Utveckling eller avveckling

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Utveckling eller avveckling

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 10:53

Unl på SM har diskuterats i timme efter timme i styrelsen. Dock har arrangörerna fördelen att bestämma det dom anser vara bäst för sina arrangemang.
Den dagen Sundsvall skf anordnar ett SM så får vi privilegiet att själva bestämma.
Däri ligger storheten i att göra saker själv, att testa sina idéer mot verkligheten.
Jag rekommenderar alla att testa detta.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 30 dec 2018, 15:15

Kanske dags att sluta diskutera och ta ett beslut som medför att de intresserade kan börja förbereda sig. Ett ev. felaktigt beslut är alltid bättre än inga beslut alls...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 15:41

Kari Lindström skrev:Kanske dags att sluta diskutera och ta ett beslut som medför att de intresserade kan börja förbereda sig. Ett ev. felaktigt beslut är alltid bättre än inga beslut alls...

Då jag inte sitter i styrelsen så tvingas jag ta det beslutet rent privat.
Katarina ska börja med toppcupen under 2019 samt köra haggva cup som förr under storhetsdagarna. Anordna SM i 300m bänkskytte i klasserna unl och hv samt lägga en pröva på helg helgen innan.
Sådär,j nu kan du förmedla beslutet till Katarinas styrelse så dom kan lägga in det i kalendern.
Jag gissar att dom kan pusta ut nu när äntligen ett beslut har tagits, det blir bättre för dom att arrangera när någon annan tar beslutet vad som ska arrangeras.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 30 dec 2018, 15:49

Men som sagt sitter du ju inte i styrelsen enligt eget utsago och det är styrelsen som behöver agera... hos oss har däremot styrelsen tagit beslutet att lägga ned Hacksjö Open inkl. dess JK-tävling Haggva Cup. Nu vill styrelsen gärna se vilka klasser som förbundet kommer att prioritera, så att stödet till skyttar att nå sina mål kan inledas.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stefan.K » 30 dec 2018, 16:51

Utan att veta säkert, jag antar bara här, tror jag styrelsen kommer lägga krutet på LV/HV och det som rör detta.

Det jag är mer säker på är att:

-Styrelsen, förr och i framtiden, har inte energi till att räkna ut hur vi ska skapa framtida rekryteringsklasser och locka in skyttar till bänkskyttet! All kraft går till att reda ut de mest akuta situationer vi har med mästerskap, landslag, tavlor, medaljer, ekonomi och annat som kommer före att tröska genom förslag på hur Jk ska anpassas så det ska locka nya skyttar.

- Klubbar och skyttar kommer måsta ta ansvar för att ”tänka nytt” och bredda sporten.

- Svenska bänkskytteförbundet består inte enbart av styrelsen, det finns även medlemmar som kan ta initiativ och jobba för vår sport.

Är det någon som tycker styrelsen sköter detta på ett felaktigt sätt är det bara att agera, förbundet är en demokrati med transparent drift! Byt ut ledamöter till de som majoriteten vill ha och driver utvecklingen i den riktning som ni vill!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 30 dec 2018, 17:00

Som en kul parentes kan jag nämna att Norge inför UNL100/200 som rekryteringsklass med Norskt Mästerskap 2019.

Reglerna enligt nedan:

Det har i de to siste årene også vært arrangert NM i Sporter uten den helt store deltagelsen. Derfor åpnes det i stedet for UNL 100-200 ref. forslag om prøveperiode GF 2017 for denne klassen.

Med følgende regler i UNL 100/200m:

1. Kun bag-gun våpen tillates, der front-rest eller tofot ikke er fysisk koblet med bak-sekk.
2. Brems er ikke tillatt.
3. Skyting skjer fra benk.
4. Våpen som brukes i denne klassen kan ikke brukes i andre klasser samme dag i samme stevne.
5. Det skytes mot samme skiver som for klassen HV/LV
6. Maks kaliber .400.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 18:23

Kari Lindström skrev:Som en kul parentes kan jag nämna att Norge inför UNL100/200 som rekryteringsklass med Norskt Mästerskap 2019.

Reglerna enligt nedan:

Det har i de to siste årene også vært arrangert NM i Sporter uten den helt store deltagelsen. Derfor åpnes det i stedet for UNL 100-200 ref. forslag om prøveperiode GF 2017 for denne klassen.

Med følgende regler i UNL 100/200m:

1. Kun bag-gun våpen tillates, der front-rest eller tofot ikke er fysisk koblet med bak-sekk.
2. Brems er ikke tillatt.
3. Skyting skjer fra benk.
4. Våpen som brukes i denne klassen kan ikke brukes i andre klasser samme dag i samme stevne.
5. Det skytes mot samme skiver som for klassen HV/LV
6. Maks kaliber .400.

Låt oss hoppas att antalet skyttar i Norge ökar lika mycket eller mer som när dom inte hade några rekryteringsklasser
Stewe's world on ice

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 18:26

Kari Lindström skrev:Men som sagt sitter du ju inte i styrelsen enligt eget utsago och det är styrelsen som behöver agera... hos oss har däremot styrelsen tagit beslutet att lägga ned Hacksjö Open inkl. dess JK-tävling Haggva Cup. Nu vill styrelsen gärna se vilka klasser som förbundet kommer att prioritera, så att stödet till skyttar att nå sina mål kan inledas.

Eftersom ni gick mot mitt beslut så gör jag ett nytt beslut att ni tar ett eget beslut om vilka klasser ni själva prioriterar.
Dock tycker jag att Katarina bör se över sina medlemstapp först. Från rankinglistan 2011/2012 finns 9 skyttar från Katarina på senaste ser jag bara 3. Det är ett tapp på 2/3.
Stewe's world on ice

Inläggav taxen » 30 dec 2018, 19:43

Stewe's world on ice skrev:
Kari Lindström skrev:Men som sagt sitter du ju inte i styrelsen enligt eget utsago och det är styrelsen som behöver agera... hos oss har däremot styrelsen tagit beslutet att lägga ned Hacksjö Open inkl. dess JK-tävling Haggva Cup. Nu vill styrelsen gärna se vilka klasser som förbundet kommer att prioritera, så att stödet till skyttar att nå sina mål kan inledas.

Eftersom ni gick mot mitt beslut så gör jag ett nytt beslut att ni tar ett eget beslut om vilka klasser ni själva prioriterar.
Dock tycker jag att Katarina bör se över sina medlemstapp först. Från rankinglistan 2011/2012 finns 9 skyttar från Katarina på senaste ser jag bara 3. Det är ett tapp på 2/3.

Jag tror nog inte Katarina har så stort medlemstapp som klubb utan medlemmarna skjuter andra dicipliner samt så vet jag några som skjuter HV / LV bössor men dom är nöjda o skjuta på hemmabanan
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 20:22

taxen skrev:
Stewe's world on ice skrev:

Jag tror nog inte Katarina har så stort medlemstapp som klubb utan medlemmarna skjuter andra dicipliner samt så vet jag några som skjuter HV / LV bössor men dom är nöjda o skjuta på hemmabanan

Ännu större orsak att inom klubben bestämma vilka klasser man vill prioritera.
Stewe's world on ice

Inläggav taxen » 30 dec 2018, 20:25

Prio är väl det folk vill skjuta om man ska hålla en förening levande :roll:
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 20:36

taxen skrev:Prio är väl det folk vill skjuta om man ska hålla en förening levande :roll:

Jag håller med dig till 100%.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 31 dec 2018, 00:06

Litet kort om Katarina Skytteförening:

Katarina Skytteförening som vi heter är ju ingen bänkskytteförening uteslutande, utan vi tillhör fler förbund. Bänkskyttesektionen kallades för Katarina Benchrest när den bildades 1995 och det namnet har fått hänga med sedan dess för att markera just bänkskyttet.

