Stålform för skjutbänk

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Stålform för skjutbänk

Inläggav Stewe's world on ice » 20 apr 2019, 21:02

Bo Petersson skrev:Min fråga var om den lämnat Blekinge och flyttat västerut mot trakterna kring Knutstorp. De var ju ivriga att komma igång där.

Inte vad jag vet. Jag vet dock att det finns iver i Sundsvall :)
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 20 apr 2019, 22:27

Ja, vad jag har förstått så är Mörrum färdiga och formen har åkt vidare till nästa klubb (Knutstorp).
Dom ska ha fått formen i måndags... vet inte om dom kommit igång med något gjutande än.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Bo Petersson » 05 jun 2019, 23:41

Pratade med Göran Skoglund som håller i gjutarbetet i Knutstorp (eller trakterna i närheten) och han berättade att den fjärde och sista bänken gjuts i helgen. Arbetet sades gå mycket bra och sedan blir det en resa för formen upp till Sundsvall.
Bo Petersson

Inläggav Stewe's world on ice » 05 jun 2019, 23:44

Bo Petersson skrev:Pratade med Göran Skoglund som håller i gjutarbetet i Knutstorp (eller trakterna i närheten) och han berättade att den fjärde och sista bänken gjuts i helgen. Arbetet sades gå mycket bra och sedan blir det en resa för formen upp till Sundsvall.

Perfekt, underbart
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 06 jun 2019, 08:41

Är det inga på vägen norr ut som vill gjuta bänkar?

Mvh Micke
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Batistuta » 06 jun 2019, 10:42

pistolmike skrev:Är det inga på vägen norr ut som vill gjuta bänkar?

Mvh Micke

Göteborg var ju intresserade tidigare i tråden?
Batistuta

Inläggav Orbitol » 27 jul 2019, 20:40

Ja som sagt så är göteborg intresserade av att få den hit.....
Och gärna innan den far norrut till Sundsvall för då lär det vätt ta något år innan den är på väg ner igen.
Orbitol

Inläggav Stewe's world on ice » 27 jul 2019, 21:12

Orbitol skrev:Ja som sagt så är göteborg intresserade av att få den hit.....
Och gärna innan den far norrut till Sundsvall för då lär det vätt ta något år innan den är på väg ner igen.

Pm.
Jag tror dock inte att det tar flera år innan vi blir klara då vi har en ganska tight deadline.
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 05 aug 2019, 21:34

Orbitol skrev:Om formen är på väg till Borås/Göteborg så är jag inte främmande för att gjuta två bänkar..

Gjut gärna fler bänkar om du ändå ska gjuta och har chansen.
Vem i Knutstorp är det som man kan kontakta om dom är färdiga där nere?

Mvh Micke
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Stewe's world on ice » 05 aug 2019, 21:36

pistolmike skrev:
Orbitol skrev:Om formen är på väg till Borås/Göteborg så är jag inte främmande för att gjuta två bänkar..

Mvh Micke

Den är nog framme Göteborg nu,sen Sundsvall.
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 05 aug 2019, 22:02

Stewe's world on ice skrev:
pistolmike skrev:

Mvh Micke

Njaa... Orbitol skickade PM till mej och skulle hämta den här hos mej i morgon!!

Mvh Micke
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Stewe's world on ice » 05 aug 2019, 22:11

pistolmike skrev:
Stewe's world on ice skrev:
pistolmike skrev:

Mvh Micke

Njaa... Orbitol skickade PM till mej och skulle hämta den här hos mej i morgon!!

Mvh Micke[/quote]
Aha. Då löste det sig ändå.
Blev nog lite fel med adressen då även han heter micke.
Bara för att förtydliga, den har varit på ett ställe till efter Knutstorp, den var färdig där (Knutstorp) för ca en månad sedan
Stewe's world on ice

Inläggav Bo Petersson » 21 aug 2019, 21:34

Tycker mig inte hänga med i turerna sedan bänkarna i Knutstorp var klara. Vore kul med en uppdatering.
Bo Petersson

Inläggav Orbitol » 26 aug 2019, 21:17

Jag gjuter sista bänken imorgon tisdag den 27 aug.
På fredag är den klar för avfärd...
Ni som skall ha den kan ju börja planera för upphämtningen.
Det är tydligen Sundsvall som skall göra bänkar så skicka ett pm så får vi nog ihop det.
Orbitol

Inläggav Bo Petersson » 05 sep 2019, 20:28

Intressant att se att det nu tillverkas bänkar till försäljning också. Kanske dags att ta provision på lånet av formen?
Nej det gör jag ändå inte då det i från början endast är ett sätt för mig att promota bänkskytte som sport och sprida intresset så att vi får fler som går med i Svenska Bänkskytteförbundet.
Det är också en uppmaning från mig att göra det som tack för lånet.
Bo Petersson

Inläggav pistolmike » 06 sep 2019, 10:49

Bo Petersson skrev:Intressant att se att det nu tillverkas bänkar till försäljning också. Kanske dags att ta provision på lånet av formen?
Nej det gör jag ändå inte då det i från början endast är ett sätt för mig att promota bänkskytte som sport och sprida intresset så att vi får fler som går med i Svenska Bänkskytteförbundet.
Det är också en uppmaning från mig att göra det som tack för lånet.

