Utveckling eller avveckling

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Utveckling eller avveckling

Inläggav MONAB » 28 dec 2018, 17:49

Kära bröder och systrar

Jag har tagit på mig en stor uppgift i en tidigare tråd att försöka göra” bänkskyttet tillgängligt för alla och ge varje utövare tillfredsställelse” som det står i stadgarna för Svenska Bänkskytteförbundet. Det gör jag inte själv utan jag tar på mig att samla in förslag till förbättringar för tillgängligheten och tillfredsställelsen.

Observera att detta inte är sanktionerat av styrelsen, jag är bara en medlem som bryr mig och vill försöka göra en insats utifrån eget (dum)huvud.

Alla är välkomna att komma med förslag men jag ställer några krav:
• Förslagen skall inte handla om HV eller LV
• Förslagen skall inte handla om organisationen
• Förslagen skall vara riktade till nya skyttar eller öka tillfredsställelsen för befintliga utövare
• Endast ett förslag per ämne enligt nedan
• Lämna inga motiv till förslagen

Har ni andra förslag som inte uppfyller mina krav så hänvisar jag till styrelsen.

Förslag 1
Förslaget skall gå att inrymma i ordinarie tävlingsverksamhet med SM status, dvs. arrangörsklubbarna i Fredriksberg och Brattvall skall med minimal insats kunna införliva förslaget, kanske redan 2019 men det är upp till klubbarna.

Förslag 2
Släpp kreativiteten helt fri, hämta inspiration från den egna situationen, andra skyttegrenar, vart är skyttet på väg i världen, vad är framtiden.

Min plan för fortsättningen är
V4 Bedöma om jag fått tillräckligt med förslag eller om andra åtgärder behövs för att öka antalet svar
V5 Reservvecka
V6 Sammanställa förslagen
V7 Inhämta kunskap från Fredriksberg och Brattvall om förslagen är genomförbara inom deras verksamhet.
V8 En sammanställning skickas till styrelsen och publiceras i denna tråd

Edit;

Sorry jag avbryter
Senast redigerad av MONAB 30 dec 2018, 03:21, redigerad totalt 5 gånger.
Ha dé Mats
Fjälljakt, bänkskytte & F-class drömmar
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Re: Utveckling eller avveckling

Inläggav Stefan.K » 28 dec 2018, 19:50

Mycket bra att någon driver detta och kommer med förslag! Det är så här vårt skytte kan spridas och utvecklas.

Nu några tankar från mej som varit med ganska länge och är lite luttrad/bitter 8)

När det gäller nya klasser med SM-status kan vi avskriva det under 2019! Ev SM-tävlingar i nya klasser går inte att skjuta under nästa år, det måste gå via förbundets stadgar och regler och då är 2020 första möjliga år för en ny klass med SM- status!

Jag ser ingen nytta med att skapa nya klasser med SM-status direkt, tvärt om! Skapa gärna tex en UNL klass för 100/200 m men för att göra detta dynamiskt och anpassningsbart ser jag det som ett måste att INTE ge klassen SM-status! Då går det att ändra, trixa och fixa efter behag utan att det finns ett fixerat reglemente som ska efterlevas och kontrolleras. Jag förstår inte heller ivern att vinna en SM-medlaj med ett fåtal bakom sig i startlistan!? :shock:

Just nu har Svenska bänkskytteförbundet problem med sin verksamhet av lite olika anledningar men det är på väg att lösas! Jag anser inte att förbundet under nästkommande säsong kan förväntas lösa mer uppgifter än de mest grundläggande/akuta som innefattar att skicka folk på VM, santionera SM-tävlingar etc.

När det gäller F-Class är jag en ivrig testpilot, tycker det skulle vara mycket spännande och utmanande tävlingsform! Problemet är dock att vi här i Sverige, vad jag vet, inte har en enda bana som är tillgänglig för denna typ av skytte :|

Avslutningsvis vill jag uppmana de som ivrar för nya klasser inom bänkskyttet på nationell nivå att själva angagera sig och inte lägga tryck på förbundet att skapa nya klasser!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav MONAB » 29 dec 2018, 10:04

Hej Stefan,

Dina åsikter är värdefulla och du är välkommen att skicka ditt bästa sansade förslag för att på kort sikt utveckla versksamheten och ditt bästa förslag utan begränsningar i dåtid, nutid eller befintlig verksamhet.

Tanken med min övning är att ge ER möjligheten att ge era förslag (mina förslag är exempel). Naturligtvis kommer förslag med samma ämne med högt antal förslag att få en stor kraft men jag hoppas lika mycket på förslag som är helt nyskapande och som inte diskuterats tidigare.

Jag ber om er hjälp och hoppas innerlig att ni tar chansen att göra er röst hörd

Skicka förslagen med PM till mig.
(Jag vill inte att detta skall bli ytterliggare en resultatlös diskutionstråd)

Med vänliga hälsningar
Mats Nyström
Ha dé Mats
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav MONAB » 29 dec 2018, 10:32

Några förtydligande
- Jag kommer administrera uppgiften
- Jag är oberoende och kommer inte driva mina åsikter
- Begränsningarna och utformningen har två syften, göra det möjligt att genomföra uppgiften och i slutändan presentera ett resultat för styrelsen.

Hjälp mig
Mats Nyström
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Stewe's world on ice » 29 dec 2018, 10:52

Är det något likt 500unl du söker att arrangera. Det är ju forsaklubben som arrangerar den tävlingen och har gjort alla byggnationer. Där är ju tex Losung bra att kunsultera, dom anordnar ju även 300m tävlingen hemma i forsa.
Stewe's world on ice

Inläggav MONAB » 29 dec 2018, 16:45

Se nedan
Senast redigerad av MONAB 29 dec 2018, 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav MONAB » 29 dec 2018, 16:52

Stewe's world on ice skrev:Är det något likt 500unl du söker att arrangera. Det är ju forsaklubben som arrangerar den tävlingen och har gjort alla byggnationer. Där är ju tex Losung bra att kunsultera, dom anordnar ju även 300m tävlingen hemma i forsa.

Bäste Madsen

Dina åsikter är värdefulla, skicka dina förslag med PM till mig.

(Jag beklagar att jag varit otydlig, mina två förslag var exempel och för att undvika fler missförstånd har jag tagit bort exemplen)

Hjälp till att forma framtidens precisionsskytte

Regards
Mats Nyström
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Stewe's world on ice » 29 dec 2018, 18:56

MONAB skrev:
Stewe's world on ice skrev:Är det något likt 500unl du söker att arrangera. Det är ju forsaklubben som arrangerar den tävlingen och har gjort alla byggnationer. Där är ju tex Losung bra att kunsultera, dom anordnar ju även 300m tävlingen hemma i forsa.

Bäste Madsen

Dina åsikter är värdefulla, skicka dina förslag med PM till mig.

(Jag beklagar att jag varit otydlig, mina två förslag var exempel och för att undvika fler missförstånd har jag tagit bort exemplen)

Hjälp till att forma framtidens precisionsskytte

Regards
Mats Nyström

Hej Mats.
Mitt förslag är att man startar tävlingar närområdet där man bor för att få så stor geografisk spridning som möjligt. Nybörjare är väldigt sparsamma på drivmedel till sina bilar vilket jag tydligt har sett under många år. Både brattvall och fredriksberg har idag problem med att få ihop sina arrangemang och behöver inte fler klasser då det medför merarbete som inte är jämförbart med antalet nybörjare som deltar till slut.
En enda toppcup i Sundsvall drar mer folk än "riktiga" JK skyttar under som skjutit totalt under sista fem åren. dvs inte folk som ställer upp bara för att fylla på så det blir SM status.
Skillnaden är att vi i Sundsvall jobbat för lokalt deltagande vilket funkar mycket bra.
Mitt råd för dig personligen vad du ska göra för att främja skyttet är att dra igång en tävlingsverksamhet i Jämtland i första hand för det lokala skyttet.
Mvh Daniel
Stewe's world on ice

Inläggav MONAB » 29 dec 2018, 20:31

Jag ger upp efter två tydliga signaler från styrelsen att de inte är intresserade.

Gott slut på 2018 och ett Lyckosamt 2019
Väl mött på banorna i sommar
Mats Nyström
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Stewe's world on ice » 29 dec 2018, 20:38

MONAB skrev:Jag ger upp efter två tydliga signaler från styrelsen att de inte är intresserade.

Gott slut på 2018 och ett Lyckosamt 2019
Väl mött på banorna i sommar
Mats Nyström

Sitter jag i styrelsen eller menar du någon annan.
Stewe's world on ice

Inläggav Stewe's world on ice » 29 dec 2018, 21:00

Är ditt andra referat till styrelsen Stefan.K så kan jag avslöja att han inte heller sitter i styrelsen.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 29 dec 2018, 23:41

Ge inte upp MONAB ! Det behövs en öppen diskussion vad skyttar vill eller inte vill ? Att nöta på hemmabanan är en sak, men när man vill prova på vingarna utomsocknes utan att ha en LV/HV-bössa, behöver det finnas något att deltaga samt möjligheten bli premierad och ihågkommen om man lyckas.

Det är bra början du gjort. Ta fortsättningen därifrån fast det kanske inte stämmer överens med dina ursprungliga mål. Mål, kan alltid anpassas till verkligheten.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 00:34

Kari Lindström skrev:Ge inte upp MONAB ! Det behövs en öppen diskussion vad skyttar vill eller inte vill ? Att nöta på hemmabanan är en sak, men när man vill prova på vingarna utomsocknes utan att ha en LV/HV-bössa, behöver det finnas något att deltaga samt möjligheten bli premierad och ihågkommen om man lyckas.

Det är bra början du gjort. Ta fortsättningen därifrån fast det kanske inte stämmer överens med dina ursprungliga mål. Mål, kan alltid anpassas till verkligheten.

Självklart ska inte monab ge upp, det är inte det som det handlar om, inte du heller Kari.
Dock finns enligt mig alltid en stor nytta av att det lokala skyttet är absolut enklast att påverka på ett mer effektivt sätt.
Om man tex slår ihop Östersund och Stockholm för enkelhetens skull så har man väldigt väldigt många invånare. Om man ser till dom aktiva lokalt så kan man enkelt göra en beräkning hur man tar det från det lokala till utomsockens. Det görs enklast och bäst enligt mig med mer och breda tävlingar lokalt för att öka motivation, förmåga och mod för att möta sig med andra i SM och högre sammanhang. I Sundsvall har vi följt denna metod att försöka se till allas intresse lokalt och förbereda för dom stora bataljerna på detta sätt. Sätt till befolkningsmängd har vi vuxit med den metoden i SM sammanhang samt över det otroligt starkt och har gått från noll deltagare till sex deltagare i olika dicepliner på bara några år . Våran ekonomi har ökat med tre större tävlingar per år plus några mindre. Mer eller mindre så tränas det varje helg.
Allt detta pga att bygga upp den lokala tävlingsverksamheten.
Jag vill inte skriva någon på näsan men när jag kollar runt i Sverige så finns det inte mycket tillväxt med andra metoder. Arvikaklubben har växt oerhört med samma metodik och är en stark klubb.
Fortsätt gärna för eget välbefinnande att skylla på bänkskytteförbundet men jag kan mer eller mindre garantera att framgången för era lokala förmågor ligger just i det lokala arrangemanget.
När det lyckas kommer dessa skyttar att själva gå vidare till högre mål eller vilket är självklart väldigt bra tävla vidare lokalt och förgylla sin fritid.
Stewe's world on ice