Hur många som deltar i utomsocknes tävlingar, har ju bara indirekt med medlemsantalet att göra. Snarare handlar det om vilka personliga prioriteringar medlemmarna gör själva. Just nu deltar inte bredden i bänkskyttet utomsocknes, utan bara toppen. Vi fortsätter lägga energin på hemmabane-aktiviteter som vi alltid har gjort. T.o.m. kanske mer koncentrerad och ökad grad än åren innan oavsett om det handlar om skytte, arbetsdagar eller korvätning. Vår verksamhets- och grundplan går ut på att följa de förbunds reglementen, tävlingsprogram och -klasser som vi tillhör. Utifrån den bilden, prioriterar vi sedan det skyttet som medlemmarna vill hålla på med och försöker skapa förutsättningar för det. Vi försöker inte rekrytera bänkskyttar utan precisonskytte-intresserade och låter dem sedan själva välja sin egen väg. Vi följer de förbunds riktlinjer och visioner som vi tillhör, oavsett om de har sådant eller inte. Det är utifrån de visionerna och planerna vi anpassar bana, material som verksamhet för att möta framtiden oavsett hur den ser ut. Vi har trots allt som skytteförening funnits sedan 1902 och bytt även inriktning emellanåt för att anpassa vår verklighet till olika vindar som blåser. Jämför vi medlemsantalet med krigsåren 1938 till 1945, har vi tappat tusentals medlemmar. Jämför vi senaste decenniet, ligger vi stadigt på samma nivå och har börjat öka igen.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 31 dec 2018, 00:31

Kari Lindström skrev:Litet kort om Katarina Skytteförening:

Katarina Skytteförening som vi heter är ju ingen bänkskytteförening uteslutande, utan vi tillhör fler förbund. Bänkskyttesektionen kallades för Katarina Benchrest när den bildades 1995 och det namnet har fått hänga med sedan dess för att markera just bänkskyttet.

Hur många som deltar i utomsocknes tävlingar, har ju bara indirekt med medlemsantalet att göra. Snarare handlar det om vilka personliga prioriteringar medlemmarna gör själva. Just nu deltar inte bredden i bänkskyttet utomsocknes, utan bara toppen. Vi fortsätter lägga energin på hemmabane-aktiviteter som vi alltid har gjort. T.o.m. kanske mer koncentrerad och ökad grad än åren innan oavsett om det handlar om skytte, arbetsdagar eller korvätning. Vår verksamhets- och grundplan går ut på att följa de förbunds reglementen, tävlingsprogram och -klasser som vi tillhör. Utifrån den bilden, prioriterar vi sedan det skyttet som medlemmarna vill hålla på med och försöker skapa förutsättningar för det. Vi försöker inte rekrytera bänkskyttar utan precisonskytte-intresserade och låter dem sedan själva välja sin egen väg. Vi följer de förbunds riktlinjer och visioner som vi tillhör, oavsett om de har sådant eller inte. Det är utifrån de visionerna och planerna vi anpassar bana, material som verksamhet för att möta framtiden oavsett hur den ser ut. Vi har trots allt som skytteförening funnits sedan 1902 och bytt även inriktning emellanåt för att anpassa vår verklighet till olika vindar som blåser. Jämför vi medlemsantalet med krigsåren 1938 till 1945, har vi tappat tusentals medlemmar. Jämför vi senaste decenniet, ligger vi stadigt på samma nivå och har börjat öka igen.

Vad bra:). Då är alltså sista pusselbiten att Katarina kontaktar bänkskytteförbundets så dom kan styra era prioriteringar och visioner på rätt köl som efterfrågas för att ni ska kunna agera enligt klubbens prioriteringar och visioner
Bara nyfiken, hur ser sportskytteförbundets riktlinjer ut för er på banskyttet.
Våran klubb är några år äldre än eran men under korta tid min tid har vi aldrig följt riktlinjer eller visioner från något förbund utan bara från medlemmar så det kan vara roligt att se hur det funkar hos en klubb som gör tvärt om.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 31 dec 2018, 01:04

Kanske dags och besöka Skyttesportförbundets hemsida någon gång och studera vad som står där. Börja med stadgarna. Där står deras vision och mål. De är ju sedan överförda till er som förening in i era föreningsstadgar. Därmed är ni underställa som förening Skyttesportförbundet om ni även betalar era avgifter. Gör ni inte det, är ni ju inte heller med och är utan kravbilden, men får inte heller legitimiteten.

