Arbetsdag Brattvall 15 sept?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Arbetsdag Brattvall 15 sept?

Inläggav Bo Petersson » 04 sep 2019, 19:40

Det behövs göras en del arbete på bänkskyttebanan så jag har tillsammans med Torsten diskuterat möjligheten att samlas där en dag, förslagsvis söndagen den 15 september. Hör gärna av er om datum inte passar. Blir vi fler om vi flyttar fram det till den 22:a? Andra förslag? Passar inte den dag som vi fastställer så finns också möjligheten att åta sig specifika arbetsuppgifter i stället från listan nedan eller annat som vi kan komma överens om.

1. Rensa skjutvallen från sten och köra bort den till gropen.
2. Fulla på med bark runt skjuthallen. Torsten kommer med traktorn.
3. Bygga färdigt permanent tavelställ 200m.
4. Skylta upp banan med de nya skyltarna. Tavla att sätta skyltar på behövs.
5. Rensa upp gångväg för avlysningsskylar. Sätta fast stolpar bättre och se till att hållarna blir lättare att stoppa korten i.
6. Städa upp i bänkskyttekuren. Organisera om så det blir mer praktiskt för alla med våra prylar längre in och skjutstöd och några pallar nära till. Skjutstöden bör hängas upp.
7. Planera för förbättringsåtgärder till nästa säsong. Punkt 8 – 17, ogräsbekämpning mm.
8. Börja skapa en tävlingsstab där ansvarsområden anges och ansvariga för dessa utses.
9. Kan vi så borde också ”Kristers stubbe” tas bort.
10. Bättre och enklare upphängning av motorarrangemang där det enkelt går att byta rulle och justera höjden. Den sitter för högt.
11. Modifiera bockarna, ta bort slalombana på vinkelpapperet samt enklare att byta ut skadade vinkelpappersstöd. Hållare vinkelpappersstöd måste 6-8cm över bockens högsta punkt.
12. Hål eller skorsten över snabbupprullare. Åtgärdat med vridbar del av tak. Duger det?
13. Bättre, mer praktisk och skyddad förvaring av tavelställ och det som därtill hör.
14. Inplastade instruktioner för tavelbyte och skjutledare.
15. Referensvikter till vågen vi väger vapnen på.
16. Förvaringsutrymmen, behöver vi bygga något?
17. Laddutrymmen, hur kan vi skapa fler sådana? Köpa tält?
Bo Petersson

Re: Arbetsdag Brattvall 15 sept?

Inläggav megadeth » 04 sep 2019, 19:44

Kommer det byggas något nytt laddtält inför nästa års tävlingar?
Användarvisningsbild
megadeth

Inläggav J-E Tjernberg » 04 sep 2019, 21:23

megadeth skrev:Kommer det byggas något nytt laddtält inför nästa års tävlingar?

Vet vi om det blir tävlingar i Brattvall nästa år?
Användarvisningsbild
J-E Tjernberg

Inläggav Gunnebrink » 04 sep 2019, 22:02

Nu är jag inte bänkskytt men ser punkten 17 och kan tipsa om tältlösning, iof mörka tält men vi använder 24MX depåtält i jobbet för att ha tak över huvudet till lunch osv. och för den tusenlapp dom oftast kostar så är det väldigt prisvärt.
Har jämfört med vad jaktvårdskretsen skulle få ge för ett från vår egen kanal och det är säkert bättre men inte 17000 kr bättre...
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Bo Petersson » 04 sep 2019, 22:10

Vi har partytält som vi köpte för många år sedan men de är jobbiga att sätta upp och i minst ett så regnar det in vilket inte är så lyckat om man ska ladda skott. Tackar för tipset men den tältlösning som du anger säger mig ingenting så jag skulle önska att du förklarar vad det är för tält och hur stora de är.
Bo Petersson

Inläggav Gunnebrink » 04 sep 2019, 22:59

Dessa depåtält/easyup tält är väldigt enkla att montera, ensam gör du det i lugn och försiktig takt på ca 2-3 minuter, är man 2 eller helst 4 personer som kan handgreppen så tar det säg 20 sek.

Jag förstår problemet med att ha mörk duk men det finns andra leverantörer som tillhandahåller ljusa tält, låt vara dyrare men ändå rimligt.
Några gånger per år är det "drive" och man får loss komplett tält från 24MX.se för under 1000:-
Vi har 3x3 meter för provtagning och "lunchrum", men söker ni så finns det andra storlekar med, 3x5 meter vet jag att jag sett

https://www.24mx.se/24mx-race-easy-up-depatalt-3x3m-med-vaggar-1#?p

En enkel googling för att exemplifiera utbudet:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=easy+up+t%C3%A4lt
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav J-E Tjernberg » 05 sep 2019, 08:49

Ska tavelstället till 200 vara som webcupsstället så gör jag ett till nästa säsong.Fullbokade helger med älgjakt.
Användarvisningsbild
J-E Tjernberg

Inläggav Ingvar » 05 sep 2019, 10:29

J-E Tjernberg skrev:Ska tavelstället till 200 vara som webcupsstället så gör jag ett till nästa säsong.
Fullbokade helger med älgjakt.

och kronkalvar på vardagskvällar??
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Bo Petersson » 05 sep 2019, 20:22

Jag har gjort ställningen till delvis. Det ska skruvas en träfiberplatta till dessa och som jag bedömer det så behövs ställningen som nu består av två fötter med en ståndare förbindas med något också, helst av nästan samma längd som skivan.
Bo Petersson

Inläggav Lars H » 06 sep 2019, 09:29

Inget av datumen funkar för mig.
Kan tänka mig att ta mig an någon av de uppgifter som förmodligen blir över.
Lars H

Inläggav Bo Petersson » 10 sep 2019, 08:08

Hälsade på Torsten igår och pratade bl.a. om arbetsdagen. Även han lade in en brasklapp angående söndagen de 15:e och eventuell älgjakt men osäkerheten och uppslutningen är densamma för söndagen därpå. Vi bestämde oss för att det blir den 15:e med de som har möjlighet förutsatt att Torsten kan då han lovat komma med traktorn. Vi har ju flera som annonserat att de inte kan komma. Vill gärna få besked av några fler som tänker komma så att vi vet vilka vi måste meddela ifall vi ställer in.
Var också på ett styrelsemöte på Brattvall igår och där beslutades att städa inför vintern lördagen den 28:e alltså dagen för White Head Cup. Det kan också vara ett bra tillfälle för oss att göra färdigt så mycket som möjligt av de som jag listat upp.
Vi pratade också om bänkskyttetävlingen nästa sommar och jag meddelade då, att vi nu efter att ha skjutit en tävling före midsommar och nu också en andra helgen i augusti, att nästa år på mångas önskemål återgår till att ha Brattvalls tävling tredje helgen i juli .
Bo Petersson

Inläggav Bo Petersson » 10 sep 2019, 15:07

Observera att den 28:e är dagen före och inte för, som jag skrev, alltså dagen före White Head Cup. Jag förstår att det också kan bli problem då det ska skjutas 500m i Sävar den dagen och då behövs både skyttar och funktionärer.
Bo Petersson

Inläggav Tjädervin » 11 sep 2019, 20:22

jag kan komma på söndag den 15

/Ronny
Tjädervin

Inläggav Bo Petersson » 14 sep 2019, 21:03

Flera har meddelat att de inte har möjlighet att vara med på arbetsdagen men Torsten, som kommer med traktorn, och jag kommer ändå att trotsa eventuellt regn och kommer att vara på banan från klockan 12. Prognosen är bättre för eftermiddagen men vi siktar oavsett väder på att vara där mellan lunchen och middagen och påbörja arbete med att beta av listan med arbeten.
Hoppas vi blir några till. Välkomna!
Bo Petersson

Inläggav Bo Petersson » 15 sep 2019, 20:56

Punkterna 1,2,3 och 6 är nu genomförda. Ronny, Torsten, Micke och jag gjorde jobbet. Känns väldigt sköt att vi kunde beta av flera så arbetskrävande punkter även om krattningen av bark runt skjuthallen återstår. Tavelstället som vi hade på 200m är nu ersatt med ett litet tavelställ som ska stå där permanent för de som söker upp vår bana för att skjuta där. Det gamla större stället var i mycket dåligt skick och av det återstår nu bara delar som vi kan bygga vidare på. Vi behöver komplettera det med stolpar som kan skruvas mot de gamla som nu är avkapade och sedan bygga på med långa bräder som vi ska fästa tavlorna på. Kanalplast eller annat att skugga av baksidan med måste vi också ordna med.
Bo Petersson

Återgå till Bänkskytte