Inläggav Kari Lindström » 30 dec 2018, 01:10

Ingen ifrågasätter väl det lokala skyttet, där vinnare smids fram ? Problemet är bara att om det finns inget sammanhållande eller utvecklande för just dem ovanför den lokala nivån, blir det inte mer än sex glada män som fikar ihop. Förbundet har alltid ett ansvar på sitt håll lika mycket som föreningar där de finns. När samarbeten knuts ihop, växer det fram en verksamhet. Ett bra exempel är just kikarfält där verksamheten vuxit tillsammans med ett förbund som satsat på de som utövar klassen.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 01:32

Kari Lindström skrev:Ingen ifrågasätter väl det lokala skyttet, där vinnare smids fram ? Problemet är bara att om det finns inget sammanhållande eller utvecklande för just dem ovanför den lokala nivån, blir det inte mer än sex glada män som fikar ihop. Förbundet har alltid ett ansvar på sitt håll lika mycket som föreningar där de finns. När samarbeten knuts ihop, växer det fram en verksamhet. Ett bra exempel är just kikarfält där verksamheten vuxit tillsammans med ett förbund som satsat på de som utövar klassen.

Kikarfält har haft en fin utveckling från noll. Men 9 tävlingar av tio har lagt ner så jag tycker vi ska vara mycket rädda för att se själva fältskyttet som en framgång. Mig veterligen så finns bara en tävling kvar i Norrland , just i Sundsvall där vi i år kör temat i år diopter vs x-klass där vi försöker justera målen så svårigheten är så liknande varandra som det går samt blandade lag. Kan vara en tävling kvar i Boden men jag är osäker.
Dom sista tävlingarna gick i Umeå förra året och påsk skyttet är borta. Mycket tragiskt, kanske det även där finns en tro att sportskytteförbundet ska rädda allt, dock vad jag har hört ligger problemen igen på arrangörsnivå. Sviktande intresse från skyttar och funktionärer. Som vanligt några få som drar stora lass och bakom telefonerna och datorerna så skriver folk som har svaren.
Stewe's world on ice

Inläggav MONAB » 30 dec 2018, 03:19

Jag har tänkt fel (cross fire) och avslutar mitt uppdrag, om någon undrar varför jag avbryter så ger jag inget svar, det listar en vidsynt betraktare ut själv i alla fall.
MONAB

Inläggav Kari Lindström » 30 dec 2018, 03:59

Stewe's world on ice skrev: kanske det även där finns en tro att sportskytteförbundet ska rädda allt, dock vad jag har hört ligger problemen igen på arrangörsnivå. Sviktande intresse från skyttar och funktionärer. Som vanligt några få som drar stora lass och bakom telefonerna och datorerna så skriver folk som har svaren.

Sportskytteförbundet har länge varit elitistiskt och inte räddat något. Nu får gamla FSR-grenarna lida för det. Du har dock rätt i beträffande skyttar och arrangörer och det är Skyttesportförbundet som behöver ta sig en funderare vad göra åt det inför framtiden... lägga ner, skapa nytt, slussa vidare till andra grenar...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 09:07

Kari Lindström skrev:
Stewe's world on ice skrev: kanske det även där finns en tro att sportskytteförbundet ska rädda allt, dock vad jag har hört ligger problemen igen på arrangörsnivå. Sviktande intresse från skyttar och funktionärer. Som vanligt några få som drar stora lass och bakom telefonerna och datorerna så skriver folk som har svaren.

Sportskytteförbundet har länge varit elitistiskt och inte räddat något. Nu får gamla FSR-grenarna lida för det. Du har dock rätt i beträffande skyttar och arrangörer och det är Skyttesportförbundet som behöver ta sig en funderare vad göra åt det inför framtiden... lägga ner, skapa nytt, slussa vidare till andra grenar...

Ett bra exempel är just kikarfält där verksamheten vuxit tillsammans med ett förbund som satsat på de som utövar klassen.
Stewe's world on ice

Inläggav Stewe's world on ice » 30 dec 2018, 09:20

MONAB skrev:Jag har tänkt fel (cross fire) och avslutar mitt uppdrag, om någon undrar varför jag avbryter så ger jag inget svar, det listar en vidsynt betraktare ut själv i alla fall.

Jag är ledsen att min idé till utveckling och främjande av sporten inte var det du ville höra.
Jag har inte tävlat i jämtland sedan runt 2010-2011 men kommer gärna tillbaka när ni fått igång någon verksamhet igen.
Stewe's world on ice

Inläggav MONAB » 30 dec 2018, 10:40

Ärade bänkskyttevänner

Ett avslut är ändå på sin plats och då vill jag passa på att förtydliga vad jag menar med en öppen klass.

Först en generaliserad beskrivning av en nybörjare inom tävlingsverksamhet:
• En nybörjare är i olika grad osäker
• En nybörjare är inte intresserad av att vinna
• En nybörjare är intresserad av att lära sig nya saker
• En nybörjare är intresserad av att utvecklas, bli bättre
• En nybörjare är intresserad av att träffa likasinnade
• Fortsätt själv att tänka vidsynt

Vilka mål är rimliga att ställa på en öppen klass för nybörjare
• Säkerheten först
• Locka helt nya skyttar till bänkskyttet
• Så låga hinder som möjligt
• Geografisk spridning
• Välkomnande utifrån individens behov
• Tända tävlingslusten
• Bli en naturlig instegsklass till HV/LV
• Fortsätt själv att tänka vidsynt

Mina förhoppningsvis inte alltför inskränkta förslag
• Alla typer av begränsningar utöver säkerhetskraven måste minimeras och önskvärt är att en ny skytt skall kunna använda den utrustning som står i skåpet utan ytterligare investeringar
• Öppen klass införlivas i Web-Cuppen
• Fredriksberg och Brattvall ställer upp och inför Öppen klass vid SM tävlingarna, de är de bästa reklamplatserna för själva essensen i gentlemannasporten bänkskytte
• Det är inget krav att tävlingar redovisas med resultatlistor men önskvärt är att tavlorna mäts.
• Eventuella priser lottas ut i stället för att vinster delas ut för att premiera deltagandet, inte vinnaren
• Vid varje tävling skall en sympatisk person handleda, hjälpa och stötta nybörjaren in i vår lilla avkrok i skyttevärlden

Min brasklapp
Det finns två skäl varför JK och SP snart dör ut, föråldrade regler och att dessa nybörjarklasser utvecklades till klasser med unika byggen för att vinna SM och sätta rekord. Blir öppen klass en SM klass är risken överhängande att befintliga skyttar med medel och förmåga bygger specialvapen för att vinna SM och slå rekord, vad är då skillnaden mot JK, SP, LV och HV? Risken bedömer jag som stor att det i stället för en nybörjarklass blir en klubb för inbördes beundran men jag kan missta mig.

Blir Öppen klass en UL-klass med SM status är det inte attraktivt för mig, annars hjälper jag gärna till.

Avslut
Det här har varit givande och det här är inget märkvärdigt att jag ger upp, jag följer bara den gamla industrimannen Percy Barneviks råd att vikten i en idé endast är 10 %, genomförande är 90 % för att lyckas och redan min idé var helt enkelt dålig.

Jag vill passa på att tacka Bosse och Kari, mycket tacksam för den hjälp jag fick när jag var nybörjare, nu är jag bortom räddning men betraktar mig fortfarande som nybörjare och hoppas på att jag är det tills jag tittar på kistlocket underifrån.

Däremot får jag inte slut på Jarl Kulles starka röst, "ring ut det gamla, ring in det nya".

Jag hoppas att mitt projekt eller mina inlägg inte väckt anstöt

Looking forward meeting you Gents in the coming season.
Kind Regards Mats
MONAB

Nästa

Återgå till Bänkskytte