Sedan tillhör ni säkert även det lokala förbundet inom Sundvall. Därifrån kommer en hel del styrning och krav också. En del jobb,men även möjligheten att påverka.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 31 dec 2018, 01:27

Kari Lindström skrev:Kanske dags och besöka Skyttesportförbundets hemsida någon gång och studera vad som står där. Börja med stadgarna. Där står deras vision och mål. De är ju sedan överförda till er som förening in i era föreningsstadgar. Därmed är ni underställa som förening Skyttesportförbundet om ni även betalar era avgifter. Gör ni inte det, är ni ju inte heller med och är utan kravbilden, men får inte heller legitimiteten.

Jo betalar gör vi nog, men vi klarar oss fint utan deras visioner. Vi har våra egna istället,dom passar oss.
Men apropå det, hur har ni lagt upp arbetet med strategi 2025.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 31 dec 2018, 03:58

Det är ju dels därför jag dragit igång debatten hur utvecklingen för JK och SP kommer se ut ? Det är svårt att vara själv strategisk alt. taktisk, om man inte vet hur överordnade instanser tänker och vad som kommer satsas på. Om t.ex Bänkskytteförbundet kommer satsa på LV/HV, får vi fundera vad det innebär för oss. Sker det klassändringar i i JK resp. SP till den riktningen som en del önskar, blir det nog annat upplägg i vår framtida verksamhet. Sedan har vi de andra grenarna som behöver analyseras. Det handlar om omvärldsanalys i slutändan. Slutkontentan får växa fram precis som GDPR-arbetet som gjordes tidigare i år.

Vi har också numera en kommunal utvecklingsanavarig på fd. Hacksjöbanan som ändrat namn till Botkyrka Skyttecentrum. Personen i fråga behöver komma in i sin roll och utbildas i de olika skyttegrenars behov och sedan kommer framtidsarbeten på det jordnära planet, dvs. beträffande skjutbanan igång kanske så småningom. Alltså, alla vi föreningar som huserar där ute kommer förr eller senare få frågan vad vill med våra verksamheter utifrån de förbundsperspektiven som gäller.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav MONAB » 31 dec 2018, 09:33

Jag skönjer ett hopp från styrelsen och eliten att rekryterings verksamhet och utvecklingen skall ske i klubbarna men jag kan direkt säga att jag har noll intresse av att arrangera bänkskyttetävlingar i Jämtland, det finns inte förutsättningarna och är inte framtiden. Däremot kommer jag jobba för att starta en verksamhet inom precision skytte och rekrytera skyttar, vad det blir för verksamhet får de nya skyttarna avgöra.
MONAB

Inläggav MONAB » 31 dec 2018, 10:57

Glömde att nämna att finns i dag två banor med bänkar och flaggor i Bräcke och Alsen, vi har kidnappat två banor som saknade organiserad verksamhet och är nu tre skyttar med HV/LV bössor.

Som avslutning vill jag försöka skjuta ner stridsyxan i vallen, sträcka ut handen, tänka annorlunda och erbjuda min hjälp med att arrangera en BR tävling på den grandiosa anläggningen på Blåberget i Sundsvall

• Jag är hyffsad på excell
• Jag tar gärna hand om nya Öppenklass skyttar
• Jag kan låna ut fyra flyttbara bänkar vid behov (som vanligt när det gäller mina kreationer, inget bling-bling men de funkar).

Skjut inte i dag, tänk på vänner och familj, låt 2019 bli skyttets år men fram för allt, all lycka till er alla

Gott Slut och Gott Nytt
Mats
MONAB

Inläggav Forza » 23 jan 2019, 14:31

Förslag.

Ha kvar JK som det är.

Ändra svenska reglerna för Sporter så att dom blir lika som Norska UNL.
Forza

Föregående

Återgå till Bänkskytte