Är nästan lite märkligt att det inte skjuta mer "organiserat" bänkskytte i södra Sverige.
Skjutbanor finns ju men inte så många bänkar, så din form Bosse behövs.

Mvh Micke
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav locorod » 06 sep 2019, 18:34

Om det är så att det gjuts bänkar till försäljning vill jag bara säga följande, fastän jag varken har nytta av formen, varit med och skapat den osv Men...

Helt ärligt är det bedrövligt om någon försöker tjäna pengar på ett sånt här ädelt initiativ. Någon skam bör det väl finnas hos de som lånar en fin form och sedan ska skicka vidare den till andra som snällt väntar i kön. Eller?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Bo Petersson » 06 sep 2019, 19:02

Jag kan egentligen inte ha några synpunkter på om man väljer att sälja bänkar då det inte är villkorat på något sådant sätt när man lånar den. Jag har själv sålt en bänk för 2000:- till en jaktklubb som har en bana. Jag hade ett beslut från Bänkskytteförbundet att de skulle betala materialet till formen men då jag kunde sälja de första bänken så lät jag det bero. Jag har till dags dato tillverkat över fyrtio bänkar som jag själv inte tjänat en krona på. Jag vet hur viktigt det är med engagemang och frivilligt arbete inom föreningslivet om det överhuvud taget ska bli någon verksamhet och ser med oro på utvecklingen där funktionärer behöver ekonomisk ersättning för att ställa upp. I det aktuella fallet kan det ju faktiskt vara så att pengarna går tillbaka till en skytteklubb och är ett sätt att finansiera andra bänkar och skytteverksamhet. Är det så är jag mycket positiv till att man lånar bänken och säljer av någon för att få det att gå ihop. Hur som behöver vi många bra bänkar i vårt avlånga land och det är jag glad att kunna bidra till. Och, fler medlemmar i Svenska Bänkskytteförbundet.
Bo Petersson

Inläggav locorod » 06 sep 2019, 20:23

Bo Petersson skrev:Jag kan egentligen inte ha några synpunkter på om man väljer att sälja bänkar då det inte är villkorat på något sådant sätt när man lånar den. Jag har själv sålt en bänk för 2000:- till en jaktklubb som har en bana. Jag hade ett beslut från Bänkskytteförbundet att de skulle betala materialet till formen men då jag kunde sälja de första bänken så lät jag det bero. Jag har till dags dato tillverkat över fyrtio bänkar som jag själv inte tjänat en krona på. Jag vet hur viktigt det är med engagemang och frivilligt arbete inom föreningslivet om det överhuvud taget ska bli någon verksamhet och ser med oro på utvecklingen där funktionärer behöver ekonomisk ersättning för att ställa upp. I det aktuella fallet kan det ju faktiskt vara så att pengarna går tillbaka till en skytteklubb och är ett sätt att finansiera andra bänkar och skytteverksamhet. Är det så är jag mycket positiv till att man lånar bänken och säljer av någon för att få det att gå ihop. Hur som behöver vi många bra bänkar i vårt avlånga land och det är jag glad att kunna bidra till. Och, fler medlemmar i Svenska Bänkskytteförbundet.

En viss skillnad då du byggt formen. Det är ju ditt arbete och engagemang för sporten något tydligen profiterar på. Om du själv cashar in är en helt annan sak eftersom du byggt den.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Orbitol » 07 sep 2019, 15:37

Jag misstänker att ni syftar på mig med försäljningen... om det inte är det så ber jag om ursäkt till dom som kommer känna sig kränkta nu.

Uppdatering 0 sålda.

Jag åkte 50mil för att hämta den. Köpte betong och armering, hyrt maskiner.
Om vi säljer en bänk för att det inte skall bli så dyrt så ser jag inget problem med det alls.
Det är väll ändå så att oavsett om man har köpt en bänk eller gjutit den själv så gynnar det väll skyttet för alla..
Är det någon som skall ha betalt för formen så är det han som gjort den och ni andra kan knipa igen med era åsikter om att någon är gniden.
Eller tror ni att det nettopengar för mig som går till en go thailandsresa.......

Tack för lånet för en välgjord skjutbänksform.
Orbitol

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte