det skjuter inte riktigt tätt ändå. Är man flera som skjuter dåligt fast konditionerna ser bra ut så har man ett kvitto på att det kanske ändå inte är den egna laddningen som skjuter dåligt. Oroliga vindar, ömsom sol ömsom skugga, luft av olika temperatur som kommer och går är exempel på sådant som spelar in. Skjuter du helt ensam så skjut vid tillfällen när banden inte fladdrar utan försiktigt rider lite på luftströmmen. Det senare är faktiskt bättre än helt vindstilla.
Bo Petersson

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 17:35

potatiskastare skrev:Forumägaren och några till håller till i Skaraborg. Inte oändligt långt.

Sedan är det viss skillnad på bänkskytte som tävling och skytte från bänk. Men genom att se på tävlingsskyttarna kan man få förståelse för alla moment som måste beaktas.

Ja, jag är ju naturligtvis främst intresserad av skytte från bänk. Inte de mera extrema formerna av bänkskytte (a la, liten artilleripjäs på räls).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 17:35

Giobbi skrev:Lasse-a - jag är intresserad med! Bor också i Göteborg, säg till om du får napp. :)

Ju fler desto roligare! Nej, vänta förresten, du är en sådan där Blaser-ägare va? Då får du inte vara med... :x ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Giobbi » 12 sep 2019, 17:47

lasse-a skrev:
Giobbi skrev:Lasse-a - jag är intresserad med! Bor också i Göteborg, säg till om du får napp. :)

Ju fler desto roligare! Nej, vänta förresten, du är en sådan där Blaser-ägare va? Då får du inte vara med... :x ;)

Haha! Jag har en tikka klar för ändamålet. :) Blaser är endast jakt.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Bo Petersson » 12 sep 2019, 21:51

Det är inte ovanligt med Blaser-bössor som skjuter bra. Alltid roligt att se vapen som normalt används till jakt på bänken.
Bo Petersson

Inläggav Mannlicherman » 19 sep 2019, 20:20

Finns en tidigare aktiv bänkskytt i Lilla Edet. Förstod på honom att han har tänkt sig att återuppta tävlingskarrieären nu. Kan ju vara en person att kontakta? (Skicka mig ett PM, så ska kan ni få hans nummer!)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Återgå till Bänkskytte